Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Honda PCX 125 - 2014

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    5

Honda PCX 125 - 2014

Hey allen,

Ik ben hier nieuw op dit forum omwille van aankoop PCX 125 cc ...
    Ja inderdaad niet echt een moto .. Eerder scooter / gemakkelijk verplaatsbaar woon-werk verkeer.
    Heb een model 2014 voor een mooie prijs op de kop kunnen tikken.

Nu lees ik op verschillende kanalen dat het beter is om street grip bandjes te laten steken.
    En heb eveneens de vraag of het de moeite is om andere vario type malossi of ander merk te steken gewichtjes 13gr.

Niet echt thuis is het scooter wereldje daar ik in mijn jongere jaren steeds met RSV M gereden heb.

Inderdaad een groot verschil maar ideaal voor verplaatsing zoals gemeld bovenstaand.

Mensen die ervaring hebben met dit type scooter ... Adressen weten waar je terrecht kan .. Steeds welkom !

Alvast bedankt 👍🏻

Registratie
    Mar 2013
    Thanks
    54
    Eerst en vooral welkom hier!

Op vlak van banden moet je niet onmiddellijk panikeren. De grootste tip die ik je kan geven is om er rubber banden ipv vinyl banden op te plaatsen. Dan zal je toch wat meer grip hebben en iets betere feedback. Voor de rest zal je op vlak van banden beter eens horen bij mensen die zelf met iets gelijkaardigs rijden. Ikzelf rij momenteel met een bandit 650 of een cbf125 en onder die laatste liggen nu rubber bandjes (wereld van verschil op vochtige ondergrond tegenover de originele vinyl) en kan dus enkel zeggen dat de compound veel uitmaakt.

Wat wil je aan de vario juist aanpassen? Of wat wil je bekomen? Meer snelheid, betere acceleratie, voelt hij sloom aan? Soms ben je al geholpen door gewoon nieuwe gewichtjes te plaatsen en een nieuwe riem. Want dikwijls houdt het plaatsen van aan nieuwe vario meer in dan je zou verwachten. Wat er vaak gebeurt bij scooters is dat de gewichtjes een vlakke kant krijgen en je daardoor een dip krijgt in het vermogen.

Als het echt gaat om meer vermogen, kan ik enkel de tip geven om geen Chinese namaak te kopen. Ik ken zelf 3 mensen met een 125cc scooter die zo'n racevario gekocht hebben en het metaal is na enkele 100-en kilometers compleet om zeep... En dan sparen ze eerst een €200 uit door zo een te kopen, om dan alsnog te mogen betalen voor een degelijke en in totaal dus meer geld kwijt te zijn.
    - Bikes don't leak oil, they mark their territory -
    ~ Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150 ~

***Suzuki Bandit 650 '08 (verkocht)***
    ***Honda CRF1000L '16***

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    5

Reactie

Bedankt Utterdown,

Alvast wat nuttige info.
    Betreft het setje banden zijn er meerdere die het type Street grip aanraden ( rubberen versie ) , zoals je aangaf.
    Dit zou een wereld van verschil geven.

Nu betreft het gedeelte vermogen , snelheid...
    Voelt zeker niet sloom aan .. Eerder vinnig voor dit type scooter.
    Enkel zit hij rond de 90 even op een dood punt om zo stil aan naar de 110 te klimmen ...
    Dit zou ik enigsinds willen overbruggen. ( elektronische begrenzing eerder wat misleiden )

Zoals reeds vermeld is het enkel nodig woon / werkverkeer te overbruggen ... En vrouwtje zou deze met de tijd gaan gebruiken. Beide moeten we een stukje ( kleine snelweg ) overbruggen vandaar het extra zetje naar eventueel een 115 / 120 welkom zou zijn.
    Algemeen stad , normale wegen vrij snelle acceleratie ...

Indien het enkel voor mezelf was had terug een zwaarder type aangeschaft ... Vandaar. ( en zal voor de zomer terug zijn )
    Zoals u vermeld ben ik zeker niet van plan het namaak gedoe te bestellen uit China ed..
    Maar weet niet direct een goed adres hier in Belgie waar ze je eventueel een degelijke uitleg , info kunnen geven.

Beetje vreemd daar het type PCX 125/150 vrij veel verkocht wordt.

Registratie
    Mar 2013
    Thanks
    54
    Zo direct uit het hoofd weet ik ook geen adres. Maar je kan op de grotere scooter-webshops dikwijls al een idee opdoen van prijzen. Hou er rekening mee dat echt grote webshops 9/10 uit Nederland komen. Dit is echter geen probleem, naar België zijn het meestal dezelfde verzendingsprijzen.

Als de scooter effectief in zo'n dip valt, zou ik de rolgewichtjes (+/-20€) eens nakijken of er geen vlakke kant op is en of de riem niet te ver versleten is. Dat verhelpt meestal zo'n problemen. Voor de rest, let op met begrenzingen weghalen, want je liegt de motor voor en kan dus ook voor schade zorgen. Dan ben je beter dat je een compleet nieuwe CDI (+/-400€) plaatst imo. En een degelijke uitlaat (+/-300€) daarmee combineren zal het meeste invloed hebben.

