Resultaten 1 t/m 5 van 5

Onderwerp: Hard Alpi Tour 2016

Registratie
    Feb 2013
    Thanks
    135

Hard Alpi Tour 2016

ALPINE ADVENTURE TEAM, by Steven Cleemput

De “Hard Alpi Tour” een moto-all-road evenement in Italië. Zeer geliefd bij de kenners, voor de leken toch maar even deze verduidelijking:

Er was de keuze tussen twee ritten door de Alpen, beide met startpunt in Garessio en aankomst in Sestriere. De ‘HAT Classic’ , 550km lang en moest in 24u volbracht worden waarbij het traject 60% onverharde weg was. De ‘HAT Extreme’ , liefst 800 km waarvoor 36 u ter beschikking zijn, met 80% offroad. Op beide ritten rustte de verplichting om in teams van 3personen te rijden. Geen race tegen elkaar maar in de eerste plaats een uithoudingsproef met als ultieme bedoeling het traject binnen de gestelde tijd te voltooien.

2 jaar geleden, in 2014, had ik voor het eerst kennis gemaakt met dit evenement door deel uit te maken van één van de 3 teams van het motoforum 2fast4u.be. Helaas kreeg ik af te rekenen met een lager in het achterwiel die er de brui aan gaf. Met bergwegen van amper 1,5 m breed, met aan de ene kant een massieve bergwand en aan de andere zijde een steile afgrond, wil je echt geen speling op het achterwiel hebben.

Mede doordat een andere teammaat een steen in zijn carter kreeg, met een vastloper tot gevolg moest onze persoonlijke depannage wagen (Rudy) toch opgeroepen worden en had ik besloten om op veilig te spelen en ook te stoppen. Een paar maanden later had ik nog steeds spijt dat ik gestopt was en besloot ik om de HAT nog eens te rijden, ik moest en zou de HAT uitrijden…

De eerste plannen voor 2015 vielen in duigen na een motorongeval met gescheurde kniebanden tot gevolg. Uitstel werd geen echter afstel.

2016 : Dit jaar ging het gebeuren. Aan de vorige teammaten van 2fast4u.be gevraagd of ze zich nog eens aan de HAT 2016 wilden wagen, maar er waren reeds andere plannen, trouwens de editie 2014 hadden zij wel uitgereden.

Van ex-teammaat An kreeg ik de tip op eens te kijken op een facebookgroep van motars die plannen hadden om naar de HAT te gaan. Er werd een samenkomst geregeld om elkaar te leren kennen. Daar heb ik Bert en Tony voor de eerste maal ontmoet en het zat direct goed, soms klikt het gewoon. Na enkele dagen hadden we terug contact met elkaar en besloten we definitief om samen het HAT avontuur aan te gaan.

In de loop van het jaar hebben we samen verschillende ritten gedaan, georganiseerde trips, gedownloade routes en zelfgemaakte ritten, dit zowel in België als Frankrijk en Nederland. Op die trainingsritten zijn we niet altijd gespaard gebleven van pech, platte banden enz. Net door het overwinnen van die problemen, wisten we dat we klaar waren om Hard Alpi Tour 2016 te rijden. De teamspirit was super, ons enthousiasme op zenith en onze beemers in optima forma.

7 u . Vertrek - donderdag 08/10/2016 : Het was dan zo ver, klaar voor vertrek, 1.200km, het avontuur kon beginnen. Via de Frejus tunnel Italië binnen, ongeveer 14 km tunnel, dat is steeds weer de moeite om te doen. Rond 19 u kwamen we aan in het hotel “San Remo” in Ceva. Met als absolute aanrader : de keuken. We moesten meteen denken aan die Duitse soap met een echte sterrenkok die in een hotelkeuken werkt. Het eten was echt fantastisch, de kok een echte Italiaan met de typische flair.

12 u . Weerzien - vrijdag 09/10/2016 : Rond de middag kwamen Tony en Bert ook toe aan het hotel, vlug de koffers op de kamer en dan meteen naar de inschrijving in Garessio. Door onze vroege rit konden we inschrijven als 30e van de 400. Een goede startpositie was dus verzekerd. s ’Avonds was er nog briefing in Priolla en na de voorstelling van de sponsors werden er de belangrijkste zaken van de rit nog eens overlopen. Enkele ex-Dakars die eveneens zouden meerijden, mochten ook op het podium om wat tips te geven. Na de briefing was het tijd voor de start van “Hat Extreme” deelnemers. Als aperitief kregen zij meteen een rondrit van 250 km met start en aankomst in Garessio voor de boeg. FOTO 1

14 u . Pre-start Garessio : zaterdag 10/10/2016. De moto’s moesten op voorhand op genummerde plaatsen (volgens inschrijving) in park ferme gestald worden, om de start vlotter te laten verlopen. Wat na de perikelen van 2014 best onze goedkeuring kon wegdragen. FOTO 2.

14.45 u . Start : Met tussentijden van 1min mochten de teams vertrekken, na een kleine vertraging bij de start was het starttijd voor het Alpine Adventure Team, wij dus. Eerst het podium op waar we welkome schaduw kregen dankzij de paraplu van enkele knappe dames. Er werd afgeteld en weg waren we, het dorp uit, de bergen in. Dat was al meteen goed voor een paar uur offroad via oude bergwegen. Het begin viel het goed mee, zandwegen zoals we ze in België ook kennen, gelukkig was het schitterend weer of we hadden een modderparty gehad. Des te hoger we op de bergen in reden, des te meer stenen we voor de wielen kregen. Foto 3 Eerst was het nog kiezel maar al vlug werden het echt wel stevige keien. Onderweg werden we ingehaald door enkele ‘Dakaristen’ , ondanks ons eigen stevig tempo stonden we precies stil. Oprecht respect voor hoe goed dat zij met een moto kunnen rijden.

18 u . Checkpoint 1 : Rond 18u kwamen we aan bij de eerste checkpoint, ergens boven op een berg met schitterend uitzicht en een klein bruggetje dat je onderdoor moest. Ik herkende het nog van de vorige keer omdat er toen 2 ezels onder de brug in de schaduw stonden. Nu bleek er echter maar één ezel te staan, Tony zag meteen dat hij dorst had en heeft hem dan laten drinken van zijn camelback. Een diervriendelijke daad maar ook best wel een grappig zicht. FOTO 4

23 u. Tende - stop : Rond 23u kwamen we in Tende aan, het volgende checkpoint. Goed 100 m voor de checkpoint, zagen we op een gezellig terras Gwenny zitten, hij is de man die de facebook groep had opgericht maar reed zelf niet mee. Op verlof met zijn vader kwam hij ons een hart onder de riem steken, tof. Snel even stoppen om goeiendag te zeggen en verder om onze stempel te halen. In Tende was ook een eetplaats, dat is een tussenstop waar er eten en drinken door de organisatie voorzien word, dat smaakte altijd. Meestal was het pasta met tomatensaus en een taartje als dessert maar hier was het een soort droge pizza met dikke bodem.

23.15 u. Tende - start : Na een kleine lunch opnieuw de moto op om onze rit verder te zetten. Er moest s’nachts doorgereden worden om op tijd binnen te zijn. Als amateur heb je echt wel alle tijd nodig om tijdig de aankomst te halen. Via een zeer smalle verharde weg reden we langs 20 of 30 haarspeldbochten naar de top van de berg. De weg was écht wel smal dus je moest goed zien dat je de scherpe curves goed nam om niet in de problemen te komen, pikdonker en het gebrek aan straatverlichting maakte het er ook niet makkelijker op, maar het bleek een goede opwarmer te zijn voor wat ons nog te wachten stond. We hadden gehoopt dat ze ons s’nachts wat zouden sparen inzake moeilijkheidsgraad van het traject maar dat bleek valse hoop. Al snel waren het opnieuw grote stenen, kleine rotsjes waar dat we al onze kunde en focus voor nodig hadden om het veilig te houden.

01 u. Limone : Dit is de eerste stop waar we afspraak hadden met onze back-up. Mijn vader Rudy volgde ons met zijn Discovery en moto-trailer. Dat was echt luxe, reserve materiaal in de wagen en we moesten ons niet te zwaar beladen voor de trip. Na in de kantine onze inmiddels traditionele pasta met tomatensaus en een taartje maken we onze moto’s klaar voor de nacht, inclusief groene herkenningslichten. Rond 02.00 u. ergens op een berg stopten we om andere handschoenen aan te doen want het werd echt wel koud. Blijkbaar had ik daarna mijn tailbag niet goed gesloten waardoor ik kan zeggen ‘mijn HAT 2016 was zoals in een sprookje’ ik liet een kruimelspoor achter. Alles viel er stelselmatig uit : binnenbanden, gereedschap, ehbo kit, zelfs mijn gsm en portefeuille. Gelukkig reed ik als eerste en zagen mijn teammaten het gebeuren, nog eens bedankt voor de helpende handen bij de opruimactie. Zelf had ik het pas door toen mijn bandenijzers kletterend de grond raakten, maar die lagen helemaal onderaan en was het laatste item.

04 u. Birrone : Op deze checkpoint lagen de meeste van onze collega-motars ergens te slapen. 0p een tafel, onder een tafel, binnen, buiten, het maakte niet uit. Waar er plaats was om te liggen, lag iemand te slapen. Na 14u voornamelijk offroad rijden, begon iedereen wel vermoeid te raken. We aten eerst onze pasta met tomatensaus en taartje op en beslisten om nog even verder te rijden en onderweg op een mooi plaatsje boven op een berg te gaan rusten. Toen we rond 05:30u aan een hulppost van “Croce Verde” (groen kruis) kwamen, zagen we de perfecte plaats, een “droom”plaats zeg maar, wat we daar dan ook even gingen doen. Een paar bankjes onder de schitterende sterrenhemel, beter ging het niet worden. We beslisten om ons daar een uurtje neer te leggen. Toen we net lagen kwam er iemand van croce verde af om een isolatiedekentje te geven zodat we zeker geen kou hadden. Die man heeft nog een aantal keren gevraagd of dat alles in orde was en of dat we geen problemen hadden. Alle respect voor die mannen, die deden dat super.

06.30 u. Ontbijt : Na een uurtje beslisten we om door te gaan, we dronken een Red Bull als ontbijt en waren er klaar voor. De moto op en gaan, niet te snel zodat we niet moesten stoppen met pech en ongelukken konden vermijden. Een kwartiertje nadat we terug op weg waren, kwamen er ons 2 ‘Dakar’ mannen voorbij. Hun tempo was loeihard, het was wel leuk om hen te zien gaan met de opgaande zon achter de bergen. Zo’n 10min later zien we hen aan de kant staan, even rusten (of tot rust komen) om ons een kwartiertje later terug voorbij te vliegen. Dit scenario herhaalde zich een paar keer, wij bleven ons eigen tempo rijden, zij bleven sjeezen maar waren vaker aan rust toe. Tot het voor ons zelf ook tijd was om even te stoppen en te drinken. FOTO 5 Wat verder, vlak voor een zeer steile en moeilijke helling met veel losse keien, was er een opstopping, een kleine file, toen we er aankwamen hoorden we dat er een valpartij gebeurd was. Op de helling reden twee moto’s naar boven, de eerste viel en de tweede week uit. Hij reed in een afgrond en viel ongeveer 15 m naar beneden. Het was onduidelijk hoe de man er aan toe is maar we hopen het beste.

09 u. Rucas - stop : We komen aan op de parking en Rudy was echt blij om ons terug te zien. Hij had namelijk gehoord van de valpartij maar wist niet wie het was en door het rusten lagen we achter op schema, wat leide tot een begrijpelijke ongerustheid. Na wat pasta met tomatensaus en een taartje, dat ons bijna de oren uit kwam, was het weerom tijd om door te gaan. Op het moment dat we wilden vertrekken kwamen er drie Zwitsers naar onze assistentiewagen. Ze vroegen aan Rudy of hij met de wagen ook naar de aankomst in Sestriere zou rijden en of er een van hun moto’s zou mee kunnen. De pechvogel was een KTM 690 met ‘Quest kit’, echt een prachtige moto. Met de toffe sfeer die er in de “HAT” heerst was slechts een kleine moeite om de moto en zijn eigenaar aan boord te hijsen. Graag gedaan.

09 u. Rucas - start. : We vertrokken naar de laatste tussenstop, het was nog een fantastische rit via col del Assietta en col del Finestre. FOTO Assietta 03146 Met prachtige uitzichten waarvan we onderweg nog konden genieten. Verder reden we via een skipiste, een wel zeer steile helling naar beneden, vol met losse stenen. Ik twijfelde of ik wel genoeg grip zou hebben om heelhuids beneden te geraken en ik deed het zo traag mogelijk. Al snel bleken dat het zorgen voor niks zijn. Toen Bert en Tony me voorbij reden kon ik mee aan sluiten en reden we naar de laatste checkpoint. Dat bleek niet simpel te vinden.

13 u. Jovenceaux : Bij aankomst stond Rudy ons gewoontegetrouw op te wachten, nog steeds in gezelschap van Frederick, de Zwitser die op die manier ook zijn team verder kon volgen. In de kantine stond een uitgebreid buffet klaar maar de klok tikte verder en het was nog een lange rit naar de finish. We besloten om direct door te rijden.

15.15 u. - Sestriere : Rudy staat ons aan de finish breed lachend op te wachten, wij lachen in onze helmen al evenzeer. Na een rit van 25.30u zijn we daar waar we vanaf het begin wilden zijn. Moe, uitgeput, voldaan, euforisch, trots dat we het gehaald hebben. We parkeerden onze moto tussen de rij van degene die reeds voor ons waren aangekomen FOTO 6 en feliciteerden elkaar. Wat een prestatie als team en als persoon. We hadden het alle drie soms heel moeilijk, maar niemand heeft aan opgeven gedacht, we zijn altijd, en op ons eigen tempo, blijven rijden. Het was een fantastische ervaring. De overwinning op onszelf is een feit.

22 u. Restaurant – zondag 11/10/2016 : Terwijl we nagenieten in een typisch Italiaans restaurant waar we de heerlijke smaak proeven van….. een echte pizza en zeggen dat we de eerste maanden geen pasta met tomatensaus meer kunnen zien, valt dan toch het grote woord.

“En jongens, in 2018 de “Hat Extreme”, wat denken jullie ervan ?”

Toch maar eerst een nachtje over slapen.

Steven Cleemput

2. The Following 12 Users Say Thank You to StevenC For This Useful Post:

An_ (17-10-2016),Cowboy (15-10-2016),dirjax (14-10-2016),E.M. (14-10-2016),ine444 (17-10-2016),janl (24-10-2016),Leville (14-10-2016),Schussboelie (15-10-2016),SuperDuke08 (15-10-2016),Tam-Ara (14-10-2016),wouterb (26-10-2016)

Registratie
    Feb 2013
    Thanks
    135
    FOTO1
    1.jpg

FOTO1 - 2
    1-2.jpg

FOTO2
    2.jpg

FOTO3
    3.jpg

FOTO4
    4.jpg

FOTO5
    5.jpg

FOTO Assietta 03146
    Foto Assietta.jpg

FOTO6
    6.jpg

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    5158
    Proficiat!
    Precies toch weer ferm de moeite!!

Die KTM Basel Quest kit is echt supervet he, kost een klets maar je krijgt er ook wat voor...

5. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

StevenC (17-10-2016)

Registratie
    Feb 2013
    Thanks
    135
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Proficiat!
    Precies toch weer ferm de moeite!!

Die KTM Basel Quest kit is echt supervet he, kost een klets maar je krijgt er ook wat voor...
    Thanks, het was echt wel de moeite, ooit ga ik die rit nog wel eens rijden. Het zal niet voor volgend jaar zijn maar toch nog eens één van de volgende.

De KTM was een van de mooiste moto's die er was, vond ik. Het team reed trouwens alle drie met een KTM 690 Quest kit.
    De 2witte moto's langs de zijkanten is van de team maten. In promo filmpjes van Enduristan zie je ze ook.
    KTM Quest.jpg

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    157
    Wauw, je doet me 2014 helemaal opnieuw beleven !

Geweldig dat je hem onder zo'n mooie omstandigheden ook hebt kunnen uitrijden !

8. The Following User Says Thank You to An_ For This Useful Post:

StevenC (17-10-2016)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. vrij 2 - zo 4 dec 2016 - Custombike show 2016 Bad Salzuflen
    Door Sam in forum Motortreffens, Evenementen en Beurzen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 04-12-2016, 01:05
  2. zondag 9 Okt 2016 Rerun Koude vingers rit 2016
    Door Mister_Ace in forum Eendagsritjes
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 10-10-2016, 21:07
  3. Triumph Explorer 2016 versus BMW GS Adventure 2016