Mededeling

Collapse
No announcement yet.

125cc moto met autorijbewijs buitenland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 125cc moto met autorijbewijs buitenland

Hallo,

Normaalgezien mag je met een 125cc motor enkel in België rijden met je autorijbewijs.
    Nu heb ik me laten vertellen dat er echter buurlanden zijn waar het ook aanvaard wordt als je met je motor naar daar rijd met je autorijbewijs.

Iemand een idee van of dit klopt en zoja welke landen zijn dit?

Thx
    biker born, biker bred, when i die i'll be biker dead

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU

(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Punt B3 - vierde streepje

Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Ge moogt waarschijnlijk in Italië wel ne 125cc huren met uw B-rijbewijs, maar ge moogt er met uw eigen Belgisch ingeschreven Vespa niet rondrijden...
    “I fear the man who drinks water and so remembers this morning what the rest of us said last night.”
    Aprilia RS125 2000 (project)
    Vespa PX125 2006 (for sale)
    KTM 690 Duke 2010 (for sale)
    Husqvarna TE310 2011
    KTM 1290 Super Adventure 2015

Comment

Heb trouwens ooit 's opgezocht in welke landen ge als Belg met 2 jaar B met een 125cc moogt rijden:

Frankrijk - Mag mits je er woont, dus niet.
      Spanje - Mag, mits extra theorie-examen, dus niet.
      Italië - Mag.
      Oostenrijk - Mag mits 6 jaar B + 6 uur praktijkles, dus niet.
      Duitsland - Mag niet (meer).
      Noorwegen - Geen E.U.-land, dus Europese regel geldt daar niet. Mag misschien, nie direct iets gevonden.
      U.K. - Mag niet.
      Nederland - Mag niet.
      “I fear the man who drinks water and so remembers this morning what the rest of us said last night.”
      Aprilia RS125 2000 (project)
      Vespa PX125 2006 (for sale)
      KTM 690 Duke 2010 (for sale)
      Husqvarna TE310 2011
      KTM 1290 Super Adventure 2015

Comment

dus met mn eigen 125cc mag het niet.
        Wel jammer.
        En het eengemaakte Europa dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kawaminator Bekijk Berichten
          En het eengemaakte Europa dan?
          Keep on dreaming
          In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Comment

haha, das wel juste.
            Eengemaakt als t hun uitkomt, maar alst den burger nekeer zou uitkomen...

Comment

Tja, het "eengemaakte" Europa. Het wordt hoogtijd dat de burgers beseffen dat men daar geen ene zak aan heeft (de burgers toch niet).
              Wie heeft er al kunnen zeggen dat "eender welke Europese beslissing dan ook", hem/haar een voordeel opleverde?

Vroeger, als het slecht ging met bvb Griekenland, devalueerde de dragmen, en werd Griekenland goedkoper. Griekenland begon dan meer te verkopen/exporteren, en wij gingen er op vakantie, juist omdat het goedkoop geworden was. Op die manier herstelde de Griekse economie vanzelf na afzienbare tijd.

Nu gaat het slecht met Griekenland, maar de Euro (eenheidsmunt) zwaait er de plak! Om een sterke waardevermindering van onze Europese eenheidsmunt t.o.v. de dollar te voorkomen, dienen we allemaal een flinke duit in het Griekse zakje te doen! Zonder verhoogde import of zonder er op vakantie te gaan!

Misschien moeten we er eens over nadenken dat er alleen "eenheid" is als het over geld gaat, niet als het over "wetten" en "belastingen" gaat?

Maar... eigenlijk is dit "off-topic"
              [font=Georgia]Vanaf je 50ste zijn er nog maar twee dingen belangrijk!!! [/font]
              [font=Georgia]DIKKE TETTEN !!! [/font]

Comment

Hello,

the Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology of Austria requested from alle EU countries, if the austrian B driver's license would be accepted for driving a scooter with 125cc in the respective country.

Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic have declared that the (austrian) B driver's license is accepted to drive a motorcycle up to 125cc, but with some national restrictions. One may drive in Portugal only a minimum age of 25 years and in Spain with possession of class B for at least 3 years. And only vehicles with an automatic transmission in the Czech Republic.

Link:
                Driver's license law of Austria -Implementing decree (Date: September 2013):
                http://www.bmvit.gv.at/verkehr/stras...sgde201309.pdf

I think, that also Belgian citicens might be allowed to drive a scooter with 125cc in Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic, but with national restrictions mentioned above.

I also got this from a spanish man with a licence B, who asked how to drive in France.

The answer from the french prefecture was, that a holder of a driving license category B obtained between 01/03/1980 and 19/01/2013 must have a document issued by an insurer attesting to the practice of driving a vehicle 125 CC in the five years before 01/01/2011. Then he can drive his scooter in France.

Greetings from
                Austria

Comment

Ik heb eens naar de Franse ambasade een mailtje gestuurd met de vraag of je met een B-rijbewijs met je 125 in Frankrijk mag rijden.
                  Het antwoord is me echter niet 100% duidelijk omdat mijn Frans niet zo denderend goed is.
                  Maar als ik het juist begrijp zou het mogen.
                  iemand die goed Frans kan en dit kan vertalen:
                  Bonjour,

si en Belgique, vous avez validé votre permis avec la catégorie correspondant à 125cc, alors vous pouvez rouler en France également dans les mêmes conditions.

Bien à vous.

Comment

Ze zeggen eigenlijk dat als ge een stempelke op uwe permis hebt staan die overeenkomt met het rijbewijs dat ge nodig hebt voor ne 125cc (een B dus), dat het in orde is. Dus, geen probleem lijkt me.

Edit: ik dacht dat ge met een autorijbewijs ook automatisch met een 125cc mocht rijden maar ik ben mis precies?
                    Last edited by chrieke; vr. 16 mei. '14, 12:00.
                    [FONT=Comic Sans MS]Loud pipes don't save lives, doctors do![/FONT]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door m-project Bekijk Berichten
                      Ik heb eens naar de Franse ambasade een mailtje gestuurd met de vraag of je met een B-rijbewijs met je 125 in Frankrijk mag rijden.
                      Het antwoord is me echter niet 100% duidelijk omdat mijn Frans niet zo denderend goed is.
                      Je rijbewijs moet gevalideerd zijn. Betekent maw dat er een indicatie moet opstaan dat je met een 125cc motor mag rijden. Op je Belgisch rijbewijs staat dit dus niet als je enkel een B hebt.
                      Zo interpreteer ik het toch. Heb tot een kleine 3 weken terug zelf met enkel een B rondgereden op 125cc in de veronderstelling dat ik over de grens niet meer reglementair was.

Mag volgens mij dus niet
                      2009 -> 2014: Yamaha YBR 125 Custom 2008
                      2014 -> 2016: Honda CB500F
                      2016 -> .......: Honda CB650F

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ripp Bekijk Berichten
                        Je rijbewijs moet gevalideerd zijn. Betekent maw dat er een indicatie moet opstaan dat je met een 125cc motor mag rijden. Op je Belgisch rijbewijs staat dit dus niet als je enkel een B hebt.
                        Zo interpreteer ik het toch. Heb tot een kleine 3 weken terug zelf met enkel een B rondgereden op 125cc in de veronderstelling dat ik over de grens niet meer reglementair was.

Mag volgens mij dus niet
                        Inderdaad. Als er op uw rijbewijs (expliciet) staat dat je met een 125cc moto mag rijden, mag dat in Frankrijk ook, is hoe ik het interpreteer, en mijn Frans is redelijk goed Maar dat staat er dus niet op, wat net het probleem is. Mag dus niet, zou ik denken.
                        '99 SV650 (sold) => '03 SV1000 S (sold) => '06 CBR1100XX (crashed ) => '08 ZZR1400 (crashed ) => '15 MT09 Tracer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door m-project Bekijk Berichten

Bonjour,

si en Belgique, vous avez validé votre permis avec la catégorie correspondant à 125cc, alors vous pouvez rouler en France également dans les mêmes conditions.

Bien à vous.
                          Er staat letterlijk :

Goeiedag,

Indien u in België uw rijbewijs geldig hebt gemaakt voor de categorie die overeenkomt met een 125 cc, dan mag u ook in Frankrijk rijden onder dezelfde voorwaarden.

Met vriendelijke groeten,
                          Bijgevolg, aangezien ge voor België een rijbewijs A1 nodig hebt voor het besturen van een motorfiets 125cc, mag je dus NIET in Frankrijk rondrijden met een 125 cc.

Bijkomend geldt dat de uitzondering die toegestaan wordt in het KB 23/03/1998 houdende het rijbewijs, in art. 20 §2, derde alinea (zie hieronder) voortkomen uit een Koninklijk Besluit. Dit besluit regelt alles binnen België, en is bijgevolg niet van toepassing in het buitenland.

Het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B, sinds ten minste twee jaar afgegeven, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen op voorwaarde dat de houder de opleiding, bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd en dat de code 372 bij de categorie B wordt vermeld.
                          Kortom, tenzij ge uwe A1 gaat halen, moogt ge NIET in het buitenland rondrijden met nen 125 CC.

Comment

Of ge bolt gewoon op uwe 125cc naar Frankrijk en àls ze u al tegenhouden is uw naam Haas. "Exquse-me-je, je parlee pas Frans"
                            [FONT=Comic Sans MS]Loud pipes don't save lives, doctors do![/FONT]

Comment

Op pagina 1 staat het enige juiste antwoord: het mag niet omdat je simpelweg niet met je 125cc de grens over mag op basis van rijbewijs B. Hoe je het dus draait en keert, het blijft strafbaar want dat is hetzelfde als helemaal zonder rijbewijs rijden en ik wil niet in je schoenen staan als je dan iets voorhebt (maakt dan zelfs al niet uit of je wel of niet in je recht bent om serieuze problemen te krijgen).

Comment

Working...
                              X