Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

GSXR 750 SRAD 99 - van oud krel tot racebanaan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• GSXR 750 SRAD 99 - van oud krel tot racebanaan

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier op 2fast4u gepost heb. 4 jaar geleden vroeg ik tips voor mijn rijexaam, dan kocht ik een Thruxton cafe racer als eerste motor, daarna een Speed Triple als woon werk paard en nu wordt het tijd voor een racebanaan. Tesamen met een maat hebben we besloten een oud racemachien te kopen, op te knappen, en met als ultieme doel mee te doen aan de NBC. Niet dit jaar, maar hopelijk wel ooit.

Ons budget is slechts 2500 euro. Aangezien we beide kinderen hebben, een huis hebben gekocht en aan het renoveren zijn, was deze limiet min of meer nodig om vrouwlief te overtuigen. Nipt, maar moet lukken.

Dag 0: aanschaf motor

Na enkele weken zoeken komen we een ideale kandidaat tegen: een Suzuki GSX-R SRADvan 1999, met slechts 28.000km op de teller. Het is voor de snelle beslissers, de eerste dag komen er meerdere mensen zien maar ik ben de eerste.

De kuip ziet eruit alsof ie 13 jaar heeft buiten gestaan in weer en wind, het ijzerwerk alsof hij 13 strenge winters heeft doorstaan, maar de koude motor start van de eerste keer en maakt een mooi, gezond geluid. Een korte rit door het straat (zonder platen) doet mijn twijfels wegnemen: dit bakje mag er dan uit zien als een lelijke eend, het blok en schakelbak is nog perfect. Het onderhoudsverleden is onbekend, maar ik spot wel een onderhouden ketting en het oliepijl is correct. Kompleet verwaarloost is hij niet.

Ontbrekende air duct:

Ketting ziet er onderhouden uit:

SPES uitlaat zonder db killer, geplooid rempookje van lichte schuiver

The bad: de achterrem werkt kompleet niet, de aftermarket uitlaat is versleten en zonder dbkiller, en de voorkuip heeft een lelijke barst en ontbreekt een air duct, waardoor deze zeker vervangen gaat moeten worden.

De eerste 1600 euro is opgesoepeert, nog 900 euro te gaan om hem circuit klaar te maken.

Alle tips die jullie hebben om deze motor te verbeteren mag je altijd posten! Hou wel rekening met ons budget, kom niet af met öhlins vering enzo

Dag 1: Ontmanteling

Je weet nooit zeker wat er potentieel allemaal mis is met een 2dehands motor of auto, tot als je eens alles open gooit en nakijkt. Met een auto kan je misschien riskeren er gewoon met te rijden tot als je problemen tegen komt, met een circuit motor kan je je niet veroorloven dat de voorrem plots de geest geeft als je moet remmen na een recht stuk aan 280km/u.

Het eerste wat we doen is de kuipen er af halen, wat verbazend vlot gaat. De vijzen zijn in goede staat, tot nu toe geen enkel moeten uitboren. De topkuip, de onderkuip en de 2 zijkanten en de elektronica die hieraan hangt zijn op een klein uurtje los gevezen.

Streetfighter look is best wel nog cool:

Een ander verhaal is het zadel en de achterbrug. De bouten aan de achterzijde hebben veel meer blootgesteld aan zout en andere brol, en het is opletten geblazen dat we geen vijzen stuk draaien. Mijn huidige, goedkope, tools zijn hier niet goed voor opgewassen en kraken onder de kracht die we op de oude vijzen moeten zetten. Mits wat WD40 lukt het wel, maar een deftig toolsetje komt zeker op de wishlist.

Op het einde van de dag is de motor kompleet ontdaan van alle kuipwerk, een deel van de achterbrug, de batterij en de benzine tank.

Het kuipwerk ga ik opschuren en ofwel zelf wit spuiten, ofwel door een carossier hier in de buurt. Het tweede zal waarschijnlijk beter zijn, maar we spenderen ons overige 900 euro liever aan veilig remmen en weglegging dat een mooie kuip. Het is heel spijtig dat de topkuip gebarsten is echt vervangen moet worden, want zelfs tweedehands gaan die vlot over de 100 euro.

Het aluminium kader ziet er nog steeds tip top uit:

De batterij blijkt een recente YUASA in goede staat te zijn, weer 80 euro uitbespaard.

De achter remmen zijn spijtiggenoeg fubar. Het rempompje en vat is in slechte staat maar misschien te recuperen, maar de hele achter remklauw lijkt kompleet vast geroest te zijn.

De benzine tank toont tekenen van roest. Het ziet er niet mooi uit, maar het is ook geen ramp. De binnenkant van de tank heeft ook sporen van roest, de benzine filter zal dus wel zijn werk hebben. We ontkoppelen de tank, ledigen hem en laten hem uitdrogen. Hopelijk bestaan er middelen om roest in een tank tegen te gaan, want vervangen zou te prijzig zijn.

We zijn nog maar net bezig en er is al hele wishlist van onderdelen die we zouden willen vervangen. Naast de noodzakelijke dingen zoals remmen, willen we ook de vering veranderen. Deze deed zijn job wel nog, maar was enkel voldoende voor gebruik op openbare weg: zompig en comfortabel. Een setje veren voor de voorvork vooraan, en een monoshock achterveel van Ohlins of Wilburs zou in 1 ruk ons budget decimeren, dus we zoeken naar betaalbare oplossingen. Het Hollandse HyperPro lijkt een oplossing te bieden: voor slecht 250 euro heb je zowel de 2 voorveren als een achterveer (voor de huidige monoshock). Too good to be true?

Vijzen, vijzen, vijzen, kuipen en... een babyfoon.

Comment

Dag 2

Gisteren niet veel gedaan buiten verder demonteren. Mijn race maat was een beetje ijverig met de motor reeds open te gooien, aangezien we nog geen nieuwe ketting spanner hebben om de oude te vervangen... gelukkig heb ik hem wel van het idee kunnen brengen om de olie er al uit te laten. Beter oude olie dan helemaal geen olie!

De motor ziet er intern nog tip top uit: geen merkbare slijtage of smurie/roet ophoping.

Verder nog de remleidingen van de voorste remklauw verwijderd, deze worden vervangen door een stalen setje.

Tokico remklauw:

Comment

Is deze al met injectie?

Als goedkopere oplossing voor de achterveer zou je misschien een achterveer van een moderne gsxr kunnen monteren.

Kost waarschijnlijk evenveel en het is veel recenter (lees minder kans op slijtage na al die jaren) dan de srad achterveer.

Comment

to do list prioriteit voor circuitmoto...

1. groot onderhoud, alle vloeistoffen vervangen, alle filters vervangen, bougies, ...
          2. remmen: calipers kuisen, stalen remleidingen vooraan, nieuwe blokken, motul RBF600 vloeistof erop. achterrem niet belangrijk, gewoon zorgen dat ze vrij is en min of meer werkt. ik zou daar geen geld in steken. standaard rempomp zou voorlopig moeten voldoende zijn.
          3. alle overtollig gewicht eraf gooien: koplamp, achterlicht, etc etc...verkopen voor extra cash
          4. steek een set nieuwe circuitbanden!
          5. voorvering: olie vervangen, bourrages checken, eventueel de veren vervangen als dat nodig is. kan zijn dat de veren standaard goed zijn hee...
          6. achtervering: tjah: tweedehands ga je chance moeten hebben...een nieuwe goedkope achtershock bestaat niet echt wilbers ofzo is misschien nog net betaalbaar.
          7. tandwielverhouding: de meeste standaardmoto's zijn overgeared. koop u een kleiner voortandwiel, of groter achtertandwiel als de ketting het toelaat. = goedkope pk's
          8. zorg dat ge een standaarduitlaat, of een stille uitlaat te pakken kunt krijgen.
          9. kuiperij: who cares ik zou zonder kuipen rijden :-D
          10. eventueel valprotectie: valblokken of carbon spul op het motorblok kleven

als ge veel meer geld hebt: racekuip, radiale rempomp, goeie achtershock, cartridge vervangen vooraan, setje rearsets, laptimer, bandenwarmers, carbon etc etc ...:-D
          http://www.mojomoto.be/logo.gif

Comment

waar heb je die set van hyperpro te koop gezien? 250 euro is echt wel geen geld.
            En is het dan ook goed (lees: merkelijk beter dan de originele die er standaard op zit)?
            VFR800 '98 V4
            R6 2007
            Teamtrashtalk => Witzmann

Comment

Merci voor de tips!!

Dat setje van HyperPro kost 225 euro bij motodeluxe voor 2x lineaire voorveer en 1x progressieve achterveer. Geen geld. De meningen die ik tot nu toe heb gehoord over HyperPro is dat het "goed is voor zijn geld"... aangezien het geen geld kost weet ik niet of je daar veel mee bent. De huidige vering vinden we veel te slapjes, dus ik denk dat we een gok gaan wagen met die HyperPro. Liefst heb ik Wilburs maar dat geraakt spijtig genoeg niet in het budget.

