Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

veiligheid motorrijders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • veiligheid motorrijders

    za 20/11/04 - Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) wil meer aandacht besteden aan de veiligheid van motorrijders en bromfietsers. Ze wil nagaan waarom er zoveel verkeersslachtoffers zijn onder de motorrijders

    Motorrijders lopen zo'n tien keer meer kans dan fietsers om betrokken te raken bij een dodelijk verkeersongeluk.
    Van Brempt kondigt daarom een analyse aan van de ongelukken met motorrijders. Er komt ook een enquête bij de motorgebruikers zelf.

    "Wat we willen doen is vooral op zoek gaan naar de persoon achter de motorrijder: wat drijft hem? Waarom neemt hij de motor om van A naar B te rijden? Wat zijn de oorzaken van de ongevallen van motorrijders? We willen dat beter onderzoeken zodat we hun veiligheid kunnen verbeteren", zegt van Brempt op de VRT-radio.

    Laten we hopen dat het dit keer een serieus initiatief is en niet zo maar een leuke stunt om in de andacht te komen.
    Er is nl. al herhaardelijk door MAG en andere verenigingen op cruciale punten gewezen zoals slechte staat van wegdek, guillotine-vangrails, ...

    Het feit dat mensen sommige mensen zonder rijlessen van vandaag op morgen een pk-monster kunnen kopen omdat dat volgens hun rijbewijs mag helpt waarschijnlijk ook niet echt om de ongelukken omlaag te krijgen.

    Waarom dat ze de persoon achter de motorrijder willen kennen is niet echt noodzakelijk om de veiligheid te verhogen (ik snap niet wat de duorijder hiermee te maken heeft )
    Ik ben alleszins benieuwd...
    [font=Franklin Gothic Medium]Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window[/font]

  • #2
    Op zich geen slechte zaak, maar ik ben bang voor hetgeen er uit de bus zal komen.
    De motorrijder zal weer de dupe zijn, want die rijden toch steeds te snel
    http://www.motorvrienden.be/forum

    Comment


    • #3
      Ik vrees er ook voor. Ben benieuwd om de resultaten van dat onderzoek te kennen.


      Oorspronkelijk geplaatst door Thunder_ace
      Op zich geen slechte zaak, maar ik ben bang voor hetgeen er uit de bus zal komen.
      De motorrijder zal weer de dupe zijn, want die rijden toch steeds te snel
      Comming soon, new trips
      De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
      ------>>> DOMINO <<<------

      Comment


      • #4
        Van Brempt werkt aan nieuwe projecten verkeersveiligheid motorrijders

        Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt werkt samen met de vzw Motorcycle Action Group (MAG) aan nieuwe projecten om de verkeersveiligheid van motorrijders te verbeteren. Ze stelde deze zaterdag voor naar aanleiding van een bezoek aan een rijvaardigheidsscreening van motorrijders in Brasschaat.
        Minister Van Brempt beschouwt de motorrijders als een belangrijke doelgroep in het mobiliteits- en verkeersveiligheidsbeleid de komende jaren. Motorrijders kunnen bijdragen tot meer mobiliteit omdat ze minder plaats innemen dan auto's. Maar de kans op ongevallen is té hoog. Het risico op een ongeval met dodelijke of ernstige verwondingen bij motorrijders ligt tienmaal hoger dan bij fietsers en zelfs dertigmaal hoger dan bij autobestuurders.

        In 2001 werden 582 motorrijders en 736 bromfietsers ernstig gewond of gedood in het verkeer. Veel van die ongevallen hadden vermeden kunnen worden indien de motorrijders betere technieken zouden beheersen, meent Theo Beeldens, voorzitter van de vzw MAG.
        De screenings vormen dan ook een schoolvoorbeeld om de rijvaardigheid van motorrijders te verbeteren. Maar minister Van Brempt wil een tandje bijsteken voor deze groep. "We zullen volgend jaar een grootscheepse enquête starten bij motorrijders om hun profiel op te maken. Want vandaag weten we niet wie de motorrijders zijn, hoeveel en voor welke verplaatsingen ze hun motor gebruiken en hoe het staat met hun rijvaardigheid."
        Oprichter 2fast4u 2004
        #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

        -------------------------------------------
        hoe gekker hoe liever
        -------------------------------------------

        Comment


        • #5
          Maar de kans op ongevallen is té hoog.
          Die kans op ongevallen is te hoog vind ik ma een dwaze redenering, ge hebt evenveel kans op van den trap te vallen als met den moto te vallen. Wat wel is dat ge meer kans hebt da ge door ne auto van u sokken wordt gereden omdat ze nie goe genoeg kijken bij het uitvoeren van een maneuver. Ma da ligt dan wel aan al die kloefkaffers die denken dat ze alleen op de weg zijn.

          [/QUOTE] Veel van die ongevallen hadden vermeden kunnen worden indien de motorrijders betere technieken zouden beheersen, meent Theo Beeldens, voorzitter van de vzw MAG.
          [/QUOTE] Voor een stuk klopt da wel (nie ver genoeg vooruit kijken - nie bedoeld op uitkijken van de bocht-, nie anticiperen in het verkeer, ma is nie echt techniek volges mij), ma het hierboven vermelde is volges mij toch ook een grote oorzaak van ongevallen met motorrijders. Komt er nog bij dat ge in een echte noodsituatie u technieken nog altijd moet kunnen gebruiken (veel gevallen paniekreactie). Oefening is nog altijd groot verschil als echte noodsituatie.
          Komt er nog bij dat ge tegenwoordig al ne held moet zijn om echt defensief te rijden en op alles voorbereid te zijn. Ge moet constant uwe teller in de mot houden, daarboven nog is alle verkeersborden in de mot houden en daarboven op ook nog is alles rondom u van voetganger tot camion in de mot houden. Hiermee bedoel ik dus dat ge nog zo goed kunt rijden as ge wilt en u technieken beheersen, der gaan altijd gevallen zijn die ge nie kunt voorkomen. En de meeste ongevallen die ik lees of hoor (zware dan) is van auto heeft motorrijder niet gezien (gewoon niet tegoei gekeken volges mij). Ik vind dat ze de de mensen die nu hun rijbewijs van den auto halen erop moeten wijzen (eventueel laten meemaken) hoe ne moto reageert in sommige situaties.

          Alé das hetgeen wat ik ervan vind, but who am i.
          Suzuki rules
          “Insisting on perfect safety is for people who don’t have the balls to live in the real world.”

          Comment


          • #6
            Ik vind het wel straf dat ze weer eens de nadruk leggen op de motorrijder en niet op de externe faktoren (gaten in de weg, verf van cm dik etc ...), waarom zijn we dan gaan betogen met 25.000 motorijders .

            Diene MAG vertegenwoordiger :tongue: mogen ze dat ook eens zeggen dat hij niet alleen de onbekwaamheid van sommige motorrijders moet naar voor brengen maar ook eens de andere faktoren (zie voorgaande ) want dat was het enige dat je van hem kon horen dat de motorijders niet goed kunnen rijden .

            Awel ik wordt geen MAG lid zolang ze die nonsens blijven verkopen
            en nu gij.
            Okinawa Goyu Ryu

            [font=Verdana]To search for the old is to understand the new.[/font]

            The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door KOLDARK
              Ik vind het wel straf dat ze weer eens de nadruk leggen op de motorrijder en niet op de externe faktoren (gaten in de weg, verf van cm dik etc ...), waarom zijn we dan gaan betogen met 25.000 motorijders .

              Diene MAG vertegenwoordiger :tongue: mogen ze dat ook eens zeggen dat hij niet alleen de onbekwaamheid van sommige motorrijders moet naar voor brengen maar ook eens de andere faktoren (zie voorgaande ) want dat was het enige dat je van hem kon horen dat de motorijders niet goed kunnen rijden .

              Awel ik wordt geen MAG lid zolang ze die nonsens blijven verkopen
              en nu gij.
              Groot gelijk,dat ze maar eens een autoscreening doen,of een gemengde,autos en motos samen.

              Comment


              • #8
                al vree veel sjans gehad

                camionet inhalen en die draait zonder pinker of stoplichten ineens linksaf
                auto's, tractors met 2 remorken,... die uit zijstraten komen en u blijkbaar ni zien afgtetuft komen
                auto's,campers,... die uit ander richting komen en voor u indraaien zonder pinkers of weet ik wa
                en as ge dan accident krijgt ist altijd
                de moto reed veel te hard.....
                wa maakt da uit hoe hard ge rijd as ze u van de weg maaien ???????
                triestig triestig
                en da die kerel van de MAG ma komt verkondigen tegen ons
                ik zal em es koeieneren gaan met mijne auto
                es zien wa zen reaktie ga zijn
                of dan zenne theorie ga werken
                ge panikeert altijd effe as ge een onverwachte situatie krijgt
                yzf 1000 RR 'red devil'

                Comment


                • #9
                  Misschien kan Minister van Mobiliteit Katleen van Brempt ook even in haar vragen lijstje opnemen : WIE volgens de Wet of verzekering schuldig is bij de aanreiding.

                  Tja de M.A.G. , ik ben na 23 jaar motorrijden (schadevrij gelukkig +/_ 12.000Km pj) nog altijd geen lid van dat clubje met reden.
                  Niet dat ze niets doen, maar er zitten `n paar jojo`s bij, die het zelf niet goed begrijpen waar het probleem zit.
                  Beter laat dan nooit

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door the devil's own racer
                    al vree veel sjans gehad

                    camionet inhalen en die draait zonder pinker of stoplichten ineens linksaf
                    auto's, tractors met 2 remorken,... die uit zijstraten komen en u blijkbaar ni zien afgtetuft komen
                    auto's,campers,... die uit ander richting komen en voor u indraaien zonder pinkers of weet ik wa
                    en as ge dan accident krijgt ist altijd
                    de moto reed veel te hard.....
                    wa maakt da uit hoe hard ge rijd as ze u van de weg maaien ???????
                    triestig triestig
                    en da die kerel van de MAG ma komt verkondigen tegen ons
                    ik zal em es koeieneren gaan met mijne auto
                    es zien wa zen reaktie ga zijn
                    of dan zenne theorie ga werken
                    ge panikeert altijd effe as ge een onverwachte situatie krijgt
                    buite da wij te hard rijde, zien ze ons ook nooit hé :tongue:
                    ik denk eerlijk gezegd da de fout eerder bij de automobilisten zit, die kenne vaak te wet nie, lette meestal maar half op, ...
                    nie van niks da de meeste ongevallen waarbij een auto en een moto betrokke zijn, 7 keer op 10 de autobestuurder in fout is ...
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      In Engeland zijn ze al veel verder in het onderzoek naar bepaalde faktoren, lees en ??

                      Om het onderwerp een beetje te voeden :

                      http://www.thinkroadsafety.gov.uk/statistics.htm
                      Motorcyclists609 motorcyclists were killed in road accidents in 2002
                      6,891 were seriously injured
                      Motorcyclists represent 1% of traffic but suffer 19% of deaths and serious injuries
                      Motorcyclists are 30 times more likely to be killed in a road accident than car users, and four times more likely to be killed than pushbike riders

                      Als ge veel tijd hebt:
                      http://www.survivalskills.clara.net/riding_skills_6.htm
                      Daaruit leer je dat:
                      Quote:
                      There were 17,422 two vehicle accidents involving motorcycles in 1998 and 5,529 single vehicle accidents
                      ...
                      However, an in-depth analysis of accidents ... revealed that fully 67% of all the crashes studied were due to rider error and that the traditional view that most motorcycle accidents are down to blind Volvo drivers is badly flawed.

                      Let's look at the bald statistics:

                      lost control on right hand bend - 16.7%
                      lost control on left hand bend - 13.7%
                      right turning vehicle hit by overtaking motorcycle - 12.7%
                      motorcycle hit by emerging vehicle at junction - 9.8%
                      motorcycle collides with rear of stationary vehicle at junction - 7.8%
                      fell off - 6.9%
                      collisions on roundabouts - 6.9%
                      motorcycle crosses carriageway on l/h bend
                      and collides with oncoming vehicle - 5.9%
                      motorcycle crosses carriageway on r/h bend
                      and collides with oncoming vehicle - 3.9%
                      motorcycle collides with vehicle turning right across its path - 7.8%
                      stationary motorcycle hit from behind - 5.9%
                      others - 2.0%



                      Als ge ziet dat de meeste motards (in Engeland) in bochten accidenten hebben, dan is er wel degelijk werk aan de winkel qua training en sensibilisatie volgens mij ...
                      Dikwijls is de motard NIET in fout, maar had juist anticiperen veel kunnen voorkomen, meer dan juist reageren ... De meesten denken dat we enkel werken aan reageren, maar (zeker in de baanscreeningen en de gewone cursussen) we werken ook aan anticiperen en bewustwording van risico's. En dat helpt m.i. nog het beste!!!!!!!

                      mvg

                      Stef

                      Comment


                      • #12
                        Dus als ik het goed begrijp zou 2% te wijten zijn aan slechte staat van de weg ,strepen verf, grind, olie etc.
                        Dat is wel weinig vind ik, hebben ze wel gekeken waarom dat er zoveel in de bochten verkeerd gaan.

                        Ok, ik ga akkoord dat ge moet anticiperen en defensief rijden dat doe ik contstant maar je mag nog zo voorzichtig uw bocht nemen soms kan je schuiven door 1 van deze oorzaken en onderuit gaan, is er dan iemand die eraan denkt om eens te gaan kijken naar de staat van de weg ipv te zeggen hij heeft zijn bocht gemist mijn inziens gebeurd dit te weinig.

                        In het kort men moet gewoon naar alles kijken en niet direkt zeggen hij zal wel te rap zijn bocht genomen hebben.Of hij reed te rap daardoor dat ik hem niet gezien heb etc.

                        Cowboys, onervaren, onkundige etc zijn er overal, maar niet alle verongelukte motorijders waren dat.
                        Okinawa Goyu Ryu

                        [font=Verdana]To search for the old is to understand the new.[/font]

                        The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.

                        Comment


                        • #13
                          die statistieken zeggen wel hoeveel de motorrijder en of autobestuurder een fout heeft aan een ongeval maar je moet daarnaast ook het percentage zetten van in welk geval de meeste lich. schade is en war dood,... dan krijg je een beter beeld. Ik kan niet geloven dat een motorrijder die uit de bocht gaat evenveel gekwetst is als iemand die door een auto wordt geramd!


                          vb: dit jaar ben ik uit de bocht gegaan: schade: ego gekneusd, klop van mijn vrouw
                          enkele jaren terug van de weg gemajd door koekedoos in brusselse tunnel: schadde: rechterarm genaaid wegens opengereten van zijn utoruit (ja ik had vest en handschoenen aan, deze zijn ook naar de kloten, was trouwens gore-tex), Knie geraakt en doet tot op vandaag nog steeds pijn (vooral bij
                          koude), lichte hersenschudding en mijn schouder moet ergens in en uit de kom zijn geweest volgens de dokter aangezien het spierweefsel errond beschadigd was en pijnlijk, geloof me.

                          Beide waren aan geen al te hoge snelheid (iets van een 60 a 70 per uur denk ik) en het verschil in lich leed is stukken groter bij autocrash. deze statistieken geven dus een duidelijk vertekend beeld!!!! Met cijfers kn je alles bewijzen maar ik dacht nu toch echt dat de MAG er was voor Motorrijders te helepn en niet om politiekers te helpen ons veder in de "crapullhoek" te duwen

                          (das nu al de 2e keer dat de mag ons zoiets lapt (zie keuring), sorry maar ook ik blijf bij mijn idee: de mag moet niet op mijn geld en steun rekenen zolang ze de politiekers naar de mond praten en ondertussen doen alsof voorons vechten.)
                          tis altijd ombouwtijd ....

                          Comment


                          • #14
                            dat onderzoek was in engeland, en is totaal anders dan hier.
                            daar zullen mss de wegen beter zijn enzo.
                            maar 'k ben niet beter gewend, en klaag dus ook niet.

                            voorbeeldje, ik zou normaal gezien vandaag al 2 keer onderuit gemaaid zijn.
                            moest dat gebeurd zijn, dat was het de fout van de auto telkens, maar ik zou mezelf ook slecht voelen omdat ik niet de juist technieken, ken/gebruikte wanneer het nodig was:

                            -deze morgen in Zonhoven op de halveweg, iets na de spoorweg richting heusden. ik moest even wachten aan de spoorweg, 'k mocht door, en tegen dat ik 70 reed(mocht er 70) is er nog een wachtrij in tegengestelde richting.
                            ineens komt daar voor mij ne auto tussen die rij uitgevlogen(bijna letterlijk), om zo in mijn richting mee de baan op te gaan, ik betwijfel of die heeft gekeken, (wss gewoon gezien dat de spoor net open was en er waarschijnlijk niemand komt).
                            wat ik toen gedaan heb was alles dichtgooien (ala abs, dat m'n wielen just nie beginnen slippen,eigenlijk gevaarlijke actie bij dit wegdek 's morgends)en toen ik voldoende vertraagd had, en de auto inmiddels bijna stilstond in de midden van de baan, heb ik m'n remmen gelost en uitgeweken richting fietspad om erlangst te gaan. eventjes geblazen en door


                            -tweede keer is daarnet nog gebeurd, ik kom uit de richting van zolder, dan heb je een grote draai naar rechts richting stokrooie(is iets voorbij BlinkIt), 'k reed weer op m'n gemak, en ik kom in de bocht, van de andere kant kwam een auto(en enkele erachter) met hun pinker naar links(de baan over dus), aangezien ze nog afkwamen vertraagde ik iets, en toen ik merkte dat ze wachten ging ik door.
                            NET voordat ik bij de wagen kom, besluit die even om toch nog vlug voor m'n neus af te draaien
                            ik heb toen eigenlijk hetzelfde gedaan, vertraagd, rem los, en er langst rechts door. en dan kijkt die zo van "huh, wat doe jij nou "mja

                            motorbeheersing/lessen ofzo volgen, is dus wel belanrijk, net om de fouten van de wagens op te kunnen vangen. ik denk wel dat het grote deel motorijders de belangrijkste technieken in hun hebben, bij enkel mooi weer rijders is deze kans kleiner, en verkleint nog meer wanneer ze in een noodsituatie komen. zoals bijvoorbeeld 'durven' je rem te lossen, had ik dat niet gedaan zat ik er 100% tegen deze morgend.


                            en dat er meer ongevallen in bochten gebeuren kan ik begrijpen,
                            wat remt het beste? een bocht of een recht stuk?
                            in een bocht even uitwijken zit er dikwijls ook niet in.
                            snelheid in bochtjes is fijn, aleen jammer als er onverwachts troep en rotzooi op de weg ligt.
                            ...
                            Oprichter 2fast4u 2004
                            #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

                            -------------------------------------------
                            hoe gekker hoe liever
                            -------------------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              runner: reacties uit het boekje!!!! goe gedaan. alleen bewijs je hiermee nog meer dat het niet altijd aan de rijvaardigheid ligt van de motorrijder (blijkbaar heeft een broekje van 19 al de juiste reactie [sorry voor dat "broekje" maar je verstaat het wel he]) maar vooral aan de nonchalance van de koekedoos rijder.


                              uiteraard zijn er dez WE rijders ( vooral in de zomer) met short en t-short die te snel en onvoorzichtig rijden maar alsnog ben ik overtuigd dat, bij dodelijke ongevallen of ongevallen met zware letstels de oorzaak moet gezocht worden bij:
                              - automobilisten-
                              - staat van het wegdek en wegen infrastructuur (vangrails, kijk das nog zoiets: hoelang is de mag al bezig met hun vangrailprotest?? het resultaat??? ik heb op de wegen waar ik kom nog geen gezien en ik zit constant op de baan)
                              en pas in de derde ^plaats bij de motorrijder

                              Natuurlijk is er ook de cominatie van de drie, maar puur theoretisch klopt het wel.
                              tis altijd ombouwtijd ....

                              Comment

                              Working...
                              X