Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitlaten db-meting?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Uitlaten db-meting?

HoiHoi,

Op mijn motor (een V2) zitten 2 akra uitlaten (voor zover ik kan ontdekken goedgekeurd voor deze motor en normaal dus straat legaal).
    Maar ik vind hem toch vrij luid klinken.

Een V2 klinkt natuurlijk altijd wat steviger als een 4 in lijn, maar toch.

Kan elke garagist dat zo maar uit meten?
    Moet ik vrijwillig bij politie gaan aankloppen voor een meting?

Ik had zelf een DB-metertje, maar die is volgens mij stuk gegaan. (er loopt zwarte vloeistof uit ).
    Volgens die DB-meter had ik stationair 78db en op 5000toeren 87db... wat volgens mij niet kan kloppen...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Zitten er dB-killers in? Nog genoeg wol? Is de catalysator nog aanwezig?
    Allemaal factoren die best wel wat herrie kunnen veroorzaken.

Comment

DB-killer zit er in.
      Wol is een vraagteken.
      Catalysator zit volgens mij in de pijp zelf, dus niet meer aanwezig. (al zou de uitlaat volgens akra nog steeds straat legaal moeten zijn).

daarom dat ik gewoon al eens een meeting zou willen.
      't is niet omdat het luid klinkt, dat het effectief ook te luid is.

voordat ik iets openboor zou ik liefst wat "data" hebben.

ga sowieso ook nog controleren op scheurtjes/roest/lekken in de uitlaatlijn
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ik vermoed dat er niet veel dealers zijn die een dB meter hebben,van de politie heb ik geen idee.
        Je moet dan ook nog meten volgens de voorgeschreven methode of je meting klopt niet.

En een dikke twin toont dikwijls luider dan hij in werkelijkheid is,en is vooral luid bij accelereren,niet bij constant toerental.
        Ik heb jaren met een twin circuit gereden,en heb meerdere keren ondervonden dat de geluid keurder op voorhand wat bezorgd keek,terwijl ik vervolgens met ruime marge door de keuring kwam.
        BOCHTENPIKKER

Comment

Misschien muziek zaken. Of in Erembodegem industrie zone zit een bedrijf dat muziek/licht installaties doet voor concerten. Die moeten dacht 'k toch geluidsnormen volgen, misschien dat ze de vraag zo ongewoon vinden dat ze wel eens willen leren?

Comment

Boek een circuitdagje ofzo. Ze meten dat gratis uit 😁

Comment

Ik ken de normen en wetgeving voor motorfietsen in Belgie eigenlijk niet. Ik dacht dat er op 0.5m afstand in een hoek van 45° van de uitlaat gemeten wordt. Ik denk dat het een dB(A) meting is, dus aangepast aan de gevoeligheid op verschillende frequenties van het menselijk gehoor.
              Hoeveel dB toegelaten is (101dB max???) en aan wel toerental bij een statische meting ????Ik weet het niet.
              Ik kan eventueel wel een geluidsmeter van het werk meebrengen.
              Ik heb thuis ook wel behringer apparatuur in de HT met behringer meetmic, Daar moet het ook mee lukken.
              Dus Koeno, Mocht je langs Scheldewindeke kunnen passeren, dan kunnen we het hier wel eens uitmeten. Ik hoor het wel.

Geert
              Last edited by gvy; vr. 15 jul. '22, 00:47.

Comment

Die 50cm en een hoek van 45° kan wel ongeveer kloppen,heb dat al eens gezien op filmpjes van de Duitse politie.
                En het dB niveau dat je mag maken bij zo'n meting staat op je chassis plaatje met daarbij het toerental.
                Dat is de enige juiste meting volgens de wettelijke eisen.

Hoe ze op circuit meten is overal anders en volgens hun eisen,dus daar ben je niets mee.
                BOCHTENPIKKER

Comment

De meeste schijnen dat geluid met een app op de slimme telefoon te meten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                    Ik had zelf een DB-metertje, maar die is volgens mij stuk gegaan. (er loopt zwarte vloeistof uit ).
                    Volgens die DB-meter had ik stationair 78db en op 5000toeren 87db... wat volgens mij niet kan kloppen...
                    Dat Zou kunnen kloppen:
                    • Een dB(A) meting hanteert een correctiecurve in functie van de frequentie, om de gevoeligheid van het menselijk oor te simuleren. hogere frequenties (en dus toerentallen) tellen zwaarder door, met een piek rond de 3000Hz dacht ik. als je bvb een dB(C) meting hebt gedaan met een veel vlakkere weging, of een niet gewogen meting, zal je een groter verschil ervaren dan dat je meet.
                    • Bedenk dat een verschil van 3dB een verdubbeling is van het niveau. 87dB is dus 8 keer zo luid als 78 dB.

