Fiscale aftrekbaarheid voor motorkledij blijft bestaan
Vertegenwoordigers van de motorrijdersverenigingen (Fedemot, M.A.G. en Febiac; allen lid van de MotorCycle Council) zijn ontvangen bij Didier Reynders (MR), Minister van Financiën. Na een omzendbrief van de administratie (CI.RH.241/559.092 van 09/07/04) was in de motorwereld onrust ontstaan over de aftrekbaarheid van kosten die voortvloeien uit de beroepsmatige verplaatsingen met een motorfiets. Enkel de helm zou nog een aftrekbare beroepskost zijn, maar niet langer de kledijkosten van motorrijders. Volgens de MotorCycle Council gaat dit in tegen de elementaire veiligheid. Het dragen van specifieke motorkledij is een absolute noodzaak om zich te beschermen. De andere kosten, zoals de verzekering, verkeersbelasting, brandstof, onderhoud, enzovoort komen wel nog voor hun werkelijke bedrag in aanmerking.
Het is logisch dat niet alle kledij in aanmerking kan worden genomen als beroepsonkosten. Een pak met das kan men immers ook dragen voor privé-aangelegenheden. Motorkledij daarentegen is niet los te koppelen van de motor. Bovendien is specifieke kledij voor een motorrijder de beste bescherming (laarzen, vest + broek, handschoenen).
Minister Reynders is met MotorCycle Council overeengekomen dat veiligheidselementen, waaronder dus de specifieke, beschermende kledij, toch in aanmerking blijven komen voor een aftrekbare kost. Dit uiteraard enkel binnen het kader van de beroepsmatige kilometers en het woon-werkverkeer.
Het veiligheidsaspect heeft voor de minister duidelijk de doorslag gegeven. Didier Reynders zal reageren op de vele parlementaire vragen die reeds zijn ingediend, en zonodig, de omzendbrief laten aanpassen. Daarnaast heeft de minister beloofd een werkgroep op te richten om nog andere fiscale maatregelen voor de motorrijders te bespreken.
MotorCycle Council wil voor de kledij graag nog een stap verder gaan en ook thermische en regenkledij opnemen bij de veiligheidselementen. Een verkleumde motorrijder kan minder soepel reageren op onverwachte verkeerssituaties. Ook de afschrijvingstermijnen voor kledij en de motor zelf moeten duidelijk omschreven worden (max. 3 jaar voor kledij en max. 5 jaar voor een nieuwe motorfiets).
Er moet ook onderzocht worden of de rijopleidingen niet ondersteund kunnen worden met fiscale stimulansen, zowel voor de basisopleiding als voor verdere vorming. MotorCycle Council is blij dat de minister actief naar de motorrijdersverenigingen heeft geluisterd. De beloofde werkgroep moet nu zo snel mogelijk haar werkzaamheden kunnen beginnen.
Vertegenwoordigers van de motorrijdersverenigingen (Fedemot, M.A.G. en Febiac; allen lid van de MotorCycle Council) zijn ontvangen bij Didier Reynders (MR), Minister van Financiën. Na een omzendbrief van de administratie (CI.RH.241/559.092 van 09/07/04) was in de motorwereld onrust ontstaan over de aftrekbaarheid van kosten die voortvloeien uit de beroepsmatige verplaatsingen met een motorfiets. Enkel de helm zou nog een aftrekbare beroepskost zijn, maar niet langer de kledijkosten van motorrijders. Volgens de MotorCycle Council gaat dit in tegen de elementaire veiligheid. Het dragen van specifieke motorkledij is een absolute noodzaak om zich te beschermen. De andere kosten, zoals de verzekering, verkeersbelasting, brandstof, onderhoud, enzovoort komen wel nog voor hun werkelijke bedrag in aanmerking.
Het is logisch dat niet alle kledij in aanmerking kan worden genomen als beroepsonkosten. Een pak met das kan men immers ook dragen voor privé-aangelegenheden. Motorkledij daarentegen is niet los te koppelen van de motor. Bovendien is specifieke kledij voor een motorrijder de beste bescherming (laarzen, vest + broek, handschoenen).
Minister Reynders is met MotorCycle Council overeengekomen dat veiligheidselementen, waaronder dus de specifieke, beschermende kledij, toch in aanmerking blijven komen voor een aftrekbare kost. Dit uiteraard enkel binnen het kader van de beroepsmatige kilometers en het woon-werkverkeer.
Het veiligheidsaspect heeft voor de minister duidelijk de doorslag gegeven. Didier Reynders zal reageren op de vele parlementaire vragen die reeds zijn ingediend, en zonodig, de omzendbrief laten aanpassen. Daarnaast heeft de minister beloofd een werkgroep op te richten om nog andere fiscale maatregelen voor de motorrijders te bespreken.
MotorCycle Council wil voor de kledij graag nog een stap verder gaan en ook thermische en regenkledij opnemen bij de veiligheidselementen. Een verkleumde motorrijder kan minder soepel reageren op onverwachte verkeerssituaties. Ook de afschrijvingstermijnen voor kledij en de motor zelf moeten duidelijk omschreven worden (max. 3 jaar voor kledij en max. 5 jaar voor een nieuwe motorfiets).
Er moet ook onderzocht worden of de rijopleidingen niet ondersteund kunnen worden met fiscale stimulansen, zowel voor de basisopleiding als voor verdere vorming. MotorCycle Council is blij dat de minister actief naar de motorrijdersverenigingen heeft geluisterd. De beloofde werkgroep moet nu zo snel mogelijk haar werkzaamheden kunnen beginnen.
Comment