Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voor de kenners "vering afstellen"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • voor de kenners "vering afstellen"

    Hoi, ik ben in het bezit van ene TL1000s van 98 en ik ben zeer content van hem. Maar nu ben ik op een punt gekomen dat ik de motor ken en een beetje aangepast heb (TRE, airbox enz). Allen de vering is voor mij een groot raadsel (ik heb natuurlijk overal eens aan gedraaid hé) maar ik ken er eigenlijk de ballen van . Nu heb ik op internet effe gezocht maar ik vind nie direct iets. Mij vraag is of iemand me kan uitleggen wat die drie dingen betekenen (gevoel op de baan) voorspanning, inlaatdemping (of zoiets) en het andere je weet wel die drie dingen die op elke vering van voor en van achter staan. Graag zou ik wat uitleg hierover hebben (website zijn ook goed) zodat ik mijn moto beter kan keren aanvoelen.
    bv als je de fource laat zakken in het balhoofd gebeurt er ook iets maar wat precies?

    Oh ja als je er zelf niks van af kent gelieve dan niet te reageren.
    “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”[font=Century Gothic][/font]

  • #2
    Voorwiel:voorspanning,standaard staat deze op 4,5,als ge deze rechtsomdraait word de veer harder aangespannen,gevolg vork gaat minder inveren bij het remmen,maar wel harder worden,wat dan weer slecht is bij minder goed wegdek.

    uitgaande demping (stelschroef bovenaan de vork):dit regelt het uitveren van de vering,rechts draaien is trager uitveren
    ingaande demping (stelschroef onderaan de vork):dit regelt de ingaande demping,rechts draaien is hardere vering.
    Achtervering,uitgaande demping is de schroef aan de rechterkant,ingaande is de schroef aan de linkerkant.
    Om dit alles uit te proberen zet je alles best in het midden en regel dan bij (rechts) telkens met een stand of klik tegelijk.Ook moeten de beide vorkbenen dezelfde afstelling hebben.
    Vork door de kroonplaat steken geeft een scherper stuurgedrag,maar iets slechter bij hoge snelheidsbochten.Zou dit toch proberen,ongeveer 4 a5cm doorsteken (had dit vroeger bij mijn tl ook gedaan)

    Comment


    • #3
      voor vering beter naar specialist gaan, er zijn er nieveel die daar kaas van gegeten hebbe

      ook nie jan modaal van de motoshop !

      als je in zolder niv2 doet komt er normaal iemand langs van WP, die wel is aan je vering wil prullen

      ma hangt veel van jou feedback af...jij moet kunnen zeggen wat de moto doet...en das ook nie makkelijk als je alleen ma op straat rijdt...

      dus mja, kwee ook nie direkt adresje

      dus success
      today is a good day to race !

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door iceman
        voor vering beter naar specialist gaan, er zijn er nieveel die daar kaas van gegeten hebbe

        ook nie jan modaal van de motoshop !

        als je in zolder niv2 doet komt er normaal iemand langs van WP, die wel is aan je vering wil prullen

        ma hangt veel van jou feedback af...jij moet kunnen zeggen wat de moto doet...en das ook nie makkelijk als je alleen ma op straat rijdt...

        dus mja, kwee ook nie direkt adresje

        dus success
        indeed, je moet maar eens uitloeren als het nog eens niveau 2 rijden is op zolder, en dan gaan zien of die van WP-suspensions er staat(die weet toch niet of je die dag ook op't circuit rijd of niet, en 't kost niks), die gast stelt u vering schoon af, en geeft u alle uitleg die ge moet hebben.
        ook kunt ge best uw afstelling opschrijven, zeker als ge vaak op't circuit rijd, om dan weer gemakelijk uw vering terug voor baangebruik in te stellen.

        verder ken'k er niks van dus zwijg'k zoals gevraagd
        Oprichter 2fast4u 2004
        #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

        -------------------------------------------
        hoe gekker hoe liever
        -------------------------------------------

        Comment


        • #5
          das een opperbeste tip runner:


          schrijf je standaard instellingen op en schrijf op hoeveel en wat je wijzigd., zo kan je makkelijk terugkeren.

          zoals iceman ook zei als je er niks van kent is regelen van je vering door iemand die er niks van kent eerder ontregelen!!

          Als je zelf test: verander 1 ding per keer en rij dan een testweg (trage n snelle bochte, glad asfalt en macadamwegen.)
          dan wijzig je verder en weer datzelfde testparcours
          Zo he ik het gedaan en weet ik al hoe ik mijn achterveer redelijk afgesteld krijg voor als ik alleen rij en als ik met 2 rij, de voorvering volgt later wel eens. (staat eigenlijk goed zo ie is)
          tis altijd ombouwtijd ....

