Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY : een volledige moto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• DIY : een volledige moto

Deze week dit gaan ophalen bij de poederlakker

en alle bouten/supports/... vernikkelt

beetje reclame (indien niet toegelaten, verwijder het maar) met dank aan Kanigen Works in Genk voor het vernikkelen voor een prijske , ik onderhoud hun heftrucks.

aangepast Kawasaki KR-1S frame (250cc 2takt) voor een SV650 motorblok en versterkte KR-1S achterbrug, ZX6-R '95 voorwiel en Bandit 400 achterwiel.

dit topic gaat enkel over het terug opbouwen van de komplete moto, het volledige verbouwen en testen is reeds achter de rug. de ombouw zelf kan je hier herlezen :

http://www.kr-1s.co.uk/forum/viewtopic.php?t=67&start=0

Re: DIY : een volledige moto

Hebt ge nog die powerfilters of niet want ik kan u zeggen die universele powerfilters is ne hoop rommel.

Zelfs de die van k&n zijn evengoed of zelfs minder goed dan de originele luchtfilterkast.

En waarom geen 2takt blok of is dat per total?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BenjaminDG
      Hebt ge nog die powerfilters of niet want ik kan u zeggen die universele powerfilters is ne hoop rommel.

Zelfs de die van k&n zijn evengoed of zelfs minder goed dan de originele luchtfilterkast.

En waarom geen 2takt blok of is dat per total?
      als gij een plaatske vindt om een luchtfilterkast te maken van een paar liter, EN tegelijkertijd een naftbak van meer dan 10 liter moogt ge het altijd zeggen
      en wat kan mij enkele pk's schelen, niet iedere moto wordt gemaakt/verandert om snel(ler) te zijn.

waarom geen 2-takt ?

-omdat ik er al ene heb http://www.2fast4u.be/forum/hoe-een-...en-t42158.html
      - omdat ik meer KR1 frames heb dan goede KR1 blokken
      - moto dient in de 1ste plaats om comfortabel met duo te kunnen rijden, mijnen 2-takt mankeerd een beetje koppel daarvoor. had eerst gedacht van een andere te kopen, maar ik kwam tot de conclusie dat ik genen andere wou. ik wou net dezelfde met evenveel vermogen, met meer koppel onderin, en altijd betrouwbaar . Gemakkelijke oplossing zou zijn om er een dikke getunede mono 4T in te steken, maar dan heb ik een even onbetrouwbaar blok als een 2-takt. Dan maar voor de moeilijke oplossing gegaan
      - omdat het een uitdaging was
      - omdat het redelijk uniek is. Bij mijn weten zijn er enkele (2-taktjes) met een RXV550 Aprilia blok in, maar dat is veel kleiner (en dus veel "gemakkelijker"). Voorst heb ik nog weet van 1 Aprilia RS250 met het SV650 blok, en 1 KR1 met een chopperblok (VT600)

Comment

Ah zo.

Swat als ge nog geld en goesting hebt zou ik toch k&n filters monteren.

Die zijn toch wat beter dan die universele

Comment

MAF!!! Maaruh, dan zijt ge van in de buurt? (regio genk)
          Take care upstairs Joeri!!!!

Comment

nope niet van die kant, eerder werchter kanten ong

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Retr0
              MAF!!! Maaruh, dan zijt ge van in de buurt? (regio genk)
              zoals Bo zegt, niet van die kanten. Limburg is hoofdzakelijk mijne regio voor 't werk

Comment

klein stukje geschiedenis : op een moment wou ik een moto met wat meer koppel ipv mijn 250 2-taktje (Kawa KR-1S) , voor als ik met mijn vrouw achterop mee ging rijden met anderen met recentere snellere moto's. niet dat ik niet kon volgen in de ardennen, maar dan moest ik het blokje serieus op zijn staart trappen, en echt comfortabel was dat dan ook niet meer voor mijn vrouw. Maar ik kwal al snel tot de conclusie dat ik geen andere moto wou, hooguit dezelfde met evenveel vermogen maar met meer koppel, en het blok moest oerbetrouwbaar zijn. Een dikke mono 4T heeft standaard niet genoeg pk, en getuned kwam de betrouwbaarheid in het gedrang. het moest dus een twin worden. "Gelukkig" had ik een kapot frame (gescheurd balhoofd) van een KR1S liggen nadat ik hem ooit eens vakkundig in de vangrail had geparkeerd in Zolder. Daardoor kon ik naar believen experimenteren/slijpen/lassen om te zien of het zou lukken. Met een goed frame zou ik het denk ik niet gedaan hebben (alhoewel .. ) Liefst had ik er een Duc 748 in gepropt, maar na wat opmeten bleek dat de liggende cylinder zo ongeveer tot tegen de remschijven in het voorste wiel zou komen SV1000 was ook te groot, staande twin ala TDM850 geraakt niet tussen de framebalken, transalp blok heeft niet genoeg poeier en een chopperblok was out of the question. Enige dat overbleef was dus een SV650 (in mijn geval, een injectieblok).

