Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 19

Onderwerp: Solo roadtrip: Vogezen Alpen Vercors

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    37

Solo roadtrip: Vogezen Alpen Vercors

Vorige week last minute beslist om nog rap een weekje in Frankrijk te gaan bochtjes pikken.

dinsdag weerbericht bekeken en beslist om te gaan, woensdag routes en slaapplaats gezocht.
    Weinig tijd in de routes gestoken bleek hier en daar een saaie weg op te leveren, vooral tussen de Duitse grens en de Vogezen..

Ik ga hier niet een heel verslag neerpennen van elke dag. Maar wil wel enkele fotos delen.
    Het weer was schitterend over de ganse route, enkel de laatste dag in de voormiddag enkele buien gehad

donderdag: 7u30 vertrokken snelweg tot Spa, dan grotendeels binnendoor naar de Vogezen. col de Donon als opener van de Vogezen, gevolgd door la Schlucht en stuk van de bekende route des crêtes. Vorige keer dat ik deze reed was het in de regen... In de zon, met 25°C is het zeker zo aangenaam! :-)
    Logies had ik aan de voet van de ballon d' Alsace, toch eerst maar even tot boven gereden voor ik de moto ging stallen.
    tellerstand vandaag: 713 km

start van de Col de Donon
    foto0254 - kopie.jpg

100_1143.jpg

Vrijdag, doorsteek naar de Alpen, via de Jura.
    Zwitserland willen vermijden, maar (te) kort bij de grens gebleven. Gevolg veel dorpjes gepasseerd in de voormiddag en dus laag gemiddelde...
    Maar dan begint het interessante stuk. Col de la Faucille opgereden, bovenkomen met stralend weer en in de verte de Mont blanc boven een wit wolkendek zien uitsteken. Het is de moeite om even te stoppen, dus ineens ook lunch/snack-pauze...

de foto doet het geen eer aan (GSM-camera), maar centraal steekt de Mont Blanc door de wolken.
    foto0258-1.jpg

vervolg van de route ging langs het LAc d'Annency, over de col de la Madeleine, Télégraphe en Galibier
    Col de la Madeleine was verrassend: lange klim en veel bochten. Wel vrij smal en weinig overzicht. Maar met het uitzicht daar, was een lage snelheid zeker geen straf. :-) Vrij veel fietsers op deze col, maar voor de rest bijna geen verkeer...
    Op Télégraphe en Galibier was het rustig (was dan ook al 19u gepasseerd).

col de la Madeleine:
    100_1157.jpg

100_1158.jpg

en top van de Galibier
    100_1160.jpg

tellerstand: 560 km
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    37
    zaterdag: topdag in de Alpen:
    deel van de route des grandes Alpes gereden. fenomenale uitzichten en (dikwijls) schitterende wegen

Col d'Izoard, Col de Vars, Col de la Cayole, gorge de Daluis en Col d'Allos waren de hoofdrolspelers...
    Col de la Cayole vergde, qua wegdek wel het uiterste van zitvlak en rug... dus gestopt om de vering voor en achter behoorlijk zachter te zetten...
    Op de volgende col achter terug 1 klik strakker gezet (topmateriaal trouwens die WP-vering goed merkbaar verschil, zelfs na 1 klik te verdraaien )

col d'Izoard:
    100_1164.jpg 100_1165.jpg

tussen col d'Izoard en col de Vars:
    100_1170.jpg

col de Vars - uitzicht op de top van...
    100_1172 - kopie.jpg

col de la Cayole
    100_1174.jpg 100_1175.jpg 100_1176.jpg

tussendoortje op de N202 tussen "Rouaine" en "Les Scaffarels" (zo wil ik gerust nog op "grote baan" rijden... :-) )
    100_1182.jpg

Col d'Allos:
    100_1185.jpg 100_1186.jpg 100_1188.jpg

tellerstand: 485km

onderwege ook opzij gezet door de Gendarmes!
    net na een dorpke, ne streng kijkende uniformist die me aan de kant gebaart...
    Stond al een ganse troep motos.

Op die moment begon ik me toch zorgen te maken... Reed toch niet te hard hoop ik, lette er wel op maar toch....
    na enkele minuten komt een persoon in burger op me af.
    "We doen vandaag een actie gericht op motards..."
    "het is een sensibilisatie ivm snelheid, neem gerust een gratis koffie of jus d'orange en een stukje cake. Lees een brochure en overleg even met de collega motards"
    *OEF* :-)

foto0264.jpg foto0265.jpg
    Laatst gewijzigd door Nico_VDB; 28-06-2014 om 16:01. Reden: tellerstand toegevoegd + controle

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    4663
    damn... da's daar schoon

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    4308

Schoon tripke Nico.

Ik vond dat dat nog meeviel van dorpkes langs de Frans Zwitserse grens door de Jura.
    Toen ik er passeerde wel 5 controles vd flikken op 9 dorpen ofzo, en zeker 80% vd locals aan't basketten
    't was er in elk geval over, maar steeds in de dorpskern, en daar rij ik zo sowieso iets minder dan toegelaten :
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)
    2013 Pixel Carpet (rainbow)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    37
    zondag:
    doorsteek naar de Vercors. Fotos van op dezelfde positie:
    terugblik op de Alpen:
    100_1191.jpg

uitkijkend naar de Vercors:
    100_1192.jpg

Vercors op zich zijn een stuk minder hoog als de Alpen, maar wel grilliger qua relief.
    Dus meer kortere bochten en haarspeldjes. Ideaal voor een wendbare moto dus...

100_1194.jpg 100_1195.jpg 100_1199 - kopie.jpg

cirque de Combe-Laval was toch het meest indrukwekkende stuk van de Vercors...
    Niet aan t raden als je hoogtevrees hebt...
    100_1212.jpg

tellerstand: 410 km

maandag:
    rondje in de Vercors, enkele cols en gorges. toeristische insteek, regelmatig stoppen en op tijd terug in de chambre d' hotes.
    Vrij veel kleine wegen gereden. Paar keer een afgesloten weg op de route gehad.
    indrukwekkende stukken wel, smalle baantjes uitgehouwen in de rotsen, met toch 2-richtingsverkeer...

100_1213.jpg 100_1215.jpg 100_1223.jpg

100_1231.jpg 100_1234.jpg 100_1236.jpg

tellerstand: 300 km

dinsdag: starten aan de terugroute...
    had hiervoor 2 dagen voorzien, maar begon maandagavond te twijfelen om het in 1 dag te doen. routes overhoop gegooid, en kon op 1000km met een minimum aan saaie wegen terug keren...
    dat probeer ik wel...

7u50 vertrekkensklaar, vol goeie moed richting noorden.
    Het was nodig want vannacht was er een onweer gepasseerd. Wegen lagen nog nat en tussen de bomen was het soms wel mistig...
    Al bij al ging het toch vlot. Eerste uur nog in de Vercors flik-flak bochtjes nemen.
    Volgende stuk was even doorsteken naar het nationaal park van de Chartreuse. Nog flik-flak-wegeltjes. Al zaten er hier wat meer vlotte bochten tussen...
    In de overgang naar de Jura een bui of 3 gehad. Maar tegen de middag stond de zon er terug en konden we droog verder. Ondertussen eens naar het gemiddelde gekeken: 60 km/u... Zo zou het middernacht voorbij zijn eer ik thuis zou geraken...
    route nog eens herbekeken. In de Jura de grotere wegen genomen en stukje snelweg vanaf Nancy tot iets voorbij Metz.

uiteindelijk de Luxemburgse grens overgestoken rond 18u30...
    Nog wat Luxemburgse bochtjes nemen in het laatste stuk. goedkoop getankt in Huldange en dan toch maar snelweg genomen in St Vith...
    om 21u45 de oprit opgedraaid.

tellerstand: 989 km
    12u effectief gereden, net geen 14u onderweg geweest...
    Toch blij dat ik van het zadel af kon...

Registratie
    Apr 2013
    Thanks
    117
    gewoon op je eentje naar ginder gegaan? Ziet er wel fijn uit

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    damn... da's daar schoon
    zeker de moeite om eens te gaan rijden hoor!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Experience_Matters Bekijk Berichten

Schoon tripke Nico.

Ik vond dat dat nog meeviel van dorpkes langs de Frans Zwitserse grens door de Jura.
    Toen ik er passeerde wel 5 controles vd flikken op 9 dorpen ofzo, en zeker 80% vd locals aan't basketten
    't was er in elk geval over, maar steeds in de dorpskern, en daar rij ik zo sowieso iets minder dan toegelaten :
    Qua controles vond ik het meevallen. Enkele dicht bevolkte zones met wat flitsers. En hier en daar op een grotere baan.
    Vooral op de terugweg, op de verbindingswegen in noord-Frankrijk, heb ik er gezien.
    De meesten, maar niet alle, nog wel aangekondigd door een groot bord ivm radar-controle...

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smiley Bekijk Berichten
    gewoon op je eentje naar ginder gegaan? Ziet er wel fijn uit
    Last minute beslist om toch in mijn eentje de trip te doen.
    Planningen waren op het laatst wat gewijzigd, anders waren we met een groepje geweest.

Maar ik had verlof, en t was er goed weer.
    En niet in het minst: ik had mij voorgenomen in juni naar de Alpen te trekken (na uitstel van vorig jaar eind mei ivm sneeuwval)
    Van horen zeggen: "als t bij mij in t kopke zit, dan moet het zo..."

aanvulling:
    en viel op zich wel best mee.
    Chambre d'hotes geboekt, dus gezellig logeren. meestal met table d'hotes erbij. En dan zit je altijd wel in gezelschap.
    Ondertussen mijn frans ook nog eens kunnen oefenen... :-)

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    5158
    Nice!!
    Franse Alpen en de Vogezen heb ik wel al 't één en 't ander van gezien maar diene Vercors! Mij onbekend maar ziet wel spectaculair uit!

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    4308
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Nice!!
    Franse Alpen en de Vogezen heb ik wel al 't één en 't ander van gezien maar diene Vercors! Mij onbekend maar ziet wel spectaculair uit!
    Plan van de Europa trip was ook om via Vercours te gaan, vanuit Grenoble ... maar het snel veranderende weer, en de wil om droog te blijven, zorgden voor een sneller tempo zuidwaarts via de Route Napoleon.

Wist wel niet dat het zo spectaculair was, dat komt precies nog eens op de planning.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)
    2013 Pixel Carpet (rainbow)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Mini-roadtrip Andalusia 1200gs
    Door Skimatti in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 28-10-2018, 14:38
  2. Routes Vercors
    Door Chr-Re-ie in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 14