Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zone 30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Zone 30

    In de schoolomgeving met zone 30 rijden bijna alle autobestuurders te snel als er geen verkeersdrempels of wegversmallers aanwezig zijn. Dat blijkt uit de recentste gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).
    Bij scholen waar geen verkeersremmers aanwezig zijn, rijdt 93 procent van de bestuurders te snel. In totaal rijdt 65 procent zelfs sneller dan 40 km/u, wat geldt als een zware overtreding.

    Om de verkeersveiligheid te verhogen, pleit het BIVV er daarom voor om de zone 30 uit te breiden tot een uitgestrekter gebied rond de scholen. 'In eerste instantie volstaat enkel een bord om die zone aan te duiden', zegt BIVV-woordvoerster Sofie Van Damme. 'Na een evaluatie kunnen de gemeentebesturen bekijken of ze ook infrastructuurwerken doorvoeren of verkeer afleiden naar andere, minder bewoonde zones.'

    Minder ongevallen

    Uit een analyse van meer dan dertig studies blijkt nog dat het aantal letselongevallen met ongeveer 25 procent teruggedrongen werd na de invoering van de zone 30. Het aantal zware en dodelijke ongevallen daalde zelfs met 40 procent.

    Bovendien lopen fietsers en voetgangers minder gevaar in wijken waar lagere snelheden gelden. De introductie van de zone 30 in stadscentra komt volgens het BIVV niet alleen de inzittenden van auto's, maar ook de verkeersleefbaarheid in de steden ten goede.
    bron: De Standaard

    Ofwel hebben ze iets belangrijks vergeten vermelden in het rapport; dat de metingen uitgevoerd zijn TIJDENS schooluren (heb het rapport zelf nog niet gezien, als iemand me aan een linkje kan helpen of kan antwoorden op deze vraag..), of zijn ze nu gewoon bezig met de bevolking (/of media) te beïnvloeden?

    'k Herinner me trouwens dat iemand ooit gezegd heeft werk te maken van een groot deel van de zone 30 borden te vervangen door variabele (die enkel aangaan tijdens de schooluren), iemand die daar nog meer info rond heeft?
    TL1000S kwijler, SV650s rijder
    "She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo

  • #2
    Ze vergeten ook altijd te zeggen dat het terugdringen van ongevallen ook aan andere zaken ligt. Sinds de jaren 70 daalt het aantal ongevallen drastisch bij een verdubbeling van het wagenpark. Ook de snelheidsbeperkingen hebben hiermee te maken, maar nog meer de evolutie van de wagens en de infrastructuur (al is van die laatste niet veel te merken) . Zo zijn in die jaren de auto's steeds meer en meer uitgerust met betere ophangingen, ABS, ESP, Airbags, betere banden,... .

    En de 25% die ze noemen, van hoeveel is dat? Want zo gigantisch veel ongevallen aan schoolpoorten gebeurden er ook niet. Als het er 10 zijn, is het dat nu 2.5 minder.
    I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!

    Comment


    • #3
      en het gerucht gaat dat ze nu zelfs in de bebouwde kommen zone 30 willen invoeren, ja we zijn goe bezig
      ik ga mij een scooter aanschaffen want met die kan ik aan 45 iedereen voorbij steken en ze kunnen me niet flitsen want ik heb geen nummerplaat

      Okinawa Goyu Ryu

      [font=Verdana]To search for the old is to understand the new.[/font]

      The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.

      Comment


      • #4
        Inderdaad, op de site van De Redactie staat dat het plan is om de volledige bebouwde kom zone 30 te maken..
        Dan gaat er helemaal niemand zich nog aan houden aan scholen (want dat is toch hun bedoeling, of zouden er andere invloedsfactoren in het spel zijn..? ), maar dat is mijn bescheiden mening, de knappe koppen bij het BIVV weten het blijkbaar beter.

        EDIT:
        Iemand die weet waar deze 'gedragsmeting' te vinden is/of/wanneer deze gepubliceerd wordt? Reeds gekeken op hun site, maar niets te vinden..
        Ik wil namelijk wel eens weten wanneer deze metingen uitgevoerd zijn(16u, weekdag, doorheen het jaar versus zaterdagnacht in augustus), waar,...
        Want zoals McDaddy zegt, volgens mij worden er heel wat zaken die het BIVV verkondigd/publiceert verkeerd geïnterpreteerd (al dan niet met de bedoeling van het BIVV).