blok steekt terug in het frame :

al wat niet meer nodig was of in de weg stond weggeslepen en nieuwe bevestigingen gemaakt.

Toen het blok er 1maal inzat, dacht ik dat het ergste voorbij was, maar zoals je kan zien steekt hij met het blok alleen eigenlijk al propvol (origineel hangt het blokje volledig onder de framebalken, en zit er daartussen enkel de carbu's en héél veel lucht):

voor alles een plaatsje vinden zou ingewikkelder blijken dan het blok zelf inlepelen. Alle onderhoud kan trouwens uitgevoerd worden met het blok in het frame, wat uiteraard vrij belangrijk is , maar als je er niet aan denkt terwijl je het blok een plaatsje geeft, kan je hem om de zoveel km er weer helemaal uit halen

Origineel ligt de achterveer schuin naar voor en steunt ze direkt op een dwarsdrager tussen de balken. Dit ging uiteraard niet meer vermits de achterste cylinder daar nu steekt. Heb het subframe dus moeten versterken, en op de onderste foto zie je ook 2 alu baren die de krachten van de veren weer naar de frame-balken over brengen :

verder zijn ook al originele SV650 bobijnen en de thermostaat geplaatst. Thermostaathuis is een combinatie van SV650 en FZR400 en dan nog eens aangepast aan mijn noden. Met het originele huis zou de waterdarm dwars door het frame moeten gaan . En zo zou het met bijna alles zijn : denken dat dit maar een simpel onderdeel is, maar door plaatsgebrek toch altijd een pak ingewikkelder dan je zou denken

Ik was hieraan begonnen met enkel het blok en een frame , heb dus al de rest van de moto naar gelang hij vorderde moeten bijeen sprokkelen/zoeken. Om een idee te geven van hoeveel een moto kost als je hem uit losse onderdelen samenstelt, ga ik ook steeds een lijstje "kosten" geven :

- frame had ik nog liggen. Een prijs daarop plakken is nogal moeilijk, hangt af van welk frame je wil en in Belgie ga je niet dikwijls een KR1-frame tegen komen. In Engeland zijn er nog genoeg, en worden ze soms gratis weggegeven op het KR1-forum. Heb ooit eens een frame gekocht voor 75 euro, dus zullen we het daar op houden

- motorblok heb ik geruild voor een complete moto die ik ooit voor een appel en een ei op een uitverkoop van de flikken had gekocht (virago 535 ) maar waar ik nooit iets mee gedaan heb (bedoeling was in orde zetten en verkopen, maar nooit een kader/geaccidenteerde moto gevonden voor papieren. ik kreeg er geen want het bleek een buitenlander te zijn).

- poederlakken frame + achterbrug + nog een 10-tal supports die ik tijdens het project gemaakt heb + de 2 wielen : 260 euro

- in de moto steekt voor +/- 150 euro aluminium voor allerlei supports/bussen/... te maken

- bobijnen (samen met gelijkrichter op ebay.de gekocht) : 41 euro

- alles van de thermostaat had ik liggen

- rotullen voor die 2 alu baren voor de achtervering : 50 euro

voorlopig totaal uitgegeven geld : 576 euro

Comment

Hier gaat ge weer veel knutselplezier aan hebben
                  Ben wel benieuwd naar het eindresultaat
                  Never forget who helped you!
                  Never forgive who fu*ked you.
                  Doing a trackday is like "SEX", no matter what happens you'll want to hit it again..

Kawasaki GPZ500S '95 --> Kawasaki ZX-9R '98 --> Honda VTR SP1 '01 --> Suzuki GSXR 1000 '03 --> Kawasaki ZX-10R '08 --> KAWASAKI ZX-10R '11

Comment

Zie dat hier zeker goekomen, ene mee goeie handen en veeeeel kennis.
                    Blijf dit volgen!!

