Pagina 1 van 8 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 78

Onderwerp: Cruise control en Adaptive cruise control

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157

Cruise control en Adaptive cruise control

Volgende stelling van msxx bleef door mijn hoofd spelen :

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Cruise control met ons harmonica verkeer? Dat is eerder gevaarlijk dan een toegevoegde waarde. Tenzij adaptief (met remfunctie dus).
    En dus gingen we op zoek .....

Adaptive cruise control is een intelligent rijhulpsysteem. Het systeem houdt het voertuig automatisch op een ingegeven snelheid, waarbij het zich aanpast aan je voorganger door automatisch te remmen en gas te geven.

Bij een normale (niet adaptive) cruise control kun je het voertuig een hetzelfde tempo laten rijden zonder dat je het gaspedaal (of hendel) aanraakt. Handig als je bijvoorbeeld langdurig 100 km/h op de snelweg wil en kan rijden. Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes voorkomen.

Nadeel van een normale cruise control is echter dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruise control (de)activeren. Daarom is op moderne voertuigen steeds vaker adaptieve cruise control gemonteerd. Dit systeem is uitgerust met een radar in de neus van het voertuig. Zo kan het systeem je voorganger ‘zien’. Remt die, dan remt jouw voertuig automatisch mee. Trekt hij weer op dan gaat jouw voertuig weer automatisch terug naar de opgeheven snelheid. De allernieuwste systemen zijn zelfs in staat tot filerijden. Ze vertragen dus helemaal tot en met stilstand en trekken automatisch weer op zodra het verkeer weer in beweging komt.

Voordelen :
    * Brandstofbeheersing
    * Beheersing van snelheid
    * Comfort en veiligheid

Bedenking :
    * "not all safety experts think that ACC is such a great idea. Robert Ervin, a senior researcher at the University of Michigan's Transportation Research Institute, says that not enough is known about a driver's readiness and ability to intervene in an emergency, when he is relying on such semi-automated systems. What research there is suggests that it is hard for humans to remain vigilant when something they are watching out for happens only rarely. Dr Ervin finds that drivers using ACC tend to divert their attention away from driving. Because “headway conflicts” are the biggest burden in driving, removing them may cause drivers to reduce their vigilance unintentionally."

Fact :
    Je bent nog steeds wettelijk verantwoordelijk voor het besturen van het voertuig.

bronnen :
    http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en.../cruisecontrol
    http://www.technavio.com/blog/top-3-...cruise-control
    http://www.economist.com/node/662334

Wat zijn inhoudelijk je ervaringen, bevindingen als motorrijder ? Wat maken deze systemen voor jou een meerwaarde of net niet ?....
    Laatst gewijzigd door Imno; 20-11-2016 om 12:22. Reden: Intentie topic opgeven.
    Licensed to chill.
    Non Semper Arcum Tendit Apollo.
    2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    674
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Imno Bekijk Berichten
    Voordelen :
    * Brandstofbeheersing
    * Beheersing van snelheid
    * Comfort en veiligheid

Bedenking :
    * "not all safety experts think that ACC is such a great idea. Robert Ervin, a senior researcher at the University of Michigan's Transportation Research Institute, says that not enough is known about a driver's readiness and ability to intervene in an emergency, when he is relying on such semi-automated systems. What research there is suggests that it is hard for humans to remain vigilant when something they are watching out for happens only rarely. Dr Ervin finds that drivers using ACC tend to divert their attention away from driving. Because “headway conflicts” are the biggest burden in driving, removing them may cause drivers to reduce their vigilance unintentionally."
    * Je bent nog steeds wettelijk verantwoordelijk voor het besturen van het voertuig.
    We kunnen dus besluiten dat CC een pak voordelen oplevert, en dat je slechts één bedenking kan vinden ergens in Michigan.
    Dat je nog steeds wettelijk verantwoordelijk bent voor het besturen van een voertuig noem ik geen bedenking maar logica.

