Iets meer dan de helft van de mensen die aan een loket van de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) gaan aanschuiven om een nieuwe nummerplaat aan te vragen, had die aanvraag ook kunnen doen via het internet. Dat verklaart de FOD Mobiliteit en Vervoer. Wie aan een loket moet passeren, moet nu nog ongeveer 2 weken wachten op zijn nummerplaat. In mei bedroeg die wachttijd nog 5 tot 6 weken.
Er zjin aanhoudende problemen bij de DIV. Bij verschillende kantoren staan lange rijen wachtenden, zoals in het lokale kantoor in Kontich. Dat bleek recent uit een reportage van vtm.
De DIV wordt geconfronteerd met vertragingen bij de verwerking van gegevens. Die treden op sinds er in mei een nieuw informaticasysteem werd geïnstalleerd.
'In 85 tot 90 procent van de gevallen is nochtans een inschrijving via het internet mogelijk.' Dat zegt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit en Vervoer. 'Voor een nieuwe auto moet je toch bij je verzekeringsmakelaar langsgaan, die gerust ook je inschrijving online kan regelen. In 95 procent van de gevallen krijg je je nummerplaat al de volgende dag met de post toegestuurd.'
'WebDIV alleen maar voordelen'
Woordvoerder van het nieuwe computersysteem bij de DIV onderstreept eveneens dat een aanvraag via WebDIV alleen maar voordelen heeft. 'Het online systeem is 7 dagen op 7 de klok rond toegankelijk, en wie dat wenst, krijgt zijn nummerplaat opgestuurd naar zijn werkadres.'
De elf lokale takken van de DIV zijn sinds begin juli bovendien ook alleen nog open op de dagen dat de douane aanwezig is. Dat zijn gemiddeld twee dagen per week. 'De andere dagen gaan de medewerkers van die kantoren helpen in de dichtstbijzijnde tak, of gaan ze naar Brussel om daar de achterstand te helpen wegwerken', aldus De Spiegelaere.
De lokale antennes proberen zoveel mogelijk in geschrankte systemen te werken. Op dagen dat het ene kantoor gesloten is, gaan de medewerkers ervan bijspringen in een ander kantoor. Dat is bijvoorbeeld het geval in Zwijnaarde en Harelbeke.
ACV-Transcom: 'Service lijdt onder besparingen'
Volgens de vakbond ACV-Transcom is er echter meer aan de hand. De service aan het loket lijdt onder de afbouw van het personeel door het besparingsbeleid van de overheid, klinkt het in een persbericht.
'Hetzelfde werk met minder mensen en veel minder ambtenaren vervangen laat zich voelen in heel de overheidsdienst, de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer én natuurlijk de diensten die rechtstreeks in contact komen met burgers.'
'De maatschappij dient zich te realiseren dat een goede en efficiënte openbare dienstverlening ook haar prijs heeft', zegt ACV-Transcom.
De vakbond stelt enkele maatregelen voor om de eerste nood te lenigen. 'Zo denken we aan het opdelen van de wachtenden in een gedeelte van mensen met vragen/informatienoden én effectieve inschrijvingen. Het gratis maken van de applicatie voor de verzekeraars is ook een piste die in combinatie kan gevolgd worden.'
(bron : http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120716_129)
Er zjin aanhoudende problemen bij de DIV. Bij verschillende kantoren staan lange rijen wachtenden, zoals in het lokale kantoor in Kontich. Dat bleek recent uit een reportage van vtm.
De DIV wordt geconfronteerd met vertragingen bij de verwerking van gegevens. Die treden op sinds er in mei een nieuw informaticasysteem werd geïnstalleerd.
'In 85 tot 90 procent van de gevallen is nochtans een inschrijving via het internet mogelijk.' Dat zegt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit en Vervoer. 'Voor een nieuwe auto moet je toch bij je verzekeringsmakelaar langsgaan, die gerust ook je inschrijving online kan regelen. In 95 procent van de gevallen krijg je je nummerplaat al de volgende dag met de post toegestuurd.'
'WebDIV alleen maar voordelen'
Woordvoerder van het nieuwe computersysteem bij de DIV onderstreept eveneens dat een aanvraag via WebDIV alleen maar voordelen heeft. 'Het online systeem is 7 dagen op 7 de klok rond toegankelijk, en wie dat wenst, krijgt zijn nummerplaat opgestuurd naar zijn werkadres.'
De elf lokale takken van de DIV zijn sinds begin juli bovendien ook alleen nog open op de dagen dat de douane aanwezig is. Dat zijn gemiddeld twee dagen per week. 'De andere dagen gaan de medewerkers van die kantoren helpen in de dichtstbijzijnde tak, of gaan ze naar Brussel om daar de achterstand te helpen wegwerken', aldus De Spiegelaere.
De lokale antennes proberen zoveel mogelijk in geschrankte systemen te werken. Op dagen dat het ene kantoor gesloten is, gaan de medewerkers ervan bijspringen in een ander kantoor. Dat is bijvoorbeeld het geval in Zwijnaarde en Harelbeke.
ACV-Transcom: 'Service lijdt onder besparingen'
Volgens de vakbond ACV-Transcom is er echter meer aan de hand. De service aan het loket lijdt onder de afbouw van het personeel door het besparingsbeleid van de overheid, klinkt het in een persbericht.
'Hetzelfde werk met minder mensen en veel minder ambtenaren vervangen laat zich voelen in heel de overheidsdienst, de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer én natuurlijk de diensten die rechtstreeks in contact komen met burgers.'
'De maatschappij dient zich te realiseren dat een goede en efficiënte openbare dienstverlening ook haar prijs heeft', zegt ACV-Transcom.
De vakbond stelt enkele maatregelen voor om de eerste nood te lenigen. 'Zo denken we aan het opdelen van de wachtenden in een gedeelte van mensen met vragen/informatienoden én effectieve inschrijvingen. Het gratis maken van de applicatie voor de verzekeraars is ook een piste die in combinatie kan gevolgd worden.'
(bron : http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120716_129)
Comment