        Ofwel is het de media die dergelijke zaken vereenvoudigd waardoor ze compleet de bal misslaan..
        Last edited by LedZep; wo. 22 aug. '12, 18:44.
        TL1000S kwijler, SV650s rijder
        "She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo

        Comment


        • #5
          variabele borden o.k. maar als ge richting nl. rijd ter hoogte van strobrugge(maldegem) aan het schooltje brand het 50km bord altijd heb ik de indruk +in het centrum moet ge al goed kijken om de 30km borden te zien en nie enkel in maldegem ,nog meegemaakt dak plots einde km30 zone zag
          if you obey all the rules
          you miss all the fun

          racen is net gelijk kleuren ge moet binnen de lijntjes blijven

          kawasaki z1000 '07
          yamaha r6 '99 circuit -> 01/09/18 killed in action
          suzuki gsxr750 k5 circuit -> if you're not braking or krank the throttle ,you're waisting time

          Comment


          • #6
            heb ik ook al heel vaak gehad
            Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden

            Comment


            • #7
              Bij scholen waar geen verkeersremmers aanwezig zijn, rijdt 93 procent van de bestuurders te snel. In totaal rijdt 65 procent zelfs sneller dan 40 km/u, wat geldt als een zware overtreding.

              Uit een analyse van meer dan dertig studies blijkt nog dat het aantal letselongevallen met ongeveer 25 procent teruggedrongen werd na de invoering van de zone 30. Het aantal zware en dodelijke ongevallen daalde zelfs met 40 procent.
              Als ik deze twee zinnen uit de tekst haal dan zie ik toch dat het artikel zichzelf tegenspreekt. 93 procent van de bestuurders lapt de 30km/u aan z'n laars maar toch is het aantal ongevallen met 25 tot 40 procent gedaald. Als ik een logisch besluit zou moeten nemen, dan zou het toch zijn dat de daling niet met de zone 30 te maken heeft, maar met andere factoren.

              En als iedereen sowieso sneller rijdt wil dit misschien ook iets zeggen over de regel.....

              Comment


              • #8
                06:15 BINNENLAND Het huidige snelheidsbeleid voor het verkeer in Vlaanderen kampt met een groot gebrek aan geloofwaardigheid, stelt VAB. Liefst twee op de drie bestuurders vinden dat de snelheidslimieten niet overeenkomen met de realiteit.
                Dat blijkt uit een grootschalige ondervraging van 2051 automobilisten door mobiliteitsclub VAB. Zo vinden acht op de tien bestuurders dat het wegbeeld vaak niet met de toegelaten snelheid overeenkomt. Nog eens zestig procent is niet te spreken over het zogenaamde 'jojo-effect', waarbij de maximumsnelheid op een baan constant verandert.

                De Vlaamse automobilist wordt ook gek van de wildgroei aan verkeersborden. En in schoolomgevingen met zone 30 rijdt maar liefst 93 procent van de bestuurders te snel, zo blijkt uit een gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.

                "Het veiligheidsprobleem wordt te vaak aangepakt door de snelheid te verlagen", zegt Maarten Matienko van VAB. "Zonder nadenken, terwijl bijvoorbeeld ook de weginfrastructuur veranderd kan worden."

                "Uit onze studie blijkt dat automobilisten het huidige snelheidsbeleid weinig geloofwaardig en bovendien onduidelijk vinden. De overheid moet daar iets aan doen. De snelheidsregels moeten dringend aan de Vlaamse realiteit worden aangepast", zegt Matienko.
                I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!

                Comment


                • #9
                  De verkiezingen komen er weer aan zeker?
                  Common sense is like deodorant.
                  The people who need it most never use it.

                  Comment


                  • #10
                    Vaststelling: Mensen houden zich niet aan zone 30.
                    Oplossing: We breiden de bestaande oppervlakte van zone 30 uit.
                    Hmz. Ik zie daar een klein foutje in de logica, denk ik.

