Mededeling

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 Adventure

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• KTM LC8 Adventure

Ik bol nu drie maanden rond met de KTM 990 Adventure. Na 5000 km gedaan te hebben is het tijd om een eerste evaluatie.

Wat ik echter belangrijker vind zijn de gegevens van de andere collega's-KTM LC8'ers.
    Laat jullie goede raad, probleemgevallen, ervaringen, enzovoort maar eens los op deze thread. En ja, zo een mastodont kan ook "2fast4u" zijn! Test ons maar in de bergen...

Mijn eerste vaststelling:
    PRO:
    • Verslavend motorblok! De hooligan binnen houden is héél moeilijk met zo'n twin onder je kont.[/*:m:1g8p9230]
    • Remmen zijn subliem. Al heb ik de ABS nog niet nodig gehad.[/*:m:1g8p9230]
    • Vering: geen klagen. De instelling van de achterveer is poepsimpel door de knop onder het zadel. De voorvering dient alle 1000 km ontlucht te worden. Ook een werkje van 30 seconden. Verschaft veel vertrouwen.[/*:m:1g8p9230]
    • Avontuurlijke tourer met sportieve aspiraties die je héél ver kan brengen, zonder al de elektronische tierlantijntjes. (eat your hart out Beemer GS!)[/*:m:1g8p9230]
    • Het totaalbeeld dat klopt. Zithouding, rijgevoel, baan - en bochtengevoel,...[/*:m:1g8p9230]
    Contra:
    • HOT HOT HOT! een hete motor, waarvan de ventilator overuren draait. Filerijden of stadrijden is synoniem van hete billen en een warme luchtstroom vanuit de ventilator.[/*:m:1g8p9230]
    • HOT HOT HOT! Om de één of andere reden warmt mijn rechterhiel in mijn laars op tot op het niveau dat ik met de voet in de wind moet rijden. Met soms rare gezichten van medeweggebruikers als resultaat. De Powerparts catalogus heeft een onderdeel daarvoor. Het antwoord van de garage "zou misschien een beetje kunnen helpen" is me geen €158 waard. De uitlaatpijp komt zeer dicht naar buiten aan de rechterkant. Natuurlijk een goed excuus om after market uitlaten te plaatsen (gepland), maar dat mag niet de hoofdreden zijn om dergelijke uitlaten erop te zetten.[/*:m:1g8p9230]
    • Actieradius. 230-240 km vooraleer in de reserve te gaan is niet in overeenstemming met de Adventure-aspiraties van zo'n moto. Hoewel het verbruik binnen de normen blijft: momenteel 6,2 à 6.5 L/100 km. Moto heeft 6500 km, dus dat kan nog beteren.[/*:m:1g8p9230]
    • Gasgevoelig: fijn voor een supermotard, maar in de file of in het stad is dit stresserend. Opnieuw een Powerpart installeren en de garage geld laten verdienen op iets dat er al op moest staan is erover. Geef de klant de keuze tussen een "standaard" gashendel en een "oudere mens" gashendel (voor woon-werkverkeen bedoel ik! )[/*:m:1g8p9230]
    Al bij al is de balans meer dan positief. Ik beklaag me de aankoop zeker niet. Afwachten wat de langere termijn geeft (horrorverhalen gehoord over betrouwbaarheid ). Ik plan hem te houden tot de herfst 2012. Wat het dan wordt is nog de vraag, hoewel een SMT er lekker blijft uitzien.
    [FONT=franklin gothic medium]"A man who stands for nothing will fall for anything"[/FONT] Malcolm X

History: Bandit 1200N, Honda XL1000 Varadero, Suzuki SV1000S, KTM 990 Adventure, KTM 990 Adventure R, KTM 1190 Adventure, Honda CB500X.

Present: BMW RNineT Scrambler aka The Hipster

Die gasgevoeligheid kan je serieus dempen door de lambda sondes los te koppelen.

Andere goeie lc8 aanpassingen:
    - tandje kleiner vooraan (minder nerveus)
    - loskoppelen gangensensor (reduceert je vermogen in 2e en 3e met ~20%)

Wat die betrouwbaarheid betreft van de adventure:
    Ik ken een kerel die er 50k km mee heeft gereden in Thailand in een reis van 6 maand, ZONDER problemen.
    Ikzelf heb met m'n sm990 ~30k km gedaan deze natte, koude, donkere, ijzige, zoute winter, ZONDER echte problemen. Met uitzondering van vastgelopen remklauwen vooraan, dankzij zout, en gescheurde lasnaden in uitlaat, ook dankzij zout. Moet je wel rekening houden met gemiddeld 3u/dag in die smurrie, en aangekomen op het werk kan ik hem niet zomaar eventjes afspoelen en met de vrieskou toen in de garage thuis ook al niet... Die dingen had ik met elke andere motorfiets ook gehad.
    KTM 530 EXC Factory 2011
    KTM 990SM 2009

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KleineJeroen
      Die gasgevoeligheid kan je serieus dempen door de lambda sondes los te koppelen.

Andere goeie lc8 aanpassingen:
      - tandje kleiner vooraan (minder nerveus)
      - loskoppelen gangensensor (reduceert je vermogen in 2e en 3e met ~20%)

Wat die betrouwbaarheid betreft van de adventure:
      Ik ken een kerel die er 50k km mee heeft gereden in Thailand in een reis van 6 maand, ZONDER problemen.
      Ikzelf heb met m'n sm990 ~30k km gedaan deze natte, koude, donkere, ijzige, zoute winter, ZONDER echte problemen. Met uitzondering van vastgelopen remklauwen vooraan, dankzij zout, en gescheurde lasnaden in uitlaat, ook dankzij zout. Moet je wel rekening houden met gemiddeld 3u/dag in die smurrie, en aangekomen op het werk kan ik hem niet zomaar eventjes afspoelen en met de vrieskou toen in de garage thuis ook al niet... Die dingen had ik met elke andere motorfiets ook gehad.