Oorspronkelijk geplaatst door Lucasfalt Bekijk Berichten
                    Die 50cm en een hoek van 45° kan wel ongeveer kloppen,heb dat al eens gezien op filmpjes van de Duitse politie.
                    En het dB niveau dat je mag maken bij zo'n meting staat op je chassis plaatje met daarbij het toerental.
                    Dat is de enige juiste meting volgens de wettelijke eisen.

Hoe ze op circuit meten is overal anders en volgens hun eisen,dus daar ben je niets mee.
                    Voor zover ik mee ben is de 'referentiemeting' 45 graden op een meter, in dB(A), en mag die inderdaad niet boven het niveau op je typeplaatje komen, bij het voorgeschreven toerental van je typeplaatje. Al zou er ook sprake zijn van een marge van 2dB voor de tolerantie.

Dat niveau is het resultaat van de homologatiemeting. iets met 2 meters die met 7,5m onderlinge afstand dwars op, en 10m van, het traject staan. en dan het gemiddelde van een meting aan 50km/h vast, en accelererend. Of toch iets in die strekking. Om gehomologeerd te geraken zijn er per euronorm maximale waarden (80dB voor Euro 4), maar je kan dus een lagere waarde hebben.

50km/h is zinvol voor de overlast in de bebouwde kom, maar waardeloos op circuit.

Oorspronkelijk geplaatst door TuttoTerreno Bekijk Berichten
                    De meeste schijnen dat geluid met een app op de slimme telefoon te meten.
                    Met een niet gekalibreerde microfoon, een niet gekalibreerde app, en een niet gestandaardiseerde meetmethode?

Comment

misschien had je niet door dat Koeno - zoals de meeste mensen- niet een uitlaat wil laten homologeren voor de europese commisie, maar een idee wil krijgen of zijn uitlaat té luid is of niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nethus Bekijk Berichten

Dat Zou kunnen kloppen:
                        • Een dB(A) meting hanteert een correctiecurve in functie van de frequentie, om de gevoeligheid van het menselijk oor te simuleren. hogere frequenties (en dus toerentallen) tellen zwaarder door, met een piek rond de 3000Hz dacht ik. als je bvb een dB(C) meting hebt gedaan met een veel vlakkere weging, of een niet gewogen meting, zal je een groter verschil ervaren dan dat je meet.
                        • Bedenk dat een verschil van 3dB een verdubbeling is van het niveau. 87dB is dus 8 keer zo luid als 78 dB.
                        De reden dat ik aan de meting twijfel is dat dit zogezegd minder luid is als mijn GSa.
                        GSa maakt dacht ik 92db stationair.

dus zelfs op 5000toeren (stilstand) gemeten is de KTM met akra's stiller dan de GSa met standaard uitlaat...

De uitlaten zelf zouden legaal moeten zijn. Serienummers matchen met wat Akra voorschrijft als gekeurde uitlaat.
                        Daarom dat ik dus eens zou willen meten, maar om zelf terug een db-meter te kopen (welgeteld 2 keer gebruikt sinds aankoop 2jaar geleden).

Ik wil niet perse terug naar de originele uitlaten omdat die gigantisch heet worden (en veel wegen).
                        Maar qua geluid wil ik ook geen stoorzender zijn.
                        Als deze uitlaten mij in problemen kunnen brengen dan kies ik liever voor de originele hete zware uitlaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TuttoTerreno Bekijk Berichten
                          misschien had je niet door dat Koeno - zoals de meeste mensen- niet een uitlaat wil laten homologeren voor de europese commisie, maar een idee wil krijgen of zijn uitlaat té luid is of niet.
                          Dan moet je nog altijd meten met een juiste dB meter en op de juiste methode (referentiemeting volgens nethus),want anders weet je nog niets.

@ Koeno : je kan met een app natuurlijk wel je BMW met de andere vergelijken.
                          Je kan dan ook al zien of wat je meet overeen komt met wat op het chassisplaatje van de BMW staat,dan weet je al of die app min of meer juist werkt.
                          En zeker de dB killers eens goed bekijken,die worden door sommigen al wel eens wat aangepast om toch iets meer geluid te krijgen met een E-keur op de uitlaat.
                          Anders de lokale politie vragen of ze je kunnen/willen helpen.

BOCHTENPIKKER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                            De reden dat ik aan de meting twijfel is dat dit zogezegd minder luid is als mijn GSa.
                            GSa maakt dacht ik 92db stationair.

dus zelfs op 5000toeren (stilstand) gemeten is de KTM met akra's stiller dan de GSa met standaard uitlaat...

De uitlaten zelf zouden legaal moeten zijn. Serienummers matchen met wat Akra voorschrijft als gekeurde uitlaat.
                            Daarom dat ik dus eens zou willen meten, maar om zelf terug een db-meter te kopen (welgeteld 2 keer gebruikt sinds aankoop 2jaar geleden).

Ik wil niet perse terug naar de originele uitlaten omdat die gigantisch heet worden (en veel wegen).
                            Maar qua geluid wil ik ook geen stoorzender zijn.
                            Als deze uitlaten mij in problemen kunnen brengen dan kies ik liever voor de originele hete zware uitlaten.
                            Hoi Koeno, enkele opmerkingen:

1) "De uitlaten zelf zouden legaal moeten zijn. Serienummers matchen ... bla bla":
                            --> Maakt niet uit, ofwel staat er een duidelijke stempel / ID-plaatje met CE-keur op, ofwel niet. Bij een eventuele controle (DE of LUX) wordt er gekeken naar de aanwezigheid van die CE-keur, in combinatie met de DB-killer. Ook kennen deze agenten echt wel het verschil tussen een originele uitlaatlijn met cat, en een "circuit"-uitlaat, decat, enz.

2) Aan lagere rpm's vallen de KTM's echt wel mee qua geluid

3) Ik vond ook altijd dat die oude Akra (+150.000km) van Blondie vrij luid begon te kllnken,maar die nieuwe Akra was echt niet veel stiller.

4) Maakt die van u meer lawaai dan die van mij? want de mijne was nog altijd reglementair.
                            Heb het hier wel over de moto's, niet over hoeveel lawaai we zelf maken ... Daarin zijde gij onklopbaar
                            Road: KTM Superduke 1290 R '19
                            StuntBike: Honda CBR 600F4s (slightly Modified by RunnerX and G-Man Gerald)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SuperDuke08 Bekijk Berichten

Hoi Koeno, enkele opmerkingen:

1) "De uitlaten zelf zouden legaal moeten zijn. Serienummers matchen ... bla bla":
                              --> Maakt niet uit, ofwel staat er een duidelijke stempel / ID-plaatje met CE-keur op, ofwel niet. Bij een eventuele controle (DE of LUX) wordt er gekeken naar de aanwezigheid van die CE-keur, in combinatie met de DB-killer. Ook kennen deze agenten echt wel het verschil tussen een originele uitlaatlijn met cat, en een "circuit"-uitlaat, decat, enz.
                              Reden dat ik over serienummer begin:
                              1. Er staat wel degelijk duidelijke stempel op.
                              2. Ik heb mij altijd laten wijsmaken dat het niet is omdat een uitlaat op motor X gekeurd/legaal is dat het op motor Y ook zo is.
                              Juiste serienummer = de juiste (gekeurde) uitlaat volgens Akrapovic voor mijn KTM 990 adventure.
                              want ook daar heeft akrapovic 2 versies, de legale & niet legale (waar de niet legale wss geen stempel heeft).
                              3. Decat is vrij logisch in deze, want voorzover ik weet zit de kat in de demper bij deze ktm. (hoe deze dan toch een E keur heeft weet ik niet)

2) Aan lagere rpm's vallen de KTM's echt wel mee qua geluid

3) Ik vond ook altijd dat die oude Akra (+150.000km) van Blondie vrij luid begon te kllnken,maar die nieuwe Akra was echt niet veel stiller.

4) Maakt die van u meer lawaai dan die van mij? want de mijne was nog altijd reglementair.
                              Hoe luid jouw blondie was weet ik niet, dat kan ik zo uit het hoofd niet vergeljken.
                              Daarom dat ik effectief die van mij eens wil meten.
                              Lucasfalt heeft natuurlijk een goed punt, vergelijken met de GSa of CB1000 met een db-meter kan mij wijzer maken.
                              Of eens tot bij gvy proberen geraken.

Heb het hier wel over de moto's, niet over hoeveel lawaai we zelf maken ... Daarin zijde gij onklopbaar
                              Serieus, gaan we dieje kant op?
                              Ik ben vrij overtuigd dat uwe kwebbel even vaak stil staat als die van mij..... niet

Comment

Working...
                              X