(Gewone) aanhangwagen - merk - bevestiging oprijplaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • mindgame
    2fast'er
    • mei. 2012
    • 107

    (Gewone) aanhangwagen - merk - bevestiging oprijplaat

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een gewone bakaanhangwagen die ik onder meer kan gebruiken om mijn motor 5 à 10 keer keer per jaar te transporteren (circuitdagen + vakantie in het buitenland (Alpen etc.)).

    Zou aan volgende voorwaarden moeten voldoen:

    - kwalitatief
    - stabiel
    - ruim genoeg om een allroad op te plaatsen
    - zo aangepast dat ik indien nodig alleen, zonder hulp, er een allroad op kan plaatsen

    Was van plan een ongeremde bakaanhangwagen met MTM 750 kg van ca. 250 x 130 cm te kopen, een aantal gaten te boren in de bodemplaat om een Steadystand en aantal bindogen te bevestigen, en twee oprijplaten te kopen (één voor de motor, en één zodat ik naast de motor kan meelopen op de aanhangwagen).

    Een geremde aanhangwagen lijkt mij niet absoluut noodzakelijk als je maar één motor van maximum 250 kg transporteert. Of is dit toch aangewezen (bijv. in de bergen)?

    Ik stel echter vast dat de prijzen van ongeremde bakaanhangwagens ver uit elkaar liggen, en weet niet goed wat te kopen. Volstaat een goedkoper merk als BW Trailers (dat o.a. door Makro maar ook door veel individuele dealers wordt verkocht), of koop ik beter een premium merk als Anssems of Saris?

    De oprijplaten zou ik graag bevestigen aan de aanhangwagen als ik de motor erop plaats of eraf haal. Bij onze vroegere motoraanhangwagen lag de oprijplaat gewoon los op de aanhangwagen, maar dat vind ik nogal riskant, zeker als je de motor alleen erop moet plaatsen of eraf moet halen. Als de oprijplaat begint weg te glijden, kan je de motor onmogelijk nog tegenhouden. Hoe bevestigen jullie die oprijplaten? Een gaatje boren door de oprijplaat en door de aanhangwagen, en een bout erdoor? Een veiligheidsriem? Andere suggesties?

    Wat zijn jullie ervaringen?
  • B-Gone
    Die Hard 2fast'er
    • okt. 2009
    • 2073
    • maldegem

    #2
    ik had een buisje bevestigd (gelast) onderaan de oprijplaat en schoof een ijzeren staaf door de 2 scharnierpunten en oprijplaat
    was ook in het begin bang dat ze ging weg glijden

    geremd is niet nodig ,ik heb verschillende jaren naar de bergen gereden met 2 motoren op de aanhanger
    enkel in het achterhoofd houden dat bij een noodstop dat tamelijk doorduwt ( hoe weet ik dat toch) dus afstand houden want als er een stilstaande file net na een bocht staat in een afdaling word het spannend
    ik reed dan nog met geen zware wagen wat er voor zorgt dat je nog meer voortgeduwd word
    if you obey all the rules
    you miss all the fun

    racen is net gelijk kleuren ge moet binnen de lijntjes blijven

    kawasaki z1000 '07
    yamaha r6 '99 circuit -> 01/09/18 killed in action
    suzuki gsxr750 k5 circuit -> if you're not braking or krank the throttle ,you're waisting time

    Comment

    • Cisse
      Die Hard 2fast'er
      • mei. 2008
      • 4489
      • Ergens rond Antwerpen. Maar afkomstig van Everberg (midden Brabant!)

      #3
      Ik heb een simpele kleine remork van 2x1 voor 300€ gekocht in occasie.
      De oprijplaat is een eenvoudige maar stevige houten plank. Daarop een metalen hoek gezet die achter de buis grijpt van het frame van de remork.
      Een extra plaat om op te lopen hoeft niet als de remork niet hoog is. Al is het wel een luxe.
      Vooraan wielklem gemonteerd en moto vastzetten met spanriemen op de achterbrug van de moto.
      Goedkoop maar degelijk.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      carpe diem!
      insanus sanus est..

      SUZUKI GSX-R 1000 K4 (circuitbeest)
      VIRUS (straatripper)

      Comment

      • Fredjeuh
        Die Hard 2fast'er
        • nov. 2017
        • 258
        • Haacht

        #4
        Ik weet niet hoe zwaar je motor is maar in de gamma verkopen ze oprij platen tot 200kg( koste me 30 euro denk ik ) en die gebruikte ik altijd voor mijn offroad vorig jaar ( ding woog maar 120kg ) en dat ding gaf geen kick.
        Wat je ook kan doen wat ik vroeger gedaan had toen ik nog op het circuit reed was de achterkant hermaken zodat die sluiting ook als oprijplaat kan gebruikt worden ( moet wel een stevig ding zijn uiteraard ) , en da was toen super makkelijk omdat je dan 1 grote plaat heb waar je kan opstaan en voor duwen of zelfs lichtjes oprijden .
        2015 Kawasaki Zx10R in't groen met wit en een spikkeltje rood & geel met ne grote idioot er boven op.

        Comment

        • Jakkel
          Die Hard 2fast'er
          • jun. 2006
          • 2433

          #5
          Ik gebruik al jaren een gewone remorque zonder aanpassingen, enkel twee gaten geboord in de zijplaat om de oprijplaat te bevestigen. Al duizenden kilometers zo afgelegd, gaat prima. De moto erop zetten lukt makkelijk alleen. Het is wel even wennen als je 't nog nooit gedaan hebt.

          Steady stand los op de bodemplaat, oprijplaat aan zijkant bevestigd met bouten met vleugelmoeren (geen gereedschap nodig). Spanriemen van de Lidl.









          2012 Triumph Speed Triple

          Comment

          • adventurer
            Senior 2fast'er
            • apr. 2005
            • 5711
            • Limburg

            #6
            @ Jakkel.. welke afmeting heeft deze aanhangwagen?

            Comment

            • Jakkel
              Die Hard 2fast'er
              • jun. 2006
              • 2433

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
              @ Jakkel.. welke afmeting heeft deze aanhangwagen?
              Binnenafmetingen: 2,22 m x 1,25 m

              Een toermoto, zoals uw Tiger erop zetten gaat dus inderdaad krap worden. Daar moet je dus wel rekening mee houden. Achterklep kan je eventueel ook weglaten, dan steekt de band er wat uit. Maar dan kan je niets extra meer laden.
              2012 Triumph Speed Triple

              Comment

              • Koeno
                Bestuurslid
                • feb. 2010
                • 2710
                • Haaltert

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                De moto erop zetten lukt makkelijk alleen. Het is wel even wennen als je 't nog nooit gedaan hebt.
                Persoonlijk vind ik de vergelijking tussen een street triple en een allroad nogal scheef lopen.
                Een allroad van +/- 250kg vergelijken met een naked van +/-190kg?

                Ik zet veel liever mijn CB Sevenfifty (die al 220kg weegt) alleen op de remork als de GS Adventure...
                Het hoogte verschil van de moto alleen al geeft een gans ander gevoel.

                verder:
                Beide motoren staan vast met een losse wielklem in de remork.
                4 span banden (al zouden 3 ook volstaan):
                2 van balhoofd/stuur naar de voorste hoeken van remork.
                1 over het zadel (dat achterkant niet springt) of 2 van kofferrek naar achterste hoeken remork .

                qua oprijden gebruiken wij losse oprijplaten die meer dan stevig genoeg zijn.
                en die bougeren niet zodra de motor derop komt.

                zorgt zeker dat oprijplaat sterk genoeg is...
                Wij hebben met een vtr1000 een oprijplaat serieus zien plooien onder het gewicht...
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment

                • Jakkel
                  Die Hard 2fast'er
                  • jun. 2006
                  • 2433

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                  Persoonlijk vind ik de vergelijking tussen een street triple en een allroad nogal scheef lopen.
                  Een allroad van +/- 250kg vergelijken met een naked van +/-190kg?


                  Mijn Speed weegt 214 kg, de Tiger 800 van adventurer 200 kg, 14 kg LICHTER dus. Wat wel is dat het stuur van zo'n Tiger hoger komt, een dikke 20 cm. Bij het opstappen op de remorque met de moto in je handen moet je zien dat je 't stuur nog kunt vasthouden uiteraard. Lukt dat niet kan je nog altijd een opstapje voorzien of je remorque (wanneer die niet aan de wagen gekoppeld is wat schuin naar achteren kantelen. Mogelijkheden genoeg.... . Maar ik geef toe, je moet wel een beetje durf hebben.

                  Mijn oprijplaat is een stalen gegalvaniseerd exemplaar. Weegt wel wat, maar is oersterk.
                  2012 Triumph Speed Triple

                  Comment

                  • Koeno
                    Bestuurslid
                    • feb. 2010
                    • 2710
                    • Haaltert

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Mijn Speed weegt 214 kg, de Tiger 800 van adventurer 200 kg, 14 kg LICHTER dus.
                    Maar 't gaat hier toch niet over adventurer?
                    Mindgame stelt een vraag over (onder andere) een allroad van 250kg... dat is 40KG ZWAARDER dus.

                    (daarbovenop rijdt adventurer volgens mij met een xtz 1200=250a260kg en zijn vrouw met de tiger... )

                    Vandaar dat ik jouw vergelijking een beetje scheef vindt.

                    Oorspronkelijk geplaatst door mindgame Bekijk Berichten
                    Een geremde aanhangwagen lijkt mij niet absoluut noodzakelijk als je maar één motor van maximum 250 kg transporteert. Of is dit toch aangewezen (bijv. in de bergen)?

