Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 30

Onderwerp: Gehoorschade dmv turbulentie

Registratie
    Jul 2016
    Thanks
    0

Gehoorschade dmv turbulentie

Sinds dat ik met de motor rijd, nu 3 jaar ben ik met mijn oren aan het sukkelen. Het is vooral de turbulentie waar ik erg veel last van heb.

In de loop der tijd heb ik al van alles geprobeerd. Verschillende helmen, alpine gehoorbescherming, 2 soorten gehoorbescherming op maat met andere filters, helmsok, double bubble scherm,… Mousse doppen hebben het beste resultaat, maar beschermen nog steeds onvoldoende.

Na iedere rit heb ik last van een piepgeluid in mijn oren, en het word precies alleen maar erger. Sinds ik een 2-tal weken geleden naar de ardennen ben geweest is de piep in mijn oren serieus erger geworden. Het inslapen gaat erg moeilijk en eenmaal in slaap ben ik ook heel vroeg wakker vanwege het onophoudelijke geluid.

Uit ervaring weet ik dat dit na enkele weken verminderd, maar het piepgeluid verdwijnt nooit helemaal. Integendeel zelfs !

Nu realiseer ik me ook dat hiervoor dringend een definitieve oplossing moet komen, of het is gedaan met motorrijden.

Het enige waar ik nog aan denk is een motor met betere windbescherming.
    De z1000sx of de gsx-s1000(f) lijkt me wel iets.

Iemand ervaring met deze motoren of nog eventuele tips?

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    217
    Met die motoren geen ervaring maar wat ik wel weet:

Als je geen turbulentie wilt en je gebruikt al oordoppen,
    kan je zelfs beter naar een naked bike kijken.

Zodra er een scherm/kuip op staat heb je kans op turbulentie.
    't is ook zeer persoonsafhankelijk.

Ik heb op mijn varadero na enkele uren autostrade last van mijn hoofd.
    Op mijn vfr was dit een pak minder.
    Op mijn sevenfifty had ik dit nooit.

Telkens getest met oorbescherming.

Waarom "werkte" de sevenfifty beter:
    Vol in de wind is soms beter als in een storende luchtstroom te zitten.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Jun 2009
    Thanks
    17
    gehoorschade is meestal onomkeerbaar, oordoppen bij motorrijden zijn geen overbodige luxe, turbulentie kan het best vermeden worden door klein of helemaal geen scherm, zoals een naked

Registratie
    May 2012
    Thanks
    11
    Ik rij reeds 12 jaar met de moto, vroeger nooit oordoppen. Nu altijd, linkerkant is al behoorlijk beschadigd, met een constante ruis als gevold. Ik merk zelfs met oordoppen, dat het gebulder op langere duur verschrikkelijk is. Daarom probeer ik lange ritten op de autostrade te vermijden of te beperken. Ik heb wel de indruk dat het geluid minder is met de SX, wanneer het windscherm in de hoogste stand is geplaatst.
    • GSX1100R 1996 - (2002-2005) Verkocht
    • Zx9r 1999 (C2) Cicuit. (2005 - 2014) Verkocht
    • Z1000SX 2011 (2011 - )
    • GSX-r1000 2015 Circuit - OW

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    101
    Maar, als ik gewoon half rechtop autostrade doe, heb ik toch veel meer problemen met de wind dan als ik mijn kin op het dashboard leg, achter het vliegenscherm. Heeft het misschien ook te maken met afstand scherm tot helm, want die is bij mij natuurlijk veel minder lang dan bij een tourer?
    ’13 CBR125R’16 CBR500R

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    217
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Estonian Bekijk Berichten
    Maar, als ik gewoon half rechtop autostrade doe, heb ik toch veel meer problemen met de wind dan als ik mijn kin op het dashboard leg, achter het vliegenscherm. Heeft het misschien ook te maken met afstand scherm tot helm, want die is bij mij natuurlijk veel minder lang dan bij een tourer?
    Omdat je half rechtop in de stroom komt die van je scherm komt.
    Omdat je volledig plat achter je scherm duikt, maar hoe comfortabel lig je dan op je motor

Vol in de wind met een naked, heb je geen specifieke stroom op je helm, waardoor het dus minder storend ervaren wordt.
    Je nek moet er even aan wennen, maar dat went vrij snel feitelijk.

