Woensdag 24 november is door het ACEM (De Europese koepel van fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers), initiatiefnemer voor dit onderzoek, een grootschalig onderzoek door MAIDS (Motorcycle Accident In Depth Study) gepresenteerd in Brussel. Uit dit onderzoek blijkt dat de veiligheid van gemotoriseerde tweewielers grotendeels afhankelijk is van andere verkeersdeelnemers. De oplettenheid van automobilisten bepaalt onze veiligheid. Bij ongevallen waar gemotoriseerde tweewielers betrokken zijn, ligt de verantwoordelijk in de overgrote meerderheid in deze onoplettenheid (even niet geconcentreerd op het verkeer) en de dode hoek.
Eugène Daams, secretaris van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging
Uit de gepresenteerde resultaten zou een eerste voorzichtige conclusie gemaakt kunnen worden dat het wel degelijk zin heeft om automobilisten op de aanwezigheid van gemotoriseerde tweewielers te wijzen. De zichtbaarheid van de motorrijders vergroten kan er ook voor zorgen dat er minder ongevallen gebeuren.
Bron: motorfreaks.nl
Eugène Daams, secretaris van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging
De uitkomsten van het MAIDS onderzoek bewijzen het gelijk van onze keuze voor veiligheid als prioriteit nummer één. Wij hebben in oktober ons veiligheidsplan geïntroduceerd. In de komende jaren gaan we daar als afdeling 1,5 miljoen euro in steken. Belangrijke onderwerpen en acties in dit veiligheidsinitiatief zijn: het bevorderen van het leveren van motoren met een Advanced Braking System (ABS/CBS/DCBS/TCS), het volgen van voortgezette rijopleidingen bij gecertificeerde opleidingsinstituten, het tegengaan van het opvoeren van brom- en snorfietsen en het stimuleren van het goed dragen van de bromfietshelm.
Bron: motorfreaks.nl
Comment