In de schoolomgeving met zone 30 rijden bijna alle autobestuurders te snel als er geen verkeersdrempels of wegversmallers aanwezig zijn. Dat blijkt uit de recentste gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).
Bij scholen waar geen verkeersremmers aanwezig zijn, rijdt 93 procent van de bestuurders te snel. In totaal rijdt 65 procent zelfs sneller dan 40 km/u, wat geldt als een zware overtreding.
Om de verkeersveiligheid te verhogen, pleit het BIVV er daarom voor om de zone 30 uit te breiden tot een uitgestrekter gebied rond de scholen. 'In eerste instantie volstaat enkel een bord om die zone aan te duiden', zegt BIVV-woordvoerster Sofie Van Damme. 'Na een evaluatie kunnen de gemeentebesturen bekijken of ze ook infrastructuurwerken doorvoeren of verkeer afleiden naar andere, minder bewoonde zones.'
Minder ongevallen
Uit een analyse van meer dan dertig studies blijkt nog dat het aantal letselongevallen met ongeveer 25 procent teruggedrongen werd na de invoering van de zone 30. Het aantal zware en dodelijke ongevallen daalde zelfs met 40 procent.
Bovendien lopen fietsers en voetgangers minder gevaar in wijken waar lagere snelheden gelden. De introductie van de zone 30 in stadscentra komt volgens het BIVV niet alleen de inzittenden van auto's, maar ook de verkeersleefbaarheid in de steden ten goede.
Bij scholen waar geen verkeersremmers aanwezig zijn, rijdt 93 procent van de bestuurders te snel. In totaal rijdt 65 procent zelfs sneller dan 40 km/u, wat geldt als een zware overtreding.
Om de verkeersveiligheid te verhogen, pleit het BIVV er daarom voor om de zone 30 uit te breiden tot een uitgestrekter gebied rond de scholen. 'In eerste instantie volstaat enkel een bord om die zone aan te duiden', zegt BIVV-woordvoerster Sofie Van Damme. 'Na een evaluatie kunnen de gemeentebesturen bekijken of ze ook infrastructuurwerken doorvoeren of verkeer afleiden naar andere, minder bewoonde zones.'
Minder ongevallen
Uit een analyse van meer dan dertig studies blijkt nog dat het aantal letselongevallen met ongeveer 25 procent teruggedrongen werd na de invoering van de zone 30. Het aantal zware en dodelijke ongevallen daalde zelfs met 40 procent.
Bovendien lopen fietsers en voetgangers minder gevaar in wijken waar lagere snelheden gelden. De introductie van de zone 30 in stadscentra komt volgens het BIVV niet alleen de inzittenden van auto's, maar ook de verkeersleefbaarheid in de steden ten goede.
Ofwel hebben ze iets belangrijks vergeten vermelden in het rapport; dat de metingen uitgevoerd zijn TIJDENS schooluren (heb het rapport zelf nog niet gezien, als iemand me aan een linkje kan helpen of kan antwoorden op deze vraag..), of zijn ze nu gewoon bezig met de bevolking (/of media) te beïnvloeden?
'k Herinner me trouwens dat iemand ooit gezegd heeft werk te maken van een groot deel van de zone 30 borden te vervangen door variabele (die enkel aangaan tijdens de schooluren), iemand die daar nog meer info rond heeft?
Comment