Het grote Coronavirus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Tam-Ara
    Bestuurslid
    • jul. 2008
    • 9033
    • Moere (Gistel)

    Oorspronkelijk geplaatst door Mister_Ace Bekijk Berichten
    Heb dat ook ja, maar draag het niet constant, dampt aan en ge hoort echo, bij twijfel gevallen neem ik ook koorts als ze binnenkomen, zitten nu in een periode dat het haar primeert boven een hoestje, dus als ze koorts hebben stuur ik ze terug.....


    Maar met koorts nemen alleen weet ge het niet he. Mensen zijn al enkele dagen besmettelijk voordat ze symptomen vertonen... en sommigen krijgen nooit symptomen, maar zijn wel besmettelijk...
    BMW S1000R

    Comment

    • Chr-Re-ie
      Die Hard 2fast'er
      • nov. 2008
      • 3933
      • prov antw

      Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
      Nee, klopt, ik heb er gene, maar ik heb onlangs wel ne keer aardbeien gekocht bij een kraampje langs de weg waar ik cash MOEST betalen en waar de gast achter zijn schermpke lustig zat te hoesten op al die aardbeien (net nadat ik afgerekend had)... ik ben thuis gekomen, heb ze de vuilbak in gekieperd en ik heb daar en dan besloten van mijn aardbeien in't vervolg op een ander te kopen...

      Ik beschouw het wel degelijk als minachting voor de klant als ze zelf geen masker dragen achter hunnen toog. En cash betalen op't moment, als ik het kan vermijden, dan zal ik het doen...

      ik ben nog steeds vies van alles en iedereen momenteel. en dat gaat nog wel zo blijven tot ze weten hoe ze die vieze ziekte moeten behandelen of tot er een vaccin is.



      correctie: de algemene richtlijnen die voor ALLE werknemers gelden.
      komaan seg, nu neem je het extreemste geval eruit ook, als er 1ne in zijn mondmasker hoest ist wel oke of wat
      En als ze dan op hun aardbeien hoesten als ge het niet ziet, kunt bezig blijven zo..
      Trouwens heb ik bij ons nog NOOIT iemand zien doen, zal stevig naar zijn voeten krijgen ook.
      Trouwens in ander winkels ook niet...
      hoe betaal jij met bankcontact, toch contactloos mag ik hopen voor u, of anders mi een oorwatje uit een potteke waar iedereen met zijn handen inzit ppppffff kzou bijna denken dat ge hysterisch zijt, als ge zo ne schrik hebt sluit u dan is op
      diegene die een mondmasker dragen zij allen pas open gegaan na de eerste of 2de versoepeling heb ik den indruk, van al diegenen die open gebleven zijn zie ik er weinig een mondmasker dragen, neemt niet weg dat ze wel voorzorgsmaatregelen getroffen hebben, maar een mondmasker, breek dan al uw schermen terug af é tttssss
      Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

      Comment

      • Schussboelie
        2fast4u Ancien
        • apr. 2004
        • 13238
        • Lommel

        Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
        edit. Reply toch maar weer weggehaald. Heeft geen zin.
        Net te laat precies, aan onderstaande te lezen zal het nogal een interessante reply geweest zijn.

        Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
        Gaat GIJ nu ook nog eens de richtlijnen van MIJN werkgever bepalen?? Zeik mich nu de stoof uit...
        Voordat ge uw stoof gaat uitpissen, ik bepaal hier juist niks, de nationale veiligheidsraad doet dat.
        Het is niet aan mij maar ook niet aan uw werkgever om dat soort richtlijnen uit te vaardigen he, dat is aan geen enkele werkgever.
        En dan nog, een richtlijn van uw werkgever mag misschien strenger zijn dan die van de overheid, maar nooit minder streng.
        Als de veiligheidsraad zegt thuisblijven, dan mag uwe werkgever op zijne kop gaan staan maar dan is de richtlijn wel degelijk thuisblijven hoor.
        Die richtlijnen, E.M. heeft ze hier voor 't gemak ook al gepost, laten op dat vlak weinig aan interpretatie over me dunkt:
        Ik ben mogelijk in contact gekomen met iemand die drager is van Covid-19
        Ben je in contact gekomen met iemand die nu mogelijk ziek is? Was je langere tijd (meer dan 15 minuten) en van dichtbij (binnen aan afstand van 1,5 meter) in contact met deze persoon? (Bijvoorbeeld: een huisgenoot, een collega die naast je zit op kantoor, een vriend(in) vanop school). Dan spreken we van een contact met een hoger risico om besmet te zijn. Wat vragen we je om te doen?

        Isoleer je 14 dagen thuis.
        Ik verzin dit niet he.



        Het verbaast me eerlijk gezegd dat jij het probleem precies niet ziet
        Zeker gezien je de mond vol hebt over hoe je zelf toch zo braafjes de richtlijnen rond afstand houden en zo volgt (die van je werkgever of toch maar die van de veiligheidsraad?) maar dan wel, onmiskenbaar bewust van het feit dat je potentieel drager bent, toch rücksichtlos gaan werken en dat nog normaal vinden ook.

        Comment

        • E.M.
          Administrator
          • sep. 2012
          • 19238
          • Arlon

          Oorspronkelijk geplaatst door Chr-Re-ie Bekijk Berichten
          komaan seg, nu neem je het extreemste geval eruit ook, als er 1ne in zijn mondmasker hoest ist wel oke of wat
          En als ze dan op hun aardbeien hoesten als ge het niet ziet, kunt bezig blijven zo..
          Trouwens heb ik bij ons nog NOOIT iemand zien doen, zal stevig naar zijn voeten krijgen ook.
          Ik zou alvast geen americain of ander niet te ontsmetten (door verwarming) vlees kopen bij een beenhouwer zonder masker.

          Je haalde deze ochtend ook die micro droplets aan, maar ook 1.5m, en dat mondmaskers er niet tegen beschermen.

          Klopt maar je interpreteert het toch wat anders dan wat momenteel geweten is.
          Vergelijk het virus wat met pollen.
          Een klein beetje en je gaat niet echt niezen --> een beetje van het virus en je hebt grote kans dat je niet ziek/besmettelijk wordt.
          Maar veel pollen = goe niezen --> genoeg van het virus binnen en je wordt wel degelijk ziek. Veel heeft ook te maken waar het zich kan nestelen.

          Voor micro droplets geldt veel meer dan 1.5m, ze spreken eerder van +4m, en met wind gaat dit veel verder.
          In een onverluchte grote ruimte zitten met een zieke die ongestoord ademt = kans is groot dat de hele ruimte meerdere uren vol met deze micro droplets hangt.
          Wat men nog niet weet is hoeveel je ervan binnen moet krijgen om ziek te worden. Ze zijn er nu wel, maar de meesten krijgen te weinig virus binnen op deze manier om ziek te worden.
          De meeste mondmaskers laten deze grotendeels door, buiten enkel de FFP3 dacht ik.

          De 1.5m is vooral voor de grote druppels met corona. En daar houden alle maskers wel een stuk van tegen.
          En ook hier geldt ... hoe minder virus je binnenkrijgt, hoe minder kans je ook ziek wordt.

          Maar de 1.5m reduceert gewoon de kans op besmetting tot een aanvaardbaar niveau (het moet ook nog in de praktijk uitvoerbaar blijven), het is nooit 0% kans.
          Je kan je perfect aan alle vooropgestelde regels houden en nog steeds besmet geraken of anderen besmetten.

          In uw geval, hoesten of niezen (en dat kan je moeilijk tegen houden) in de beenhouwerij verspreid deze micro droplets over hoogst waarschijnlijk de volledige beenhouwerij, dus ook op al uw rauwe vleeswaren. Of dat genoeg is voor besmetting valt zwaar te betwijfelen ... het halveert ook en om zo besmet te geraken moet je het ook nog snel consumeren.
          Op anderhalve meter ook de grote druppels ... en aangezien daar veel langer sporen van blijven, is er wel meer kans op besmetting.

          BTW. ik las vorige week ergens dat de geschatte ratio op mensen zonder symptomen al veel hoger ligt dan ze initieel dachten. Ze durven al spreken van 5 tot 11 maar meer cases hierdoor dan tot nu toe bekend.
          En hier maken maskers wel degelijk een groot verschil uit. + iedereen die symptomen zal vertonen, weet niet dat hij corona heeft in zijn eerste dagen terwijl hij wel al besmet.

          Ivm stoffen die water tegen houden.
          Ik heb in Luxemburg rond gelopen met mijn gore tex helm muts, en het goretex gedeelte tot aan mijn neus mond gehouden. Was nog vrij comfortabel. De goretex poriën zijn 1/20.000ste van een waterdruppel. Geen idee hoe zich dat vertaald naar een mondmasker. Het was alvast moeilijker ademen hiermee dat met een chirurgisch.
          2011 Kawasaki Z1000SX (black)
          2013 Pixel Carpet (rainbow)

          Braaaaaaaap braaaaaaap

          Comment

          • Chr-Re-ie
            Die Hard 2fast'er
            • nov. 2008
            • 3933
            • prov antw

            Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
            Ik zou alvast geen americain of ander niet te ontsmetten (door verwarming) vlees kopen bij een beenhouwer zonder masker.

            .
            dan hoop ik voor u van het moment dat ze de deur van de winkel doorgaan naar het werkhuis dat ze hun mondmasker ophouden.
            Bij deze durf ik te stellen in 99;9% van de gevallen niet dus, wegens moeilijker ademen, de klant ziet het toch niet en andere redenen.
            De slager die meestal int werkhuis staat of die er uberhaupt al één op heeft durf ik sterk te betwijfelen, en wat met de airco die nu constant moet draaien in het werkhuis een mooie verspreider, neen daar denkt niemand aan is allemaal normaal.

            trouwens, als ge uwen americain, preparé etc koopt bij nen beenhouwer waar de winkelmeiskes een mondmasker dragen veronderstel ik ook dat je vraagt wat ze erin draaien en hoe oud hij is
            kpeins dat ge 99% meer kans hebt om ziek te worden van americain en preparé van ouderdom dan van ne covid patient diejen er is goed op niest, om u een cru voorbeeld te geven..

            wij dragen GEEN mondmasker, maar ik durf wel hard roepen dat wij volledig in orde zijn met de voorop gestelde maatregelen en volledig hygienisch werken..
            zet maar een mondmasker op voor de schijn van uw klanten en int werkhuis vegen ze aan alles hun voeten, neen daar zie JIJ het niet maar in de winkel hebben ze netjes hun maskertje op, hoe ne properen beenh is da wel nie
            Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

            Comment

            • E.M.
              Administrator
              • sep. 2012
              • 19238
              • Arlon

              Oorspronkelijk geplaatst door Chr-Re-ie Bekijk Berichten
              dan hoop ik voor u van het moment dat ze de deur van de winkel doorgaan naar het werkhuis dat ze hun mondmasker ophouden.
              Bij deze durf ik te stellen in 99;9% van de gevallen niet dus, wegens moeilijker ademen, de klant ziet het toch niet en andere redenen.
              De slager die meestal int werkhuis staat of die er uberhaupt al één op heeft durf ik sterk te betwijfelen, en wat met de airco die nu constant moet draaien in het werkhuis een mooie verspreider, neen daar denkt niemand aan is allemaal normaal.

              trouwens, als ge uwen americain, preparé etc koopt bij nen beenhouwer waar de winkelmeiskes een mondmasker dragen veronderstel ik ook dat je vraagt wat ze erin draaien en hoe oud hij is
              kpeins dat ge 99% meer kans hebt om ziek te worden van americain en preparé van ouderdom dan van ne covid patient diejen er is goed op niest, om u een cru voorbeeld te geven..

              wij dragen GEEN mondmasker, maar ik durf wel hard roepen dat wij volledig in orde zijn met de voorop gestelde maatregelen en volledig hygienisch werken..
              zet maar een mondmasker op voor de schijn van uw klanten en int werkhuis vegen ze aan alles hun voeten, neen daar zie JIJ het niet maar in de winkel hebben ze netjes hun maskertje op, hoe ne properen beenh is da wel nie
              Mijn beenhouwer, waar ik maar 1x geweest ben sinds corona is, Atelier Dierendonck.
              En daar is den atelier volledig transparant (zie foto's op google maps)
              De keer dat ik er was droeg iedereen een mondmasker, ook de mensen in den atelier.

              Hetzelfde voor mijn bakker Charli, een paar huizen ernaast. Ook een open atelier en iedereen van het personeel met masker.

