Pagina 1 van 23 123411 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 230

Onderwerp: Remmend insturen (trail braking)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3402

Remmend insturen (trail braking)

<moderator>
    Off topic gedeelte van de hairpin thread, dat een eigen thread krijgt.
    </moderator>

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Afremmen doe je voor de bocht, in de bocht zorg je voor constante gas om vervolgens uit de bocht te accelereren...
    Zo leren ze het toch initieel aan bij beginners, en zo is het ok als uw snelheid om de bocht te pakken goed ingeschat is (wat vaak moeilijk is bij ongekende bochten).

Trailbraking heeft ook zijn veiligheids voordelen op de baan (meer grip door grotere contact patch, stabiliteit, insturen, meer controle, ..) en zeker bij onvoorziene omstandigheden.
    Ik dacht zelfs dat dat aangeleerd werd bij geavanceerdere bochtencursussen voor't straat.
    Maar da's off topic ... dus zoek het zelf maar eens op.
    Laatst gewijzigd door E.M.; 30-03-2017 om 22:49. Reden: mod message

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    546
    Als je moet remmen IN de bocht ben je er te snel ingegaan. Beginner of niet. Ik praat enkel over de openbare weg. Op het circuit kan het best anders zijn. Achterrem gebruiken in de bocht doe je niet om te remmen he... daarom dat ik me ook weinig zorgen maak dat ik met een blokkerend achterwiel kom te zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3402
    Als je moet remmen IN de bocht ben je er te snel ingegaan. Beginner of niet. Ik praat enkel over de openbare weg. Op het circuit kan het best anders zijn. Achterrem gebruiken in de bocht doe je niet om te remmen he... daarom dat ik me ook weinig zorgen maak dat ik met een blokkerend achterwiel kom te zitten.
    Ik praatte ook enkel over't straat, niet het circuit.

En euh ... je moet niet remmen in een bocht ?
    de achterrem gebruik je niet om te remmen ?

Je bedoelt waarschijnlijk dat je niet moet vertragen in een bocht ?
    Wel ik heb fameus mijn twijfels dat jij dat steeds naleeft.
    Je kan gerust ook vertragen terwijl je gas blijft geven bv, ik durf zelf te stellen dat dat voor de apex in de meeste gevallen zo zal zijn vs exact dezelfde snelheid of accelereren.

Beginner heeft enkel te maken dat het een geavanceerdere techniek is, die wat meer tijd vraagt om aan te leren.
    Af en toe de oogkleppen eens afzetten en wat bijleren om te zien wat het juist inhoud, kan eens geen kwaad
    Trailbraking is zelfs bij u in bepaalde situaties veiliger is dan je huidige techniek.

Met trailbraking hoef je echt niet op limieten te gaan. Je kan dat zelfs bij een zeer rustige rijstijle perfect integreren en smooth blijven rijden.

En als je niet afremt ... wat doe jij dan bij een lange bocht die na 200 meter volledig dichtknijpt ?

Anyway is off topic.
    Laatst gewijzigd door E.M.; 27-03-2017 om 17:25.

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3913
    Post ook es een definitie van trailbraking zodat de rest ook mee is
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

De kalender voor 2020 staat online. Blokkeer de data alvast in je agenda zodat je niks mist!

5. The Following 2 Users Say Thank You to Tam-Ara For This Useful Post:

@Bart (28-03-2017),Nightwing (27-03-2017)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3402
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    Post ook es een definitie van trailbraking zodat de rest ook mee is
    Ipv al het remwerk voor de bocht te doen, minder remmen voor de bocht en nog gelijdelijk aan uw rem lossen terwijl je de bocht ingaat (tot aan de apex). Hoe meer lean angle je pakt, hoe meer rem je lost.
    Heeft tal van voordelen als je dat correct doet (online te vinden).

https://rideapart.com/articles/how-to-trail-braking
    https://en.wikipedia.org/wiki/Trail_braking

Er is daar wel nogal wat controverse rond ontstaan.
    Als ik het goed heb was zelfs Keith Code er eerst geen voorstander van (maar meerdere van zijn technieken zijn nadien nog gedebunked door beteren).
    Het wordt ook niet standaard aangeleerd, omdat het finesse vraagt van de motard.
    Maar vind dat tbh wat overdreven, je bent daar snel mee weg. En ik zou aan iedereen met basis skills aanraden het aan te leren en het gewoon te worden, ook al gebruiken ze het nadien niet. T'is pas als je het nodig hebt dat je best ook de gewoonte hebt om het te doen.
    En een dichtknijper, modder in de bocht, of nen idioot op uw rijvak ... uiteindelijk kom je dat allemaal wel eens tegen.

Het wordt IMO pas gevaarllijk als je dan toch opeens de rem wilt gebruiken in een bocht, en je bent dat niet gewoon.
    Met trail braking is dat hele proces veel moduleerbaarder, en heb je niet de verassingen en onstabiliteit. Je doet dat makkelijker geleidelijk aan.
    T'is ook geen wondermiddel hoor. Net zoals bij de basis techniek (adventurer) ... als je niet genoeg geremd hebt ben je fucked. Je kan wel een pak harder remmen dan je zou denken onder lean angle, maar er zijn ook limieten natuurlijk.

En nog een term die ik gebruikte;
    Kid skidding = de achterkant laten uitbreken bij het ingaan van een bocht. (al was het bij mij niet intentioneel).

7. The Following User Says Thank You to E.M. For This Useful Post:

Antropos (31-03-2017)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    546
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Experience_Matters Bekijk Berichten
    Ipv al het remwerk voor de bocht te doen, minder remmen voor de bocht en nog gelijdelijk aan uw rem lossen terwijl je de bocht ingaat (tot aan de apex). Hoe meer lean angle je pakt, hoe meer rem je lost.
    Heeft tal van voordelen als je dat correct doet (online te vinden).

https://rideapart.com/articles/how-to-trail-braking
    https://en.wikipedia.org/wiki/Trail_braking

Er is daar wel nogal wat controverse rond ontstaan.
    Als ik het goed heb was zelfs Keith Code er eerst geen voorstander van (maar meerdere van zijn technieken zijn nadien nog gedebunked door beteren).

Zoals ik al dacht... gij maakt van de openbare weg een circuit.

Ik heb ik het begin al geschreven dat er een onderscheid is tussen het rijden op het circuit en op de openbare weg.... logisch ook.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3402
    Zoals ik al dacht... gij maakt van de openbare weg een circuit.

Ik heb ik het begin al geschreven dat er een onderscheid is tussen het rijden op het circuit en op de openbare weg.... logisch ook.
    Oogkleppen af man.

Uit wat kan jij uitmaken dat ik geen onderscheid maak tussen circuit en openbare weg ?
    Uit trailbraking ?

Trail braking kan je perfect doen op een toeristisch tempo, en de rijstijl zal smoother overkomen dan jouw techniek.
    De bestuurder zal ook nog eens beter voorbereid zijn op onverwachtheden die extra remkracht vereisen.

Ge moet wel weten wa ge wilt he...

Gij hebt het over oogkleppen tegen mij een paar posts terug... awel, doe die van u ook maar eens af. Maak een onderscheid tussen de openbare weg en het circuit (wat uiteindelijk dag en nacht verschil is) en ga eens een dagske mee op cursus bij een forumsponsor....
    Geef het een kans en trek achteraf uw conclusie.
    Oogkleppen ?

Ik heb beide technieken aangeleerd (trail braking pas later) en trek mijn persoonlijke conclusies.
    Jij maar 1 ... en blijkt totaal geen idee te hebben vd andere, maar categoriseerd de jouwe wel als de enige juiste of staat zelfs niet open voor het potentieel.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    546
    Sorry EM, ik was weer even vergeten dat jij hier de expert bent (vandaar die nick?) en dat alle anderen niet weten wat ze zeggen. En dan durven ze daar ook nog geld voor te vragen...

Circuit vs openbare weg? Jij hebt het over de apex, jij post linkskes waar ik onmiddelijk circuit foto's zie verschijnen.... Soit.
    Excuse me.

Wat je me wel niet in mijn schoenen mag schuiven is dat ik niet open sta voor andere meningen en vind niet dat mijn mening alleen de enige juiste is.
    Ik kan dit ook van u zeggen, want jij zit al van post één alles wat ik schrijf in twijfel te trekken...

Blijkbaar ben jij degene die de enige, juiste methode beheerst... en een dagske motorbeheersing in Tongeren vind je overbodig...

Ik had het kunnen weten dat het weer deze richting zou uitgaan...

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3913
    Ok guys, end of discussion nu. Voor er ambras van komt!

Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

De kalender voor 2020 staat online. Blokkeer de data alvast in je agenda zodat je niks mist!

12. The Following User Says Thank You to Tam-Ara For This Useful Post:

adventurer (27-03-2017)

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    624

Ik zal de popcorn maar terug wegleggen
    Road: KTM Superduke 1290 R '19
    StuntBike: Honda CBR 600F4s (slightly Modified by RunnerX and G-Man Gerald)

14. The Following 3 Users Say Thank You to SuperDuke08 For This Useful Post:

kazzz (28-03-2017),Mister_Ace (28-03-2017),Nicky (20-04-2017)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten