Op de Tokyo Motorshow 2003 stelde Yamaha de 'Tricker Pro' voor. Kort omschreven: een Freestyle BMX met een motorblok. In Japan is ondertussen de Tricker beschikbaar, een derivaat van het toen voorgestelde prototype.
Tricker Pro

Tricker

Van prototype naar productie
De originele 'Tricker' werd ontworpen door Takeshi Higuchi, dezelfde pen die onder andere de Yamaha FJR 1300 en TDM 900 op papier heeft gezet. Van grote toerder naar een speelse BMX/mountainbike geïnspireerde funbike is wel en grote stap.
De Tricker is volgens Higuchi niet gericht op zij die kiezen voor instant power, maar eerder de fans van alles wat met 'niet normaal' doen te maken heeft. Kortom, mensen die een mountainbike of BMX niet zien als een 'fiets' maar als een potentiëel wapen om de urban jungle op alles behalve de twee wielen te doorkruisen.
Het is een BMX? Nee, een mountainbike... of een Trial?
De Tricker is het best te zien als een kruising tussen een fiets en een trial motorfiets. Het lage gewicht, de ideale balans en algemene strakheid van de Tricker moeten bijdragen tot zijn enige reden tot bestaan op deze aardbol: plezier op één of twee wielen!
Tijdens de ontwerpfase van de Tricker stonden drie pijlers centraal: de Tricker moest de relatief weinig ervaren piloot de kans geven om wheelies, stoppies en stunts uit te halen tegen lage snelheid en zonder gevaar voor eigen leven. Daarnaast was het 'transport' aspect van de Tricker een aardig meegenomen punt: met deze fiets kon je ook nog ergens komen, in tegenstelling tot bvb. een trial.
Onderdelen zoeken...
Aluminium en carbon vormen de hoofdingrediënten van de Tricker. Wie denkt aan laag gewicht en stevigheid komt al gauw bij beide materialen terecht.
Het voorvork en de achterveer komen uit de YZ85 crosser. Het 223cc motorblokje komt uit de Serrow, een in Japan populaire stadsfiets, met als eigenschappen een soepele gashendel op zelfs lagere toerentallen.
De benzinetank past perfect in het smalle frame, zodat het zwaartepunt haast centraal ligt voor een optimale gewichtsbalans.
Technische Info
De Tricker Pro, voorlopig nog bestempelt als 'prototype' zit met een gewicht van 95 kg ruim onder zijn productie-broertje.
"Productie" zei u? Inderdaad, in Japan is de Tricker beschikbaar, een duidelijk op de Tricker Pro gebaseerde stadsfiets met helaas en iets minder cool uiterlijk. Toch moet deze fiets niet onderdoen voor zijn voorganger.
De 'Officiële' Tricker heeft een 249cc motor, goed voor 21 pk bij 7.100 opm. De wielbasis is iets langer (1980 mm in plaats van 1820 mm) en eht gewicht benadert 111 kg droog.
Bron: http://www.motor-europe.com/news/rea...e.asp?item=473
Tricker Pro

Tricker

Van prototype naar productie
De originele 'Tricker' werd ontworpen door Takeshi Higuchi, dezelfde pen die onder andere de Yamaha FJR 1300 en TDM 900 op papier heeft gezet. Van grote toerder naar een speelse BMX/mountainbike geïnspireerde funbike is wel en grote stap.
De Tricker is volgens Higuchi niet gericht op zij die kiezen voor instant power, maar eerder de fans van alles wat met 'niet normaal' doen te maken heeft. Kortom, mensen die een mountainbike of BMX niet zien als een 'fiets' maar als een potentiëel wapen om de urban jungle op alles behalve de twee wielen te doorkruisen.
Het is een BMX? Nee, een mountainbike... of een Trial?
De Tricker is het best te zien als een kruising tussen een fiets en een trial motorfiets. Het lage gewicht, de ideale balans en algemene strakheid van de Tricker moeten bijdragen tot zijn enige reden tot bestaan op deze aardbol: plezier op één of twee wielen!
Tijdens de ontwerpfase van de Tricker stonden drie pijlers centraal: de Tricker moest de relatief weinig ervaren piloot de kans geven om wheelies, stoppies en stunts uit te halen tegen lage snelheid en zonder gevaar voor eigen leven. Daarnaast was het 'transport' aspect van de Tricker een aardig meegenomen punt: met deze fiets kon je ook nog ergens komen, in tegenstelling tot bvb. een trial.
Onderdelen zoeken...
Aluminium en carbon vormen de hoofdingrediënten van de Tricker. Wie denkt aan laag gewicht en stevigheid komt al gauw bij beide materialen terecht.
Het voorvork en de achterveer komen uit de YZ85 crosser. Het 223cc motorblokje komt uit de Serrow, een in Japan populaire stadsfiets, met als eigenschappen een soepele gashendel op zelfs lagere toerentallen.
De benzinetank past perfect in het smalle frame, zodat het zwaartepunt haast centraal ligt voor een optimale gewichtsbalans.
Technische Info
De Tricker Pro, voorlopig nog bestempelt als 'prototype' zit met een gewicht van 95 kg ruim onder zijn productie-broertje.
"Productie" zei u? Inderdaad, in Japan is de Tricker beschikbaar, een duidelijk op de Tricker Pro gebaseerde stadsfiets met helaas en iets minder cool uiterlijk. Toch moet deze fiets niet onderdoen voor zijn voorganger.
De 'Officiële' Tricker heeft een 249cc motor, goed voor 21 pk bij 7.100 opm. De wielbasis is iets langer (1980 mm in plaats van 1820 mm) en eht gewicht benadert 111 kg droog.
Bron: http://www.motor-europe.com/news/rea...e.asp?item=473
Comment