              En dit is ook bij de meeste resto's & fritkoten hier, ik durf stellen +80% van degene die ik gezien heb. Er zijn er hier veel aan Saint Catherine met een open keuken dus je kan dat wel degelijk zien.

              Ik heb wel de indruk dat in Brussel het mondmasker +10x meer is ingeburgerd dan de rest waar ik al geweest ben.
              Soms zelfs overdreven. Ik vraag me af wat het nut is van een mondmasker in de wagen als je er alleen in zit, en zo heb ik er toch al een +50 tal gezien op die paar ritten da'k met de moto gedaan heb om't centrum uit te geraken.
              Brussel is relatief gezien ook wel vrij hard geraakt door corona.
              2011 Kawasaki Z1000SX (black)
              2013 Pixel Carpet (rainbow)

              Braaaaaaaap braaaaaaap

              Comment

              • Schussboelie
                2fast4u Ancien
                • apr. 2004
                • 13238
                • Lommel

                Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                Ik heb wel de indruk dat in Brussel het mondmasker +10x meer is ingeburgerd dan de rest waar ik al geweest ben.
                Ik denk dat die kans heel groot is.
                De beenhouwers en slagers bij ons in de regio hebben in ieder geval geen open ateliers.

                Comment

                • E.M.
                  Administrator
                  • sep. 2012
                  • 19238
                  • Arlon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                  Ik denk dat die kans heel groot is.
                  De beenhouwers en slagers bij ons in de regio hebben in ieder geval geen open ateliers.
                  Dit zijn qua bakker en beenhouwer ook eerder uitzonderingen hoor Schuss.
                  Zowel Dierendonck & Charli zijn bekend over de grenzen heen, en eerder luxe boutique style.
                  Dierendonck is vrij duur, maar je hebt keuze in de stukken vlees en kwaliteit. Charli valt zeer goed mee qua prijs en is veruit de beste bakker die ik ken. (vooral op gebied van croissants etc ...)
                  2011 Kawasaki Z1000SX (black)
                  2013 Pixel Carpet (rainbow)

                  Braaaaaaaap braaaaaaap

                  Comment

                  • adventurer
                    Senior 2fast'er
                    • apr. 2005
                    • 5711
                    • Limburg

                    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                    Voordat ge uw stoof gaat uitpissen, ik bepaal hier juist niks, de nationale veiligheidsraad doet dat.
                    Het is niet aan mij maar ook niet aan uw werkgever om dat soort richtlijnen uit te vaardigen he, dat is aan geen enkele werkgever.
                    En dan nog, een richtlijn van uw werkgever mag misschien strenger zijn dan die van de overheid, maar nooit minder streng.
                    Als de veiligheidsraad zegt thuisblijven, dan mag uwe werkgever op zijne kop gaan staan maar dan is de richtlijn wel degelijk thuisblijven hoor.

                    Als alle werkgevers die maatregelen van de veiligheidsraad moeten volgen, dan reden er geen ambulances meer en vond je geen dokter of verpleegkundige meer terug in het ziekenhuis.



                    Ik denk dat alles gezegd is geweest. Weinig nut om te blijven discussiëren.





                    Vind het zelfs een beetje jammer dat dit topic ineens weer tot leven kwam... net nu Covid stilletjes aan het verdwijnen is... deze ronde toch.


                    Fijne, coronavrije zomer gewenst aan iedereen, met of zonder mondmasker.

                    Comment

                    • Cowboy
                      2fast4u Ancien
                      • aug. 2011
                      • 13240
                      • Kapellen

                      Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                      Als alle werkgevers die maatregelen van de veiligheidsraad moeten volgen, dan reden er geen ambulances meer en vond je geen dokter of verpleegkundige meer terug in het ziekenhuis.
                      Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat het daarom OK is om al de duidelijk opgelegde maatregelen in de wind te slaan met risico op besmetting van een hoop andere mensen op het werk.

                      Vreemd, ik had toch een andere ingesteldheid van je verwacht
                      In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

                      Lifetime member of the "National SARCASM Society"

                      Comment

                      • Schussboelie
                        2fast4u Ancien
                        • apr. 2004
                        • 13238
                        • Lommel

                        Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                        Als alle werkgevers die maatregelen van de veiligheidsraad moeten volgen, dan reden er geen ambulances meer en vond je geen dokter of verpleegkundige meer terug in het ziekenhuis.
                        met alle respect maar ik kan het hier toch moeilijk bij laten.
                        Ik zie me genoodzaakt om dezelfde vasthoudende hardnekkigheid die je zelf hier regelmatig tentoonspreidt ook aan te wenden.
                        Weer klopt wat je zegt niet en daar bestaat echt geen enkele ambiguïteit over.
                        Toegegeven, niet elk bedrijf moe(s)t sluiten, wij hebben dat ook niet gegaan.
                        Niet elke werknemer moe(s)t van thuis werken, wij hebben dat ook niet gedaan.
                        Als je komt werken moe(s)t je rekening houden met social distancing en als dat niet kan mondmaskers of plexiglas gebruiken.
                        En ja dat is niet altijd mogelijk en wordt niet steeds even streng toegepast.
                        De richtlijn die echter van in het begin en tot op vandaag nog altijd en ondubbelzinnig geldt is dat je 14 in zelfquarantaine gaat als je langer dan 15’ op minder dan 1,5m binnen hebt doorgebracht met iemand mogelijk ziek is.
                        Daar heeft geen enkele werkgever, zelfs de jouwe niet, ook maar iets mee te maken.
                        De énige, ja echt de enige uitzondering die daar op gemaakt is, is het inzetten van besmet zorgpersoneel op Covid afdelingen omdat anders het tekort te groot werd.

                        Maar potjandorie, heel het land, heel de wereld doet zijn uiterste best om dat virus klein te krijgen, tot moederziel alleen sterven toe.
                        En meneer gaat doodleuk werken terwijl hij wéét dat hij het bed deelt met een besmet iemand.
                        Tot mijn grote ontsteltenis vind jij dat blijkbaar nu nog altijd verantwoord en schijn je je van geen kwaad bewust te zijn.
                        Ik zou zelfs bijna zo ver willen gaan als zeggen dat dat bestraft zou moeten kunnen worden met onmiddellijk ontslag en een correctionele vervolging. Dit is net hetzelfde als naar politieagenten spuwen.

                        Comment

                        • E.M.
                          Administrator
                          • sep. 2012
                          • 19238
                          • Arlon

                          Zweedse viroloog maakt bocht: "Vandaag zou onze aanpak zitten tussen wat Zweden heeft gedaan en de rest van wereld deed"
                          Anders Tegnell, die het omstreden Zweedse coronabeleid uitzette, zou vandaag andere keuzes maken, omdat er in Zweden te veel mensen aan het virus gestorven zijn.


                          Benieuwd wat de voorstanders van het Zweedse model hier van vinden, nu dat de architect het zelf niet meer zou herdoen
                          2011 Kawasaki Z1000SX (black)
                          2013 Pixel Carpet (rainbow)

                          Braaaaaaaap braaaaaaap

                          Comment

                          • Chr-Re-ie
                            Die Hard 2fast'er
                            • nov. 2008
                            • 3933
                            • prov antw

                            Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                            https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06...u-onze-aanpak/

                            Benieuwd wat de voorstanders van het Zweedse model hier van vinden, nu dat de architect het zelf niet meer zou herdoen
                            Maar de rest van de wereld heeft ook 95 verschillende aanpakken.
                            Ik ben geen 100% voorstander van de Zweedse aanpak maar helemaal geen voorstander van de Belgische..
                            Hier doen ze gewoon ander landen achterna, niks eigen initiatief behalve bij het lossen van de maatregelen daar zijn ze altijd laatst in..
                            Ik ben van begin af voorstander van de Nederlandse aanpak, goed evenwicht tussen sterfgevallen en economie.
                            Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

                            Comment

                            • Koeno
                              Bestuurslid
                              • feb. 2010
                              • 2703
                              • Haaltert

                              Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                              https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06...u-onze-aanpak/

                              Benieuwd wat de voorstanders van het Zweedse model hier van vinden, nu dat de architect het zelf niet meer zou herdoen
                              Ik ben nog steeds voorstander van het Chinese model... korte lockdown en bijna geen doden...
                              Kunnen wij toch nog wat van leren
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment

                              • Tam-Ara
                                Bestuurslid
                                • jul. 2008
                                • 9033
                                • Moere (Gistel)

                                ik ben voorstander van ritjes naar Luxemburg en Duitsland
                                BMW S1000R

                                Comment

                                Working...
                                X