Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 37

Onderwerp: BRAINSTORM: De zoektocht naar HET zichtbaarheidsverhogende product voor motorrijders

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    mensen moeten maar eens aanvaarden dat je niet alles 100% kan beveiligen, en dat ongelukken altijd zullen blijven gebeuren. dat wil niet zeggen dat je niets moet doen, maar :
    * zaken om onze zichtbaarheid nog meer te vergroten ? neen dank u. enige wat ik op dit gebied zou willen is dat auto's overdag weer zonder licht rijden.
    maak aub geen fluo-clowns van ons, veel haalt dat toch niet uit. Ik ben heftruckmekanieker en kom op veel bedrijven. bijna overal moet je tegenwoordig fluo hesjes dragen. Daar is tegenwoordig zoveel fluo dat het ook al niet meer helpt. In een bos vol fluo bomen valt die ene rotte boom die ieder moment kan omvallen ook niet meer op ...
    andere zaken op mijn moto zetten om de zichtbaarheid te vergroten ? meen je dat ? flitslampen ? vlaggen ? zwaaiende armen ? ik zou begot niet weten wat op dit vlak zou kunnen helpen, maar aan het uiterlijk van mijn motor kom je alvast niet.
    * systemen om automobilisten te waarschuwen dat er een motorrijder aankomt ? neen dank u. zo'n systeem kan alleen op GPS gebaseerd zijn, wat wil zeggen dat het uiteindelijk mogelijk is ieder voertuig te volgen van de moment dat het in beweging is, en dat is nu net iets wat ik absoluut niet wil op mijn motor. Het aantal pv's dat ze op basis daarvan zouden kunnen opstellen is genoeg om een hele gemeente failliet te laten gaan
    verder zoals al gezegd : als in iedere auto voor iedere zwakke weggebruiker gewaarschuwd wordt (auditief/visueel), is dat om zot te worden. Hoe je trouwens een systeem gaat ontwikkelen dat voor aankomende fietsers/voetgangers waarschuwt is mij trouwens een raadsel. Zelfs als het alleen voor ons motorrijders zou zijn, zeg ik resoluut NEEN DANK U. er zijn al genoeg automobilisten die ons niet goed gezind zijn, als je ze allemaal nog eens constant gaat "ambeteren" met "opgepast, naderende motorrijder", zal dit aantal alleen maar toenemen.

Verder heb ik niet veel met gezegden, maar "schoenmaker blijf bij uw leest" is wel 1 dat de nagel op de kop slaat. Het staat iedereen vrij om vanalles te proberen, maar zorg dat buiten jezelf niemand anders de consequenties moet dragen van je eventuele mislukkingen/foutieve conclusies/.... kortom : ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar aangezien je zelf (nog) geen motorrijder bent, heb je eigenlijk totaal geen idee wat het is om motorrijder te zijn in het moderne verkeer en vind ik persoonlijk dat je ook geen deel kan uitmaken van diegene die oplossingen moeten zoeken voor eventuele problemen. Met goede bedoelingen is doorheen de geschiedenis al veel teveel slechts gedaan ...
    Laatst gewijzigd door janbros; 05-08-2016 om 10:03.

2. The Following User Says Thank You to janbros For This Useful Post:

adventurer (05-08-2016)

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    Laat ons eens gek doen, daar dient een brainstorm toch voor he?

Wat dacht je van een verplichte functionaliteit die elke nieuwe wagen moet hebben dat een melding maakt als er een zwakke weggebruiker in een straal van x meter van het voertuig is. In het geval van een motorrijder zou bv de snelheid van aangereden komen een factor kunnen zijn om een melding te geven...

Ben maar wat aan het free-wheelen...
    Je zou versteld staan hoeveel getuut en geflikker je in die auto dan krijgt. Na verloop van tijd krijg je gewenning en reageren ze niet meer adequaat op heel het licht- en klankspel. Zelfde heb je met Fluo. Tot pakweg 10 jaar terug zag je dat nergens. Toen dook het op en zagen de auto's ons ook wat meer. Ondertussen is het common en hebben ze er nog amper aandacht voor.
    Licensed to chill.
    Non Semper Arcum Tendit Apollo.
    2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Belang hechten aan veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers is imho een persoonlijke instelling, een state of mind. Geen enkel snufje zal helpen als je niet bereid bent om veiligheid op de eerste plaats te zetten. Een houding in de zin van "rechts is voor de verzekering en links is brute pech" is een typische houding van mensen bij wie het geen fluit kan schelen dat er iemand in de miserie terecht komt. Helaas is die houding bijna een norm geworden.
    Licensed to chill.
    Non Semper Arcum Tendit Apollo.
    2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

Registratie
    Sep 2014
    Thanks
    260
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B-Bart Bekijk Berichten

En daar ligt misschien al een mooi ding voorhanden... een systeem in de wagen dat ervoor zorgt dat je enkel kan bellen met je gsm en dat dit enkel handsfree kan gebeuren. DAT zou een haalbare zaak kunnen zijn. Alleen gaat het hier dan niet alleen om ongevallen met motoren, maar eerder om ongevallen in het algemeen. Ik weet dat er al een app bestaat die daarvoor zorgt, maar dan moeten mensen dat vrijwillig installeren en dan schiet het zijn doel voorbij.
    Ik heb de indruk dat automobilisten zich meer en meer bewust zijn van motorrijders in het verkeer.... behalve als ze met iets anders bezig zijn (laatst stak ik een wagen voorbij in een soort zijweggetje, terwijl die bestuurder pokemons aan het vangen was aan zijn stuur!). Waarmee ik bedoel dat een algemeen verbod van het gsm-gebruik in de wagen, al een héél grote stap voorwaarts is.
    Buiten wat zotte accidenten met de crossmotor in mijn vroege jeugdjaren, ben ik tot op heden gespaard gebleven van serieuze verkeersaccidenten. De plotse manoeuvres die ik heb moeten uitvoeren om een sms'ende automobilist te ontwijken daarentegen, kan ik afgelopen jaren al niet meer op 2 handen tellen.
    Wat heeft dit nu met de TS te maken? Wel, een "verbod" wordt sowieso door velen gewoon aan hun laars gelapt, dus moet het technisch mogelijk zijn om gewoon het gsm-gebruik onmogelijk te maken terwijl de motor loopt! Natuurlijk is dit iets waar TS niets aan kan veranderen, maar het is goed dat er meer en meer aandacht aan wordt besteed, zodat er misschien hier of daar wat druk wordt uitgevoerd op autofabrikanten en/of politiek.
    Aan deze laatste twijfel ik of het ooit iets zal veranderen, verkeersveiligheid is geen prioriteit. Laatst met iemand van justitie gepraat (tevens motorrijdster), die oorspronkelijk een hoge functie bij de Politie had. Ze zei dat het budget (grotendeels afkomstig van penale boetes) dat besteed wordt aan verkeersveiligheid, vele malen kleiner is dan het bedrag dat gebruikt wordt om het innen van de boetes te versnellen!
    Waarmee men in dit geval heel duidelijk stelt dat, bijvoorbeeld, een automobilist die zijn wegentax niet betaald heeft gevaarlijker/prioritair is ten opzichte van een automobilist die zijn levensverhaal via sms doet op de ring rond Brussel.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MannyG Bekijk Berichten
    Een rapport van mobiel vlaanderen (wat je hier kan vinden) zegt immers dat 62% van de motorrijders verklaart dat een andere weggebruiker de oorzaak is van het ongeval. Jammer is de subjectiviteit hiervan en dat het niet berust op objectieve gegevens.
    Je schrijft het zelf, zo'n verklaring is nogal subjectief.
    Denk dat het werkelijk cijfer een stuk omlaag kan, 50% lijkt me meer realistisch. Motorrijders zijn zeker niet heiliger dan de paus.
    Hoe graag we ook de schuld geven aan alle andere weggebruikers, er gebeuren nog steeds teveel ongevallen waar we de oorzaak bij de motorrijders zelf moeten gaan zoeken. (dikwijls is er geen tweede partij)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MannyG Bekijk Berichten
    Wat is volgens jullie het grote probleem omtrent zichtbaarheid?
    Het is niet alleen de zichtbaarheid volgens mij, maar de combinatie van zichtbaarheid, verkeerd inschatten van de snelheid en verstrooidheid achter het stuur.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Experience_Matters Bekijk Berichten
    Een GPS (of ander kaartlezend apparaat met GPS) dat u aangeeft of een bocht een dichtknijper (een bocht die opeens een kleinere radius krijgt) is, of hoe scherp een blinde bocht is (of er gevaren achter zijn).
    Ik zie hier vaak, vooral newbs, op deze punten zware fouten maken, waardoor ze op het andere rijvak komen of gevaarlijke rem maneuvers doen etc ...
    Die bochten zijn niet per se moeiljik, gewoon moeilijk in te schatten.
    Ik denk dat een goede bochtentechniek zo'n fouten eerder zal voorkomen dan een GPS die u aangeeft of een bocht al dan niet gaat dichtknijpen.