Ik weet dat op bv de varadero weinig mensen een degelijke oplossing voor turbulentie vinden,
    met alle mogelijke formaten van scherm/opzetstukjes/...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    101
    Ik lig heerlijk op de tank, kan zo een dutje doen op de E40 maar dat geldt waarschijnlijk niet voor iedereen. Rechtop positie is dan weer helemaal niks voor mij.

Tussen scherm en kuip zit er ook een "ventilatiestreep", ik weet niet of dat bij jullie machines ook zo is, maar kan dat niet helpen?
    IMG_20160706_112959[1].jpg
    ’13 CBR125R’16 CBR500R

Registratie
    Jul 2016
    Thanks
    0
    Ik heb inderdaad gemerkt dat als ik onnatuurlijk hoog ga zitten ik een windruis ervaar. Bij een natuurlijke zithouding zit in de turbulentie van het scherm en klinkt het als een oorverdovend gebulder.

Misschien is een volledig naakte gsx-s1000 wel een oplossing.
    Mijn huidige motor is trouwens een cbr1000rr met double bubble scherm wat dit fenomeen kan verklaren.
    Laatst gewijzigd door Dancas; 06-07-2016 om 11:47.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3917
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Killerbe Bekijk Berichten
    Ik rij reeds 12 jaar met de moto, vroeger nooit oordoppen. Nu altijd, linkerkant is al behoorlijk beschadigd, met een constante ruis als gevold. Ik merk zelfs met oordoppen, dat het gebulder op langere duur verschrikkelijk is. Daarom probeer ik lange ritten op de autostrade te vermijden of te beperken. Ik heb wel de indruk dat het geluid minder is met de SX, wanneer het windscherm in de hoogste stand is geplaatst.
    Bij de SX, met scherm in hoogste stand, krijg ik turbulentie.
    Ik hou het liefst in laagste stand. Krijg wel de wind, maar geen turbulentie.

Twee weken ne piep ... ik zou sowieso eens naar een oorarts gaan
    Custom oordoppen zou ik in u geval ook aanraden, met de strafste filter. (standaard geven ze de medium filter).

http://www.audionova.be/nl/gehoorbes...otor-en-cabrio
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Jul 2016
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Experience_Matters Bekijk Berichten

Twee weken ne piep ... ik zou sowieso eens naar een oorarts gaan
    Custom oordoppen zou ik in u geval ook aanraden, met de strafste filter. (standaard geven ze de medium filter).

http://www.audionova.be/nl/gehoorbes...otor-en-cabrio
    Ik heb onlangs nog nieuwe zachte custom oordoppen laten maken met de strafste filter, maar zonder het gewenste resultaat.

Het beste resultaat heb ik nog steeds met de ear soft fx oordoppen met een demping van -39db. De hoogste bescherming die er te vinden is. Deze doppen beschermen tamelijk goed tegen alle geluiden, maar nog steeds klinkt het gebulder van de turbulentie oorverdovend.

Ik snap er ook niks van dat enkel ik hier last van heb. Anderen die tijdens een rit meerijden gebruiken nooit oordoppen en hebben totaal geen last.
    De laatste keer had ik zelfs mousse doppen in, watten in mijn helmmuts gestoken, kinstuk in de helm, helmsok rond de helm.... en nog werd ik gek van het geluid.

Misschien toch maar eens testrijden met een naked of een andere hobby zoeken....

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Gehoorschade door met de moto te rijden?
    Door Abi in forum Motorrijden en Lichamelijke Kwaaltjes
    Reacties: 471
    Laatste bericht: 01-04-2011, 06:05

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten