Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ook motors en scooters moeten van Europa door technische keuring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ook motors en scooters moeten van Europa door technische keuring

    Wa ne zever ...
    Hoop dat da niet doorgaat

    media_xll_4984368.jpg

    De Europese Commissie zal vrijdag een voorstel presenteren dat de technische controles voor auto's en motorfietsen aanscherpt. Het voorstel moet bijdragen aan de vermindering van het aantal verkeersongevallen in Europa.

    Vrijdag presenteert eurocommissaris voor Transport Siim Kallas nieuwe maatregelen om de verkeersveiligheid te versterken. De focus ligt op technische controles. Door betere controles zouden er volgens de Commissie jaarlijks 1.100 minder slachtoffers kunnen vallen in het Europese verkeer.

    Opvallend is dat Kallas onder meer zou voorstellen om de technische inspecties ook verplicht te maken voor motorfietsen en scooters. Dat is in België en verscheidene andere Europese lidstaten momenteel niet het geval.

    Daarnaast wil Kallas ook de controles voor auto's aansnoeren. De auto zou een eerste keer gecontroleerd moeten worden vanaf het vierde jaar en vanaf het zesde jaar zou op jaarlijkse basis een inspectie moeten plaatsvinden.

    http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...-keuring.dhtml

  • #2
    europa (insert kots smiley)
    Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden

    Comment


    • #3
      O jee

      Comment


      • #4
        Europa zou zichzelf best eerst nekeer uit de economische crisis heisen ipv de motards te koeieneren en deze weer wat op kosten te jagen (om vanalles terug origineel te zetten voor een keuring wsl )

        Comment


        • #5
          Inderdaad vind ik ook .
          Zou nogal erg zijn alles terug origineel zetten .
          Denk niet dat er veel mensen een moto Hebben met volledig originele onderdelen . en uitlaat al zeker niet

          Comment


          • #6
            laat maar komen die keuring, ik ben 100% voor, zolang ze maar effektief kijken naar de verkeersveiligheid en niet naar de "papieren originaliteit".

            Comment


            • #7
              Is al jaren sprake van motokeuring,zal er ooit wel eens van komen,maar dan zullen velen hun motoverkopen omdat ze er te veel aan hebben veranderd,zoals een bredere achterband op hun shopper,breder spadbord enz.we zullen wel zien als het zover is zeker?
              Honda cbr 600f 2006
              circuit:yamaha r6 2004

              Comment


              • #8
                Ik zie geen enkel voordeel aan een keuring voor motoren ... De meeste motards weten dat hun bandjes en vering en remmen van levensbelang zijn en gaan die op tijd en stond vervangen wanneer nodig ... Lichten .. tja omgebouwde circuitmotoren met een theelichtje zijn nu niet ideaal maar die mannen zijn zeldzaam (denk ik)

                Dus er gaat weer een privé bedrijf ons door de overheid verplicht geld uit onze zak kloppen voor niets ... Hun keuringen zijn een momentopname en tellen eigenlijk alleen op het ogenblik van de keuring ... Eens je buiten bent gereden zijn ze niet meer aansprakelijk omdat ze een bepaald voertuig hebben goedgekeurd, terwijl hij niet in orde is (en daardoor mogelijk een ongeval veroorzaakt)

                En dan nog een kleine randbemerking diegenen die niet in orde zijn trekken hun daar niks van aan dus enkel de brave burger gaat naar de controle en betaald weeral wat extra zogezegd om de verkeersveiligheid te verhogen ... Wat met dringende onderhoudswerken aan ons wegennet ? Veilige vangrails? storende daylight running lights voor de koekblikken ? Busbanen berijdbaar maken en dergelijke ... Dat zijn zaken die volgens mij de verkeersveiligheid wel zouden kunnen verhogen ... TC niet echt

                BTW mijn motor is zo goed als standaard en kan dus zonder enig probleem elke technische keuring aan...
                sherrif
                2fast4u.be Senior Lid
                Last edited by sherrif; vr. 13 jul. '12, 01:12. Reden: bijvoeging !
                Motorcycle history : '91 Suzuki GS 500E ,crashed and sold '98 HD Sportster, sold '01 Buell X1, sold Aprillia RS 125 sold '09 Buell 1125R Carbon Special Sold ! triumph tiger Sport !!
                Circuit Stukgatie 748 ... and yes it did ...
                als ik ooit 1/4 vd snelheid van Bo haal zal ik ooooh zo gelukkig zijn.

                Comment


                • #9
                  als ze beginnen gelijk de auto's gade mogen verbouwen ze natas

                  Bij een wagen mag je ook geen zwaardere remmen steken. Ook al is het van hetzelfde type wagen met een zwaardere motor.
                  De uitleg is dan: Je staat sneller stil dan andere automobilisten en zo kan je ongevallen veroorzaken.

                  kben benieuwd wat ze er nu van gaan bakken. Kan ik ni alleen mijne auto veranderen voor de keuring.
                  NU die moto ook nog

                  Comment


                  • #10
                    zelfde hier. No stress. Tegen de tijd dat die kiekens in brussel da op orde hebben hebben de meeste hier ne lange baard en grijze haren

                    Comment


                    • #11
                      Ben benieuwd wanneer die TC nu eindelijk op poten zal staan en de eerste motoren door de keuring zullen moeten.
                      Ze spreken er al van sinds midden jaren '90.
                      Ze moeten nu nog steeds alles beslissen en dan moeten er nog uitvoeringsmodaliteiten geschreven worden.
                      Eens DIE er door geraakt zijn krijgt elk land nog eens massaal tijd om zich in regel te stellen want keuringstoestellen moeten worden aangekocht en personeel dat de keuringen doet dient te worden opgeleid.
                      Daarna zullen we wel zien of we ons zorgen hoeven te maken.
                      Maar het blijft natuurlijk, net als de autokeuring, een hoop geld kosten die ik liever ergens anders zal aan besteden
                      In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

                      Lifetime member of the "National SARCASM Society"

                      Comment


                      • #12
                        Mja, kijk, alle haat terzijde, is het logisch. Waarom auto's wel, maar motoren niet?

                        Voorbeeld:
                        We hebben nu ook de meest debiele wetten voor quads uit Antwerpen te bannen waar mogelijk. De borden staan nu overal.
                        Maar waarom hebben ze dat gedaan? Omdat die quads veel overlast bezorgden vanwege open uitlaten etc.

                        Ik vermoed dat ze hopen dat de keuring hiervoor soulaas zal brengen. Maar dat is uiteraard verkeerd, want als je naar de keuring gaat knallen die mannen met de luidste uitlaten er natuurlijk gewoon de originele weer onder...

                        Ik ben zelf tegen motorkeuring uiteraard, maar het is spijtig genoeg een vrij logische evolutie als je de denkwijze doortrekt.


                        PS: Het geld van de autokeuring gaat naar privé instellingen & niet de staat. Dit is dus geen verdoken belasting.
                        Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...

                        Comment


                        • #13
                          Tegen de Technische Keuring ben ik niet.
                          Ik hoop alleen dat ze niet gaan beginnen zoals bij de autokeuring met de zogenaamde 'tuningtaks'.
                          Ieder jaar betaal ik voor de auto, een Opel Astra Break 1.3 90pk, 7€ extra gewoon omdat ik de achterste ramen met folie (hitte- en UV-werend) heb beplakt voor de kleine achterin. Belachelijk!

                          Ook weet ik 1 ding zeker als ik naar de keuring moet met de moto, en dat is dat daar geen ene pipo met zijn fikken aan m'n moto komt!

                          Straks moeten we onze aankoopfacturen ook nog meebrengen van onze helm enzo, om te zien of die de 5 jaar nog niet overschreden heeft.
                          Suzuki GS 450 '81 -> Suzuki Bandit 600 N '02 -> Kawasaki Z 750 '09

                          Zotste Motorforum ooit !!!

                          Comment


                          • #14
                            Nog wat Informatie

                            Verplichte APK voor alle motorfietsen in Europa
                            De Europese Commissie stelt voor om alle soorten van gemotoriseerde tweewielers op te nemen in een verordening betreffende de periodieke technische controle voor voertuigen en wil een jaarlijkse inspectie voor alle voertuigen ouder dan zes jaar. Het nieuwe voorstel zal naar verwachting op vrijdag 13 juli officieel worden gepubliceerd door de Europese Commissie.

                            Deze maatregel zal motorrijders meer dan 1,2 miljard euro extra per jaar gaan kosten. MAG en FEMA hebben kritiek op het voorstel en noemen het overbodig en nutteloos. De motorrijdersorganisaties roepen op tot intrekking van de plannen.

                            Tot nu toe werden alleen "motorvoertuigen op ten minste vier wielen" gedekt door de EU-richtlijn 2009/40/EG die voorziet in periodieke technische controle (lees: APK). Daarin is voor auto's vastgesteld dat ze voor het eerst na vier jaar en vervolgens om de twee jaar moeten worden gekeurd. Het voorstel van de Commissie vermeldt uitdrukkelijk dat het niet alleen gaat over motoren, maar dat alle motorvoertuigen op twee of drie wielen aan regime moeten worden onderworpen van periodieke controles. Daaraan zullen ook de negen lidstaten [1] van de Europese Unie (EU) moeten voldoen die nog geen periodieke keuring voor motoren kennen, zoals Nederland. Ook Noorwegen [2] wordt beïnvloed door deze nieuwe regelgeving. Voor de meeste andere landen is het waarschijnlijk dat de frequentie van de keuringen zal worden opgevoerd. Voor nieuwe auto's stelt de Commissie voor de eerste controle na vier jaar te laten plaatsvinden, gevolgd door een tweede inspectie twee jaar later en daarna jaarlijks. De voorgestelde 4-2-1-1-1 regeling zal van toepassing zijn op alle auto's, motorfietsen, bromfietsen, scooters en quads.

                            De Commissie motiveert haar voorstel met bezorgdheid over de veiligheid, maar negeert dat slechts in zeer zeldzame gevallen technische mankementen de oorzaak zijn geweest van een ongeval. Voor motorongevallen spelen technische gebreken een nog minder belangrijke rol. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat, met betrekking tot de motorongevallen met fatale afloop, Europese landen mét periodieke controles voor motorfietsen niet beter presteren dan de landen waar de periodieke inspecties niet verplicht zijn voor motorfietsen. Het enige echte voordeel voor de Europese burgers zou zijn geweest de harmonisatie en wederzijdse erkenning van nationale keuringen, waardoor elke voertuigeigenaar zijn of haar auto kan laten keuren in iedere lidstaat van de Europese Unie. Helaas is dit niet het geval en wij Europeanen worden gewoon gevraagd om hogere kosten te betalen voor een keuringssysteem dat niets toevoegt.

                            Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid in Europa, moeten de juiste maatregelen worden genomen. Voor motorfietsen hebben verplichte periodieke inspecties geen enkel bewezen verkeersveiligheidseffect, terwijl tegelijkertijd de kosten volledig voor rekening van de consument komen. In dit geval zullen de kosten naar verwachting escaleren voor mensen die zich niet kunnen veroorloven iedere drie jaar een nieuw voertuig aan te schaffen. Zo'n 35 miljoen gemotoriseerde tweewielers zijn geregistreerd in de Europese Unie. Als de prijs voor een inspectie wordt vastgesteld op 50 euro, zou motorrijders 1,7 miljard euro op tweejaarlijkse basis betalen voor hun voertuigkeuring. Op basis van een geschatte voorraad van 70 procent van motor- en bromfietsen ouder dan zes jaar, zou de voorgestelde jaarlijkse keuring voor die oudere motoren per jaar leiden tot een extra 1,2 miljard euro aan uitgaven! En deze cijfers vermelden nog niet eens de sociale kosten die voortvloeien uit het feit dat de voertuigeigenaar normaliter minstens een halve dag vrij moet nemen om zijn of haar voertuig naar een erkende keuringsinstantie te brengen. De grote winnaars van dit voorstel zijn de keuringssinstanties, omdat ze op zijn minst een 50 procent toename van de omzet verwachten. Voertuigfabrikanten zullen naar verwachting ook profiteren, omdat de jaarlijkse keuringen een stimulans zijn voor eigenaren van oudere voertuigen om een nieuwe motor of auto te kopen.

                            Aline Delhaye"Dit is niets minder dan een belasting op armoede voor hen die zich niet iedere drie jaar kunnen veroorloven een nieuw voertuig te kopen", zegt FEMA's secretaris-generaal Aline Delhaye. "In termen van tijd en geld, zullen de kosten voor de burger astronomisch zijn, zonder dat er ook maar een voordeel tegenover staat. Dit is niet aanvaardbaar."

                            Nu moet het voorstel worden besproken en goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Deze vrijdag is de laatste officiële werkdag voor de leden van het Europees Parlement in Brussel voor het zomerreces. De Commissie heeft er duidelijk met een vooropgezet doel voor gekozen het voorstel die dag te publiceren; zo vlak voor de zomervakantie neemt men de critici de wind uit de zeilen.

                            De Nederlandse motorrijdersorganisatie MAG, maar ook de andere Europese belangenverenigingen voor motorrijders die zijn aangesloten bij de FEMA (die gezamenlijk eerder al zo'n 110.000 handtekeningen tegen een APK voor motorfietsen aan de Commissie overhandigden) zullen ervoor zorgen dat de Commissie een storm te wachten staat aan het einde van deze regenachtige zomer.

                            Comment


                            • #15
                              Ik zie het al voor me als ik die keuring binnen rij... "Meneer, uwe moto klinkt kapot hé" µ

                              Zolang ze maar geen uitstoot/roet testen gaan doen en met hun fikken van mijn 'for race only' carburatoren blijven die er volgend jaar op komen
                              Triumph Street Triple R '16 | Triumph Street Triple '13 (RIP) | Ducati 900 Superlight MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 (bouwpakket)

                              Comment

                              Working...
                              X