Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Triumph Speed Twin 1200: verslagje een testritje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Triumph Speed Twin 1200: verslagje een testritje

Allez,
    dankzij de Triumph Testweek die gisteren begonnen is heb ik vijf kwartier met een Speed Twin kunnen rijden.
    En ik kan u zeggen: er is een goeie reden waarom dat ding "Speed" heet, en niet "Slow".
    Dat ding - hieronder nog even enkele mooie foto's - is een Heel Sportieve Moto.
    En je kan er ook Heel Rustig mee rijden.
    En de vering is verdomme zo goed als die van mijn KTM!

Dus ge stapt op da motoke - want 't is ne kleine - en het eerste dat opvalt is de echt lage tellerpartij. Prachtig zo, want die tellers veroorzaken dus nul komma niks turbulentie. Uw lichaam bevindt zich dus aan alle mogelijke snelheden in de laminaire windstromen, wat wilt zeggen dat uw oren echt genieten van de rust en 't geluid van de motorfiets. Ook aan 160. Verder valt op dat dat stuur perfect in uw handen valt, dat de hendels in een perfecte hoek zitten, dat de voetsteunen schoon onder uw gat zitten zodat ge indien nodig efkes uzelfven omhoog kunt drukken.
    Dan klikt ge die in eerste en weg zijt ge. Meteen is u de heel lichte maar goed stabiele koppelingshendel opgevallen, en het gashendel dat eveneens licht draait, maar toch met een massief gevoel. Wat ge óók besefte, is dat die smerige straatgoot, en die ambetante drempel, nauwelijks gevoeld werden toen ge het voetpad verliet. Die vering is dus al zeker niet slecht! En ge slaat af, en dat gaat simpelweg intuitief, en ge remt, en dat staat rapper stil dan ge gewild had. En ge schiet u straatje in en straatje uit, en ge amuseert u met te slalommen tussen de putten en de putdeksels, en die moto glijdt overal rond en tussen gelijk of ge er al 100.000km mee rijdt, dus al zolang ge die Grote Oranje hebt...
    Asfalt wordt beton, en in plaats van dat uw nieren liggen te klepperen gelijk castagnetten, schiet die moto onverstoord over alle oneffenheden heen. Het frame trekt er zich niks van aan, de vering verwerkt alle klotewegen gelijk of het puree is, de tank zit klemvast tussen je benen. Ondertussen heb je al door dat je over een moto beschikt met een verslavend sterk blok, dat geciviliseerd brullend vooruit schiet. Enkel als jij dat wilt trouwens: onthoudt dat goed: het gaat enkel snel als jij dat wil! Niet als je dat niet wil. Er zijn merken waar dat wel anders is. Goed toch, dat je je zo goed kan vastzetten op die moto, dankzij die geweldig goede ergonomische houding.
    Het oersterke blok is dus Ge-Wel-Dig. Koppel zoveel als de Mont Blanc, en de toeren schieten er zo hard door dat het verbazend is dat er maar 7000 van zijn voor je in 't rood schiet. Dat hadden er 7000 meer mogen zijn! Maar even goed spint het haast onhoorbaar als we rustig mee volgen in de ultra drukke straten tussen Lede en Wichelen. Schakelen gaat gelukkig extreem soepel, dus als het vooruit moet gaan, dan zit die v-bak alleszins niet in de weg!
    Heb ik rap gereden? Ja. Zeker als je overal maar 50/u mag rijden. Het ik veel ingehaald? Jà, want anders moest ik overal 50 rijden. Kón ik zoveel inhalen? Ja, want het blok is oerend sterk. Als het tenminste boven de 2000 toeren mag zitten. Vanaf derde, en zeker in vierde of o jee in vijfde, dan wil je zéker niet onder de 2000 gaan!!! Maar dat went o zo snel, dat je er snel niks meer van merkt (omdat je tijdig terugschakelt).
    Verder heb je drie rij-modi, waar je al rijdend op heel eenvoudige wijze kan tussen switchen: rain, road en sport. Road vond ik ideaal bij traag meerijden met het verkeer, dus aan zo'n 20 per uur. Sport gaf dan een iets te rukkerig karakter aan de gas. Maar als je niet zo gewoon moet meevolgen, voldoet de sport-modus gewoon perfect voor alle omstandigheden. Het blok reageert héél fluks op de gasbewegingen, maar het blijft bevattelijk voor ons brein, dus er is geen tractiecontrole nodig, gewoon dat handje onder controle houden, dat lukt best.
    En toen was de spielerei gedaan, en 'k heb de moto braaf terug gezet, en ne keer gezwaaid naar Elewout - baas van Promotor Lede - die iemand iets aan 't proberen verkopen was.
    13.000 € ongeveer, als ik me niet vergis, maar verdekke wat krijg je daar een aangename en zeer schone moto voor terug!
    Een heuse classic van uitzicht, maar met een héél sportieve inborst. En vergeten we vooral die betoverend goede vering niet, die bewijst dat het écht wel mogelijk is om een motorfiets strak, stabiel én comfortabel over onze rotwegen te laten vliegen.
    Als ik nog dit mag toevoegen: het ziet er op de foto zo'n lieve brave moto uit, de ideale, tamme schoonzoon die boekhouder is. Maar vergeet het : daar ergens middenin zit een Arabische volbloed verscholen - of eerder een sabeltandtijger - waarmee je menig would-be racer ferm te kakken kan zetten.

Mooie review van een prachtige klassieke motorfiets, mercie.
    Ergens mei 2019 op Ghent motor event heb ik een Speed Twin mogen testrijden, helaas in kolonne met een hele groep rijders, dus dat is niet echt ideaal.
    ik was toen nog niet zo lang geleden een heropstapper ( op m'n 52) dus niet zo ervaren en reed/rijdt nog steeds op een 2010 Street Triple. Dat was mijn ijkpunt.
    Ik vond de speed twin verbazend licht en zeer handelbaar om te rijden, op hetzelfde niveau als mijn street triple (een motor die toch uitblinkt hierin). Mij vielen de iets hogere vibraties van het blok op in vergelijking met het triple blok (dat zeer soepel ronddraait) , maar dat was niet storend en al zeker niet meer opvallend dan vb op de grote KTM adventure van m'n buurman. We reden in kolonne en ik kon ook voelen dat de hitte van het blok meer merkbaar was dan bij m'n street triple.
    Het 1200 blok was zeer koppelrijk en enorm sterk maar op een controleerbare manier, nooit overweldigend of gevaarlijk. Fantastische remmen ook.
    Ik vond wel dat in tweede versnelling op lage snelheid, in groep de speed twin soms iets teveel een on/off neiging had, een beetje schokkerig. Iets wat je met de triple nooit hebt , ook op extreem lage toeren blijft die mooi rond draaien.
    Het jammere is dat ik de speed twin toen nooit echt kon loslaten en ervaren, behalve op korte stukken, waarbij duidelijk bleek dat dit blok zo graag vooruit wil en garant zal staan voor een hoop lol.
    Toen besloot ik evenwel dat de 2010 street triple, die ik nog niet zolang had, op dat moment voor mij een stuk plezanter ,speelser en mooier rond draaide. Ik was en ben nog steeds echt een overtuigde 3cyl fan.
    Ik zou evenwel met plezier de speed twin nu nog eens opnieuw testen in een meer vrije omgeving en vraag me af of ik dan tot dezelfde conclusie zou komen.
    Het is alleszins ook een zeer mooie motor.

Comment

Working...
    X