                    Wat mij betreft zijn er veel teveel ongeloofwaardige limieten momenteel, wat ervoor zorgt dat vele mensen er zich ook niet meer aan gebonden voelen.
                    Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door B-Gone Bekijk Berichten
                      variabele borden o.k. maar als ge richting nl. rijd ter hoogte van strobrugge(maldegem) aan het schooltje brand het 50km bord altijd heb ik de indruk +in het centrum moet ge al goed kijken om de 30km borden te zien en nie enkel in maldegem ,nog meegemaakt dak plots einde km30 zone zag
                      Dat is omdat ze weten dat gij daar geregeld komt voorbij gevlamd

                      En tussen Ronse en Doornik en omgekeerd ook staan er borden ( die oplichten ) hoe vlug gerijdt met de vermelding erbij hoe veel het zou kosten als ze u flitsen op die moment
                      I feel the need 4 the speed
                      speedtriple 2008 ( sold )+ r6 '99 circuit ( sold )
                      streettriple R 2013 Sold + R6 2005 circuit ( sold )
                      MT09 SP 2018

                      Comment


                      • #12
                        Of die borden nu variabel gezet worden of niet. Het is wat idioot om gewoon op een baan waar je 70 per uur hebt je ineens een bord 30 neer poot om er een straat verder na het kruispunt weer 70 van te maken. Het enige dat je krijgt is dat automobilisten gewoon 70 blijven rijden. Perfect normale reactie als je al heel de tijd continue 70 rijd. Heb je er dan eindelijk eentje die het op 't laatste nipperke gezien heeft en gaat die finaal in de ankers en het zijn die automobilisten die wij als motorrijders heel goed kennen omdat ze meestal de aanleiding zijn dat wij een noodstop moeten doen. Dat 30 verhaal aan scholen werkt gewoon niet. Wat is er mis met een zebrapad en iemand die met een bordje het verkeer tegen houdt en de kinderen zo over laat steken. Lijkt me alvast veiliger dan die ondoordachte plaatsing van die 30-borden.
                        Licensed to chill.
                        Non Semper Arcum Tendit Apollo.
                        2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Imno Bekijk Berichten
                          Dat 30 verhaal aan scholen werkt gewoon niet. Wat is er mis met een zebrapad en iemand die met een bordje het verkeer tegen houdt en de kinderen zo over laat steken. Lijkt me alvast veiliger dan die ondoordachte plaatsing van die 30-borden.
                          In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

                          Lifetime member of the "National SARCASM Society"

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Imno Bekijk Berichten
                            Of die borden nu variabel gezet worden of niet. Het is wat idioot om gewoon op een baan waar je 70 per uur hebt je ineens een bord 30 neer poot om er een straat verder na het kruispunt weer 70 van te maken. Het enige dat je krijgt is dat automobilisten gewoon 70 blijven rijden. Perfect normale reactie als je al heel de tijd continue 70 rijd. Heb je er dan eindelijk eentje die het op 't laatste nipperke gezien heeft en gaat die finaal in de ankers en het zijn die automobilisten die wij als motorrijders heel goed kennen omdat ze meestal de aanleiding zijn dat wij een noodstop moeten doen. Dat 30 verhaal aan scholen werkt gewoon niet. Wat is er mis met een zebrapad en iemand die met een bordje het verkeer tegen houdt en de kinderen zo over laat steken. Lijkt me alvast veiliger dan die ondoordachte plaatsing van die 30-borden.
                            euhm, want kinderen kijken echt wel als ze een baan oversteken
                            ik haat snelheidslimieten, ik kan er echt niet tegen, maar een zone 30 tijdens de schooluren kan ik begrijpen en daar houd ik me dan ook redelijk aan (40-45 dus)
                            Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Imno Bekijk Berichten
                              . Wat is er mis met een zebrapad en iemand die met een bordje het verkeer tegen houdt en de kinderen zo over laat steken. Lijkt me alvast veiliger dan die ondoordachte plaatsing van die 30-borden.
                              Dezelfde reden waarom er snelheidsbeperkingen zijn aan beschermde werkplaatsen. Die kinderen en zotten zijn even onvoorspelbaar om ineens de weg op te lopen.
                              I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!

                              Comment

                              Working...
                              X