                    Verder ben ik akkoord wat je zegt hoor, maar 't is toch een detail waar jij licht (heb't ge 'm) over gaat ;-)

                    kheb de adventure met volle naftbak ook al op een remork mogen duwen toen die niet wou starten,
                    ik beloof u: ik was blij met de hulp van een collega op die moment...
                    die 250kg woog plots zeer veel...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment

                    • Jakkel
                      Die Hard 2fast'er
                      • jun. 2006
                      • 2433

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                      Maar 't gaat hier toch niet over adventurer?
                      Mindgame stelt een vraag over (onder andere) een allroad van 250kg... dat is 40KG ZWAARDER dus.

                      (daarbovenop rijdt adventurer volgens mij met een xtz 1200=250a260kg en zijn vrouw met de tiger... )

                      Vandaar dat ik jouw vergelijking een beetje scheef vindt.

                      Ik reageerde op adventurer... . En ik dacht dat die xtz zijn vorige moto was. Dus... daarom maakt ik de vergelijking met de Tiger 800.

                      Bovendien heeft de TS het over een moto van max. 250 kg. Dus... max. 35 kg meer dan m'n Speed. Naar mijn mening is dat nu niet meteen onoverkomelijk hé. Ik ben een gewoon ventje van 1m78, geen hulk hoor. En nog eens, ik geef mijn ervaring en methode mee. Is enkel maar als hulp bedoeld hoor. De TS doet er zijn ding mee.

                      Is het allemaal ideaal? Neen, heb ik ook al gezegd. Wil je 't op de gemakkelijke manier dan is een speciale lage motoaanhangwagen wenselijk. Maar... de TS wilt het met een gewone bakaanhangwagen doen om 'm max. 10 keer per jaar te vervoeren.
                      2012 Triumph Speed Triple

                      Comment

                      • Lucasfalt
                        Die Hard 2fast'er
                        • dec. 2007
                        • 4347
                        • Schoten

                        #12
                        Als je het belangrijk vindt om alleen een moto op te laden,let dan op de hoogte van de laadvloer.
                        Hoe lager,hoe gemakkelijker de moto erop bolt,en je kan zelf het stuur makkelijker vasthouden als het een hoge moto is.
                        Hoe langer de oprijplaat,hoe beter de moto er op bolt.
                        Koop een stevige vlakke oprijplaat zonder opstaande rand!
                        Een plaat met opstaande rand kantelt namelijk als je een beetje opzij bolt,want de band duwt dan tegen die opstaande rand.
                        De oprijplaat met een ronde pin/bout in een gat in de vloer laten haken,dan zit je ook altijd exact in het midden.
                        BOCHTENPIKKER

                        Comment

                        • Cisse
                          Die Hard 2fast'er
                          • mei. 2008
                          • 4489
                          • Ergens rond Antwerpen. Maar afkomstig van Everberg (midden Brabant!)

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Binnenafmetingen: 2,22 m x 1,25 m

                          Een toermoto, zoals uw Tiger erop zetten gaat dus inderdaad krap worden. Daar moet je dus wel rekening mee houden. Achterklep kan je eventueel ook weglaten, dan steekt de band er wat uit. Maar dan kan je niets extra meer laden.
                          Exact wat ik jaren al doe: achterste plaat moet er af en achterband steekt tiental cm uit. Maar de moto gaat niet lopen zenne.
                          En ik laadt nog een circuittent en jerrycans naft, plus reservewiel remork. Allemaal met spanbanden.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          carpe diem!
                          insanus sanus est..

                          SUZUKI GSX-R 1000 K4 (circuitbeest)
                          VIRUS (straatripper)

                          Comment

                          • Jakkel
                            Die Hard 2fast'er
                            • jun. 2006
                            • 2433

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Lucasfalt Bekijk Berichten
                            De oprijplaat met een ronde pin/bout in een gat in de vloer laten haken,dan zit je ook altijd exact in het midden.
                            Een gat boren in de bodemplaat is wel iets vrij drastisch om uw oprijplaat in 't midden te leggen. Ik kleef gewoon een simpel stukje tape op het achterste ijzerprofiel van de remorque. En dat in de helft van de breedte van de laadbak - de helft van de breedte van de oprijplaat. Ligt dan ook altijd juist.
                            2012 Triumph Speed Triple

                            Comment

                            • oiram
                              2fast'er
                              • mrt. 2013
                              • 137
                              • West Vlaanderen

                              #15
                              Snap niet goed waarom gewicht belangrijk is bij oprijden. Ik zet m,n motor in 1 en laat hem zelftrekkend de oprijplaat oprijden. 2 lichte rijplaten in doe het zelf gekocht, naast elkaar bevestigd, heb zo een breed oprijvlak, handig bij op en af rijden en maakt de rijplaat 2x zo sterk.

                              Comment

                              Working...
                              X