Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorrijders mogen volledig baanvak gebruiken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorrijders mogen volledig baanvak gebruiken

    Motorrijders mogen volledig baanvak gebruiken

    Vanaf September mogen motorrijders het volledige baanvak waarop ze rijden, innemen.
    Minister van Mobiliteit Bert Anciaux heeft daarover een gewijzigd KB klaar, dat dit weekend wordt besproken op de speciale ministerraad in Raversijde.

    "Volgens de huidige regels moeten motorrijders altijd zo rechts mogenlijk rijden binnen hun baanvak",zegt Anciaux.

    "Maar dat leidt vaak tot zware ongevallen, omdat veel automobilisten menen dat ze de motorrijder nog kunnen voorbijsteken, maar hem eigenlijk van de weg rijden.
    Het gebruik van de volledige ruimte van het baanvak is veel duidelijker naar andere weggebruikers toe, en het biedt de motorrijder meer overzicht in de bochten
    ."
    Oprichter 2fast4u 2004
    #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

    -------------------------------------------
    hoe gekker hoe liever
    -------------------------------------------

  • #2
    was dit voorheen dan niet zo?
    ik dacht dat dit al zo was
    sigpic

    Comment


    • #3
      Hmm raar geval, dus voor de nieuwe wet was een motorrijder verplicht rechts te rijden lol had er geen idee van

      Ach ja, weer zoiets typisch in België zekers

      Comment


      • #4
        heb ik ook nooit geweten. Zal het eens nakijken hoe dat in NL is geregeld !!
        [font=Trebuchet MS]I'm not a complete full, some parts are missing.

        Greets Do.[/font]

        Comment


        • #5
          ik rij altijd 1/3 links op mijn vak

          zo ongeveer de plaats waar je als chauffeur van een auto zit

          voor 6 weken is er toch een idioot in geslaagd ons van de weg te rijden met zijn koekedoos

          is gelukkig goed afgelopen
          al wie da mij volge wil zal wreed hard moete lope

          Comment


          • #6
            Zo wordt dat op de rijscholen toch al aangeleerd dat een motorrijder op dezelfde lijn hoort te rijden als de autobestuurder? En dat is toch niet "zo rechts mogelijk"

            Comment


            • #7
              Amaai da's ook iets nieuws dat je eerst rechts moest ryden
              Dat wist ik dus niet .
              Want toen ik mijn examen ben gaan afleggen zeiden ze mij dat ik in het midden moest ryden van het baanvak .
              Maarja nu zijn we zeker thnx RUNNER X.:biggrin:

              Comment


              • #8
                tjonge jonge België eh , weet er wel iemand hoe het hoort ??????
                hihi

                duc4ever

                Comment


                • #9
                  ik reed meestal waar ik wou, maar nu zeker, hahaha!

                  Comment


                  • #10
                    Als ge op de meeste belgische autostrades links of rechts op je rijstrook rijd dan zit je in een spoor van een camion te rijden (nu niet dat ik mij daar ooit vertoef op da rechter rijvak :biggrin: ). Ik denk dat het nooit verstandig is om in het midden te rijden. Als je achter een auto rijd is het veel makkelijker om uit te wijken als je ofwel aan de rechterkant of de linkerkant van het rijvak rijd.

                    Comment


                    • #11
                      de wet zegt: (sorry: zei): "Elk voertuig op de rijweg moet UITERST rechts aanhouden" dat geld dus voor fietsers, auto's motoren,.... zonder uitzondering.

                      De rijschool zegt: Rij op 1/3 links van het rijvak. Dat doen ze om je zichtbaarheid (van jezelf en medeweggebruikers) te verhogen. (als je rechtuit rijdt is dat nl zo)Hiermee zeggen ze eigenlijk maar een halve waarheid want voor een bocht naar links of een linkse zijstraat op een smalle weg vb is het beter om rechts van de weg te rijden: dan zie je vroeger wat er uit de bocht/zijstraat komt en wordt je zelf sneller gezien.
                      De rijscholen "verzwijgen" dit een beetje bewust omdat je als leerling motorrijder al genoeg aan je hoofd hebt. deze dingen leer je zoiezo automatisch door ervaring. (tenzij je een rund bent die denkt dat hij alleen op de baan is, deze gan er gelukkig snel uit)

                      Anyway: de wet heeft dus een uitzondering gemaakt voor motorfietsen op de vorige wet waardoor we idd op de plaats kunnen rijden die op dat moment het veiligst is! Leuk van de wetgever. (ik vraag me trouwens af, nu ze ons "ontdekt " hebben hoelang het zal duren voor ze ons met allerlei wetten en taxen zullen koeieneren.)
                      tis altijd ombouwtijd ....

