Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem koelvloeistof

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Probleem koelvloeistof

Hallo

Ik zit met een probleem:
    mijn koelvloeistof was bijna op, dus ik wou het bijvullen maar ik heb er teveel in gedaan.
    Bij gevolg wou ik er dus weer uit doen.
    Na even opzoeken op internet kwam ik op een pfd file waar ik las dat ik de onderste aansluiting op mijn ventilator moest afkoppelen en de koelvloeistof er uit laten lopen. Zo gezegd, zo gedaan, koelvloeistof er uit laten lopen daarna 15 sec mijn motor laten draaien zoals beschreven in die pdf. Het peil van mijn reservoir bleef echter gelijk. Daarnet heb ik er dan maar met een spuit wat vloeistof uit gedaan tot aan het max. Idd dat had ik mss beter direct gedaan.
    Nu wou ik even een ritje doen om alles te testen maar na nog geen 2 minuten stond mijn temp op het max. Snel motor af en hem laten afkoelen.
    Nu, wat heb ik verkeerd gedaan of wat moet ik doen om dit op te lossen?
    Hier onder zien jullie foto's van de werken:

dsc00286z.jpg
    dsc00287ye.jpg
    dsc00288cy.jpg
    DSC00289.jpg

Dank u!
    Bijgevoegde bestanden

als ik het goed begrijp heb je de radiator laten leeglopen ? En nu zit je wss met lucht in de leidingen waardoor de pomp geen vloeistof meer rondpompt. Als dit het geval is zou ik de radiator terug bijvullen en motor laten draaien en goed in het oog houden of hij niet te snel warm loopt. En in het begin dat je gaat rijden het reservoir geregeld kontroleren .
    I feel the need 4 the speed
    speedtriple 2008 ( sold )+ r6 '99 circuit ( sold )
    streettriple R 2013 Sold + R6 2005 circuit ( sold )
    MT09 SP 2018

Comment

het enige wat je verkeerd gedaan hebt, is een pdf van 't internet gelezen ...

NEWSFLASH : niet alles wat op het internet staat is waar !!!

je koelcircuit bestaat uit het eigenlijke koelcircuit van motorblok/radiator/waterpomp/... en het expansievat. in rust zijn beide van elkaar gescheiden door de vuldop van je radiator (of ergens anders wanneer er niet direkt in de radiator gevuld wordt. soms is dit gewoon direkt in het expansievat).

als het water warm wordt, zet het uit en stijgt het volume ervan. dat extra volule moet ergens naartoe : in de radiatordop zit een klep die door de druk open gaat, en het extra volume kan zo naar het expansievat (nu weet je ook ineens waarom dit zo noemt ). Als het blok weer afkoelt, verliest het water volume en ontstaat er onderdruk : hierdoor wordt er weer water aangezogen uit het expansievat.

Wat jij nu gedaan hebt, is het expansievat "te vol" gedaan, en water uit het eigenlijke koelcircuit laten lopen waardoor hij warm gelopen is. ...

Dus :

- eerst !!! : die pdf deleten en de site waar je hem vond uit je favorieten smijten. onmogelijk dat daar iets echt nuttigs staat
      - vuldop eigenlijk koelcircuit zoeken en terug water/koelvloeistof indoen. blok minuut of 5 laten draaien en ondertussen af en toe eens wat gas geven en kijken of er nog luchtbellen uit komen. indien ja, steeds weer wat water bijvullen.
      - Als er na een tijd geen bellen meer uitkomen zou het ontlucht moeten zijn en kan je de dop weer erop zetten. "zou" omdat soms er ergens een ontluchtingsvijs zit als de vuldop niet het hoogste punt is. hangt af van model tot model.
      - hierboven staat "te vol" tussen aanhalingstekens, omdat dit eigenlijk geen kwaad kan. toch niet voor je blok tenminste. indien het vol geraakt, loopt het teveel automatisch weg via een overloopdarm. Het enige gevaar hierin schuilt hem in de plaats waar die darm eindigt : als dat ergens is waar het water/koelvloeistof (dat vettig is) op je achterband terecht kan komen, zou je wel eens een ontmoeting met moeder aarde kunnen hebben
      janbros
      2fast4u.be Senior Lid
      Last edited by janbros; ma. 9 jul. '12, 23:34.

Comment

- vuldop eigenlijk koelcircuit zoeken en terug water/koelvloeistof indoen. blok minuut of 5 laten draaien en ondertussen af en toe eens wat gas geven en kijken of er nog luchtbellen uit komen. indien ja, steeds weer wat water bijvullen.

Bedoel je dan dit?
        DSC00290.jpg
        DSC00291.jpg

Comment

jep

Comment

Merci!

Deze avond nog een beetje verder werken.
            Weer iets bijgeleerd via 2fast

Comment

Bedankt janbros. Ik heb daarjuist gedaan zoals je gezegd hebt met een positief effect. Hij bolt weer lekker nu

Comment

Ik zou in het vervolg toch even opletten als je zonder kennis van deze kritische zaken aan je motor zelf werkt. Remmen, koeling en olie zijn nogal dure zaken als ze misgaan hoor.

Comment

Working...
                X