
U vindt er per provincie een kaart met de camera's en achtergrondinformatie over flitspalen.
Overzichtskaart Vlaanderen
Hier vindt u een overzicht van de flitspalen in Vlaanderen : de snelheidscamera’s én de roodlichtcamera’s. De kaart wordt regelmatig geactualiseerd. Let wel : een beperkt aantal flitspalen worden door sommige steden en gemeenten op eigen initiatief geplaatst : deze camera’s zijn niet opgenomen in deze kaart.
Van maart 2002 tot januari 2004 zijn 900 flitspalen - roodlichtcamera's én snelheidscamera's - geplaatst.
Tegen zomer 2004 zullen 350 gevaarlijke kruispunten uitgerust zijn met flitspalen. Op dit ogenblik zijn er reeds 290 kruispunten van flitspalen voorzien. De ambitie : 1 op 4 kruispunten met flitspalen uitrusten.
BELANGRIJK !
Deze overzichtskaarten worden u louter ter informatie aangeboden. U kan geen rechten putten uit deze kaarten. De Vlaamse overheid wijst alle aansprakelijkheid af voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die zou ontstaan uit het gebruik van deze informatie. Hoewel wij er naar streven dat deze kaarten de locatie van de flitspalen correct weergeven, kunnen wij niet garanderen dat zij volledig, juist, actueel en nauwkeurig zijn. De informatie kan steeds zonder aankondiging of kennisgeving aangepast, gewijzigd, aangevuld of verwijderd worden. Klik HIER om de volledige disclaimer te lezen.
---------------------------------------
Nog wat Extra Info:
*Waarom flitspalen?
Flitspalen zijn cruciaal voor de veiligheid. Het aantal doden en gewonden is dankzij de camera's sterk gedaald. Flitspalen worden vooral geplaatst op de gevaarlijke punten waar in het verleden zware ongevallen zijn gebeurd.
Tijdens het project 'Gevaarlijke punten' bracht de Vlaamse overheid alle gevaarlijke punten in het verkeer in kaart. Sinds 2003 trekt Vlaanderen jaarlijks 100 miljoen euro extra uit om deze punten in het verkeer aan te pakken. De plaatsen waar tijdens de laatste drie jaar zeer zware ongevallen zijn gebeurd, krijgen voorrang en worden heraangelegd en/of uitgerust met flitspalen. Tegen 2008 moeten de 800 gevaarlijke punten definitief weggewerkt zijn.
*Wanneer wordt u geflitst door een roodlichtcamera?
*Wanneer u door het rood licht rijdt en / of te snel rijdt.
*Wanneer u door het oranje licht rijdt, wordt u dus niet geflitst. Tenzij u te snel rijdt…
*Ook motorrijders kunnen geflitst worden.

*Hoe werkt een flitspaal?
De roodlichtcamera

De roodlichtcamera's werken via twee lussen per rijstrook, die zijn aangebracht in het wegdek. De lussen bevinden zich meestal ter hoogte van de stopstreep. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de lus rijdt vergeleken met de signaalstand van het verkeerslicht (al dan niet rood). Voor het vaststellen van overdreven snelheid wordt de tijdspanne gemeten waarbij het voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt. De snelheid wordt vervolgens berekend. Bij elke overtreding maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt of doorrijdt en vermeldt de snelheid ervan.
De politie stelt de snelheid in waarop de roodlichtcamera overtredingen begint te registreren. De politie zorgt ook voor het plaatsen van de filmcassette, het uitlezen van de nummerplaten via de fotonegatieven en natuurlijk ook voor het opstellen en administratief afhandelen van het proces-verbaal. Afhankelijk van de ernst van de inbreuk maakt het parket een voorstel tot minnelijke schikking op of dagvaardt de overtreder voor de politierechtbank.
De snelheidscamera

De snelheidscamera's werken op basis van het dopplereffect (radar). Een voertuig dat zich in de straling beweegt, weerkaatst de radargolf en wijzigt de frequentie van deze straling. De grootte van deze frequentiewijziging is afhankelijk van de snelheid van het voorwerp. De snelheid wordt berekend. De politie stelt de snelheid in waarop de snelheidscamera overtredingen begint te registreren.
*Het installeren van een camera
De installatie gebeurt op vraag van de politie of de gemeente of op voorstel van de administratie Wegen en Verkeer. Sinds 2003 kan de aanvraag ook gebeuren op basis van het project 'Gevaarlijke punten' van de Vlaamse overheid.
Roodlichtcamera's worden door de administratie Ondersteunende Studies en Opdrachten van het departement Leefmilieu en Infrastructuur geïnstalleerd.

Het kruispunt wordt in kaart gebracht. De installatie van de flitspaal wordt hierop ingetekend. Het studieplan wordt goedgekeurd door de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie.

Dan kunnen de werkzaamheden starten : de palen worden geplaatst, ...

... in het wegdek worden lussen geslepen...

... en de kabels worden gelegd.

De flitspaal wordt aangesloten en de kast wordt uitgericht.

De Vlaamse overheid voert een laatste technische controle uit (prehomologatie).

Ook de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie controleert en geeft dan zijn goedkeuring (homologatie).

De Vlaamse overheid en de politie ontvangen het homologatieattest (voor de installatie) en het ijkcertificaat (voor de camera's).
De installatie is nu klaar voor gebruik door politie.
*Flitspalen : een project van de administratie Ondersteunende Studies en Opdrachten (AOSO)
Het plaatsen van de flitspalen is een realisatie van de administratie Ondersteunende Studies en Opdrachten. AOSO zorgt voor de opmeting van het kruispunt, de intekening van de flitspaal, begeleidt de werkzaamheden en coördineert het homologatietraject.
Betrokken afdelingen zijn :
*Afdeling Technische Ondersteuning
*Afdelingen Elektriciteit en Mechanica in Antwerpen en Gent
*Afdeling Beleid Elektriciteit en Mechanica.
*Uw vragen, suggesties of kritische bemerkingen zijn meer dan welkom. Stuur ze naar het volgende adres. Antwoorden op vaak gestelde vragen publiceren we op de website.
Administratie Ondersteunende Studies en Opdrachten

Departement Leefmilieu en Infrastructuur
Koning Albert II-laan 20, 9de verdieping
1000 Brussel
e-mail : [email:27no85zi][email protected][/email:27no85zi]
Comment