Op ne moto heb ik geen CC nodig, mijn moto gebruik ik toch enkel voor plezier, en plezier en contstante snelheden samen in één zin ...

Ik ben wel van mening dat het voor woonwerkers net zo interessant kan zijn als CC in de auto, zie cowboy zijn reactie in een ander topic.

In de auto wil ik niet meer zonder, en ik heb er nog maar 2 maanden ervaring mee.

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    We kunnen dus besluiten dat CC een pak voordelen oplevert, en dat je slechts één bedenking kan vinden ergens in Michigan.
    Dat je nog steeds wettelijk verantwoordelijk bent voor het besturen van een voertuig noem ik geen bedenking maar logica.

Op ne moto heb ik geen CC nodig, mijn moto gebruik ik toch enkel voor plezier, en plezier en contstante snelheden samen in één zin ...

Ik ben wel van mening dat het voor woonwerkers net zo interessant kan zijn als CC in de auto, zie cowboy zijn reactie in een ander topic.

In de auto wil ik niet meer zonder, en ik heb er nog maar 2 maanden ervaring mee.
    "After being successfully integrated in four-wheelers (cars, trucks, etc.), ACC technology is now being installed in motorcycles by major automobile manufacturers. In 2015, the global motorcycle adaptive cruise control market accounted for 1.37 million units. According to market research, analysts at Technavio predict that by 2020, the market will record a CAGR of over 9%"
    Laatst gewijzigd door Imno; 19-11-2016 om 12:00.
    Licensed to chill.

Registratie
    May 2015
    Thanks
    986
    En wat is nu de conclusie van heel uw openingspost voor u dan?

Feit in ander topic is (en ik heb ACC) dat heel veel mensen gewoon niet in staat zijn zonder ACC een deftige vrij constante snelheid aan te houden.
    Ze rijden u voorbij aan 140, om dan 1km verder weer ingehaald te moeten worden omdat ze ineens minder dan 110 aan het rijden zijn.
    Gij moet weer helemaal vertragen omdat er een achterligger af komt, of wat dan ook.

In het ander topic staan nog leuke voorbeelden.

Plezant is anders als ge constant zit op te trekken en af te remmen op een autostrade die bij wijze van spreke leeg is.

Verder ga het uw gebruik in dat opzicht al helemaal niet vooruit helpen door diene sjarel, die u dus altijd laat variabel in snelheid rijden.
    Yamaha TDM850 4TX: crashed
    Yamaha FZ6N S2 ABS: sold
    BMW S1000R: sold!
    Speed Triple RS 2019: current

5. The Following User Says Thank You to kazzz For This Useful Post:

Schussboelie (19-11-2016)

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kazzz Bekijk Berichten
    En wat is nu de conclusie van heel uw openingspost voor u dan?

Feit in ander topic is (en ik heb ACC) dat heel veel mensen gewoon niet in staat zijn zonder ACC een deftige vrij constante snelheid aan te houden.
    Ze rijden u voorbij aan 140, om dan 1km verder weer ingehaald te moeten worden omdat ze ineens minder dan 110 aan het rijden zijn.
    Gij moet weer helemaal vertragen omdat er een achterligger af komt, of wat dan ook.

In het ander topic staan nog leuke voorbeelden.

Plezant is anders als ge constant zit op te trekken en af te remmen op een autostrade die bij wijze van spreke leeg is.

Verder ga het uw gebruik in dat opzicht al helemaal niet vooruit helpen door diene sjarel, die u dus altijd laat variabel in snelheid rijden.
    Zelf ben ik al lang en breed genoeg duidelijk geweest over mijn persoonlijk idee over CC en ACC. Ik volg msxx ook wat betreft CC (en dus niet ACC) wat onze verkeerssituatie betreft.
    ACC heeft enorme voordelen die niet weg te denken zijn, maar de bedenking van de onderzoeker is wel iets waar toch best wel over nagedacht kan worden.
    Licensed to chill.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    674
    "After being successfully integrated in four-wheelers (cars, trucks, etc.), ACC technology is now being installed in motorcycles by major automobile manufacturers. In 2015, the global motorcycle adaptive cruise control market accounted for 1.37 million units. According to market research, analysts at Technavio predict that by 2020, the market will record a CAGR of over 9%"
    Wat heeft dit te maken met mijn kijk op CC voor de motor??

Ook al zou het standaard op mijne motor staan, ik zou het niet (kunnen) gebruiken, de wegen die ik met mijn motor rij zijn er niet geschikt voor.

Eigenlijk is dat hetgeen wat ik in de vorige discussie hieromtrent ook al zei... het maakt toch niet uit als ze meer en meer motoren gaan uitrusten met CC, je bent nog altijd vrij om het te gebruiken.
    Moest het een te betalen optie zijn, dan neem ik ze niet, staat het er standaard op... dan gebruik ik het niet.

simple as that.
    Laatst gewijzigd door adventurer; 19-11-2016 om 12:35.

Registratie
    Oct 2008
    Thanks
    157
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Wat heeft dit te maken met mijn kijk op CC voor de motor??

Ook al zou het standaard op mijne motor staan, ik zou het niet (kunnen) gebruiken, de wegen die ik met mijn motor rij zijn er niet geschikt voor.

Eigenlijk is dat hetgeen wat ik in de vorige discussie hieromtrent ook al zei... het maakt toch niet uit als ze meer en meer motoren gaan uitrusten met CC, je bent nog altijd vrij om het te gebruiken.
    Moest het een te betalen optie zijn, dan neem ik ze niet, staat het er standaard op... dan gebruik ik het niet.

simple as that.
    Dat hebben we dan gemeen
    Licensed to chill.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    674
    Dat hebben we dan gemeen
    Dan kunnen ze dit topic sluiten, want als wij al overeen komen is er gene lol meer aan.

Registratie
    May 2010
    Thanks
    3
    Adaptive cruise control , allemaal heel schoon ..... Tot er iemand voor uw neus 'kruist' , om een van de afritten te nemen. En dat spel vol in de ankers gaat :-( En hier in B met alle 2 km een afrit....

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3917
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jamez Bekijk Berichten
    Adaptive cruise control , allemaal heel schoon ..... Tot er iemand voor uw neus 'kruist' , om een van de afritten te nemen. En dat spel vol in de ankers gaat :-( En hier in B met alle 2 km een afrit....
    vs ? er tegen zitten.
    Nu is het misschien de persoon achter u die in uw kont zit ... maar dat is dan niet uw fout neem ik aan.

Wat ik me afvraag bij ACC ... welke afstand houdt die tov uw voorligger, en probeerd die constant dezelfde afstand te houden, of gaat die de soms bruture rem maneuvers van de voorligger meer uitlevellen.

Ik leg het waarschijnlijk niet zo goed uit maar het komt op het volgende neer:
    In de fille probeer ik zo weinig mogelijk te remmen, en zo constant mogelijk te rijden, ook al is de afstand tussen mij en mijn voorligger dan variabel. Doordat iedereen steeds op zijn rem zit bij de kleinste vertraging krijg je het effect dat er zich gewoon meer fille vormt achter jou.
    Jij remt af van 40 tot 35 ... maar 10 wagens achter jou moeten ze al afremmen van 40 tot 15 etc ...

Vaak kan ik +10km fille doen zonder mijn rem aan te raken, terwijl mijn voorligger daar toch wel een 200 keer op heeft zitten duwen.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Pagina 1 van 8 1234 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Mechanische cruise control
    Door ine444 in forum Motoraccessoires
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 04-11-2017, 11:56
  2. Bagster Cruise Zijtassen
    Door Koeno in forum Te Koop: Andere
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 18-04-2012, 08:44