Voortgezette rij-opleidingen zijn volgens mij dan ook nuttiger dan digitale info.
    Daar zal je leren dat je een bocht beter te traag dan te snel in rijd... en op die manier beperk je het risico om eruit te gaan al voor een groot deel.
    (dat niemand perfect is mag duidelijk zijn, er zal altijd een risico blijven bestaan)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Experience_Matters Bekijk Berichten
    Auto's (en moto's) die over de witte lijn gaan.
    Hangt af van periodes, maar soms zie ik ze toch vaak. En het lijkt me puur uit luiheid (niet overdreven snelheid, alhoewel die nog erger zijn).

Onoplettenheid ... in't algemeen, vaak gepaard met gsm gebruik, al valt dat hier een pak meer mee dan in Vlaanderen, eens de banen wat meer uitdaging bieden.
    Maw ... je kan je nog zo zichtbaar maken als je wilt, als ze niet kijken dan gaat het niet veel uitmaken, en de keren dat ik moet ingrijpen wegens niet gezien te worden, was het bijna steeds een bestuurder die niet met het verkeer bezig was.

Feit... er zijn teveel bestuurders met andere dingen dan het verkeer bezig.
    Daarom deel ik Z146 z'n mening... defensief rijden en proberen om het verkeer te lezen gaat meer resultaat bieden dan een betere zichtbaarheid.
    De combinatie is misschien nog beter.

Maar we kunnen niet alle schuld steken op de automobilisten alleen... we hebben, als motorrijder, ook veel zelf in de hand.
    Als ik hoor dat er motorrijders hier in de straat in 2de versnelling tot in hoge toeren doortrekken dan stel ik me toch ook vragen. Je mag hier 50 en je hebt voorrang op de zijstraten...
    De automobilist die uit de straat komt zal wellicht in fout zijn als ze er tegen knallen... maar wie zou de oorzaak zijn van dat ongeval??

Ik ben één keer tegen een auto geknald, ik was in mijn recht, maar als ik achteraf eerlijk moet zijn... denk dat we beide evenveel in de fout zijn gegaan. Hij had me niet gezien, maar ik reed te snel..

Alleen aan de zichtbaarheid werken gaat volgens mij zoveel niet opbrengen..

Maar aan die zichtbaarheid werken naast het volgen van voortgezette opleidingen, defensief rijden en daarnaast ook nog eens proberen om het rijgedrag aan te passen aan de omgeving... dat zou wel eens wat kunnen doen...
    Laatst gewijzigd door adventurer; 05-08-2016 om 10:19.

Registratie
    Apr 2013
    Thanks
    106
    Het meeste is ondertussen ook al gezegd en veel heb ik daar niet aan toe te voegen. Wat me wel meteen opvalt is dat je het motorrijden laat omdat je denkt dat je daarmee automatisch een soort van doodvonnis tekent. Die mening hoor ik wel vaker en steeds van mensen die zelf niet rijden en geen motorrijders in hun omgeving h3bben. We gaan al veel winnen als dat beeld veranderd. Ook al hoor je bij een kwetsbare groep.
    Risico's horen erbij maar er zijn zoveel activiteiten met risico zonder dat er daar meteen een stempel op geplakt wordt.

En een brainstormgroep opstarten wanneer je geen tijd hebt om ermee aan de slag te gaan? Volgens mij gaat die gauw een stille dood sterven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    114
    Eerst en vooral, het visuele aspect dacht ik zelf al dat er geen andere opties meer waren om het nog een beetje deftig te houden, wat bij deze meermaals bevestigd is.
    De autobestuurders verplichten om waakzamer te zijn, minder nonchalant te rijden en gsm niet te gebruiken e.d. zal ook geen optie zijn.
    Wat Z146 en B-Bart zeggen nam ik al aan (erg eigenlijk, anno 2016), maar ik hoopte dat er nog iets was om dit een beetje te kunnen verbeteren. (B-Bart, die A12 zou bij mij ook dagelijkse kost worden )
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
    …ieder voertuig te volgen van de moment dat het in beweging is, en dat is nu net iets wat ik absoluut niet wil op mijn motor…
    Wel, er is nog steeds zo iets als privacy (al zal dit begrip binnen 50 jaar waarschijnlijk iets zal zijn om van te dromen), en dit zou niet worden vrijgegeven aan derden. Ook kies je natuurlijk zelf of je van het ‘systeem’ gebruik zou maken of niet. Het zou trouwens eerder in appvorm zijn, waarmee je kiest wanneer je de app aanzet of niet, en je dus kiest of je kan opgemerkt worden of niet.
    verder zoals al gezegd : als in iedere auto voor iedere zwakke weggebruiker gewaarschuwd wordt (auditief/visueel), is dat om zot te worden. Hoe je trouwens een systeem gaat ontwikkelen dat voor aankomende fietsers/voetgangers waarschuwt is mij trouwens een raadsel. Zelfs als het alleen voor ons motorrijders zou zijn, zeg ik resoluut NEEN DANK U. er zijn al genoeg automobilisten die ons niet goed gezind zijn, als je ze allemaal nog eens constant gaat "ambeteren" met "opgepast, naderende motorrijder", zal dit aantal alleen maar toenemen.
    Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt, maar het zou in eerste instantie louter voor motorrijders zijn. Daarbij zou het, ook voor de autobestuurder een vrijwillig iets zijn (wat uiteraard wel zou gemotiveerd worden, anders is er weinig aan) en dus ook geen verplichting. Er zijn genoeg mensen die een coyote in de auto hebben en hier ook voor kiezen. Het ene om geen verkeersboete te hebben, het andere om geen medemens omver te knallen.

