Het idee:
Ooit zou ik graag een rit maken met mijn 125cc motor richting Portugal (en terug naar huis uiteraard).
Bij deze rit zou ik zo min mogelijk gebruik willen maken van snelwegen, niet dat de 125cc deze niet aan zou kunnen, maar het is nu eenmaal plezieriger om langst B-wegen te rijden.
Elke motorreis, groot of klein, begint bij de voorbereiding.
Niet dat ik deze rit volgend jaar al zal rijden, maar een man kan al beginnen dromen denk ik zo
Als het ooit zo ver komt zal ik (poging doen om) een soort realtime reisverslag online te plaatsen.
Wat ik nu ga doen is een poging om een virtueel reisverslag in elkaar te steken, vooral over hoe ik hoop dat de reis zal verlopen.
De tekst zal geschreven worden in de vorm alsof ik de route effectief aan het rijden ben.
Hier gaan we dan
Hopelijk kunnen jullie samen met mij een beetje wegdromen over deze reis.
Zondag 26/04/2015.
Vandaag is het zo ver, de rit gaat beginnen.
Mijn motor, een MASH Seventy Five, staat helemaal klaar om te vertrekken.
Hij heeft net een volledig onderhoud gekregen, de benzinetank zit vol, alle dingen die gesmeerd moeten zijn zijn gesmeerd.
De rit staat op mijn Garmin Zumo 220, en vormt samen met mijn smartphone en Nikon D3200 een van de belangrijkste stukjes elektronica die ik tijdens de rit zal gebruiken.
De zadeltassen zijn gevuld met het nodige gereedschap en de nodige bussen kettingcleaner en kettingspray om tijdens de rit de motor in topconditie te kunnen houden.
Ook een bus olie, oliefilter, extra bougies, reservelampjes en allerhande kleine onderdelen steken in de tassen.
De trekking rugzak is gevuld met eten en drinken voor de eerst komende 3 dagen door te kunnen, een paar sloffen sigaretten, extra kleding, …
De motortent van LoneRider is vastgegespt aan de rugzak, een in opgevouwen staat vrij kleine en lichte tent, maar eens opgezet genoeg plaats om comfortabel te overnachten en de motor mee in de tent te parkeren.
09u00: Na uitgebreid afscheid te nemen van familie en vrienden, wordt de rit aangevat.
Vertrekkend in Zwalm (het dorpje in Oost-Vlaanderen waar ik woon) rijd ik via enkele binnenwegen richting Diksmuide, waar ik na een klein anderhalf uurtje mijn eerste korte tussenstop maak aan de ijzertoren.
11u00: Een paar koekjes, sigaretjes, drankjes en genomen foto's later kruip ik terug op de moto, de eerste 72 kilometer zitten er al op.
De rit gaat verder richting Koksijde, waarna ik via Duinkerke de grens met Frankrijk over ga.
Het is prachtig weer, een iet wat flauw zonnetje en ongeveer 19°C, perfect dus om het niet te warm te hebben op de motor.
13u15: De honger begint toe te slaan, ik rijd door de straten van Calais en kom aan aan de Place du soldat inconnu en het oorlogsmuseum van Calais.
Tijd voor wat te eten, wat ik doe aan het monument van de onbekende soldaat.
Ondertussen denk ik er aan om het oorlogsmuseum te bezoeken, wat ik na het verorberen van de nodige boterhammetjes uiteindelijk ook doe (Ik heb een kleine interesse in de oorlog en de dingen er rond, dus waarom niet he).
6€ lichter voor de toegangsprijs en 2 uur later sta ik terug aan mijn motor.
15u45: Daar gaan we weer, het weer is pressies een beetje aan het omslaan en er komen wat donkere wolken op, hopelijk houd ik het nog even droog.
Pech hebben, de druppels beginnen te vallen, het valt nog redelijk mee, maar of het zo gaat blijven is een grote vraag natuurlijk.
Een klein half uurtje later begint het echt wel harder te regenen, de twijfel slaat toe, blijf ik rijden of zoek ik een plek om te schuilen.
Als ik aan het Atlantic Wall Museum kom is de twijfel weg, motortje parkeren, en het museum binnen.
Indrukwekkend museum trouwens, met enkele opgestelde kanonnen, en veel informatie over D-Day.
18u00: Het museum sluit, dus tijd om verder te rijden, gelukkig is het ondertussen gestopt met regenen.
Het wordt tijd om eens te kijken waar ik eventueel kan overnachten.
Een half uurtje verder is een camping waar ik mijn tentje kan opzetten, Camping Les Cytises.
Ik wordt goed onthaald door de mensen van de camping, ze wijzen mij een plekje aan waar de tent kan staan en nodigen me uit voor een drankje.
18u30: Tijd om de tent op te zetten en aan het avondeten te denken.
Ik heb wel wat blikken met eten bij, maar heb er niet echt zin in.
Dat worden dus frietjes van de frituur
21u00: Na de frietjes gegeten te hebben (de Belgische zijn trouwens veel lekkerder) en nog een avondwandelingetje, wat wel welkom is na een hele dag op de motor te zitten, besluit ik om mijn tent op te zoeken en te gaan slapen.
De eerste 220kilometer zitten er op, nog een goeie 6500kilometer en ik ben terug thuis.
Morgen poging doen om toch de volgende 500 kilometer op de teller te zetten, want hoewel het tot hiertoe al een leuke rit geweest is, zal het aan dit tempo nog even duren eer ik terug thuis ben anders.
De rit van de eerste dag
Bladwijzers