Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 t/m 30 van 37

Onderwerp: BRAINSTORM: De zoektocht naar HET zichtbaarheidsverhogende product voor motorrijders

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrazyBen Bekijk Berichten
    Veel wagens hebben al zo een rood lampje in de spiegel om aan te geven dat iemand in je dode hoek zit en je dus niet van rijvak mag veranderen. Dit systeem kan misschien uitgebreid worden met een infrarood ontvanger zodat het ook verder werkt, op moto's kan dan een infrarood zender geplaatst worden, dit systeem zorgt er dan zelfs voor dat enkel de spiegel-lampjes gaan oplichten aan de juiste kant. Uitermate efficient bij het file filteren denk ik.

Verder zie ik niet echt iets anders op dit moment, het is uiteraard ook niet de bedoeling dat je auto er aan de binnenkant als een kermis attractie gaat uitzien.
    Zit je denk ik weer met hetzelfde probleem. In het begin ben je daar allert voor, maar na een tijdje gaat het richting je onderbewustzijn tot op het punt dat je het eigenlijk gewoon gaat negeren. Too much input en je begint al de signalen onbewust te selecteren naar eigen belangrijkheid (selectieve waarneming).
    Licensed to chill.
    Non Semper Arcum Tendit Apollo.
    2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    114
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Imno Bekijk Berichten
    Zit je denk ik weer met hetzelfde probleem. In het begin ben je daar allert voor, maar na een tijdje gaat het richting je onderbewustzijn tot op het punt dat je het eigenlijk gewoon gaat negeren. Too much input en je begint al de signalen onbewust te selecteren naar eigen belangrijkheid (selectieve waarneming).
    Ik begin jullie denkpiste te volgen en.....

Zal me met het geld en tijd da ik uitspaar in onderzoek een schoon passend lederen combi en voldoende rijlessen betalen
    Tzal toch al iets doen en dan kan ik na een goed jaar toch weer plezier hebben van ne moto Zonder zand, stof en aarde te fretten deze keer

3. The Following User Says Thank You to MannyG For This Useful Post:

Imno (07-08-2016)

Registratie
    Jan 2015
    Thanks
    221
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Imno Bekijk Berichten
    Ik denk juist omgekeerd, op voorwaarde dat het goed werkt natuurlijk.
    Als dat lampje in de spiegel aan gaat en je veranderd toch van vak, dan rij je eigenlijk bewust tegen iemand aan, wie doet dat nu?

Het is zo een beetje als parkeersensoren of de adaptive cruiscontrol radar die aangeeft dat je moet remmen (als de cruiscontrol uit staat), soms kan/moet je deze systemen misschien een klein beetje negeren, maar meestal hebben ze het toch juist.

Je moet ook rekening houden met het volk wat op de baan zit he, hier op 2fast4u allemaal heel goede chauffeurs natuurlijk maar de rest van belgie ... voor die mensen is dat wel een enorme hulp.

5. The Following User Says Thank You to CrazyBen For This Useful Post:

B-Bart (08-08-2016)

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3208
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MannyG Bekijk Berichten
    Ik begin jullie denkpiste te volgen en.....

Zal me met het geld en tijd da ik uitspaar in onderzoek een schoon passend lederen combi en voldoende rijlessen betalen
    Tzal toch al iets doen en dan kan ik na een goed jaar toch weer plezier hebben van ne moto Zonder zand, stof en aarde te fretten deze keer
    Lijkt me inderdaad een goed plan
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

7. The Following User Says Thank You to Cowboy For This Useful Post:

MannyG (08-08-2016)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    344
    Topic is gestart met het oog op zichtbaarheid als ik nog juist mee ben.
    Mijn persoonlijke (heb je het gelezen ) ervaringen :
    Toen ik in mijn beginjaren reed was er geen fluo, het was zelfs niet verplicht licht te voeren. Maar we waren wel zichtbaar genoeg om ons klem te rijden in een file, want ze hadden wel gezien dat we die file wilden filteren en dat was toen niet toegelaten. Tevens waren toen bij defintitie alle motorrijders uischot en snelheidsduivels (misschien wel gedeeltelijk waar) en dus ook het opmerken waard. Maar dat was de tijd dat iedereen reed, minstens één hand aan het stuur want we mochten toen nog actief rijden, auto of motor. (man ik wordt oud )
    Nu echter rijdt de auto met je, je bestuurt hem niet meer, je wordt erdoor verplaatst, zeker hier. De absurde opgelegde snelheidsbeperkingen dragen er alleen toe bij, auto's zijn zoveel beter dan dertig jaar terug, de wegen zijn in even slechte staat maar dat vangt de auto wel op, maar zo gauw de weg niet meer kaarsrecht is moet de snelheid drastisch naar beneden, komt daarbij dat het zoveel drukker is dan toen en je haalt nog dertig gemiddeld in dit apenland, geen wonder dat iedereen zich steendood verveelt op de weg en maar andere dingen gaat doen. GSM, krant lezen, laptop op het dashboard, frietjes eten, film kijken, je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het gezien vanop mijn hogere positie als motard. Dat en de toenemende mentaliteit dat de wereld rond het individu draait en ze dus geen aandacht moeten hebben voor wat er rond hen gebeurt (ze lezen het wel op FB) maken het alleen erger. Gelukkig zijn er ondertussen wel zoveel meer mensen die met de motor rijden dan toen, iedereen kent er nu wel eentje in familie of vriendenkring waardoor we niet automatisch uitschot zijn. Maar dat brengt weinig zoden aan de dijk, vroeger werden we bewust van de baan gereden, nu worden we onbewust genegeerd.

Om het dus op zichtbaarheid te houden heb ik wel wat dingen ondervonden die beter kunnen. Licht (verplicht ) voeren was een grote verbetering, maar nu elke auto dagrijlichten heeft vallen we niet meer op. Fluo is aardig, maar relatief, miste onlangs fluo politzei met op de achtergrond een koolbloemveld zoals je wel vaker ziet in de Eifel, wacht nog steeds met spanning de postbode af

Vorig jaar reed ik echter met een zwarte multistrada een geliefd bebost stukje in Luxemburg. Dubbele koplamp, gouden vorkpoten en voor de rest zwart. Kom ik in tegengestelde richting zelfde motor tegen en het viel me op dat dat dan ook het enige zichtbare was op klaarlichte dag : gouden vorkpoten en dubbel licht, al de rest was weg.

Ander verhaal was een paar jaar geleden toen een zekere Gery crashte op een Ardennenrit met zijn knalgele Duc. we zijn hem meer dan 20 minuten aan het zoeken geweest en het was een geluk dat zijn knalgele spiegel nog net op de rand van de weg lag, of het had er slecht uit gezien voor hem. (hij lag 50m verder in een rivierbedding, motor verscholen onder overhangende boom)

Nog een ander verhaal is toen een vriendin van me, (zelf motorrijdster en dus alert), bij een inhaalmanoeuvre bij ochtendgloren een motorrijder frontaal aanreed. Niet gezien tot hij binnen straal van koplampen kwam (90+90=180km/h) Na reconstructie (slachtoffer wilde maar wat graag meewerken om verklaring te zoeken) bleek dat zijn koplamp net op lijn zat met de rechter koplamp van een auto die 100m achter hem reed, en hem dus onzichtbaar maakte.

Mijn oplossingen voorlopig : mijn koplamp staat altijd net iets te hoog afgesteld om verschil te maken met de rest van de lichtjes, bijkomend voordeel is dat ze als ik tempo maak snel zien dat het flikkert en hen (koekblikrijders) dus bedachtzamer maakt.
    Verder is in ieder geval mijn helm al wat zichtbaarder door lichte stukken en de Franse reflective tape. Ook is elk motorkledingstuk ondertussen voorzien van reflecterend materiaal. Vorige motoren waren ook altijd voorzien van dubbelle koplamp in xenon in 8000K om kleurverschil te hebben met de rest, met huidige motor kan dat niet ( can-bus voor de zogenaamde veiligheid, alsof je zelf niet even kan zien of je koplamp niet meer werkt ) maar plan ik wel led sidelights. Bijkomend voordeel van die driehoek is dat aankomende snelheid door referentie veel beter ingeschat kan worden.

Maar feit blijft hier in ons landje dat bestuurders niet meer rijden, door te makkelijke auto's en te lage snelheden. In gelijk welk buitenland, zeker waar het door bochten wat uitdagend wordt, houden ze hun handen aan het stuur, Gelijk waar in de Alpen, Eifel groot stuk, Luxemburg, Dolomieten, Swarzwald, ja zelfs in Griekenland of Portugal waar iedereen het er maar over heeft dat ze rijden als gekken, ze rijden tenminste wel zélf agressief en dus voel ik er me veiliger dan hier waar ze pokemon jagen terwijl ze toevallig op de bestuurderszetel zitten.
    S1000XR

9. The Following User Says Thank You to Antropos For This Useful Post:

E.M. (10-08-2016)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    553
    Dat wij-zij verhaal waarin wij, de motorrijders, de goede zijn en zij de slechten, die met hun koekblik... daar ga ik niet in mee...

Zo'n verhalen kom je ook dikwijls tegen bij groepen fietsers, zij vinden ook altijd dat zij de dupe zijn van het andere wegverkeer.

Mijn idee hierover is dat je zeker een punt hebt, en dat er teveel weggebruikers niet aandachtig genoeg zijn, maar ik ga niet mee in het verhaal dat het altijd de koekblikrijders zijn die zich hier schuldig aan maken.
    Procentueel gezien zijn er volgens mij net zoveel motorrijders (en andere weggebruikers, denk maar aan fietsers) die gevaarlijke situaties creëren onderweg.

Iedereen zoekt voor zichzelf een oplossing, maar uw licht bewust verkeerd afstellen vind ik eerlijk gezegd een beetje egoïstisch. Het zal misschien aan mij liggen, maar ik stoor me aan die felle lichten van een tegenligger, of dat nu een auto, motor of fiets is.
    Ik kom 's morgens als ik (met de fiets) naar het werk rij ook altijd een fietser tegen die een schijnwerper heeft gemonteerd, plezant is anders op een donker fietspad... hij heeft dat licht wellicht ook geplaatst om beter zichtbaar te zijn, alleen jammer dat hij iedereen op z'n weg verblindt met dat ding.

Maar je hebt een punt, je valt op in het verkeer. Het is alleen de manier waarop waar ik persoonlijk niet achter sta.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3490
    Ik volg ook het verhaal dat Antro post ( )

Ik rij nog niet zo lang met de wagen, maar 16 jaar.
    Maar ik heb die evolutie van "actief meedoen aan het verkeer" vs "verveeld in rijtjes aanschuiven" ook meegemaakt.
    En ben verschillende keren kwaad op mezelf geweest toen ik bepaalde zaken niet meer zag (ne fietser achter mij, motor die voorbijsteekt etc ...).
    Het is gewoon een hele (saaie) opdracht geworden om je steeds ten volle te concentreren in het uber saaie verkeer in dichtbevolkt Vlaanderen.
    En na een kwartier aanschuiven tegen 30-40 ... betrap ik er mezelf op dat ik ook niet meer om de minuut in de achterspiegel etc kijk, wat vroeger wel steeds het geval was.

Voor mij is dat geen wij vs hun verhaal ... want eens we in dezelfde situatie zitten, begaan we ook in (bepaalde) mate dat concentratieverlies, gevoed door saaiheid en het slakkegangetje.

IMO je hebt gewoon genoeg prikkels nodig om 100% aandachtig te blijven.
    De moderne wagens nemen bijna al die prikkels weg (geluidsdemping, comfort, etc ...) en de gecreëerde verkeers situaties zijn om van in slaap te vallen.
    Dat is ook de reden waarom motor rijden me zo aanstaat. Je krijgt enorm veel prikkels en je moet er wel de aandacht constant bijhouden.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

8 maart 2020: 2fast4u Zeelandrit: wie komt af?

12. The Following User Says Thank You to E.M. For This Useful Post:

Antropos (11-08-2016)

Registratie
    Apr 2012
    Thanks
    26
    Vandaag op een rit van nog geen 20km moeten uitwijken voor :
    - een tutje die, in haar mini cooper mét kleine op de achterbank, maquillage aan het aanbrengen was tijdens het rijden
    - een blaas in een monovolume die, vanop zijn oprit voor een tractor de weg wou kruisen terwijl ik een 100% legaal inhaalmanoeuvre aan het uitvoeren was
    - een harmonicabus van de lijn, die van het rechterrijvak het linker overstak om ineens naar de linker voorsorteerstook te rijden waar bibi aan het rijden was.

Denk je dat het dan echt helpt om de zichtbaarheid te vergroten terwijl de helft van motorvoertuigbesturend België niet eens de moeite doet om uit zijn doppen te kijken?
    Leg je toe op een mentaliteitswijziging van de gemiddelde weggebruiker en je zal bakken meer succes en lof oogsten.
    When in doubt, lean more.

[SIGPIC][/SIGPIC]

Open your mind, freedom's a state.

14. The Following User Says Thank You to ErrEs For This Useful Post:

B-Bart (10-08-2016)

Registratie
    Sep 2008
    Thanks
    139

Duitsland is daar een schoolvoorbeeld in.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik bij het filefilteren ook vaak mijn grootlicht permanent op heb staan. En dat werkt.
    Ducati Multistrada 1200 Enduro '16
    (ex BMW R1200 GSA '11)
    (ex Yamaha FJR 1300 k6)
    (ex Suzuki Bandit 650N k7)

Registratie
    Aug 2014
    Thanks
    643
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B-Bart Bekijk Berichten

Duitsland is daar een schoolvoorbeeld in.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik bij het filefilteren ook vaak mijn grootlicht permanent op heb staan. En dat werkt.
    Als er überhaupt gekeken wordt wel, maar anders? Denk dat blauwe zwaailichten en sirene het best helpen, maar ja, dat is maar aan een enkeling voorbehouden...

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Goed product voor winterstalling
    Door Chr-Re-ie in forum Motorstalling
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 09-11-2016, 12:50
  2. zoektocht naar KTM 690 SMC testrit
    Door wreckah in forum Adventure en Allroad bikes
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 19-04-2012, 10:06
  3. Ruimtelijk kader voor zoektocht motocrossterreinen
    Door Imno in forum Nieuws uit de Motorwereld