Geloof niet in 'powerchipping' of 'powerboxing' want dat haalt op een 125 echt geen hol uit... Dan ben je vlot een 300 euro armer om hooguit meer te gaan vebruiken.

Voor de rest, ga eens langs bij iemand die er echt kennis van heeft. Ik vermoed niet dat je veel sneller dan 115 gaat halen zonder ingrijpende aanpassingen...
    - Bikes don't leak oil, they mark their territory -
    ~ Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150 ~

***Suzuki Bandit 650 '08 (verkocht)***
    ***Honda CRF1000L '16***

5. The Following User Says Thank You to utterdown For This Useful Post:

Ghost77 (02-02-2016)

Registratie
    May 2015
    Thanks
    71
    Ik heb met 125cc motoren gehad voor fun en woon-werk naar Zaventem (binnendoor) en ik heb een Yamaha Majesty 400 gehad (allez, hij staat in mijn garage en moet te koop gezet worden) en heb daar een paar jaar woon-werk mee gedaan van het Mechelse naar Gent.

Eerlijk gezegd: als je regelmatig meer dan 100 km/u wil rijden, dan kan je beter een zwaardere scooter kopen. Als je veel autostrade wil doen, dan is een 300/400cc meer dan aangewezen. De topsnelheid ligt ergens rond de 160 km/u, maar dat moet je niet te veel doen. Het fijne daaraan is wel dat je vlot mee kan rijden op autostrade als het eens geen file is.

Soit, je hebt nu je PCX en dat is de enige optie als je vrouw er ook mee moet kunnen rijden, dus ben je meer met goede raad voor die scoot.

Autostrade: als het geen file is: vermijden en via binnnenwegen rijden. Als het toch maar een kort stuk autostrade is ga je daar ook niet te veel tijd mee verliezen en je gaat er veel meer van kunnen genieten/minder gevaarlijke momenten mee meemaken. Ik heb het ook ooit gedaan en als je maar net 110 km/u haalt voel ik me allesbehalve veilig op autostrade... En tussen de vrachtwagens blijven hangen vond ik ook maar niets.

Banden: vergeet inderdaad die banden die af-fabriek meegegeven worden. Als je daar nu al content mee zou zijn, dan gaan je ogen open als je eens echte bandjes erop legt. Ik heb op mijn Majesty Bridgestone Hoop banden gelegd en dat was een wereld van verschil! Je kan met zo'n scooter ook echt bochtjes pakken! ;-) (niet zoals met een motor, maar dat is normaal met de motor op de achteras en zo)

Voor de rest: veel plezier ermee! Minder vermogen is niet altijd minder plezant!
    Motorgeschiedenis: Honda CM125 Custom, Yamaha XJ900S Diversion, Suzuki DR800 Big, Yamaha XJR1200, BMW R1150GS, Suzuki RV125 Van Van + Yamaha Majesty 400 + Kawasaki Versys 650, BMW R1200GS (=huidige) + CBR600F4i (circuit)

7. The Following User Says Thank You to Smullie For This Useful Post:

Ghost77 (02-02-2016)

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    5

Pcx

Idd Utterdown .. Heb zelf wat aan het zoeken geweest en de meeste shops zijn in Nederlans. Nu een echte dip zou ik niet zeggen , eerder de vlotte beweging naar +/- 90 is niet te vergelijken met het resterende stukje. Scooter is net aangeschaft en aan gewichtjes ed.. Is niets te zien ... Niet afgevlakt , mooi afgerond.
    Eveneens aandrijfriem is nieuw..

Het zal eerder aan mezelf liggen daar ik iets steviger gewoon ben ;-) ...
    Maar goed, heb al wat info kunnen terug vinden bij de Noorderburen..

Smullie : Het is merendeels stad en wat provinciale wegen .. Stukje autostrade waar ik over spreek is verwaarloosbaar. Nu wist bij aankoop dat dergelijk type zeer vinnig was , maar uiteraard om wat op autostrade te gaan hollen .. Kan je idd beter niet doen.
    Het is zoals je vermeld eerder een keuze naar vrouw toe zodat ze eerst met dergelijk type kan omgaan ... En voor mezelf gemakkelijk werk/woon verkeer ... Het is dan ook de bedoeling tegen de zomer terug iets steviger aan te kopen voor mezelf ... En wie weet kan ik de andere kant tegen dan overtuigen haar rijbewijs te doen ;-) ...

Alvast bedankt guys voor de nodige info ... Minder vermogen is idd niet minder fun 👍🏻

Registratie
    Jun 2018
    Thanks
    0
    Ik heb destijds bij mijn PCX125 een andere vario gestoken met lichtere rollen maar dit bracht weinig.
    Mijn advies is vervang de rolletjes van de originele vario om de 10000 kilometer en tevens ook de aandrijfriem en indien nodig ook de koppelingsegmenten.
    Zo blijft de scooter maximaal presteren en vermijd je onnodige kosten door te experimenteren.
    Het vermogen van deze scooter is maar weinig dus kun je logischerwijs ook weinig extra snelheid of trekkracht uit het apparaat halen.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten