Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 17

Onderwerp: Piepende stofring

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    963

Question Piepende stofring

Afgelopen week liet een van mijn achterwiellagers het finaal afweten. Vandaag dan alle lagers van het achterwiel vervangen. De minimale speling die voordien aanwezig was (teken aan de wand dat de lager versleten was) is nu weg, en het wiel lijkt voor de rest goed te draaien alleen.... hoor ik nu een piepend geluid Het komt van de stofring / keerring / stofkap / dust seal / hoe-ge-het-ook-wilt-noemen die meedraait met het wiel. Ik heb geen idee of dat zo hoort te zijn? Is het normaal dat die dust seals meedraaien? In elk geval was dat geluid er voordien niet.

Heb er een filmpje van gemaakt. In de video is het gepiep harder dan het eigenlijk is omdat de micro er pal op zit. Maar ik ben er dus niet gerust in Toen ik het wiel er net in had gezet was dat gepiep er niet. Ben dan een klein testritje gaan doen, en toen ik terug kwam en alles nog eens inspecteerde viel dat gepiep me dus meteen op.

Tips? Suggesties? Is dat normaal en moet ik het maar negeren, of best toch maar eens naar de dealer brengen?
    '99 SV650 (sold) => '03 SV1000 S (sold) => '06 CBR1100XX (crashed ) => '08 ZZR1400 (crashed ) => '15 MT09 Tracer

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    ja, die dichting moet meedraaien. dient gewoon om het lager te beschermen.

of het geluid werkelijk daarvan komt kan je makkelijk te weten komen : wip de dichting eruit en monteer alles terug. platte schroevendraaier onder dichting wringen en schrovendraaier verdraaien en die zou er zo moeten uitwippen. Als je zorgt dat je echt op de buitenste diameter van de dichting wringt beschadig je hem zelfs normaal gezien niet en kan je hem terug gebruiken. En anders koop je een nieuwe, de grote kost is dat nu ook weer niet. zelfs (tijdelijk) rijden zonder is geen probleem.

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    bij de weg : zeker dat je de afstandsbus tussen de tandwielklok en wiel niet vergeten bent ?

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    963
    Yep, ben 100% zeker dat het van die stofring komt. Het is overigens een nieuwe stofring, heb een volledige set gekocht (lagers + stofringen). En nee, ben de afstandsbus niet vergeten

Oké, als het normaal is dat die stofring meedraait is dat al een geruststelling. Dat piepen hoor ik niet als ik m'n helm op heb, dus storend is het niet. Als het geen kwaad kan ben ik iets geruster. Ik ga morgen denk ik gewoon de boel er nog eens uithalen en wat extra vet eraan smeren. Met wat chance lost het dat op. Bedankt alvast!
    '99 SV650 (sold) => '03 SV1000 S (sold) => '06 CBR1100XX (crashed ) => '08 ZZR1400 (crashed ) => '15 MT09 Tracer

Registratie
    Oct 2009
    Thanks
    11
    kan mijn gedacht zijn maar uw wiel draait niet echt vlot ,het is precies of je hebt de as te hard aangespannen maar dat kan niet want de afstandsbussen zitten er tussen. moer eens een half toertje lossen en nog eens proberen
    if you obey all the rules
    you miss all the fun

racen is net gelijk kleuren ge moet binnen de lijntjes blijven

kawasaki z1000 '07
    yamaha r6 '99 circuit -> 01/09/18 killed in action
    suzuki gsxr750 k5 circuit -> if you're not braking or krank the throttle ,you're waisting time

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    963
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B-Gone Bekijk Berichten
    kan mijn gedacht zijn maar uw wiel draait niet echt vlot ,het is precies of je hebt de as te hard aangespannen maar dat kan niet want de afstandsbussen zitten er tussen. moer eens een half toertje lossen en nog eens proberen
    Dat vind ik dus idd ook, maar da's altijd al zo geweest bij die moto Was me zelfs nog nooit opgevallen tot ikvorig weekend toevallig eens aan het achterwiel van een ZX6R draaide die omhoog stond. Was me dat een verschil met die van mij, dat ging vanzelf. Nu, het is niet dat mijn wiel echt stroef draait, maar eens losgelaten staat het wel snel terug stil. Ketting staat ook niet te strak aangespannen. Ik heb de achteras al minder vast gezet dan de gespecifieerde torque waarde, want die vond ik écht te vast.

In elk geval is dat niet de oorzaak van het gepiep.

Registratie
    Mar 2006
    Thanks
    2
    F
    Laatst gewijzigd door scorpio; 16-01-2015 om 17:13.

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    963
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scorpio Bekijk Berichten
    Neen? loopt toch opvallend gelijk op hoor
    Uiteraard. Het gepiep komt van de stofring die rond draait. Aangezien die meedraait met het wiel is het logisch dat dat gelijk loopt

Ik heb er gisteren wat extra vet aan gedaan en het gepiep leek toch verdwenen. Wat dat "stroef" draaien betreft, ik heb dat nooit anders geweten bij die moto. Ik zou niet weten waaraan dat kan liggen Zoals gezegd zijn alle lagers + stofringen net vervangen, met de achteras leek niks mis te zijn, alles is correct gemonteerd, en heb de moer van de achteras gisteren nog een kwartslag losser gezet, maar dat lijkt geen invloed te hebben gehad. De velg lijkt ook niet warm te worden door abnormale frictie ofzo...

Registratie
    Aug 2012
    Thanks
    136
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrotchRocket Bekijk Berichten
    Uiteraard. Het gepiep komt van de stofring die rond draait. Aangezien die meedraait met het wiel is het logisch dat dat gelijk loopt

Ik heb er gisteren wat extra vet aan gedaan en het gepiep leek toch verdwenen. Wat dat "stroef" draaien betreft, ik heb dat nooit anders geweten bij die moto. Ik zou niet weten waaraan dat kan liggen Zoals gezegd zijn alle lagers + stofringen net vervangen, met de achteras leek niks mis te zijn, alles is correct gemonteerd, en heb de moer van de achteras gisteren nog een kwartslag losser gezet, maar dat lijkt geen invloed te hebben gehad. De velg lijkt ook niet warm te worden door abnormale frictie ofzo...
    Gebt toch genoeg vet aan uwen as gedaan?
    Voor : CB250RS '83, CB500 (25kw) '99, Yzf600r thundercat '04

Nu : Tiger 1050 '07 (FOR SALE) ,FZ1 '08

Circuit : CBR900RR Fireblade '93 streetfighter (SOLD)

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    963
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moechy Bekijk Berichten
    Gebt toch genoeg vet aan uwen as gedaan?
    Grapjas

Nu was ik onderweg naar huis aan't denken... Wat als het niet aan het achterwiel ligt maar aan het voorste tandwiel dat stroever dan normaal draait? Het achterwiel is daarmee verbonden via de ketting dus dat zou kunnen, niet? Heb nu ni direct goesting om het achterwiel terug te demonteren om de ketting eraf te halen, dan terug te plaatsen ZONDER de ketting erop en dan zo te testen of het soepeler draait Misschien van de winter, als ik toch ni rijd omwille van sneeuw

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten