Pagina 1 van 6 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 51

Onderwerp: vraagje ivm keuze motor

Registratie
    Mar 2016
    Thanks
    262

vraagje ivm keuze motor

zoals een paar onder jullie weten heb ik afgelopen maart m'n voorlopig rijbewijs behaald en ben toen beginnen rijden met mijn VFR800. Plan was om ergens september de proef op de weg te doen.

Maar in juni ben ik van de baan afgereden door een vrachtwagen en mijn VFR is tot schroot herleid. Nu de verzekeringskwestie stilaan rond is, en ik fysiek ook wat meer aan de betere kant ben, ben ik aan het uitkijken naar een vervanger. En daar had ik graag wat advies in gehad van jullie.

Ik reed enorm graag met mijn VFR, maar ik merkte wel dat het niet de makkelijkste motor was om mee te beginnen rijden omdat hij best zwaar is. Op de rijschool had ik een kawazaki ER6, en ik heb ook al eens met een blackbird 1100 kunnen rijden.

Nu heb ik aan al deze moto's voor en nadelen ontdekt. Misschien kunnen jullie me helpen een type te vinden dat momenteel goed bij mij zou passen?

Kawazaki ER6:

makkelijk te besturen, na uuuuuuuuren achtjes rijden op de rijschool had ik het gevoel dat ik deze motor redelijk onder de knie begon te krijgen, voelde me vrij zelfzeker worden hierop.
    Nadeel; ik deed absoluut niet graag autostrade of expresweg met deze motor, constant het gevoel dat ik eraf geblazen ging worden, dat ik veel kracht moest gebruiken om me recht te houden tegen de wind in.
    Nog een nadeel; bokte enorm snel als je in een te hoge versnelling zit, aan elk rond punt of kruising moest ik te veel bezig zijn met de versnellingen wat m'n aandacht afleidde (en daardoor ook de proef op de openbare weg niet slaagde). En ja, je moet natuurlijk niet naar vierde of vijfde versnelling, maar ik kan dat snijdend geluid niet uitstaan als je zo'n 600 in hoge toeren jaagt.

VFR 800: zalige moto, reed heel soepel, voelde me daar een stuk meer comfortabel op dan op de kawa. Was een verschil van dag en nacht op de autostrade, veel makkelijker, veel minder last van de wind. Bokte ook een stuk minder, maar bv op ronde punten was ik soms nog wel aan't sukkelen tussen tweede en derde versnelling.
    Maar groot nadeel bij deze; een pak minder wendbaarder, ik had toch wel soms moeite met z'n gewicht. En misschien dat dit ook meegespeeld heeft in mijn ongeval?

Blackbird 1100: beetje vergelijkbaar met m'n ervaring met de VFR. Ik voelde me wel een stuk zekerder op rotondes omdat deze echt niet bokte, vierde of vijfde versnelling, dat ding trok zich overal doorheen... Maar ook wel weer een hele zware moto dus in dat opzicht gelijkaardig aan de VFR.

Dus, ik moet waarschijnlijk in oktober geopereerd worden (achterste kruisbanden van m'n knie zijn gescheurd) maar achterop de motor gaat al redelijk goed. Dus ik hoop toch nog een beetje, al zijn het maar kleine toertje, te kunnen rijden voor ik geopereerd wordt. En dan hopen dat ik snel genoeg herstelt ben voor maart. Als ik in maart mijn wegproef niet kan afleggen moet ik alles opnieuw doen...
    Maar ik twijfel nu sterk aan welke moto geschikt is. Liefst eentje dat niet te veel in aankoop kost want ik ben nog aan't leren. Ik hoop niet meer zo'n crash te maken, maar eens omvallen of uitglijden zit er natuurlijk nog altijd wel in

De twee personen met motor-ervaring die ik ken hebben volgende modellen aangeraden;

- CBR600 omdat die wendbaar is, licht in gewicht, makkelijk mee te rijden. Maar komt die in aanmerking om rijbewijs moto A te halen? En dan zit ik weer met dat voortdurend terugschakelen

- CBR900 zou ook nog lichter en meer wendbaar zijn dan mijn VFR? Maar wel minder terugschakelen dan de 600.

- of een Husqvarna, iets compleet anders (zie dat eigenlijk absoluut niet graag) maar dit zou wel een makkelijke motor zijn om te leren door z'n lichtgewicht. Maar mijn bezorgdheid hier is dat het nogal een hoge motor is. Ik heb 1m68, dus aan elke rood licht zal't toch effe sukkelen zijn volgens mij?

Hebben jullie nog ideetjes?
    Alvast bedankt!
    Better to regret something you've done, than something you didn't do

VFR800 | Kawa ER6F | Cb1000r

Registratie
    May 2015
    Thanks
    988
    Ik merk ergens 2 tegenstrijdigheden op:

- ge houdt niet van dat bokken in lage toeren
    - ge houdt niet van snerpend geluid in hoge toeren

Nogal moeilijk dan om ne 2cyl (nadeel punt 1) of ne 4 cyl (nadeel punt 2) aan te raden

Zijt ge daar al uit?

Voor de rest zijn der heel veel leuke moto's, maar alle nakeds vallen precies voor u ook al af?

Wat is het richtbudget?
    Supersport? Hoogpoter?

ps. ik weet niet welke Husq, maar daar geraak je niet mee aan de grond nee met zo een supermotard of enduro
    Yamaha TDM850 4TX: crashed
    Yamaha FZ6N S2 ABS: sold
    BMW S1000R: sold!
    Speed Triple RS 2019: current

Registratie
    Jan 2014
    Thanks
    98
    Ik vind het vreemd dat mensen ne CBR als startersmoto aanraden. Dat kan allemaal wel lukken daar niet van maar dat lijkt mij nu niet de "perfecte" startmoto.

En qua gewicht en speelsheid kan ik u ne Monster aanraden, maar das ook naked dus niet leuk op autostrade en idd bokkig in de foute vitesse. Dat laatste is een kwestie van gewoon worden. Dat eerste kunde opvangen door geen autostrade te doen
    ------------------------------------------------
    Ducati Multistrada 950S (2020)
    Kawasaki Z1000 ABS (2015) - SOLD
    Ducati Monster 796 ABS (2010) - SOLD
    ------------------------------------------------

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    Je zoekt een motor waar je je praktische proef nog moet gaan afleggen?
    Ik denk dan al zeker niet aan een CBR600 of CBR900.
    Een Husqvarna lijkt mij ook nie ideaal, duur, hoog, en dat zijn ook nog eens ééncylinders..

Persoonlijk zou ik gaan voor een motor die makkelijk te rijden is, zeker als je je praktische proef nog moet afleggen.
    Als je echt graag met een racemodel rijdt, kan je achteraf, als je al wat meer ervaring hebt nog overstappen.

Qua looks moet je ervoor zijn, maar een BMW F650/700GS zijn heel fijne motoren die enorm goed sturen.

Maar ook zo goed als elke middenklasse naked lijkt mij wel in aanmerking te komen, dus die ER-6 zou een goede keuze kunnen zijn.
    Of heb je al eens aan een Yamaha MT07 gedacht? Daar hoor ik niets dan goeds van.

5. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

SoleSurvivor (30-08-2016)

Registratie
    Jan 2007
    Thanks
    0
    Als ik dat lees, heb je liefst iets met een kuip en meer dan 2 cilinders.
    Liefst ook voldoende koppel, zodat je niet gestraft wordt bij een 'verkeerde' versnelling.

Ik kan je zeggen, m'n street heeft ook 'maar' 675cc en die trekt zich ook heel makkelijk door alle versnellingen. Bokt hoegenaamd niet.
    Héél verschil met m'n Ducati
    Moest je toch een naked overwegen, dan kan ik de street aanraden.

De CB(zonder R)600 is er ook met kuip, zou ik zeker ook overwegen.
    Straft normaal ook niet snel af als je eens te hoog in versnelling zou zitten. Heb op de oude versie destijds m'n rijexamen afgelegd.

En euhm, rotondes pak je in 2e
    Triumph Street Triple R '16 | Triumph Street Triple '13 (RIP) | Ducati 900 Superlight MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 (bouwpakket)

7. The Following User Says Thank You to DME3 For This Useful Post:

Schussboelie (29-08-2016)

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    101
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kazzz Bekijk Berichten
    Ik merk ergens 2 tegenstrijdigheden op:

- ge houdt niet van dat bokken in lage toeren
    - ge houdt niet van snerpend geluid in hoge toeren

Nogal moeilijk dan om ne 2cyl (nadeel punt 1) of ne 4 cyl (nadeel punt 2) aan te raden
    Is het niet eerder een 4 cylinder die moeite heeft met lage toeren? Mijne minitwin bokt nooit (naja, geen 30 in 6de doen natuurlijk) en een zo'n superschakelaar ben ik nu ook niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kazzz Bekijk Berichten
    ps. ik weet niet welke Husq, maar daar geraak je niet mee aan de grond nee met zo een supermotard of enduro
    Ik vraag me eigenlijk af of ge met een cbr600 wel deftig aan de grond geraakt met 1,68m. Ge moogt altijd eens een ritje met mijne 500 komen maken (die is wel wat hoger dan de 600) maar St Truiden is wel ver natuurlijk.

Met een CBR600 lijkt het me voor de rest wel mogelijk om uw examen te doen, maar waarom neemt ge die ER6 van de rijschool gewoon niet? Zeker als uw examen binnenkort al is, en die ER6 zijt ge misschien nog niet helemaal verleerd, tegenover een nieuwe die ge eerst nog moet gewoon worden.

En zo'n mono husqvarna zal ook wel bokken in te lage toeren niet?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gokke Bekijk Berichten
    Ik vind het vreemd dat mensen ne CBR als startersmoto aanraden. Dat kan allemaal wel lukken daar niet van maar dat lijkt mij nu niet de "perfecte" startmoto.

En qua gewicht en speelsheid kan ik u ne Monster aanraden, maar das ook naked dus niet leuk op autostrade en idd bokkig in de foute vitesse. Dat laatste is een kwestie van gewoon worden. Dat eerste kunde opvangen door geen autostrade te doen
    Een CBR500 is de ideale startmotor
    Maar idd, ik zou er toch ook schrik van hebben moest ik met een 600 moeten beginnen.
    ’13 CBR125R’16 CBR500R

Registratie
    May 2014
    Thanks
    24
    Ik weet niet over welke Husqvarna het gaat, maar als het de mijne is, raad ik voor u af. Op de autostrade zit ge nog meer in de wind, want er zit geen tank voor u en ge zit redelijk hoog op de moto door het zadel.
    En ik kan met mijn 1m83 mijn voeten niet plat op de grond zetten met het comfort zadel erop.

Als ge in die richting gaat, pak dan gewoon een 800 GS met een schoon ruitje erop voor op de autostrade. Veel lagere zit en even wendbaar.

Edit: En als ge het over een 1 cylinder husqvarna hebt. Valt een 1 cylinder motor niet heel snel stil als em begin te bokken omdat ge te laag in toeren rijdt?
    Laatst gewijzigd door DustDriver; 29-08-2016 om 11:35.
    Resident Smartass

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    101
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Of heb je al eens aan een Yamaha MT07 gedacht? Daar hoor ik niets dan goeds van.
    Geen kuip, maar voor de rest had ik het gevoel dat ge die kunt starten in 5de, koppel met hopen. En een twin
    ’13 CBR125R’16 CBR500R

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Estonian Bekijk Berichten
    Geen kuip, maar voor de rest had ik het gevoel dat ge die kunt starten in 5de, koppel met hopen. En een twin

Nergens echt gelezen dat het een motor met kuip moet zijn en dat het geen twin mocht zijn. Maar idd, als dat vereisten zijn dan valt deze motor af.

Nu denk ik wel dat een twin niet zozeer moeite heeft met lage toeren, de oorzaak van dat bokken zal je eerder bij de bestuurder moeten gaan zoeken?
    Een 4-cyl kan je ook zo rijden dat je in lage toeren het gevoel hebt dat 'm dood is..

Ik ben fan van 2 cyl, zou zelf nooit meer voor een 4 cyl kiezen.

Met kuip en 4 cyl... dan zou die Honda CBF 600 wel iets kunnen zijn, maar ideaal vind ik die niet. Wij hebben hier een CBF1000 gehad en ik vond die nogal zwaar aanvoelen. Tegenover de CBF lijkt de 700GS wel speelgoed.

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    101
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Nergens echt gelezen dat het een motor met kuip moet zijn
    Nee inderdaad, ik ging af op de post van DME3. Voor de rest is zo'n MT07 wel ok, heb er zelf mijn examen maneuvers op gedaan. Ik zou hem toch echter zelf ook niet als beginnermotor klasseren, dat ding trekt ge makkelijk op zijn achterwiel als uw rechter pols eens in de kramp schiet.

M&M, al eens aan een ER6f gedacht? Zou stabieler moeten zijn tegen 120 per uur. Als het waait zijn er veel moto's die daar last van hebben hoor. Groot verschil 120 met of zonder ruit om u achter te steken.
    ’13 CBR125R’16 CBR500R

13. The Following User Says Thank You to Estonian For This Useful Post:

Schussboelie (29-08-2016)

Pagina 1 van 6 1234 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Keuze touring motor gevraagd
    Door Svekke84 in forum Een Motor Kopen of Verkopen
    Reacties: 82
    Laatste bericht: 21-10-2016, 16:14
  2. Vraagje ivm financiële renting/leasing motor
    Door Tam-Ara in forum Een Motor Kopen of Verkopen
    Reacties: 3