          Comment


          • #6
            koop u e werkplaatshandboek
            daar staan de basisstanden in
            zet em zo terug
            en ga dan na specialist en leg uit wa het probleem is
            je moet 1 zijn met je moto om te voelen wat je moto wanneer doet
            zomaar ergens aan draaien is geen oplossing
            iemand die er iets van kent moet je maar zeggen wa je wensen zijn en die regelt da wel
            je kan ook es wa circuittesten opzoeken in motoboekskes
            daar zetten ze soms de afstellingen bij

            Oorspronkelijk geplaatst door loudy condor
            Hoi, ik ben in het bezit van ene TL1000s van 98 en ik ben zeer content van hem. Maar nu ben ik op een punt gekomen dat ik de motor ken en een beetje aangepast heb (TRE, airbox enz). Allen de vering is voor mij een groot raadsel (ik heb natuurlijk overal eens aan gedraaid hé) maar ik ken er eigenlijk de ballen van . Nu heb ik op internet effe gezocht maar ik vind nie direct iets. Mij vraag is of iemand me kan uitleggen wat die drie dingen betekenen (gevoel op de baan) voorspanning, inlaatdemping (of zoiets) en het andere je weet wel die drie dingen die op elke vering van voor en van achter staan. Graag zou ik wat uitleg hierover hebben (website zijn ook goed) zodat ik mijn moto beter kan keren aanvoelen.
            bv als je de fource laat zakken in het balhoofd gebeurt er ook iets maar wat precies?

            Oh ja als je er zelf niks van af kent gelieve dan niet te reageren.
            yzf 1000 RR 'red devil'

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door the devil's own racer
              koop u e werkplaatshandboek
              daar staan de basisstanden in
              zet em zo terug
              en ga dan na specialist en leg uit wa het probleem is
              je moet 1 zijn met je moto om te voelen wat je moto wanneer doet
              zomaar ergens aan draaien is geen oplossing
              iemand die er iets van kent moet je maar zeggen wa je wensen zijn en die regelt da wel
              je kan ook es wa circuittesten opzoeken in motoboekskes
              daar zetten ze soms de afstellingen bij
              Ene werkplaatsboek heb ik al maar daar staan alleen de standaard instellingen in; ik wil weten wat dat ding doet, nu ik weet ook wel oefening baart kunst maar dat vraagt tijd en als er iemand was die dat nu wist. Ik heb hyperpro veren in men fource zitten en de jong die ze me verkocht heeft kent der ook nog wel iets van , dus ik kan wel ergens heen maar ja Ik moet alles van mene tl weten hoe en waarom hé (beetje een ziekte)
              “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”[font=Century Gothic][/font]

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door guido
                Vork door de kroonplaat steken geeft een scherper stuurgedrag,maar iets slechter bij hoge snelheidsbochten.Zou dit toch proberen,ongeveer 4 a5cm doorsteken (had dit vroeger bij mijn tl ook gedaan)
                Dat lijkt mij toch wat veel hoor
                Moesten het nu mm's ipv cm's ok, maar 5 centimeter?

                Comment


                • #9
                  [quote="Schussboelie"]Dat lijkt mij toch wat veel hoor
                  Moesten het nu mm's ipv cm's ok, maar 5 centimeter?[/QUOTE
                  heb het terug opgezocht,was 2,5 cm,voor circuit(zoals Croix) word wel 5 cm gebruikt.

                  Comment


                  • #10
                    Waauw, wist niet dat je zoveel kon zakken.
                    Weeral wat bijgeleerd zie!
                    Dan moet je de veer voorspanning serieus hard zetten denk ik, ga je anders niet met je wiel/spatbord tegen de radiator komen bij hard inremmen/bobbels/putten?

                    Comment


                    • #11
                      Inderdaad,veervoorspanning en ingaande demping harder zetten,zeker op circuit,ook uitgaande demping vertragen.

                      Comment


                      • #12
                        http://www.motornet.be/rijden/onderh...22_vering.html

                        hier staat wat uitleg over dewerking van de vering

                        Comment


                        • #13
                          nog wat uitleg

                          http://home.zon.be/heemstra/sodomrac...e_pagina_1.htm

                          Comment


                          • #14
                            Heb dit gisteren ontvangen per E-mail


                            http://www.motostop.be/penske_bestanden/slide0001.htm
                            is wel interresant om wat bij te leren denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              heb hier ne flyer bij gekregen bij men veren van wilbers
                              die hebben een boek met alle uitleg over de werking en onderdelen en opzetten van de vering
                              neue fahrwerkstechnik van wilbers products
                              kost 20e zonder verzending
                              ik kan je wel een kopie bezorgen van da bestelformulier
                              staat ook een probleemoplosser in
                              zoals wanneer heeft de vering problemen ?
                              hobbelige wegen
                              topsnelheid
                              belading
                              zie er interessant uit
                              ga em mss ook bestellen dus laat iets weten oki ?
                              bestel ik er 2 ineens
                              of als er nog iemand interesse heeft...
                              yzf 1000 RR 'red devil'

                              Comment

                              Working...
                              X