Pagina 1 van 8 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 80

Onderwerp: Factoren die de wendbaarheid van een moto bepalen

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    4073

Question Factoren die de wendbaarheid van een moto bepalen

<moderator>
    Een hele discussie van een "welke moto is voor mij gepast" thread is een eigen (interessant) leven gaan leiden.

Daarom een afsplitsing.

Deze topic gaat over wielgrootte, geometrie, banden, etc ... factoren die de wendbaarheid en instuursnelheid van een moto bepalen.

</moderator>
    Laatst gewijzigd door E.M.; 17-10-2016 om 20:27.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    9
    In de bochten sturen met grote voor of achterwielen

hier een voorbeeld van een 21" voorwiel en 19" achterwiel

kwestie van oefenen

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    4073
    groter wiel = stabieler, maar draait minder snel, beter off road.

17" wordt voor straat als het ideale compromis genomen tussen handling & stabiliteit.
    21" ideaal voor offroad
    19" een compromis tussen offroad & straat.

Hoe sneller je rijdt, hoe meer deze eigenschappen zich gaan uiten.

De grootte van het wiel heeft normalieter ook betrekking op het verbruik, toch alvast op het wiel met aandrijving.
    Groter wiel = minder acceleratie, maar ook zelfde snelheid tegen minder rpm.
    Al weet ik niet dat of dat ook betrekking heeft op de het voorwiel.

Ik kan me wel inbeelden dat ze de geomerie ook licht moeten veranderen om het grotere voorwiel genoeg ruimte te geven.

Soit, als je geen offroad gaat doen, lijkt het me alvast logischer dat je voor een kleiner voorwiel gaat.
    Dan puur rekening houdend vanuit een technisch standpunt vs je gebruik (woon-werk, ardennen).
    En niet vanuit een emotioneel standpunt (de offroad - adventure look).

Ook al ga je voor een tweedehands.
    Ik zou toch alvast proberen wat testritten te doen met gelijkaardige modellen, zodat je ook degelijk zelf het verschil voelt tussen de soorten moto's, voorwielen etc ...

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freeway Bekijk Berichten
    In de bochten sturen met grote voor of achterwielen

hier een voorbeeld van een 21" voorwiel en 19" achterwiel

Die heeft ook maar gewoon een 17" achterwiel hoor.
    De nieuwe heeft een 18" achterwiel, en dat zie je niet veel, de meesten doen het met een 17" achteraan.

Registratie
    Jan 2016
    Thanks
    9
    Ik weet wel niet wat snel - snel is.

dat een 17" wiel meer kracht op de weg brengt - is niet tegen te spreken.

Maar gezien dat een gewone weg geen racecircuit is, zijn de bochten snelheden bijna even groot. Maar dat komt op de pilot aan.

Mijn idee was van de korte draaicirkel - die als men dit soort van rijdtechniek beheerst men op de openbare weg ook heel goed kan rijden in bochtige gebieden.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    4073
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freeway Bekijk Berichten
    Ik weet wel niet wat snel - snel is.

dat een 17" wiel meer kracht op de weg brengt - is niet tegen te spreken.

Maar gezien dat een gewone weg geen racecircuit is, zijn de bochten snelheden bijna even groot. Maar dat komt op de pilot aan.

Mijn idee was van de korte draaicirkel - die als men dit soort van rijdtechniek beheerst men op de openbare weg ook heel goed kan rijden in bochtige gebieden.

Ik heb zelf nog niet met een 19" of 21" voorwiel gereden, dus kan niet uit ervaring spreken.

Maar het verschil zou hier wel voelbaar moeten tegen 50-70 per uur.
    Het gaat hier om de gyroscopische krachten.
    Hoe zwaarder een wiel is, hoe meer gyroscopische kracht, hoe moeilijker het schuin te leggen is.
    Hoe verder het gewicht van de as, hoe meer gyroscopische kracht er is als het wiel op de zelfde snelheid rolt.

Verder zijn spaakwielen zwaarder, maar hebben wel voordelen. Alhoewel die voordelen minder te voelen zijn op de openbare weg.
    Ze zijn sterker, en ze veren ook wat mee (meer comfort op steenpaden).

Het verschil in gyroscopische krachten tussen een 19" aluminium wiel en een 21"inch spaakwiel zou dus wel aannemelijk moeten zijn. (door het gewicht alleen al + zwaardere banden)

Al ooit een band al rollend gegooid ? die blijft rechtop ... als em vertraagt begint em te wiebelen, tot em uiteindelijk traag genoeg gaat en valt.
    Dat is de gyroscopische kracht.

Iemand die lichte alu velgen steekt, krijgt een totale tranformatie van zijn moto. En dat voel je ook enorm op de trage scherpe bochten.

PS ik spreek hier nu wel enkel over de wielen.
    Er zijn nog andere factoren die de stuursnelheid van een moto veranderen, zoals rake & trail & offset, profiel band etc ...
    in't kort:

rake (helling) : hoe kleiner de hoek, hoe sneller je kan sturen
    trail (spoor) : hoe kleiner de afstand, hoe sneller je kan sturen
    offset (afstand tussen het midden van de stuuras & het midden vd vering) offset bepaald in grote mate de trail.

