Verval rijbewijs alle categorieën

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • 268
    Die Hard 2fast'er
    • okt. 2006
    • 1438

    Verval rijbewijs alle categorieën

    Hi Peeps,

    NA een paar bezoekjes aan de rechtbank (te snel met auto en motor) heb ik vandaag te horen gekregen dat ik mn rijbewijs (theorie en praktijk) opnieuw dien af te leggen.
    Nu heb ik mn rijbewijs al sinds 1986 en ben dus in bezit van alle A-reeksen alsook B en BE.

    De rechter maakte gewag dat (naast het 15 dagen rijverbod en een "niet zo leuke geldboete") dat ik dus al mn rijbewijzen opnieuw dien af te leggen, althans zo heb ik het toch ongeveer begrepen.

    NA enig opzoekwerk zal ik dus het theorie EN praktijkexamen opnieuw moeten afleggen, maar waarschijnlijk onder de categorie "verval rijexamen"...

    Heeft er hier iemand reeds ervaring met een verval-examen? Heb ik voldoende als ik maar 1 (bijvoorbeeld de categorie B) examen afleg, en dus alle voorgaande categorieën automatisch terugkrijg? Dit laatste staat nl. zo vermeldt op de mobiliteits-website van de overheid.

    Ik hoor graag uitleg van soortgenoten

  • #2
    Met de fiets naar de rijschool en het daar vragen.

    Comment

    • SuperDuke08
      Bestuurslid
      • aug. 2013
      • 2677
      • Helchteren

      #3
      Awtch, da's ne zure

      Heb zelf geen antwoord op uw vraag, maar hier opt forum zitten wel een paar gasten die u dat gaan uitleggen
      Road: KTM Superduke 1290 R '19
      StuntBike: Honda CBR 600F4s (slightly Modified by RunnerX and G-Man Gerald)

      Comment

      • Mister_Ace
        Die Hard 2fast'er
        • jun. 2011
        • 1682
        • Groothertogdom Oevel

        #4
        Ik vermoed dat het alleen uw rijbewijs gaat zijn voor de wagen, denk niet dat de rest vervalt,

        Normaal gezien gade da deze weel nog in de bus krijgen hoor, maar ken het als er geduld mee gemoeid is
        Je moet niet wachten tot de storm gepasseerd is,leer dansen in de regen

        1290 Super Adventure S 2021

        Comment

        • Senshiri
          Die Hard 2fast'er
          • okt. 2013
          • 1598
          • Putte

          #5
          Op de brief van de rechtbank zal staan of je verval tot sturen beperkt is tot rijbewijs B of alle categorieën. Ik vermoed dat het alle categorieën zal worden, gelet op de inbreuk(en) met moto & auto.

          Indien enkel B: idd praktijk B
          Indien alle: je kan B afleggen, daarin zit idd A vervat (hoogste categorie afleggen geeft onderliggende rijbewijzen ook terug).
          Mocht je maw ook een C hebben, dan dus C praktijk om A & B & C terug te krijgen.

          Comment

          • Mister_Ace
            Die Hard 2fast'er
            • jun. 2011
            • 1682
            • Groothertogdom Oevel

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Senshiri Bekijk Berichten
            Op de brief van de rechtbank zal staan of je verval tot sturen beperkt is tot rijbewijs B of alle categorieën. Ik vermoed dat het alle categorieën zal worden, gelet op de inbreuk(en) met moto & auto.

            Indien enkel B: idd praktijk B
            Indien alle: je kan B afleggen, daarin zit idd A vervat (hoogste categorie afleggen geeft onderliggende rijbewijzen ook terug).
            Mocht je maw ook een C hebben, dan dus C praktijk om A & B & C terug te krijgen.
            Ook met de nieuwe wet van het A rijbewijs appart?

            Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
            Je moet niet wachten tot de storm gepasseerd is,leer dansen in de regen

            1290 Super Adventure S 2021

            Comment

            • Senshiri
              Die Hard 2fast'er
              • okt. 2013
              • 1598
              • Putte

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Mister_Ace Bekijk Berichten
              Ook met de nieuwe wet van het A rijbewijs appart?

              Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
              Behalen v/e rijbewijs staat los van hetgeen je moet doen tot herstel :-)

              Comment

              • 268
                Die Hard 2fast'er
                • okt. 2006
                • 1438

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Senshiri Bekijk Berichten
                Op de brief van de rechtbank zal staan of je verval tot sturen beperkt is tot rijbewijs B of alle categorieën. Ik vermoed dat het alle categorieën zal worden, gelet op de inbreuk(en) met moto & auto.

                Indien enkel B: idd praktijk B
                Indien alle: je kan B afleggen, daarin zit idd A vervat (hoogste categorie afleggen geeft onderliggende rijbewijzen ook terug).
                Mocht je maw ook een C hebben, dan dus C praktijk om A & B & C terug te krijgen.
                Dus het zou kunnen dat ik enkel de praktische proef moet afleggen?
                Zodra het vonnis in mn bus valt laat ik dit hier nog weten.
                Alvast bedankt voor je uitleg

                Comment

                • Senshiri
                  Die Hard 2fast'er
                  • okt. 2013
                  • 1598
                  • Putte

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door 268 Bekijk Berichten
                  Dus het zou kunnen dat ik enkel de praktische proef moet afleggen?
                  Zodra het vonnis in mn bus valt laat ik dit hier nog weten.
                  Alvast bedankt voor je uitleg
                  Dat kan ook jah. Enkel theorie, enkel praktijk of helaas allebei [emoji14]
                  Praktijk kan je onbeperkt proberen, 2x niet geslaagd voor theorie is 12u les volgen.
                  Vergeet niet door te geven welk examencentrum je kiest, want anders kiest de rechtbank en dat is niet automatisch het dichtstbijzijnde [emoji14]

                  Comment

                  • Camkar
                    2fast'er
                    • sep. 2019
                    • 23

                    #10
                    Verleden week was er in het TV-programma 'De rechtbank' een gelijkaardig feit.
                    Beklaagde (of slachtoffer ) had ook meerdere rijbewijzen, en kreeg een verval uitgesproken.
                    Dit was echter voor een specifieke categorie, en dat zou ook in het document staan dat je in de brievenbus krijgt.

                    Long story short:
                    Hij had zijn A/B niet nodig voor zijn professionele activiteiten, dus daarop zat het verval tot het recht van sturen.
                    Voor zijn CE was er geen verval.

                    Veel hangt dus af van je vonnis... los van het feit dat het balen is.

                    Comment

                    • Nobilta
                      2fast'er
                      • jun. 2007
                      • 175

                      #11
                      "een paar bezoekjes aan de rechtbank (te snel met auto en motor)"

                      Het gaat hier niet om één feit met één voertuig.
                      Ik wens je veel succes.

                      Comment

                      • 268
                        Die Hard 2fast'er
                        • okt. 2006
                        • 1438

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Nobilta Bekijk Berichten
                        "een paar bezoekjes aan de rechtbank (te snel met auto en motor)"

                        Het gaat hier niet om één feit met één voertuig.
                        Ik wens je veel succes.
                        Het gaat idd om 6 keer naar de rechtbank (telkens boven de 160kmh op de snelweg), maar wel verspreid over 33 jaar rijbewijs.
                        5 keer met de auto en de laatste keer met de motor.
                        De snelheden waren telkens tussen 170 en 185kmh

                        Wie zn gat verbrandt...

                        Comment

                        • msxx
                          Die Hard 2fast'er
                          • aug. 2009
                          • 3594
                          • Hasselt

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door 268 Bekijk Berichten
                          Het gaat idd om 6 keer naar de rechtbank (telkens boven de 160kmh op de snelweg), maar wel verspreid over 33 jaar rijbewijs.
                          5 keer met de auto en de laatste keer met de motor.
                          De snelheden waren telkens tussen 170 en 185kmh

                          Wie zn gat verbrandt...
                          Meerdere daarvan recent veronderstel ik?

                          Dacht dat ze niet meer dan 5jr terug in de tijd mochten?

                          Comment

                          • 268
                            Die Hard 2fast'er
                            • okt. 2006
                            • 1438

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                            Meerdere daarvan recent veronderstel ik?

                            Dacht dat ze niet meer dan 5jr terug in de tijd mochten?
                            Neen, het gaat effectief om een gemiddelde van 1 rijverbod per 5 tot 6 jaar. Ik heb bij quasi elke overtreding ook telkens een voorwaardelijke boete van 3 jaar gekregen, en deze ook altijd nageleefd. Maw, nooit een tweede overtreding gehad tijdens de 3jaar voorwaardelijk.

                            Ik heb aan de rechter dit ook verteld (verjaringstermijn), maar daar had ie geen oren naar.
                            Hij vond dat sic. “er maar es een voorbeeld aan mij moet gesteld worden, omdat boetes en rijverboden van mn rug afglijden”, einde citaat rechter.

                            Nu heb ik ook geen moeite met het betalen van de boete, en ondergaan van het rijverbod (als je dit niet wil ondergaan, moet je ook maar niet te snel rijden).

                            Comment

                            • E.M.
                              Administrator
                              • sep. 2012
                              • 19238
                              • Arlon

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                              Meerdere daarvan recent veronderstel ik?

                              Dacht dat ze niet meer dan 5jr terug in de tijd mochten?
                              In principe zouden deze uit je dossier moeten verdwijnen.
                              Hoewel, 10 jaar terug ben ik ook extra gestraft door voorgaande overtredingen die niet meer in mijn dossier moesten zitten, maar er wel nog steeds in zaten. Erger nog. Moesten ze correct uit mijn dossier verdwenen zijn zat er niets meer in. Door deze administratieve fout kreeg ik 3 maand rijverbod en 2700 euro boete.
                              2011 Kawasaki Z1000SX (black)
                              2013 Pixel Carpet (rainbow)

                              Braaaaaaaap braaaaaaap

                              Comment

                              Working...
                              X