Gooo Jan :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door haga46
                      Hier gaat ge weer veel knutselplezier aan hebben
                      Ben wel benieuwd naar het eindresultaat
                      Hij is al een tijdje klaar,alleen is alles toen terug gedemonteerd om alle onderdelen te kunnen spuiten.
                      Het zou nu dus vlug moeten gaan,het is nu maar gewoon alles terug monteren.
                      Eigenlijk had hij begin 2007 volledig af moeten zijn ,want Jan en ik waren toen concurrenten in de finale van de Bike-Design streetfighter wedstrijd.
                      Ik ben dus ook wel benieuwd hoe hij er afgewerkt zal uit zien.
                      BOCHTENPIKKER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucasfalt
                        Het zou nu dus vlug moeten gaan,het is nu maar gewoon alles terug monteren.
                        was't maar waar, van da vlug gaan

ieder stukske proper maken/mooi afwerken/opblinken/... kruipt verdomme veel tijd in

Comment

een updateje : kabelboom ligt er volledig in :

niks spectaculairs misschien, maar toch veel werk : kabelboom laatste week volledig uiteen gehaald, alle draden mooi op lengte gemaakt en terug ingetaped. gelijkrichter aan de zijkant gemonteerd waar hij goed gekoeld kan worden.

T-stuk en kroonplaat zijn van 1ste model fireblade met een zelfgemaakte stuurpen, SV650 kontaktslot mooi ingebouwd, risers voor het stuur van een Yamaha XS250 en een after market stuur erop. gewoon gaten boren in de kroonplaat, raisers erdoor steken en de holle onderkant kroonplaat volgieten met soldeertin en dan met een moer goed vastzetten. Sterk genoeg, en dat weet ik uit ervaring . Al een stuur of 3 krom gevallen op verschillende moto's zo, en nog nooit problemen gehad met de raisers.
                          knoppenwinkel op stuur + kabelboom + CDI komen van een carbu-SV650, blok is van een injektie model. Om carbu's te monteren heb je de volledige kabelboom nodig, de CDI, de carbu's uiteraard met de inlaatrubbers, en je moet ook het vliegwiel en de alternator vervangen.

op de onderste foto staan de helft van alle originele onderdelen die bij het originele frame horen die niet aangepast zijn : het achterlicht met support, de steunen voor het zadelslot/achterste zadel en het baarke voor het voorste zadel . de overige onderdelen zijn : voorste zadel, dogbones en blokjes om het achterwiel uit te lijnen.

kosten :
                          - knoppenwinkel links (samen met chokekabels en een kort stukje kabelboom) : 85
                          - knoppenwinkel rechts (samen met gashendel + gaskabels + rechter voetsteun SV650) : 94.50
                          - batterij : 80
                          - T-stuk + kroonplaat Fireblade : 66
                          - kabelboom : 87
                          - CDI : 80
                          - vliegwiel : 36
                          - alternator : 48
                          - stuur : 41
                          - kontaktslot (samen me uitlaatbuizen SV650) : 100

voorlopig totaal : 1293,5 euro

Comment

heeft wa stil gelegen, maar 'k ben weer in gang geschoten

carbu's + luchtfilters geplaatst (bochten zijn gewone sanitaire plastic ellenbogen )

dashboard :

voorvork :

achterbrug + wiel :

zelf uitgedokterde achterophanging (nieuw linkstuk moeten frezen zodat veerweg achterwiel optimaal gebruik maakt van veerweg veerpoot) + hoogteregeling voorzien bovenaan :

kosten gedaan :

* carbu's + inlaatrubbers : 129
                            * luchtfilters + sanitaire bochten : 20
                            * dashboard acewell : 100
                            * temperatuur meter had ik liggen
                            * buitenbenen vork CBR900RR '96 : 52.50
                            * binnenbenen + volledige binnenwerk/veren CBR600RR 2004 : 66.50
                            * achterwiel + tandwielklok + remschijf + achterste remklauw Bandit 400 : gekregen in ruil reparatie iemand anders zijne moto
                            * achterband : als nieuw, van moto afgebroken om als onderdelen te verkopen
                            * achterste veerpoot Technoflex GSX-R1100 inclusief revisie : 220
                            * steunen op vorkpoot voor kopkuip : 38
                            * dubbele schijnwerpers voor : 93

totaal : 2012.5
                            Bijgevoegde bestanden
                            janbros
                            2fast4u.be Senior Lid
                            Last edited by janbros; ma. 16 jul. '12, 08:52.

Comment

Leuke ombouw

Dat binnenwerk van een cbr600rr past direct in de vorkpoot van de cbr900?

Comment

Working...
                              X