Verder heb ik niet veel met gezegden, maar "schoenmaker blijf bij uw leest" is wel 1 dat de nagel op de kop slaat. Het staat iedereen vrij om vanalles te proberen, maar zorg dat buiten jezelf niemand anders de consequenties moet dragen van je eventuele mislukkingen/foutieve conclusies/.... kortom : ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar aangezien je zelf (nog) geen motorrijder bent, heb je eigenlijk totaal geen idee wat het is om motorrijder te zijn in het moderne verkeer en vind ik persoonlijk dat je ook geen deel kan uitmaken van diegene die oplossingen moeten zoeken voor eventuele problemen. Met goede bedoelingen is doorheen de geschiedenis al veel teveel slechts gedaan ...
    Wederom, indien je dat niet wilt word je er in de verste verte niet met lastig gevallen. MOTORrijder ben ik nog niet, maar het probleem heb ik wel al aan den lijve ondervonden. Ook zou de eigenlijke uitwerking pas deftig van de grond komen eens ik zelf al rondtuf op onze Vlaamse wegen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smiley Bekijk Berichten
    Het meeste is ondertussen ook al gezegd en veel heb ik daar niet aan toe te voegen. Wat me wel meteen opvalt is dat je het motorrijden laat omdat je denkt dat je daarmee automatisch een soort van doodvonnis tekent. Die mening hoor ik wel vaker en steeds van mensen die zelf niet rijden en geen motorrijders in hun omgeving h3bben. We gaan al veel winnen als dat beeld veranderd. Ook al hoor je bij een kwetsbare groep.
    Risico's horen erbij maar er zijn zoveel activiteiten met risico zonder dat er daar meteen een stempel op geplakt wordt.
    Eerst en vooral: ikzelf zou het wel doen, mijn omgeving is minder enthousiast. Voorts heb ik zelf wel al met een monkey rondgetuft (oke, op visueel vlak is dit wel het andere extreem) met een accident waar ik het met veel geluk heb kunnen navertellen (toch wel ne mooie salto gemaakt alvorens neer te gaan ). Ik was hier volledig in m’n recht, de andere bestuurder maakte een lijnfout in een bocht , maar met een dergelijk systeem kon het vermeden zijn.
    Na de reacties van iedereen, waarvoor dank, zal ik mezelf misschien toch moeten overtuigen dat verbeteringen op dit vlak niet in eigen handen liggen, tenzij persoonlijke rijvaardigheid en bescherming (waar ik ook niet op zal besparen).
    Bedankt iedereen.

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt, maar het zou in eerste instantie louter voor motorrijders zijn. Daarbij zou het, ook voor de autobestuurder een vrijwillig iets zijn (wat uiteraard wel zou gemotiveerd worden, anders is er weinig aan) en dus ook geen verplichting. Er zijn genoeg mensen die een coyote in de auto hebben en hier ook voor kiezen. Het ene om geen verkeersboete te hebben, het andere om geen medemens omver te knallen.
    wie denk je daar vrijwillig mee te bereiken ? alleen diegene die zich reeds bewust zijn van het probleem.
    diegene die het echte probleem zijn zien het nut daar echt niet van in ...

10. The Following User Says Thank You to janbros For This Useful Post:

B-Bart (06-08-2016)

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    114
    wie denk je daar vrijwillig mee te bereiken ? alleen diegene die zich reeds bewust zijn van het probleem.
    diegene die het echte probleem zijn zien het nut daar echt niet van in ...
    Wel geen verplichting in die zin dat het niet door uw strot wordt geduwd, uiteraard zou er wel geprobeerd worden om dit in de aandacht te brengen en de mensen warm te maken hiervoor.

Maar goed, ik denk dat ik het voorlopig zo laat, en eens ik zelf enkele duizend motokilometers heb, kan ik er nog eens over denken
    Toch bedankt voor alle feedback, de voetjes zijn terug op de grond.
    Rijbewijs dan maar

Registratie
    Jan 2015
    Thanks
    221
    Veel wagens hebben al zo een rood lampje in de spiegel om aan te geven dat iemand in je dode hoek zit en je dus niet van rijvak mag veranderen. Dit systeem kan misschien uitgebreid worden met een infrarood ontvanger zodat het ook verder werkt, op moto's kan dan een infrarood zender geplaatst worden, dit systeem zorgt er dan zelfs voor dat enkel de spiegel-lampjes gaan oplichten aan de juiste kant. Uitermate efficient bij het file filteren denk ik.

Verder zie ik niet echt iets anders op dit moment, het is uiteraard ook niet de bedoeling dat je auto er aan de binnenkant als een kermis attractie gaat uitzien.

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Goed product voor winterstalling
    Door Chr-Re-ie in forum Motorstalling
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 09-11-2016, 12:50
  2. zoektocht naar KTM 690 SMC testrit
    Door wreckah in forum Adventure en Allroad bikes
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 19-04-2012, 10:06
  3. Ruimtelijk kader voor zoektocht motocrossterreinen
    Door Imno in forum Nieuws uit de Motorwereld