Pagina 2 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 44

Onderwerp: Motorrijder zwaargewond na ongeval in Deurne

Registratie
    May 2009
    Thanks
    0
    Ja, akkoord, maar hoeveel keer is het al gebeurd dat een motorrijder komt te overlijden omdat hij zichzelf heeft ondergekotst en daardoor stik of zichzelf verdrinkt in zijn eigen helm???

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    0
    Als de motorrijder niet meer ademt moet je zijn helm wel afnemen om cpr toe te passen.
    Vitale functies gaan altijd voor.
    ZXR 750 89'
    ZX9-R 99'
    GSX650F 09'
    KTM SMT 10'

Registratie
    May 2009
    Thanks
    0
    Niet waar, om cpr toe te passen moet je de helm niet afnemen.

Je bent verplicht om cpr toe te passen (als je er iets van kent) maar je bent niet verplicht om mond op mond te geven dus de helm kan aanblijven. Bij cpr zijn het de hartmassages die primeren, niet het beademen!

Probeer gewoon bij een ongeval van de helm zoveel mogelijk af te blijven en het slachtoffer te laten liggen. Trekken of sleuren aan de helm kan voor het slachtoffer het verschil maken tussen stappen of rolstoel.

Trouwens als de motorrijder niet meer ademt maakt het geen verschil uit of zijn helm op is of niet.

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    0
    Hartmassage primeert idd, maar 20 min hartmassage zonder te beademen is zinloos, kan je evengoed niets doen.

Helm afnemen-> mogelijk nekletsel, Helm niet afnemen-> zeker dood
    20 min is trouwens de gemiddelde tijd dat het duurt voor er een ambulance ter plaatse is.
    ZXR 750 89'
    ZX9-R 99'
    GSX650F 09'
    KTM SMT 10'

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    1
    Discussies over CPR zijn straatjes zonder einde. Het 1 jaar leren ze je aan dat hartmassage altijd voorrang heeft, het volgend jaar blijkt ineens dat je beter niets doet want je maakt het alleen maar erger, het jaar erop besluiten ze ineens dat je weer iets anders moet doen. Zelfs al reageer je met de beste bedoelingen, de kans dat (als het er op aan komt) je alles 100% correct hebt gedaan is klein; De kans dat achteraf iemand komt zeggen "wel technisch gezien moet je je vingers ZO zetten, jij doet het nog op de oude manier..." is héél groot.

Ik heb ook een basiscursus EHBO, maar ik haal bewust geen brevet. Bij een ongeval zal ik alles wat mogelijk is doen om het slachtoffer te helpen, maar ik zal geen CPR doen. Collega van mij bleef eens bij een slachtoffer van een verkeersongeval. Die had 2 verbrijzelde onderbenen. Helaas overleden. Daarna wou de familie klacht indienen tegen mijn collega, omdat "hij door zijn reanimatie de situatie erger had gemaakt" en "hij mede verantwoordelijk was voor het overlijden van hun zoon"

Is uiteindelijk niets van gekomen maar hij heeft wel een half jaartje in spanning gezeten. Triestig.

En ja ik schaam me voor wat hierboven staat, maar het is zeker iets om aan te denken de dag van vandaag, als je bij een ongeval wilt helpen.

Registratie
    May 2009
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kawa86
    Hartmassage primeert idd, maar 20 min hartmassage zonder te beademen is zinloos, kan je evengoed niets doen.

Helm afnemen-> mogelijk nekletsel, Helm niet afnemen-> zeker dood
    20 min is trouwens de gemiddelde tijd dat het duurt voor er een ambulance ter plaatse is.
    Niet akkoord: als je op een correcte manier hartmassage toepast zal er automatisch al een bepaalde hoeveelheid lucht in de longen gezogen worden, zonder te beademen. Waarom denk je dat ze de intervallen van 15 massages en 2 beademingen hebben opgetrokken naar 30 massages en 2 beademingen? Omdat hartmassage veel doeltreffender is dan beademen.

Trouwens ik ben zelf beroepsambulancier en uw GEMIDDELDE aanrijtijd van 20 minuten is ZWAAR OVERDREVEN!!! Wij geraken op 99% van alle bestemmingen in onze zone ONDER DE 10 MINUTEN! Wij hebben zelfs nog NOOIT een rijtijd van 20 minuten gehad. Als jij spreekt van een gemiddelde tijd dan ga ik ervan uit dat bepaalde ritten tot een half uur kunnen duren, prioritair dan nog.
    In een half uur rij ik van Roeselare naar Oostende aan reglementaire snelheid en passeer ik minstens 4 ziekenhuizen. Denk je dat ze daar geen ambulances hebben?
    Ik weet wel dat druk verkeer een invloed kan hebben op uw aanrijtijd maar in Vlaanderen zijn ritten van 20 minuten eerder uitzondering dan regel. En ik zou zeker NIET durven zeggen dat indien je niet beademd de patiënt ten dode opgeschreven is, waarop baseer je u nu?

Ik bijf bij mijn standpunt: helm ten allen tijde aanlaten, tenzij (eerder al vermeld) het slachtoffer zichzelf ligt onder te kotsen of tenzij je de indruk heb dat het slachtoffer mogelijks zou stikken in zijn eigen bloed, rol hem dan op zijn buik.

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pikey
    Niet akkoord: als je op een correcte manier hartmassage toepast zal er automatisch al een bepaalde hoeveelheid lucht in de longen gezogen worden, zonder te beademen. Waarom denk je dat ze de intervallen van 15 massages en 2 beademingen hebben opgetrokken naar 30 massages en 2 beademingen? Omdat hartmassage veel doeltreffender is dan beademen.