@wreckah: Merci! Al je punten stonden reeds op de todo lijst, behalve de tandwielen. Die zijn nu nog ok, dus we gaan die eerst oprijden en dan pas vervangen. Wat zijn de voorvork "bourrages" en hoe check je of die nog goed zijn?

Iemand een tip voor welk merk van slip-on? Ik dacht ofwel een 2dehandse originele (wel lelijk en mogelijks een demper op de pk), ofwel een custom made van DAM, aangezien die goedkoop zijn, prima makelij, en met db killer.

Comment

Sinds 2 weken zit er bij mij een extra darmke onderaan mijn luchtfilterhuis (ipv dat plastic hulske dat onderaan in de hoek zit om het condensvocht op te vangen). Via de carterontluchting durft mijn srad al eens wa druppels olie terugzwieren, zo wordt dat opgevangen in dienen darm en komt het niet in de luchtfilter terecht. Misschien ook nen tip.
                VFR800 '98 V4
                R6 2007
                Teamtrashtalk => Witzmann

Comment

Dat zou verklaren waarom de luchtfilter onder de olie hangt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ouwenbelg Bekijk Berichten
                    Merci voor de tips!!

Wat zijn de voorvork "bourrages" en hoe check je of die nog goed zijn?

.
                    oliekeerringen van de poten.

Zowiezo vervangen als de poten openliggen, en ook de vorkbenen eens nakijken op eventuele steenslagpuntjes.
                    Take care upstairs Joeri!!!!

Comment

Is de Leovince uitlaat een goed idee? Deze hoort bij de goedkopere (199 euro) en is met een uitneembare db killer. Ziet er niet sexy uit maar da's onbelangrijk.

http://www.leovince-uitlaten.nl/deta...-1997-2000-alu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ouwenbelg Bekijk Berichten
                        Merci voor de tips!!

Dat setje van HyperPro kost 225 euro bij motodeluxe voor 2x lineaire voorveer en 1x progressieve achterveer. Geen geld. De meningen die ik tot nu toe heb gehoord over HyperPro is dat het "goed is voor zijn geld"... aangezien het geen geld kost weet ik niet of je daar veel mee bent. De huidige vering vinden we veel te slapjes, dus ik denk dat we een gok gaan wagen met die HyperPro. Liefst heb ik Wilburs maar dat geraakt spijtig genoeg niet in het budget.

@wreckah: Merci! Al je punten stonden reeds op de todo lijst, behalve de tandwielen. Die zijn nu nog ok, dus we gaan die eerst oprijden en dan pas vervangen. Wat zijn de voorvork "bourrages" en hoe check je of die nog goed zijn?

Iemand een tip voor welk merk van slip-on? Ik dacht ofwel een 2dehandse originele (wel lelijk en mogelijks een demper op de pk), ofwel een custom made van DAM, aangezien die goedkoop zijn, prima makelij, en met db killer.
                        Met een demper alleen ga je geen winst maken, je moet dan een heel systeem hebben.

Ik heb op mijn gsxr 750 1994 een achterveer van een gsxr 750 2007 gestoken en dat is een pak beter.

Zo'n achtershock vind je wel voor 50€

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BenjaminDG Bekijk Berichten
                          Met een demper alleen ga je geen winst maken, je moet dan een heel systeem hebben.
                          Luchthapper is al K&N. Ik vermoed dat de uitlaatlijn zelve veranderen niet absoluut noodzakelijk is.

Oorspronkelijk geplaatst door BenjaminDG Bekijk Berichten
                          Ik heb op mijn gsxr 750 1994 een achterveer van een gsxr 750 2007 gestoken en dat is een pak beter.
                          Paste dat mooi, of was er veel slijp & las werk nodig?

Comment

45 euro voor een originele demper... en gegarandeerd zorgenloos rijden...

http://www.motorparts-online.com/ind...RhcnRfcG9zPQ==
                            Take care upstairs Joeri!!!!

Comment

Ik heb twee jaar nbc gereden met dit model en we moesten met originele demper, originele luchtfilter en dempingmateriaal tussen de kuipen en tank nog opletten aan de meetpalen.
                              Overtollig gewicht eraf smijten, goede vering, stalen remleidingen en voor de rest alles origineel

Comment

Working...
                              X