Soit wat technisch, maar ik denk dat het theoretisch wel mogelijk zou zijn om een moto dezelfde stuur eigenschappen te geven met een 21" spaakwiel vs een 17" alu velg, of dat toch grotendeels te compenseren. Hoe groot de invloed van elke puzzelstuk is ... geen idee.

edit: soit allemaal te technisch.
    Ik denk dat svekke gewoon moet testrijden om dat zelf aan te voelen.
    't zelfde met de zadelhoogte. in feite is vooral beenhoogte belangrijk. En de vorm van een zadel maakt ook veel uit of je al dan niet met je voeten aan de grond geraakt.

edit 2 : wikipedia heeft een pagina vol nuttige info over heel die moto theorie.
    Laatst gewijzigd door E.M.; 17-10-2016 om 14:23.

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Jul 2010
    Thanks
    820
    Als we toch theoretisch gaan - en verbeter me waar nodig:

Los van andere factoren (vooral balhoofdhoek en naloop) hebben grotere wielen 3 voordelen:
    - betere roll-over capaciteiten over hindernissen
    - gyroscopisch effect is groter (m.a.w. de motorfiets zal op snelheid beter koers willen houden)
    - bij het voorwiel komt het scharnierpunt om over de kop te slaan hoger te liggen

Dat gyroscopisch effect zorgt er echter voor dat het stuurgedrag minder vlot wordt, en dat je dus meer stuurpinput nodig hebt. Een breder stuur geeft in dat opzicht vooral een grotere hefboom (los van de extra stuurprecisie).

Bijkomend nadeel is dat de massa van de velg en de band verder van het rotatiepunt komt te liggen. Dat geeft een hogere hefboom, waardoor meer kracht nodig is om het wiel in beweging te brengen. Vandaar het negatieve effect op acceleratie.

Vaak wordt in combinatie met een groter voorwiel ook voor een vlakkere balhoofdhoek gekozen (voorvork ligt vlakker). Voor nog meer stabiliteit. Triumph heeft op de Tiger 800-reeks het omgekeerde gedaan: de XC heeft juist een steilere balhoofdhoek. Vermoedelijk om het negatieve effect van dat voorwiel op de baan proberen te compenseren en een compromis proberen te vinden tussen on- en offroad-gedrag.

[Los daarvan kan de XC dat 21" voorwiel wel gebruiken juist omdat er in vergelijking met bvb. KTM's procentueel meer gewicht op de voorkant rust. Dat gewicht zou off-road de fiets de neiging geven om zich gemakkelijker in te graven.
    Een gewichtsverdeling verder naar achter kan ook nadelen hebben. Er zijn genoeg berichten over pendelende KTM 1190's op zeer hoge snelheden. Vooral met een grote touring-ruit en (beladen) koffers.]

Wat de grootte van het achterwiel betreft, lijkt dit me vooral ingegeven door het aanbod aan velgen en vooral banden. Er zijn veel meer straatgerichte 17" banden te vinden, en vooral in bredere maten.

Een 18" achterwiel heeft echter als grote voordelen de betere roll-over capaciteit én daardoor ook de betere balans met een een groot voorwiel.
    In vergelijking met een 18" achterwiel moet de achtervering bij een 17" achterwiel daardoor ook wat meer moeite doen.
    In extremis riskeer je bij zware off-road het voorwiel wel netjes over een hindernis gaat, maar dat de combinatie vering-17" achterwiel niet volstaat en "blijft haken".

Om een lang verhaal kort te maken: de geometrie van een motorfiets ontwerpen betekent veel factoren in rekening nemen. Om een zo goed mogelijk compromis te vinden voor het beoogde gebruik. (En voor secundaire factoren zoals bandenaanbod, etc.)
    Laatst gewijzigd door Leville; 17-10-2016 om 14:34. Reden: Lap, ExM was me voor.
    Be strong & be kind

8. The Following User Says Thank You to Leville For This Useful Post:

E.M. (17-10-2016)

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    5053
    Er is, in mijn ogen althans, een bijkomend nadeel van een groter voorwiel voor straatgebruik.
    Mijn 21" voorwiel is maar 90mm breed tegenover 120mm voor een 17".
    Dat maakt je band een pak boller en minder vlak.
    Je zal door de grotere radius wel iets meer contactoppervlak hebben in lengterichting maar vooral toch een pak minder in de breedte.
    Het zal ook wel aan mij liggen maar op hellingshoek heb ik er minder vertrouwen in...

10. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

Leville (17-10-2016)

Registratie
    Jun 2009
    Thanks
    256
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Er is, in mijn ogen althans, een bijkomend nadeel van een groter voorwiel voor straatgebruik.
    Mijn 21" voorwiel is maar 90mm breed tegenover 120mm voor een 17"...
    Mijn harley -voorwiel is 80/80 -21 .....
    at the crack off dawn you can hear him turn the motor on (marc cohn)
    bandit1250 + fxdwg + r1150gs
    wolfrider

Registratie
    Jul 2010
    Thanks
    820
    Zouden die extra mm's echt nog verschil maken? En dan bedoel ik voor een middenklasse motor bij normaal straatgebruik. De laatste generatie(s) banden biedt zoveel grip.
    Be strong & be kind

Pagina 1 van 8 1234 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Lenen/huren moto-remorque voor 2 moto's
    Door Moshi in forum Gezocht
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 20-02-2017, 18:51
  2. Leeftijd moto bepalen
    Door m-project in forum Algemene Motorpraat
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 10-11-2013, 00:12
  3. Hoe bepalen welke motor je wilt?