Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vering upgrade - ervaring Hyperpro (of andere)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vering upgrade - ervaring Hyperpro (of andere)

    Sinds vorige week merkte ik dat mijn voorvork zweet ... met z'n 40.000km ... tijd voor een upgrade.

    Daarnaast voel ik (eigenlijk al een hele tijd) dat ik op circuit achteraan onvoldoende tracktion heb waardoor ik de achterkant voel glijden, minder strak stuurt en mijn achterbanden niet meer mooi slijten.

    Motor: Yamaha R1 2008 met 40.000km
    Gebruik: woon-werk + circuit dagen

    Na wat rondkijken kwam ik bij Hyperpro uit als betaalbaar en voldoende voor de amateur op weg en circuit. (+-1:50 Zolder - 1:14 Mettet)
    Bijkomende voordeel is dat mijn dealer ook Hyperpro service center is :-)

    Heeft er iemand ervaring of misschien (betaalbare) alternatieven indien nok?

    Alvast bedankt
    Is life real or just a dream?
    Yamaha R1 '08
    Zolder - Mettet - Franco - ...
    A racer never looks back

  • #2
    Volgens mij worden voor het circuit eerder lineaire veren geprefereerd dan progressieve.

    Ik kan verkeerd zitten, maar had hyperpro niet enkel progressieve voorveren ?
    Last edited by E.M.; ma. 25 jul. '16, 16:27.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)
    2013 Pixel Carpet (rainbow)

    Braaaaaaaap braaaaaaap

    Comment


    • #3
      woonwerk + circuit

      Comment


      • #4
        Idd, is voor dubbel gebruik.

        Die hebben ook wel lineaire voorveren maar of je stelling klopt weet ik niet. Lees wat tijgenstijdige berichten.

        Vandaar mijn vraag naar ervaring eigenlijk

        Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
        Is life real or just a dream?
        Yamaha R1 '08
        Zolder - Mettet - Franco - ...
        A racer never looks back

        Comment


        • #5
          op circuit zijn lineaire inderdaad beter, omdat iedere kleine wijziging aan de veervoorspanning steeds evenredig van invloed is en je ook effektief voelt (kenners toch).
          bij progressieve heb je dat veel minder. wijzigingen zijn daar verschillend : in "rust" merk je dat direkt omdat je gemakkelijker het zachte deel in/uitdrukt, terwijl het deel waar jet het echt wil voelen (het hardere deel) nauwelijks beinvloed omdat je wijzigingen kompleet op gaan aan het zachtere deel.

          Comment


          • #6
            Eventueel even contact opnemen met TRP? Ik heb mijn vering daar binnengebracht om de binnenkant aan te passen. Best tevreden van
            SOLD: Suzuki gsx-r 600 k8: Picture
            NEW: Yamaha R6 2019

            Comment


            • #7
              Wat is TRP?

              Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
              Is life real or just a dream?
              Yamaha R1 '08
              Zolder - Mettet - Franco - ...
              A racer never looks back

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Stijn#21 Bekijk Berichten
                Wat is TRP?

                Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
                http://www.trpracing.be/veringen/nl

                Ik ben hier geweest http://www.bikesetup.be/ gewoon omdat ik mijn originele vering wat wou laten afstellen, nog voor hij (Steven Casear) begon met afstellen merkte hij direct op dat mij vorkbeen vettig was. Dan ook maar direct afspraak gemaakt om mijn vering te laten doen + kleine upgrade omdat ze dan toch al open lag
                Last edited by haga46; vr. 29 jul. '16, 23:01.
                Never forget who helped you!
                Never forgive who fu*ked you.
                Doing a trackday is like "SEX", no matter what happens you'll want to hit it again..

                Kawasaki GPZ500S '95 --> Kawasaki ZX-9R '98 --> Honda VTR SP1 '01 --> Suzuki GSXR 1000 '03 --> Kawasaki ZX-10R '08 --> KAWASAKI ZX-10R '11

                Comment


                • #9
                  @janbros: In tegenstelling tot andere merken zijn Hyperpro veren progressief doorheen de ganse veerweg.
                  Be strong & be kind

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Leville Bekijk Berichten
                    @janbros: In tegenstelling tot andere merken zijn Hyperpro veren progressief doorheen de ganse veerweg.
                    en wat maakt dat uit ?

                    Comment


                    • #11
                      Ik vind persoonlijk dat ze bij Hyperpro te veel nadruk leggen op veren,en ze proberen die ook zoveel mogelijk te verkopen,ook wel logisch want ze zijn in eerste plaats fabrikant van veren.
                      Ze hebben wel schokdempers maar volgens mij geen andere binnenwerken voor voorvorken.
                      Ik heb op een Fazer 600 ooit een verenset van Hyperpro gehad,en vond die veel te hard.
                      Voor bvb. de MT-09 die ik nu heb,verkopen ze ook een andere veer om op de schokdemper te zetten,terwijl elke kenner weet dat die schokdemper gewoon waardeloos is.
                      Dat is dus weggegooid geld.
                      Ik heb een onafhankelijke veringkenner aan mijn voorvork laten voelen,en die zei onmiddellijk dat er met de veren niets mis was,maar wel met de demping.
                      Dus nu is demping aangepast en dat kostte incl.werk minder dan losse veren en ik heb een veel betere wegligging.
                      Hij had mij even goed andere veren kunnen verkopen van gelijk welk merk.
                      Op andere fora lees ik dan dat elke MT-09 bezitter die bij een Hyperpro dealer langs komt andere veren aangesmeerd krijgt.
                      Achteraan heb ik een Wilbers demper gemonteerd,ik vond dat ik daar veel waar kreeg voor mijn geld,en 5 jaar garantie.
                      Ik zou in elk geval aanraden om bij een echte veringspecialist langs te gaan,en niet zomaar bij een dealer die ook vering verkoopt.
                      BOCHTENPIKKER

                      Comment


                      • #12
                        Progressieve veren zijn goed als vervanger voor de veren van een motorfiets met enerzijds veel te slappe veren vanuit fabriek uit en niet instelbare vering. Op een sportfiets als de R1 is lineaire veren vervangen door iets zwaarder veren bijvb van 85Nm naar 90 of 95Nm (naargelang je eigen gewicht) een beter idee. Mijn RC8 kwam van fabriek uit achteraan op 110Nm veren vooraan 100Nm, zonder buitenboord stijl kon je met die motorfiets geen lijn houden, na het vervangen vd veren van 110Nm naar 95Nm liep die als nooit tervoren en perfect voor mijn bompa rijstijl
                        My talent outweighs my ambition

                        Comment


                        • #13
                          Bij vervanging van de originele veren heb ik altijd deze ook laten "rechimmen" dit zijn andere rondellen met bepaalde openingen om de doorstroom van olie te veranderen, in de fabriek word de motor ook afgesteld op het gewicht rijder-bijrijder.
                          Nooit gewoon ff die veren kopen en zelf liggen prullen, in tegenstelling van sommige, was deze optie (voor de motor) de betere, heb nooit zo een strak sturende motor gehad, zelfs met de Blackbird op Zolder zo diep gegaan, dat er een schaaf-plek onder aan de kuip kwam miljaarde.

                          Comment


                          • #14
                            Dat je niet eens kan spreken van een zacht en een hard deel? En dat je dus maar een heel kleine zone hebt waarvoor je de demping juist kan instellen?
                            Be strong & be kind

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door NATAS
                              woon-werk EN circuit......ik ga er dan van uit dat daar ook Intertrack dagen zitten ( misschien fout dat te veronderstellen maar ik doe het toch )

                              waarom vraag je dan op een intertrack dag niet wat info/raad/nazicht van settings......aan Stef van BRS ??

                              bedoel maar, zo'n man kan na nazicht toch meer goede info geven dan ge kunt verdenken
                              Heb ondertussen reeds contact gehad met Stef via mail en ga bij hem eens raad vragen ...idd als het lukt op een inter-track dag 😁
                              Een specialist zal toch altijd beter zijn 😉

                              Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
                              Is life real or just a dream?
                              Yamaha R1 '08
                              Zolder - Mettet - Franco - ...
                              A racer never looks back

                              Comment

                              Working...
                              X