Reduceren (verminderen) of vermeerdert het vermogen??? Het eerste lijkt me niet de bedoeling...

Heb je de andere aanpassingen zelf uitgevoerd?
      [FONT=franklin gothic medium]"A man who stands for nothing will fall for anything"[/FONT] Malcolm X

History: Bandit 1200N, Honda XL1000 Varadero, Suzuki SV1000S, KTM 990 Adventure, KTM 990 Adventure R, KTM 1190 Adventure, Honda CB500X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Max
        Reduceren (verminderen) of vermeerdert het vermogen??? Het eerste lijkt me niet de bedoeling...

Heb je de andere aanpassingen zelf uitgevoerd?
        De gangensensor reduceert het vermogen... en het loskoppelen is de mod die hij aanraadt.. waarmee je de reductie ongedaan maakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx
          De gangensensor reduceert het vermogen... en het loskoppelen is de mod die hij aanraadt.. waarmee je de reductie ongedaan maakt
          Thx! Beetje traag in het koppeke blijkbaar...
          (in het koppeke alleen maar, hé!)

Comment

ga zeker eens kijken op het adventure rider forum:http://www.advrider.com

daar zitten veel KTM-adventurers en dan zult ge meteen ook merken dat het met de betrouwbaarheid wel goed zit
            History: ZX6-R '00/ B600S '00 - B1250N '08/ VFR750 '95/ ZX9-R '00/ VFR 800 '99
            Current: bikeless....

Comment

Die "gasgevoeligheid" (on/off rond 4000 tpm) valt idd op te lossen met ander gashendel powerparts maar als ge van plan bent andere dempers te steken zou ik efkes wachten...
              Heb op mijne SDR Akra's laten steken met bijhorende remap in ECU . Met de remap negeert de ECU de lambdasondes en de gangensensor en zonder db killers nog ne vette sound ook... 3 vliegen in ene slag dus
              En vooral kers op de taart WEG on/off in de gasrespons!
              Nog eindverhouding wa aangepast 16T voor (std op SDR) en +2T achter top zakt wa (maar who cares) trekkracht wa ++ en gas perfect doseerbaar....
              Heb mijn voorwiel eruit gehaald en op zolder gelegd want gebruik het nog weinig....
              "The road ahead is empty,
              it's paved,with miles of the unknown"
              (City to City)

Comment

Ola Pablo,

Wat met het verbruik? Fel gestegen door de aanpassingen of hetzelfde?
                Aangezien ik woon/werk doe (120km/dag) is dat een element om rekening mee te houden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kienke
                  ga zeker eens kijken op het adventure rider forum:www.advrider.com

daar zitten veel KTM-adventurers en dan zult ge meteen ook merken dat het met de betrouwbaarheid wel goed zit
                  En hier vind je ook wel een aantal adventurerijders :

Ik rij zelf met een 950 van '04 en heb idd dezelfde bemerkingen...

- Verslavend blok, heel goeie vering, vrij goeie remmen (het is en het blijft een 21" voorwiel met lange veerweg)
                  - verschrikkelijk hete moto, op warme dagen moet ik maar een boke met hesp in mijn laars steken om er een minuten later een croque mr uit te halen .

Heb er trouwens leovince uitlaten (met db-killers) opgezet omwille van de temperatuur van de originele, de billekes van mijn toenmalige duo kwamen net iets te warm .

Betrouwbaarheid... tja .

Gekocht met 9.000km op de teller, nu staan er 17.500op en heb al lekke voorvorkkeerringen gehad, koppelingspomp kapot en radiatordop die telkens vervuild zodat em koelvloeistof buitensteekt.

Maar em rijdt fantastisch, heb er al vanalles mee uitgehaald, snelle ritten op grote wegen, sumpermotardstijl in de boerewegeltjes, paar sessies op Ecuyers en Croix bij de gevorderde, ne keer tussen de supermotards op een sm-circuit, meerdaagse trips met duo en massa's bagage, .....

Hier aan het werk op het (tijdelijke) sm-circuit :

Check out : http://www.trackdays.be

Comment

Effekes nen simpele KICK voor een oud topic...

Is er nog volk aanwezig met een LC8 990 Adventure van KTM?
                    Zou graag eens vergelijken met die van mij :-D

Voor de zomer gekocht met het idee "ne goeie" vast te hebben.
                    Ondertussen toch al wat dingetjes gedaan:

1. Uitlaat lijn vervangen voor RVS model.
                    2. O2 sensoren vervangen voor eliminators (want nieuwe uitlaatlijn had de sensorgaten niet).
                    3. Clutch Oil Jet proper gemaakt zodat ik kan vertrekken zonder dat de ketting tot in mijn nek klettert.

Op de planning staat nu:
                    1. Alle olie filterkes / zeefjes inspecteren en schoonmaaken.
                    2. zoeken waarom de voorkant beetje op&neer wiegt bij constante snelheid (slag wiel? iets anders?)
                    3. kijken voor 2de wielset voor groffe bandjes op te zwieren om wat offroad plezier te gaan doen...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