                      Comment


                      • #12
                        Beulke was mij voor...

                        Inderdaad, iedereen moet, voorlopig toch nog, steeds zo rechts mogelijk rijden, met gevaar van eigen leven voor ons op de moto.
                        Gelukkig hebben ze dat nu ook een beetje ingezien en wordt de wet eindelijk aangepast.
                        Op de rijscholen sprak daar men daar weinig of niet over omdat het 1: gewoon te gevaarlijk is om steeds rechts te rijden en 2: de politie er een gedoogbeleid op nahoudt en tot nader order nog niemand die ik ken of dat ik weet bekeurd heeft omdat ze niet rechts op hun rijstrook reden...

                        Hetgeen nu in die nieuwe wet staat is niets meer dan gezond verstand.

                        Comment


                        • #13
                          ik reed altijd aan de linkerkant of in het midden, als ik rechts moest rijden, dan hadden ze mij waarschijnlijk al 3 of 4 keer van de grond kunnen schrapen omdat een of ander schaap het niet nodig vond zijn/haar dode hoek te checken! ik vraag me ook af wat er is van de jaarlijkse controle voor motoren, ik heb daar eens iets van opgevangen...
                          Time you enjoy wasting, Isn't wasted time...

                          Comment


                          • #14
                            breng ze niet op ideeen:kwaad: :kwaad: :kwaad:

                            zwijg over een J**kse Ctl. De Ctl waar sprake van is is volgende:

                            Ctl bij verkoop van de motor.
                            Ctl voor het terug in verkeerstellen van een motor na een ongeval (waarbij de motor beschadigd is geweest ( en dan gaat het niet over kuipschade, maaar vb voorvork geplooid, frame,...)

                            In wezen ben ik tegen Ctl in het algemeen, maar die ctl voor verkoop zou (ik zeg zou) evt kunnen voorkomen dat je een gammel ding koopt. Na een ongeval vind ikzelf onnozel: welke motorrijder gaat vrijwillig op een motor rijden waarvan het frame of zo naar de zak is (met uitzondering van de kamikazes)??

                            Alleen: de GOCA (keuringsstations ) zijn hier absoluut niet klaar voor!! ze hebben noch het materiaal noch de kennis, dus het zal wel niet zo'n vaart lopen denk ik. (ze spreken er toch al jaren van)
                            tis altijd ombouwtijd ....

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door beulke
                              breng ze niet op ideeen:kwaad: :kwaad: :kwaad:

                              zwijg over een J**kse Ctl. De Ctl waar sprake van is is volgende:

                              Ctl bij verkoop van de motor.
                              Ctl voor het terug in verkeerstellen van een motor na een ongeval (waarbij de motor beschadigd is geweest ( en dan gaat het niet over kuipschade, maaar vb voorvork geplooid, frame,...)

                              In wezen ben ik tegen Ctl in het algemeen, maar die ctl voor verkoop zou (ik zeg zou) evt kunnen voorkomen dat je een gammel ding koopt. Na een ongeval vind ikzelf onnozel: welke motorrijder gaat vrijwillig op een motor rijden waarvan het frame of zo naar de zak is (met uitzondering van de kamikazes)??

                              Alleen: de GOCA (keuringsstations ) zijn hier absoluut niet klaar voor!! ze hebben noch het materiaal noch de kennis, dus het zal wel niet zo'n vaart lopen denk ik. (ze spreken er toch al jaren van)
                              AMEN brother!
                              Time you enjoy wasting, Isn't wasted time...

                              Comment

                              Working...
                              X