Trouwens ik ben zelf beroepsambulancier en uw GEMIDDELDE aanrijtijd van 20 minuten is ZWAAR OVERDREVEN!!! Wij geraken op 99% van alle bestemmingen in onze zone ONDER DE 10 MINUTEN! Wij hebben zelfs nog NOOIT een rijtijd van 20 minuten gehad. Als jij spreekt van een gemiddelde tijd dan ga ik ervan uit dat bepaalde ritten tot een half uur kunnen duren, prioritair dan nog.
    In een half uur rij ik van Roeselare naar Oostende aan reglementaire snelheid en passeer ik minstens 4 ziekenhuizen. Denk je dat ze daar geen ambulances hebben?
    Ik weet wel dat druk verkeer een invloed kan hebben op uw aanrijtijd maar in Vlaanderen zijn ritten van 20 minuten eerder uitzondering dan regel. En ik zou zeker NIET durven zeggen dat indien je niet beademd de patiënt ten dode opgeschreven is, waarop baseer je u nu?

Ik bijf bij mijn standpunt: helm ten allen tijde aanlaten, tenzij (eerder al vermeld) het slachtoffer zichzelf ligt onder te kotsen of tenzij je de indruk heb dat het slachtoffer mogelijks zou stikken in zijn eigen bloed, rol hem dan op zijn buik.
    Mja, hartmassage is idd het belangrijkste maar zo'n lange tijd zonder beademing lijkt me toch nie ideaal.
    Zal natuurlijk altijd van situatie tot situatie afhangen.
    En zoals Tootall al aantoonde, in de laatste drie jaar hebben ze al iedere keer iets veranderd dusja....

Die 20 min hebben ze mij ooit verteld dat da de gemiddelde tijd was in Gent.
    Ik heb bij ons in Zele 1 keer de ambulance moeten bellen 's avonds en ik heb toen toch ook een 15 min moeten wachten.

Je bent trouwens nooit verplicht om CPR toe te passen, je bent verplicht om iemand te helpen. Maar onder helpen verstaat men bv al het bellen van de hulpdiensten en het slachtoffer eventueel uit een gevaarlijke situtie helpen (brand, verkeer).
    ZXR 750 89'
    ZX9-R 99'
    GSX650F 09'
    KTM SMT 10'

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BugBoy

[/url]
    Van een ironische artikelfoto gesproken...
    Veel beterschap aan de rijder!
    --Groets Debs en Springbowtje--

Wij steunen:
    http://i37.servimg.com/u/f37/15/27/32/71/im-des10.jpg

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooTall
    .... , maar het is zeker iets om aan te denken de dag van vandaag, als je bij een ongeval wilt helpen.
    Wat je vriend meemaakte is inderdaad niet fraai. Maar ze konden hem eigenlijk totaal niets in zijn schoenen schuiven! Ze moeten dan al kunnen bewijzen dat hij moedwillig verkeerde handelingen deed met de bedoeling te doden!

Ik hoop in ieder geval dat, indien ikzelf reanimatie nodig zou hebben, iemand met wat durf er aan begint en zich niet omdraait met het gedacht: Ze steken mij misschien hiervoor in't gevang!

Het is door degelijke onzin dat mensen vaak niet meer durven reanimeren, neen, zelfs niet meer durven reageren! Het is al zo erg dat sommige peezewevers zelf niet meer durven bellen met hunne GSM! Het moest maar eens niet nodig zijn en blablabla...!

NEEN, voor een mislukte reanimatiepoging krijg je geen levenslang, en moet je niet levenslang betalen! We wonen niet in Amerika! En gelukkig maar!

En de steeds veranderende manier van reanimeren (van 15 naar 30 en van 1 naar 2), betekent niet dat het vroeger fout was, alleen dat men er nu achtergekomen is dat er betere manieren zijn, met een beter resultaat

Ooit werd ik door een 10-tal mensen uitgekafferd omdat ik iemand, die met zijn gezicht in de beek lag te verdrinken, er uit trok! Hij had misschien wel zijne rug gebroken, en dan was het mijn schuld dat hij verlamd zou zijn voor de rest van zijn leven! GEBRUIK GEWOON UW GEZOND VERSTAND!

En.... p.s. beginnen met reanimatie? Denk er aan: de eerste 3 minuten zijn van levensbelang! Iedere minuut langer laat uw kans op slagen serieus verkleinen!
    Vanaf je 50ste zijn er nog maar twee dingen belangrijk!!!
    DIKKE TETTEN !!!

Registratie
    Sep 2008
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kawa86
    Die 20 min hebben ze mij ooit verteld dat da de gemiddelde tijd was in Gent.
    Ik heb bij ons in Zele 1 keer de ambulance moeten bellen 's avonds en ik heb toen toch ook een 15 min moeten wachten.
    15 min??? lol!!!! Dat waren zeker meer dan 15 min!!! En in plaats van mij te helpen hebben zij dan gewoon probeeren wakker slagen... en met dienen ambulancewagen kunnen ze ook niet rijden... pff!

En ja, Ik kan het geloven dat he gemiddelt 20 min duurt erder een ambulance aanwezig is... Jij hangt al zeker 10 min aan de lijn, moet eerst kalmeren bevoor ze jou nog naar all jou gegevens vragen en precies de stand van de patient willen weten... lol wie kan er rustig zij wanneer voor jou iemand half dood op straat ligt!

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten