Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 21

Onderwerp: Reisverslag Noorwegen 2016

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3370

Reisverslag Noorwegen 2016

Dit jaar was het eindelijk weer zover. Na 3 jaar eindelijk weer naar Noorwegen.
    Ik heb er toen mij hart aan verloren, in die mate zelfs dat ik ondertussen al gewoon 2 jaar lessen Noors aan het volgen ben .

Het principe was hetzelfde als 3 jaar geleden. Veel rondrijden, veel kunnen bekijken dus ook, maar er deze keer ook meer de tijd voor maken ter plaatse, ook af en toe dus zonder de motorfiets.
    Dit alles met de tent en dus was mooi weer een bonus wat in dit land niet altijd evident is.

Ik had een kaart klaar met locaties die ik zeker (nog) eens wilde bezoeken en had op basis daarvan routes in elkaar gestoken.
    Achteraf beschouwd zijn we van dit systeem echter snel afgestapt en op een andere manier te werk gegaan.

Er zijn 2 factoren die belangrijk voor ons waren: mooie routes (bochtjes zijn daar altijd en het uitzicht is er al even prachtig) en bij goed weer leuke dingen beleven.

In dit opzicht zijn we al na anderhalve week van de initiële routes beginnen afwijken omdat we tot dan altijd al goed weer hadden gehad.
    De rest van de maand heb ik elke avond op mijn windows-tablet de nieuwe route voor 's anderendaags gemaakt in functie van de weersverwachting, de buienradar en ons ToDo-lijstje.

Routes zal ik een volgende keer dus niet meer maken want dit systeem heeft perfect gewerkt zodat we op een hele maand slechts een halve dag in de regen hebben gereden
    Let wel, we hebben meer regen gehad (vooral 's nachts ook) maar er nooit in hoeven rijden door de juiste planning.
    Nadeel is dat we onze plannen om te voet te hiken hebben opgeborgen en dus geen Kjerag, Preikestolen en Trolltunga bezocht hebben (deze willen we later zeker nog doen maar dan als we er met de auto in de buurt zijn).

De regio waarin wij de hele periode hebben rondgereden was Zuid-Noorwegen, deze dus:

We zijn op de eerste dag van thuis naar Kiel gereden in Duitsland. Daar een nachtje op de camping langs het water waar we daags nadien met de ferry zouden passeren.
    Scheelde een hoop kopzorgen qua timing om de ferry te halen want je moet er toch rond 1100hr 's morgens zijn (inchecken en vanaf 1200hr binnen rijden) en vorige keer waren we daarvoor dus omstreeks 0400hr vertrokken en hadden we gelukkig geen pannes of files onderweg om de 660km te overbruggen.

Daags nadien de ferry genomen en 's anderendaags omstreeks 1100hr, met de nodige file wegens verscherpte controle door de Noorse douane, in Oslo van boord gereden.

De eerste week zijn we een aantal dagen bij vrienden op bezoek geweest en met hen onder andere Oslo bezocht alsook 2 dagen op hun eiland (ja dat lees je goed ) verbleven aan de zee (dat eiland ligt overigens hier BTW: https://www.google.be/maps/place/58%...9.563234?hl=nl )

Nadien bijna 3 weken rond gereden van leuke locatie naar leuke locatie met onderweg heel veel moois.
    Foto's van dit alles zijn hier te bekijken (ik had er een kleine 1500 gemaakt en deze vond ik de moeite om met jullie te delen ): https://drive.google.com/open?id=0B3...DdvSzNYSnczQW8

Wat ons opviel was het feit dat de hoeveelheid toeristen op 3 jaar tijd massaal is toegenomen. Waar je 3 jaar geleden nog in alle rust op een bankje onderweg kon picknicken was dat nu zoeken naar een plaatsje.
    Met die stroom toeristen (waarvan de grootste stijging absoluut de Nederlanders zijn uiteraard ) is ook het afval toegenomen. Drie jaar geleden niks tegengekomen, dit jaar overal toch wel meer en meer rommeltjes en vuilnis onderweg.
    Naar mijn mening zijn er verschillende factoren die de reden zijn voor deze stijging. Enerzijds is het allemaal iets meer betaalbaar tegenover 3 jaar terug. De Noorse Staat doet massala zijn best om toerisme aan te trekken als bron van inkomsten, deNoorse Kroon is gedaald in waarde (voorheen 1 Eur = 7,5 NOK, nu 1 Eur = 9,5 NOK), brandstoffen zijn iets goedkoper geworden en als laatste zou het wel eens kunnen dat veel Europeanen kiezen voor iets minder risico op aanslagen dan in de gekende badplaatsen in het Zuiden. Dat laatste gaat uiteraard enkel op voor de "niet-zonnekloppers" want we hadden gemiddeld 18°C met hoogtes van 30°C en laagtes van 5°C afhankelijk van de regio, de hoogte waarop we ons bevonden en het weer op dat moment.

Ander fenomeen is de massa elektrische auto's die er in dit land rondrijden . Ik gok op 25%. Mogelijk overdreven maar toch zeker 20% dan. Reden is de erg goedkope elektriciteit in Noorwegen vanwege de waterkrachtcentrales, hun bewustzijn als groene jongens en de faciliteiten die er zijn qua "tanken" onderweg aan de vele laadpunten (zie ondermee op de foto's)

Zaken die ik zeker zou aanraden om te "bezoeken" als je er de tijd voor hebt, of als je een vakantie in Noorwegen plant (met de motorfiets of met ander vervoer) zijn:

*Spiralen in Drammen
    *een Stavkirke (je hebt er in totaal nog 18 in Noorwegen waaronder o.m. in Uvdal & Lom)
    *de RV 50 (Rijksweg Nr. 50) tussen Hovet en Aurland
    *de Aurlandsvangen van Aurland via Stegastein (Fv 243) naar Lærdalsøyri
    *Tindevegen tussen øvre Årdal en Rv 55
    *Rv 55
    *de gletsjer Nigardsbreen (makkelijkst bereikbare van heel Noorwegen)
    *de Atlantic Highway tussen Kristiansund en Molde (via de Rv 64) met als bekendste plaats de Storseisundet (brug).
    *Rv 63 langs Trollstigen, Gudbrandsjuvet, Geiranger & Dalsnibba
    *de Gamle Strynefjellsveg (Fv 258)
    *de Fv 13 van Dragsvik tot aan de E39 langs ondermeer Likholefossen
    *Lysebotn langs de Fv 500
    *Langedrag natuurpark
    *Rv 7 over de Hardangervidda
    *de zilvermijn in Kongsberg
    *Oslo-stad

In totaal was ons reisje goed voor net geen 5000km op 77 effectief gereden uren. Duidelijk dat we niet onderweg waren voor de betere rondetijden
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

2. The Following 8 Users Say Thank You to Cowboy For This Useful Post:

adventurer (09-08-2016),E.M. (09-08-2016),Imno (09-08-2016),Leville (10-08-2016),racemuis (09-08-2016),Senshiri (09-08-2016),StevenC (10-08-2016),SuperDuke08 (10-08-2016)

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Fijn te lezen dat jullie genoten hebben van jullie reis. Al even fijn om te lezen dat jullie ook ruimschoots de tijd hebben genomen om het land op te snuiven buiten de rijmomenten
    Jouw trajecttips hebben we twee jaar geleden ook toegepast. De avond voordien met de Michelinkaarten en baancodes een dagtraject uitgewerkt voor de dag nadien. Veel rustgevender dan een op voorhand uitgewerkte GPS-route en totaal onverwachte dingen ontdekt.
    Laatst gewijzigd door Imno; 09-08-2016 om 19:58.
    Licensed to chill.
    Non Semper Arcum Tendit Apollo.
    2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

Registratie
    Jul 2005
    Thanks
    1438
    Wauw, nog niet halfweg door de foto's en had al zin om te vertrekken.
    Superfotos bij (met de obligatoire viking referentie), ziet eruit alsof ge genoten hebt

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3370
    De Michelin-kaarten waren mee als back-up

De routes maken zag er volgens Cowgirl's artistieke weergave elke avond (in de tent) gedurende een half uurtje ongeveer zo uit :

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
    De Michelin-kaarten waren mee als back-up

De routes maken zag er volgens Cowgirl's artistieke weergave elke avond (in de tent) gedurende een half uurtje ongeveer zo uit :
    Onze Surface was ook mee, maar 't leek ons gewoon gezelliger om met twee over die Michelinkaarten te hangen
    Licensed to chill.
    Non Semper Arcum Tendit Apollo.
    2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    241
    Met een beetje heimwee naar jullie foto's gekeken.
    Ik ga alleszins nog een keertje terug.

btw nice verslagje

grtz Drummer
    Suzuki V Strom DL 1000 (verkocht), Honda Crosstourer VFR1200X Dct ( Total Loss )

Honda Transalp XL650V (Verkocht) Honda Crosstourer VFR1200X Dct (2.0)

denoordkaap2016.blogspot.be

corsica2018.blogspot.be

Registratie
    Sep 2008
    Thanks
    139
    Mooimooi!

Op de foto's zie ik telkens die mooie tent. Welke tent is dat en van waar de keuze? Lijkt me niet de meest compacte of lichte om mee te nemen!?
    Ducati Multistrada 1200 Enduro '16
    (ex BMW R1200 GSA '11)
    (ex Yamaha FJR 1300 k6)
    (ex Suzuki Bandit 650N k7)

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3370
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B-Bart Bekijk Berichten
    Op de foto's zie ik telkens die mooie tent. Welke tent is dat en van waar de keuze? Lijkt me niet de meest compacte of lichte om mee te nemen!?
    Groot voordeel van de tipi is dat ze staat binnen het kwartier (als we ons haasten binnen de 10 minuten )
    Ander voordeel is dat je maar één paal hebt in het midden en voor de rest alle ruimte optimaal kunt benutten.

Dankzij de kleine extra luifel kunnen we ze ook open laten staan als het regent, hetgeen zonder luifel niet mogelijk is want het water looopt dan gewoon binnen.

Criteria toen we deze tent kochten waren: recht kunnen staan om me aan te kleden, stormvast, snel recht om snel droog te kunnen zitten en ruimte om bij slecht weer binnen te kunnen koken.
    Mooi meegenomen was dat we met 2 motoren reizen en alles een beetje kunnen verdelen.
    Totaal pakket weegt 11kg. Volledige bagage 50kg extra per motor dus dat is wel een erg lichte duo dan
    Pakmaat is 58cm breed en de rol is 25cm doormeter qua dikte.

ZO groot vind ik dat dus niet achteraan op de bagage qua compacthied

Merk van deze is "Tentipi" (model is de Safir CP7) en die is "behoorlijk duur" als ik eerlijk ben.

We hebben ook nog een GROOT exemplaar (van canvascamp en dus stukken goedkoper) dat we in de winter gebruiken maar die weegt net geen 40kg en daar stook ik de houtkachel in heet als we met Kerst ergens het bos in duiken
    Het spreekt vanzelf dat we dan niet met de brommer op pad zijn

Registratie
    Sep 2008
    Thanks
    139
    Heel mooi gerief, maar inderdaad prijzig.
    Compactheid lijkt inderdaad nog mee te vallen.

Ik ga het toch voorlopig bij mijn 3,25kg wegende en 40x18x18cm grote Quickhiker 3 houden van 130€ uit den Decathlon. Wij gaan binnenkort met 2 op 1 motor met de tent, dus da's een heel ander verhaal qua bagage.
    Ducati Multistrada 1200 Enduro '16
    (ex BMW R1200 GSA '11)
    (ex Yamaha FJR 1300 k6)
    (ex Suzuki Bandit 650N k7)

11. The Following User Says Thank You to B-Bart For This Useful Post:

Cowboy (10-08-2016)

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    101
    Sjieke foto's van een machtig land. Ik snap uw fascinatie want ik heb er ook gruwelijke last van. Op mijn 18 sprak en las ik Noors, me zelf geleerd onder invloed van de '90 black metal uit die streken, maar daar is na al die jaren niet al teveel van overgebleven (alt er glemt). Maar nooit daar geraakt wegens een waslijst van zaken die onder de noemer "real life" vallen en andere bestemmigen die prioritair waren (dat hebt ge met familie en vrienden uit de 4 windstreken). En nu dat ik "married... with children... and a mortgage" ben zit het er de eerste jaren zeker al niet meer in.

Maar na zo lang dromen van er ooit eens te kunnen zijn, toch een dubbel gevoel over het land gekweekt, eerst was het door frustratie omdat het me nooit is gelukt, maar die heeft ondertussen plaats geruimd voor de koppijn die ik krijg als ik bedenk wat een tripje Norge niet allemaal kost. Want voor wat ge betaalt om alleen al even 2 personen en 2 moto's over het Skagerrak heen en weer te vervoeren, trekken wij bijna een maand door Indonesia, vlucht incl. En dan moet ge ginder nog beginnen verteren, met hun raar belastingssysteem.
    Dan mag het nog zo'n mooi land zijn als het wil, voor veel minder geld ga ik dan toch liever een even mooie reis maken (IJsland bv, verrassend betaalbaar als ge ietwat buiten seizoen gaat).

Maar goed ik ben blij voor u dat gij het hebt gedaan en dat ge ons sukkelaars toch efkes laat meegenieten (geldt zeker ook voor de blog van Drummer)
    ’13 CBR125R’16 CBR500R

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Noorwegen trip 2018
    Door spraz in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 05-06-2018, 11:00
  2. Noorwegen AllRoad
    Door Schussboelie in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 194
    Laatste bericht: 05-10-2015, 16:29
  3. Noorwegen trip 2011