Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 37

Onderwerp: BRAINSTORM: De zoektocht naar HET zichtbaarheidsverhogende product voor motorrijders

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    114

Lightbulb BRAINSTORM: De zoektocht naar HET zichtbaarheidsverhogende product voor motorrijders

Gegroet allen!

Enkelen zullen me misschien herinneren van een topic uit 2014, waarbij ik op zoek ben gegaan naar een motor met jullie deskundige advies indachtig. Toen is uit de bus gekomen dat het nog wat te vroeg was wegens het budget en andere geldopslorpende activiteiten, evenals de tegenkanting omtrent de veiligheid. Dit laatste is nog steeds het grootste probleem.

Nu is er in die 2 jaar veel gebeurd, ik heb in het buitenland gezeten, en nog allerlei zaken die jullie waarschijnlijk geen fluit interesseren .

Daar ik nu zelf wat ervaring heb als product developer, mijn ondernemersdrang sterker dan ooit is en ik mogelijks binnenkort dagelijks een 130-tal kilometer woon-werkverkeer zal mogen afleggen, ben ik aan het denken gegaan. Ik wil immers niet dagelijks uren in de file staan, en de piste al fietsend is geen dagelijks haalbaar scenario.

Concreet, wil ik op zoek gaan naar dé manier om ons, motorrijders, zichtbaar te maken voor andere bestuurders. De veiligheid vergroten (Al rijd ik zelf nog niet op de openbare weg, ik vind het groepsgevoel belangrijk ). Een rapport van mobiel vlaanderen (wat je hier kan vinden) zegt immers dat 62% van de motorrijders verklaart dat een andere weggebruiker de oorzaak is van het ongeval. Jammer is de subjectiviteit hiervan en dat het niet berust op objectieve gegevens. Echter, men noemt geen koe bont of er is een vlekje aan, en 62% is niet niks. Om ongevallen terug te schroeven is inspelen op deze zichtbaarheid mijn inziens de beste optie (indien iemand iets anders denkt, aub, vertel het me).

Ik zit hier reeds een tijdje over na te denken, en heb al enkele concepten in gedachten. Zowel systemen waardoor autobestuurders geïnformeerd worden door naderende motorrijders (reeds aan het uitwerken) als zaken die plain simple op het visuele inspelen en de zichtbaarheid daadwerkelijk optisch vergroten.

Ik ben voorlopig aan het werk aan m'n thesis, en zal hier dus in de nabije toekomst niet super actief aan kunnen verder werken.
    Waarom ik dan dit topic heb gestart? Ik zou beroep willen doen op jullie persoonlijke ervaringen, deskundigheid en meningen.
    Ik zou dit topic een beetje willen laten fungeren als een 'brainstorm'.

Wat is volgens jullie het grote probleem omtrent zichtbaarheid?
    Waarom zijn er jammer maar helaas nog steeds zo veel motorongelukken, al dan niet gedeeltelijk veroorzaakt door een andere weggebruiker?
    Wat zou volgens jullie een oplossing kunnen bieden?
    Ben je reeds op de hoogte van bestaande systemen?
    Welke andere aspecten zijn mogelijks interessant om onderzoek naar te verrichten?
    Welke mogelijke partners kan ik hiervoor aanspreken? Overheidsdiensten die hierover betere gegevens hebben?
    Hoeveel zou jij ervoor over hebben om je zichtbaarheid en dus veiligheid drastisch te verhogen?
    Zou je het liefst een fysiek product hebben om op de motor te plaatsen of eerder iets 'virtueel'?

Kortom, alles dat jullie denken dat me zou kunnen helpen in deze uiterst moeilijke zoektocht wordt met dank aanvaard.
    Ik hoop uiteindelijk een concept volledig uit te werken om vervolgens dit topic het 'projectdagboek' te laten zijn waarmee ik jullie op de hoogte houd.

Handig om weten is ook dat ik in om het even welke project, product, onderneming (of hoe je het ook wil noemen) dat ik start steeds wil teruggeven aan de nevengroepen. Om het te illustreren met een verzonnen voorbeeld: mocht ik een Porsche verkopen zou een deel van de winst gaan naar mensen die zich geen transportmiddel kunnen permitteren maar dit wel broodnodig is in hun leven. Social entrepreneuring.

