Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ducati Desert X

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ducati Desert X

Blijkbaar was er nog geen topic van? Verrassend.
    Nu wel.

Zo, de testrit zit er op. Al sinds enkele dagen. Twee uur mee gereden, zeker de helft offroad. Droge veldwegjes met harde putten en sporen. In twee woorden : perfecte bolide. Op alle vlakken. Traag, snel, onroad, offroad, ergonomie.... Onroad stuurt die uitermate neutraal, haast intuïtief. Niks geen wringen of trekken of meehangen of drukken met voeten/knieën. Gewoon kijken en gaan. Als op rails, zo stabiel. Ook offroad. Zo stabiel. Trekt zich geen reet aan van putten, bulten, sporen...de standaard vering vond ik wat te hard gedempt voor de harde putten en bulten. Die zou ik voor en achter zowel ingaand als uitgaand twee klikjes lichter zetten.
    Twee dingen die me echter zwaar tegenvielen:
    1) érg weinig motorrem. Veel te weinig naar mijn zin. Zelfs in de zwaarste stand. Verdomd zeg, een Duc moet je toch motorremmend de bocht in kunnen sturen?
    2) Plus het uitlaatgeluid. Zo braafjes. Zo stil. Zo beheerst. Niks geen rollende donder. Zelfs niet bij het gashendel vol open. Toch teleurstellend.
    De enorme motorrem en het donderende uitlaatgeluid zijn toch twee punten die mee de Ducati Signature bepalen. Net zoals het trellis-frame bij een Monster kenmerkend is. (zonder buizenframe geen Monster!).
    Dus tja. 't is een gladde jongen, deze X. Met je ogen dicht rijdend zou je niet weten of je met een Yamaha, een KTM of een Triumph onderweg bent. Sterker nog, je zou volgens mij nooit raden dat je met een Ducati onderweg bent. Dat gebrek aan identiteit vond ik toch wel teleurstellend.

Comment

Oei dat valt wat tegen dan, niks bruut karakter😁
      Zet je hier ook even wat spec's en foto's van de bike, dan moeten we niet gaan google'n wat voor iets dat is 😊

De honda versie zou ik ook wel eens willen testen, lijkt me gek met die automatische versnellingen.

Eventueel multistrada kan toch ook perfect offroad? + goede on-road skills...
      Oprichter 2fast4u 2004
      #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

-------------------------------------------
      hoe gekker hoe liever

Comment

Van mij hoeft er geen karakter uit de uitlaat te komen. Dat zorgt enkel voor méér verbodsborden op schone trajecten. Voor de piloot kan het schoon geluid beter uit de luchtinlaat komen.

Motorrem verbaast me wel een beetje.

Overgedempte vorken, is de standaard. Ik vermoed dat de gemiddelde klant het zo wil omdat ie niet beter weet. Gevolg is dat het lijkt alsof ge zonder vering rondrijdt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RunnerX Bekijk Berichten
          Eventueel multistrada kan toch ook perfect offroad? + goede on-road skills...
          Boh, ne multistrada zou ik toch niet in dezelfde groep steken als een Desert X.
          Multi is wat meer de GS variant he (puur nog maar op wielbasis vergeleken).

Multi (& GS) zijn baan moto's die ook offroad hun manneke zullen/kunnen staan.
          DesertX (lijkt voor mij) eerder een offroad motor die ook op de baan het goed doet.
          Beetje zoals de Tenere 700 of misschien zelfs Africa Twin.

voor de rest: schoon maar toch duur precies
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten

voor de rest: schoon maar toch duur precies
            Du(ur)cati

sorry sorry sorry, t'was een flauw grapje hé

Dat geluid zou me niet kunnen schelen.
            Het gemis aan motorrem, wel

Comment

Norden 901 valt ook onder zelfde noemer als Desert X. Goedkoper en zeer goed bevonden in verschillende tests.
              Qua vermogen en koppel bijna hetzelfde. Ook top onroad blijkbaar.
              KAWASAKI Z900RS

"THE LEGEND RETURNS"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sugomi Bekijk Berichten
                Norden 901 valt ook onder zelfde noemer als Desert X. Goedkoper en zeer goed bevonden in verschillende tests.
                Qua vermogen en koppel bijna hetzelfde. Ook top onroad blijkbaar.
                - De Norden is qua belevening even glad als de X. Alles perfect. 'k heb er een maand geleden 200km in de Ardennen mee gereden. Niks op aan te merken, behalve misschien dat hij perfect is.
                - Offroad zal de X een pak beter zijn dan de Norden, daar ben ik zeker van. De X heeft gewoon pakken betere vering.
                - Wat de harde demping van de X betreft: het is genuanceerder dan je denkt. Onroad is ze juist heel soepel en comfortabel. Maar op ruige offroad moet ze toch wat bijgesteld worden.
                - de Multi is inderdaad een GS-concurrent. Zal offroad wel redelijk goed zijn, maar toch, ik zou er niet aan beginnen.
                - Wat de bruutheid van het blok betreft: het reageert zeer zoet op het gashendel, zelfs in sportmodus. Niks rukkerig, nooit, ook niet als je van gesloten gas midden in de bocht naar wat gas geven gaat. Subliem. Maar tegelijk zit er wel veel power in,onderschat het niet. Die power gebruiken was echter mijn doel niet. Power maken is gemakkelijk, ze beheersbaar houden daarentegen.
                - het geluid: een lichte, perfect correcte en sociale donder moet kunnen. Ik zeg nergens dat het asociaal luid moet zijn. Dat wil je geen hele dag onder je kont. Nu is het echt wel maar flauwtjes. Pfffff, dat gaat wat worden, binnen twintig jaar, met al die elektrische schoendozen onder ons gat...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RunnerX Bekijk Berichten
                  Oei dat valt wat tegen dan, niks bruut karakter😁
                  Zet je hier ook even wat spec's en foto's van de bike, dan moeten we niet gaan google'n wat voor iets dat is 😊
                  ehm, daar dient dus google voor.

​​​​​
                  Last edited by RunnerX; di. 28 jun. '22, 13:34. Reden: Foute edit, sorry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
                    ehm, daar dient dus google voor.

​​​​​
                    Jah, en google brengt ons naar www.2fast4u.be 🤣
                    Oprichter 2fast4u 2004
                    #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

hoe gekker hoe liever

Comment

Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