Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 21

Onderwerp: Vlaggen Circuitrijden

Registratie
    Oct 2004
    Thanks
    8

Vlaggen Circuitrijden

Zwarte vlag

Een zwarte vlag betekent meestal de diskwalificatie van een piloot. Diegene aan wie de vlag getoond wordt moet in de volgende ronde in de pits rijden en moet zich dan meteen bij de racedirectie melden. Om duidelijk te maken voor wie de zwarte vlag bedoeld is, gebruiken de baancommissarissen meestal een bord met daarop het nummer van de wagen die uit koers wordt genomen.

Zwart / wit geblokte vlag

De vlag die de rijders het liefst zien. De zwart/wit geblokte vlag geeft het einde van de race, oefensessie of kwalificatiesessie aan.

Witte vlag

Deze vlag waarschuwt de rijders dat er zich een zeer traag voertuig op het circuit bevindt. Dit kan een piloot zijn die moet opgeven maar niet van het circuit geraakt maar ook een ziekenwagen of een takelwagen.

Blauwe vlag

Wanneer de stewards met een blauwe vlag zwaaien tijdens de race geven ze aan dat een piloot gedubbeld zal worden. De gedubbelde rijder moet plaats maken voor de snellere piloten. Negeert hij drie keer op rij een blauwe vlag dan zal hij bestraft worden. Een blauwe vlag die gezwaaid wordt tijdens een oefensessie of kwalificatie duidt er op dat er een snellere wagen op komst is. De tragere wagen moet ook hier plaats maken. Aan het einde van de pitlane werd vroeger een blauwe vlag getoond wanneer er een wagen langsheen de pituitgang passeerde. Tegenwoordig is die blauwe vlag vervangen door een knipperlicht.

Groene vlag

Wanneer de groene vlag wordt gezwaaid maken de stewards duidelijk dat het gevaar geweken is en dat de piloten terug op volle snelheid mogen beginnen racen.

Rood / geel gestreepte vlag

Een rood/geel gestreepte vlag waarschuwt de rijders voor een glad baanoppervlak, bijvoorbeeld door olie op het circuit of door regenval. Verder kan de vlag ook betekenen dat er brokstukken op het wegdek liggen.

Gele vlag

De gele vlag duidt op een gevaarlijke situatie op een gedeelte van het circuit. Het is verboden om na het zien van een gele vlag nog in te halen tenzij het onvermijdelijk is, bv. wanneer er een piloot voor hen moet opgeven. De rijders moeten gas terug nemen tot ze een groene vlag zien. Wordt er met de gele vlag gezwaaid met een begeleidend bord SC dan rijdt de safety car rondt op het circuit. In uitzonderlijk gevaarlijke situaties worden er ook twee gele vlaggen gezwaaid per post. De rijders moeten nog trager gaan rijden en mogelijk stoppen als de situatie te gevaarlijk is.

Rode vlag

De rode vlag geeft aan dat de sessie wordt stilgelegd en eventueel kan gestopt worden.

Registratie
    Oct 2004
    Thanks
    8
    Ik weet niet dat elk circuit ze toepast maar de meest gebruikte staan er wel tussen.

mvg

Stef

3. The Following User Says Thank You to stef For This Useful Post:

Benjamin83 (28-09-2017)

Registratie
    Aug 2007
    Thanks
    0
    ik heb nog nooit wagens voor of achter mij zien rijden op circuit :-)
    is wel goed dat ze dit nog eens duidelijk maken

Registratie
    Nov 2009
    Thanks
    6
    de meeste circuits dat ik gereden heb gebruiken enkel,gele,rode en finishvlag...
    alhoewel da'k op zolder toch al 4 keer de zwarte vlag met mijne nummer dernaast heb gezien voor 't geluid..
    en da met nen originele suzuki en originele uitlaat..pfff

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gaazzz Sultan

Zwart / wit geblokte vlag

De vlag die de rijders het liefst zien. De zwart/wit geblokte vlag geeft het einde van de race, oefensessie of kwalificatiesessie aan.
    Die vlag zie'k juist nie graag,da wilt zegge dat gedaan is
    15 april : Zolder SNEL 30 april : Mettet SNEL 20 mei : Zolder SNEL 10 juni : Francorchamps SNEL 23 juni : Croix ADVANCED 3 juni : Folembray GEVORDERD 22 juli : Zolder SNEL 5 augustus : Zolder SNEL 2 september : Zolder SNEL 16 september : Zolder SNEL

Registratie
    Sep 2008
    Thanks
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le_taureau
    kwou just het zelfde zeggen maar ge waart me voor
    Never forget who helped you!
    Never forgive who fu*ked you.
    Doing a trackday is like "SEX", no matter what happens you'll want to hit it again..

Kawasaki GPZ500S '95 --> Kawasaki ZX-9R '98 --> Honda VTR SP1 '01 --> Suzuki GSXR 1000 '03 --> Kawasaki ZX-10R '08 --> KAWASAKI ZX-10R '11

Registratie
    Aug 2007
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le_taureau

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    0
    ja ik heb daar nog vraagske bij.

bij witte vlag, is dat dan ook zelfde situatie als gele vlag dat je dan niet mer mag voorbijsteken ?

ps: die gele vlag is echt ne lacher op vrij rijden, veel te weinig mensen die dat goed respecteren. er wordt vaak nog op 80% van hun kunnen gekoerst ...
    zie ik het dan fout dat ik echt terugval op 50% of mis ik de hersens dat je eigenlijk wel mag blijven pushen, zolang je maar niet meer voorbijsteekt ?

Registratie
    Jan 2005
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desp0
    ja ik heb daar nog vraagske bij.

bij witte vlag, is dat dan ook zelfde situatie als gele vlag dat je dan niet mer mag voorbijsteken ?

ps: die gele vlag is echt ne lacher op vrij rijden, veel te weinig mensen die dat goed respecteren. er wordt vaak nog op 80% van hun kunnen gekoerst ...
    zie ik het dan fout dat ik echt terugval op 50% of mis ik de hersens dat je eigenlijk wel mag blijven pushen, zolang je maar niet meer voorbijsteekt ?
    Ik vind 50% al vrij traag. Het hangt er natuurlijk vanaf wat de situatie is. Heb je een goed overzicht over die bocht en zie je ene ver in de grindbak staan rij ik verder op 80% (of zo iets). Weet ik niet wat er aan de hand is (moto op baan? Olie ? ...) dan vertraag ik zodanig dat ik wel kan anticiperen en desnoods kan uitwijken, op hoeveel procent ik dan rij.... hangt terug van situatie tot situatie af.

Maar je hebt zeker gelijk dat er veel piloten daar niet genoeg rekening mee houden en dan heb ik het over inhalen onder geel of het zich volledig niets aantrekken van geel vlag .

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    0
    zolang ge maar zie da ge nie voorbij steekt éh,de rest is volledig aan u.
    Maar plaatst u even in de gevallen persoon in kwestie,die wilt zo veilig mogelijk recht kunnen staan en eventueel zijne motor recht trekken en veilig tegen de kant zetten.Gewoon rustig er langs rijden en zien da ge niemand in gevaar brengt,hoeveel % da van uw kunnen is weet ge zelf normaal wel
    15 april : Zolder SNEL 30 april : Mettet SNEL 20 mei : Zolder SNEL 10 juni : Francorchamps SNEL 23 juni : Croix ADVANCED 3 juni : Folembray GEVORDERD 22 juli : Zolder SNEL 5 augustus : Zolder SNEL 2 september : Zolder SNEL 16 september : Zolder SNEL

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. 'k Heb het ook vlaggen, mijne "Eerste keer"
    Door Saartje in forum Off-Topic
    Reacties: 137
    Laatste bericht: 15-09-2009, 22:26
  2. circuitrijden
    Door r1.99 in forum Circuitrijden Algemeen
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 22-08-2009, 15:47
  3. vlaggen in zolder
    Door "roadrunner" in forum Algemene Motorpraat