In dit geval zou ik, indien er uiteindelijk een product komt, een deel van de winst integraal willen gebruiken om mensen die het slachtoffer zijn geworden van een motorongeval te steunen. Een concreet plan heb ik nog niet, maar de ervaring leert me dat het 'Eureka-moment' hieromtrent gedurende het proces plaatsvindt. Dit kan financieel zijn, dit kan door bewustmakingscampagnes zijn, om het even wat. Ook hierover hoor ik reeds graag jullie mening. Hoe zien jullie dit het liefste gebeuren?

Ik start dit topic nu al, zodat er eens ik terug wat meer tijd heb reeds wat materiaal is om met te werken.

Ik weet dat ik hoogstwaarschijnlijk de wind van voor zal krijgen van enkelen, of dat mijn bedoelingen in twijfel zullen worden getrokken.
    Daarvoor kan ik enkel zeggen; ikzelf zal wegens privéredenen me mogelijks nooit op de openbare weg kunnen begeven met de motor indien ik geen oplossing vindt. Ook besef ik dat het kan overkomen dat ik er zelf iets wil aan verdienen. Wel. Indien ik na uren, weken, maanden of (hopelijk geen) jaren onderzoek en testen het product kan beginnen verkopen, zou ik er uiteraard graag wat aan overhouden. Ik denk dat dit dan ook geen misdaad is. Ik wil me echter enorm toeleggen op het 'giving-back'-aspect. Er zijn reeds eerdere bedrijven die dit succesvol in hun bedrijfscultuur hebben weten te verwerken, en ik ben hierdoor enorm geïntrigeerd. Mensen wiens interesse gewekt is raad ik aan de boek 'Start something that matters' te lezen van Blake Mycoskie. Deze is in het Engels.

Kritiek kan ik gerust verdragen, ik heb een dik vel (ik maak mezelf toch graag wijs dat het vel is
    ) maar doe het aub op een correcte manier.

Alvast een dikke merci voor ieders bijdragen,

Manny
    Laatst gewijzigd door MannyG; 04-08-2016 om 21:17. Reden: foutje met tekstgrootte

Registratie
    May 2016
    Thanks
    126
    Ik rij al 20 jaar met moto en heb denk ik in totaal 4 accidenten gehad...
    Geen 1 in fout en 3 der van door auto bestuurder die aant manevreren was en bezig was met zijn ( haar ) ding... ( achteruit rijden, paking oprijden overkant van staat zonder pinker, en straat in rijden lings van de baan... ) en als ge dan op de grond licht komen ze bij u van wa doe gij nu...

Dus persoonlijk denk ik zelfs al rijd ge met ne fluo moto met fluo pak met een zwaai licht op uwen helm...
    Dan nog vrees ik dat het zal zijn van sorry ik had u ni gezien...

Verwittiging in auto lijkt mij dan een beter idee...
    superkalifrajilisdiespialidojoes

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3477
    Kwa veiligheid hier in bochtenland.

Een GPS (of ander kaartlezend apparaat met GPS) dat u aangeeft of een bocht een dichtknijper (een bocht die opeens een kleinere radius krijgt) is, of hoe scherp een blinde bocht is (of er gevaren achter zijn).
    Ik zie hier vaak, vooral newbs, op deze punten zware fouten maken, waardoor ze op het andere rijvak komen of gevaarlijke rem maneuvers doen etc ...
    Die bochten zijn niet per se moeiljik, gewoon moeilijk in te schatten.

Auto's (en moto's) die over de witte lijn gaan.
    Hangt af van periodes, maar soms zie ik ze toch vaak. En het lijkt me puur uit luiheid (niet overdreven snelheid, alhoewel die nog erger zijn).

Onoplettenheid ... in't algemeen, vaak gepaard met gsm gebruik, al valt dat hier een pak meer mee dan in Vlaanderen, eens de banen wat meer uitdaging bieden.
    Maw ... je kan je nog zo zichtbaar maken als je wilt, als ze niet kijken dan gaat het niet veel uitmaken, en de keren dat ik moet ingrijpen wegens niet gezien te worden, was het bijna steeds een bestuurder die niet met het verkeer bezig was.

Veel geluk met het project alvast
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

8 maart 2020: 2fast4u Zeelandrit: wie komt af?

Registratie
    Jun 2008
    Thanks
    104
    Van de 2 accidentjes is er 1 door de onachtzaamheid van een bestuurder die uit de file wegreed en me dus niet had gezien. Neej, ik was niet in fout en mocht daar toen rijden en ben vervolgens ook in mijn recht gesteld destijds. Een waarschuwingssysteem in de auto's wanneer de aandacht weg kan zijn voor aankomende motorrijders lijkt me de ideale wereld. Dus telkens wanneer een auto ergens stilstaat en kan of gaat wegrijden of manoeuvreren het systeem waarschuwt voor een aankomende motorrijder. Bij hogere snelheden ga ik ervan uit dat de autobestuurder de nodige aandacht heeft voor zijn omgeving wat ook niet altijd gaat zijn.
    Yamaha FZR 600, FireBlade MY 1994, FireBlade Repsol MY 2005, Honda Varadero, FireBlade MY 2008, Harley Night Rod MY 2008, MV Agusta F4 MY 2010, Duc StreetFighter 1098 S MY 2010, KTM 1290 SuperAdventure T MY 2016, Mv Agusta Brutale 1090 RR MY 2011

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3477
    Twee maal aangereden met de scooter.

1x een madam die naast mij rijdt en opeens afslaagt tegen mij.

1x reed ik op het fietspad (mocht toen) en een vrachtwagen laat een wagen door om af te slaan.
    De wagen kon me allesbehalve zien ... en vertrouwde op het "OK ga maar" teken van de vrachtwagen bestuurder. Shit happens.

1x met de moto op mijn doos in Spanje, zone 30, ik verander van rijvak omdat mijn fille rapper ging stilstaan.
    De auto achter mij op dat nieuwe rijvak was nie op aan't letten ... en rijdt me aan. Hij moest al remmen of hij zat tegen de voorligger, maar bleef op zelfde snelheid rijden en botste tegen me aan. (ruzie met de vrouw aan't maken).

1x onderuit op kiezels op een Y stuk. Van die natte asfalt waar ze nen bak stenen over smijten en de wagens er alles laten inrijden. De steentjes hebben zelfde kleur als de weg, dus je ziet de losse niet. Ik rem ... en kom op een stuk waar er nog losse kiezels liggen. voorband schuift weg en onderuit.

4x dat de moto van zijn poot valt

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3991

BRAINSTORM: De zoektocht naar HET zichtbaarheidsverhogende product voor motorrijders

Laat ons eens gek doen, daar dient een brainstorm toch voor he?

Wat dacht je van een verplichte functionaliteit die elke nieuwe wagen moet hebben dat een melding maakt als er een zwakke weggebruiker in een straal van x meter van het voertuig is. In het geval van een motorrijder zou bv de snelheid van aangereden komen een factor kunnen zijn om een melding te geven...

Ben maar wat aan het free-wheelen...
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

7. The Following User Says Thank You to Tam-Ara For This Useful Post:

Schussboelie (04-08-2016)

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    101
    Volgens mij speelt het feit dat we nog steeds een zeer miniem % van de weggebruikers uitmaken.

Ik maak even een vergelijking tussen onze hoofdstad en die van de Noorderburen.
    Fietsen in Brussel, leuk als ge suïcidale neigingen hebt. Het wordt ook zeer weinig gedaan, dus automobilisten houden er geen rekening mee.
    Fietsen in Amsterdam, de normaalste zaak van de wereld, en auto's komen er dan ook niet op de eerste plaats. Daar kunt ge gerust de stad doorkruisen zonder in conflictsituatie te komen (natuurlijk wel zelf de voetgangers in t oog houden).

Moest er op onze wegen een mix van 50% auto's, 50% moto's zijn, zal er veel meer naar moto's gekeken worden.
    Dus een wondermiddel voor onze visibiliteit... meer moto's op de baan
    ’13 CBR125R’16 CBR500R

Registratie
    Oct 2006
    Thanks
    101
    Gewoon 7 ogen hebben is het enige dat u kan behoeden als motorrijder. Ik heb 15 jaar op de baan gereden, had toen geen auto en deed dus alles per motor en op die 15 jaar geen enkel ongeluk. Was ik een voorbeeldige chauffeur qua verkeersregels ? Nee bijlange niet. Je mag nog zoveel fluo en lampen dragen het gaat in mijn ogen allemaal niet opbrengen. Vertrek met de ingesteldheid dat niemand u ziet en iedereen zijn rijbewijs gekregen heeft bij een doos koeken is in mijn ogen de enige manier om te overleven in de verkeersjungle.

10. The Following 5 Users Say Thank You to Z146 For This Useful Post:

adventurer (05-08-2016),B-Bart (05-08-2016),Cowboy (08-08-2016),Druppel (05-08-2016),MannyG (05-08-2016)

Registratie
    Sep 2008
    Thanks
    139
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Z146 Bekijk Berichten
    Gewoon 7 ogen hebben is het enige dat u kan behoeden als motorrijder. Ik heb 15 jaar op de baan gereden, had toen geen auto en deed dus alles per motor en op die 15 jaar geen enkel ongeluk. Was ik een voorbeeldige chauffeur qua verkeersregels ? Nee bijlange niet. Je mag nog zoveel fluo en lampen dragen het gaat in mijn ogen allemaal niet opbrengen. Vertrek met de ingesteldheid dat niemand u ziet en iedereen zijn rijbewijs gekregen heeft bij een doos koeken is in mijn ogen de enige manier om te overleven in de verkeersjungle.
    Ik volg dit volledig.

Ik zit ondertussen 10 jaar dagelijks continu op de baan. Heb al vaak gedacht om eens zo'n dashcam te installeren. Kan ik dagelijks een blog aanvullen met filmpjes van mensen die gekke stoten uithalen met de wagen EN met de motor. Qua gekke stoten zit ik dan ook dagelijks in het walhalla van de gekke stoten: den A12 tussen A'pen en Willebroek.

Een systeem dat je verwittigt voor ALLE zwakke weggebruikers? Da spel gaat hier ne godganse dag staan piepen op mijn dashboard! Nee, danku.
    Ogen open. GSM uit. 2 handen aan het stuur. Geen sigaretten in de hand. Geen vrouw naast u. Volgens mij de enige oplossing. Lees: doen wat er altijd geleerd wordt in de rijlessen.

En daar ligt misschien al een mooi ding voorhanden... een systeem in de wagen dat ervoor zorgt dat je enkel kan bellen met je gsm en dat dit enkel handsfree kan gebeuren. DAT zou een haalbare zaak kunnen zijn. Alleen gaat het hier dan niet alleen om ongevallen met motoren, maar eerder om ongevallen in het algemeen. Ik weet dat er al een app bestaat die daarvoor zorgt, maar dan moeten mensen dat vrijwillig installeren en dan schiet het zijn doel voorbij.
    Ducati Multistrada 1200 Enduro '16
    (ex BMW R1200 GSA '11)
    (ex Yamaha FJR 1300 k6)
    (ex Suzuki Bandit 650N k7)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3477
    Handsfree bellen zou bijna even gevaarlijk zijn als bellen met de gsm in de hand.
    De tunnelvisie blijft ....

Braaaaaaaap braaaaaaap

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Goed product voor winterstalling
    Door Chr-Re-ie in forum Motorstalling
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 09-11-2016, 12:50
  2. zoektocht naar KTM 690 SMC testrit
    Door wreckah in forum Adventure en Allroad bikes
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 19-04-2012, 10:06
  3. Ruimtelijk kader voor zoektocht motocrossterreinen
    Door Imno in forum Nieuws uit de Motorwereld