Pagina 1 van 9 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 90

Onderwerp: Close Call

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    17

Close Call

Vant weekend sjans gehad..

Ik was vant weekend op een ochtend een toerke gaan doen (alleen)
    Kwam aan een lange 180° bocht (oprit) met perfecte asfalt. Er was geen kat op de baan, en links en rechts van de baan betonblokken.

Ik ging dan ook net iets te enthousiast door de bocht. waardoor mijn rechter voetsteun redelijk hard de grond raakte. De moto werd lichtjes onstabiel van het verschieten, waardoor mijn bocht wijder ging.
    Ik ging richting buitenkant bocht. Ik gaf iets minder gas en probeerde niet te fixeren op een vast punt. De moto kwam iets rechter, nog meer buitenkant bocht , en ging vol op de witte lijn.

Gelukkig had ik genoeg grip op de witte lijn, waardoor ik niet viel.
    Kon de bocht nog wat bijtrekken waardoor er uiteindelijk niets gebeurd was. Enkel een moment van bezinning achteraf

Shame on me!

Ik kan verkeerd zijn, maar denk dat iedereen wel een shame-verhaal heeft. (wat het natuurlijk niet goedpraat)

IMG_5793.jpg
    Akrapovic Titanium racing system, Radiator beschermer, Verwarmde handvaten, LED pinkers, custom made Nrplaat houder

2010-2013 FZ-6
    2014-2017 FZ-8
    2017-.... MT-09

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3207
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NATAS Bekijk Berichten
    we've all been there.....

niks ergs aan de hand zolang je het maar kan neerpennen zonder blauwe plekken of schade heb je weeral ervaring bij
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    162
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BRAML Bekijk Berichten
    Ik ging richting buitenkant bocht. Ik gaf iets minder gas en probeerde niet te fixeren op een vast punt. De moto kwam iets rechter, nog meer buitenkant bocht , en ging vol op de witte lijn.
    ]
    Als ik niet mis ben, was gas minderen eigenlijk de minder goeie keuze.
    Gas lossen is toch zoiezo meer den buitenkant op zoeken?

achterrem zachtjes beroeren en blijven kijken in den bocht toch?

Of bennek nu volledig de mist in?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3207
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    Als ik niet mis ben, was gas minderen eigenlijk de minder goeie keuze.
    Gas lossen is toch zoiezo meer den buitenkant op zoeken?

achterrem zachtjes beroeren en blijven kijken in den bocht toch?

Of bennek nu volledig de mist in?
    Dat werkt inderdaad, maar zoals wel vaker is de theorie en de praktijk vaak niet exact hetzelfde. Ik bedoel, de "reflex" van het verschieten van het steuntje dat de grond raakt is de aanleiding tot het probleem. Eens je die reflex gehad hebt gaat het snel dus zo eenvoudig is het allemaal niet

Op termijn, als die voetsteuntjes regelmatig de grond beginnen raken, komt er een sort gewenning en dan kan je in principe minder fouten maken in de reactive.

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    162
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
    Dat werkt inderdaad, maar zoals wel vaker is de theorie en de praktijk vaak niet exact hetzelfde. Ik bedoel, de "reflex" van het verschieten van het steuntje dat de grond raakt is de aanleiding tot het probleem. Eens je die reflex gehad hebt gaat het snel dus zo eenvoudig is het allemaal niet

Op termijn, als die voetsteuntjes regelmatig de grond beginnen raken, komt er een sort gewenning en dan kan je in principe minder fouten maken in de reactive.
    100% mee akkoord dat theorie en praktijk niet altijd hetzelfde zijn als er een schrikreactie mee gemoeid is, maar wou het toch even neerpennen.
    Had onlangs een discussie met iemand over een soortgelijke situatie.
    Maar deze persoon vond mijn idee van "gas behouden, achterrem gebruiken, en blijven kijken" een slechte oplossing...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    17
    Inderdaad, fel gas lossen (en zeker remmen op voorwiel) is misérie in zo'n gevallen. Dan komt de moto vanzelf rechter te staan.
    De moto volledig recht zetten om dan effkes bruusk te remmen was geen optie, de bocht kneep wat meer dicht waardoor de betonblokken snel naderden.

Mijn achterrem raak ik maar zelden aan. (heb er niet zoveel voeling mee om eerlijk te zijn). Het ging dan ook allemaal zo snel dat er niet veel tijd was om te denken en dingen uit te proberen

Mijn zithouding was linkerarm bijna gestrekt, schouders binnenkant bocht en mijn achterwerk 1/4 van het zadel. Ik vraag mij af, moest ik meer van het zadel gegaan zijn, of de voetsteun de grond dan nog zou geraakt hebben.

kan natuurlijk ook meer marge inschatten, of eerst eens op prospectie gaan in dienen bocht.

Gas aanhouden en lichtjes achterrem gebruiken, is dit niet hetzelfde als niet remmen en iets minder gas geven.
    Akrapovic Titanium racing system, Radiator beschermer, Verwarmde handvaten, LED pinkers, custom made Nrplaat houder

2010-2013 FZ-6
    2014-2017 FZ-8
    2017-.... MT-09

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3207
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NATAS Bekijk Berichten
    in sé, als je der zo hard/te hard ingaat dat je alles aan de grond rijd......is dat ook de " mindere " oplossing
    Ligt er aan hoe je de term "alles aan de grond rijden" interpreteerd hé.

Voetsteuntjes aan de grond (en dan vaak nog de antennetjes) hebben geen invloed op het nemen van de bocht (tenzij je de genstertjes voor de achterliggers mee telt ) en je "zou" dus gewoon die bocht verder kunnen nemen zoals je hem aangesneden hebt.
    Op voorwaarde dat je hem goed hebt aangesneden natuurlijk

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3207
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BRAML Bekijk Berichten
    Gas aanhouden en lichtjes achterrem gebruiken, is dit niet hetzelfde als niet remmen en iets minder gas geven.
    Ik gebruik deze techniek toch vrij regelmatig omdat het voor mij aanvoelt alsof de motor zich meer "stabiliseert" maar mijn hellingshoek is meestal niet van dien aard dat de voetsteunen van de SMT de grond raken

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    17
    Ligt er aan hoe je de term "alles aan de grond rijden" interpreteerd hé.

Voetsteuntjes aan de grond (en dan vaak nog de antennetjes) hebben geen invloed op het nemen van de bocht (tenzij je de genstertjes voor de achterliggers mee telt ) en je "zou" dus gewoon die bocht verder kunnen nemen zoals je hem aangesneden hebt.
    Op voorwaarde dat je hem goed hebt aangesneden natuurlijk
    Inderdaad, aan de voetsteun hangen antennetjes (waarvan het bolletje nu 1/4 is weggesleten).
    Zelf de antenne tegen de grond, heeft mijn achterband (PP2CT met achterband op 2.6Bar)) nog 3mm "overschot"

2010-2013 FZ-6
    2014-2017 FZ-8
    2017-.... MT-09

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    17
    Ik gebruik deze techniek toch vrij regelmatig omdat het voor mij aanvoelt alsof de motor zich meer "stabiliseert" maar mijn hellingshoek is meestal niet van dien aard dat de voetsteunen van de SMT de grond raken
    Zal eens voorzichtig moeten experimenteren, das nen techniek die ik nognie geprobeerd hebt.
    Kan mij wel inbeelden dat de moto minder zal naarvoor duiken. (zoals ge de handrem optrekt bij een rijdende auto?) Alleen heb ik wa schrik van de grip op het achterwiel als ik iets rem met die hellingshoek.

2010-2013 FZ-6
    2014-2017 FZ-8
    2017-.... MT-09

Pagina 1 van 9 1234 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. ZOOOOOOOO close vandaag!
    Door Cisse in forum Algemene Motorpraat
    Reacties: 72
    Laatste bericht: 31-03-2011, 23:26
  2. Close call (filmpje)
    Door Xorbit in forum Filmpjes, Foto's en Moppen
    Reacties: 48