Pagina 1 van 11 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 101

Onderwerp: Waar is het (échte) sport-toer segment naartoe ???

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    69

Waar is het (échte) sport-toer segment naartoe ???

Misschien ligt het aan mij, maar ik ben het sport-tour segment kwijt ! Waar is dat segment naartoe ?

7 jaar geleden, bij aankoop van mijn intussen oude K1300S, waren er tijdens mijn zoektocht naar mijn gevoel toch merkelijk méér sport-tourders van 1000cc of meer ? Nu zie ik eigenlijk (bijna) enkel hoogpoters waar je weliswaar sportief mee kunt rijden, daar doe ik niets vanaf (zeker niet van de Super Adventure 1290). Maar die zitten allemaal minstens 2 cm, en soms tot 4 cm hoger dan die oude K van mij.

De enige die ongeveer qua zithouding aanvoelt als mijn K, is de Kawasaki Z1000SX (0,5 cm lager), zowel qua zithoogte als qua sportiviteit van de zithouding (lichtjes voorovergebogen). Als de rest zijn toch botweg hoogpoters ? Hoe krijgen ze 't in hun harses om een motorfiets met zithoogtes tot 86 cm in de markt te zetten ? Ben ik dan het enige klein menneke dat hier hoogtevrees van krijgt ???
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    447
    VFR 800/1200
    BMW 1200RS
    Duc Supersport
    Suz GSX1000
    Kawa 1000SX

Valt toch mee?

Edit: En de SD1290GT

3. The Following User Says Thank You to msxx For This Useful Post:

Schussboelie (08-09-2017)

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    114
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    VFR 800/1200
    BMW 1200RS
    Duc Supersport
    Suz GSX1000
    Kawa 1000SX

Valt toch mee?

Schrap die VFR 1200, wordt niet meer nieuw gemaakt...
    En als de eisen +1000CC zijn, dan komt die VFR 800 ook enkele cc's te kort ;-)
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    212
    De zzr 1400 doet ook mee in dit rijtje, hoewel deze motor wat extra kilootjes heeft tov de andere sporttoerders.
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    69
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    VFR 800/1200
    BMW 1200RS
    Duc Supersport
    Suz GSX1000
    Kawa 1000SX

Valt toch mee?

Het zal misschien ook (toch voor een deel) aan mij liggen. Echter ...
    - VFR : 800 komt niet in aanmerking (vermogen gecombineerd met vooral -iets weinig- koppel), de 1200 maken ze niet meer, de 1200X is (opnieuw) een levenschte hoogpoter met een duizelingwekkende zithoogte van 85 cm
    - BMW 1200 RS : ik kom van een BMW, en die is niet bepaald mijn trouwste reisgezel gebleken (onlangs nog 675€ achtergelaten in een BMW garage in Frankrijk, na een gelijkaardige panne ook op vakantie verleden jaar, in Wales). Bovendien vind ik dit de R-RS niet mooi, en ik heb het niet zo voor die boxers van BMW (dat op zich nu ook niet bepaald goedkoop kan worden genoemd, al zeker niet ingeval van panne - werkuren van 60€ zonder BTW, daar word je ingeval van panne niet bepaald vrolijk van)
    - ik heb het niet zo begrepen op Italiaanse moto's, en die zijn over 't algemeen óók niet de goedkoopste
    - de GSX-R1000 is een sportmachine, en de GSX-S1000 (de F, dan) is geen toermachine (heeft niet eens de mogelijkheid voor een topkoffer). Bovendien té kort (146 cm) voor een sporttoerder als je 't mij vraagt (ik rijd ook met een GSX-S1000, en die is wel héél wat nukkiger qua karakter dan de K1300)
    - de SD-1290 heb ik nog niet uitgeprobeerd. Inderdaad, KTM zet 'm (als de enige van hun fietsen) in de markt als een sport-tour, maar de korte wielbasis doen mij (onterecht ?) eerder denken aan het karakter van een straatmachine à la GSX-S1000, én heeft bovendien ook al een respectabele zithoogte van 83.5 cm

Blijft (inderdaad) de Z1000SX over. En zelfs die kan slechts met moeite een topkoffer geïnstalleerd krijgen (custom boor- en laswerk nodig, en daar heb ik niet het volle vertrouwen in qua materiaalsterkte). Wel een haalbare zithoogte van 81,5cm.
    't È nie moeilik. Nint.

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3026
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flupp Bekijk Berichten
    Het zal misschien ook (toch voor een deel) aan mij liggen.
    Ik vrees eigenlijk van wel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flupp Bekijk Berichten
    Blijft (inderdaad) de Z1000SX over.
    Al deze argumenten:
    *weinig- Koppel
    *niet mooi
    *niet bepaald mijn trouwste reisgezel
    *heb het niet zo begrepen op Italiaanse moto's
    *niet de goedkoopste
    Ze houden uiteraard steek...................voor jou

Er IS dus wel degelijk een segment. Alleen vindt jij er blijkbaar niet echt je gading in.
    Dat is niet hetzelfde als dat het niet meer zou bestaan.

Wat de hoogpoters betreft heb je uiteraard wel gelijk. Er is de laatste 10 jaar een evolutie geweest naar dergelijke modellen en velen worden zelfs afgeleid van andere bestaande modellen. Mogelijk ligt de reden in het feit dat de "gemiddelde" motorrijder niet superjong is en dus graag kiest voor een combinatie van comfort/wendbaarheid/vermogen/koppel

Velen van de huidige bezitters van een hoogpoter zou met een sport-toer-machine rijden moesten er niet zoveel verschillende hoogpotermodelen op de markt zijn denk ik
    In de garage: TRIUMPH Tiger Explorer XCa & Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    69
    Elk heeft inderdaad zijn (eigen) argumenten, ik ben op dat vlak niet anders dan anderen. Maar mag er dan nog worden verondersteld dat er na al die argumenten (die voor sommigen neigen naar "moeilijk" doen ?) toch een aantal valabele keuzes overblijven ? Als je dan ziet dat alle "overblijvers" bijna uitsluitend hoogpoters zijn, dan had ik dacht ik wel een punt. Maar dat de constructeurs dan eerlijk zijn, en die hoogpoters ook als hoogpoters in de markt zetten : zithoogtes vanaf 84 cm met een met reisspullen volbepakte motorfiets, dat is geen haalbare kaart voor een kleine manneke als ik (en da's niét moeilijk doen !). Overigens, betekent ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
    ...
    Velen van de huidige bezitters van een hoogpoter zou met een sport-toer-machine rijden moesten er niet zoveel verschillende hoogpotermodelen op de markt zijn denk ik
    dan weer niet dat ik een beetje gelijk heb, en dat het sporttour segment zo'n beetje werd "verdrongen" door al die hoogpoters ?
    't È nie moeilik. Nint.

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4414
    Welke modellen die er vroeger wél waren mis je dan?

Registratie
    Dec 2011
    Thanks
    88
    Ik vind het ook dat modellen in de categorie tussen de gekuipte nakeds en de echte tourmachines in de minderheid zijn geworden
    2009 Kawasaki Z1000 - sold
    2004 Kawasaki ZR7S
    2016 Yamaha MT-09

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    447
    Je zou vier/vijf jaar geleden gelijk gehad hebben.

Met het verdwijnen van de Duc ST, Aprilia Futura, Sprint ST..

Maar net de laatste twee/drie jaar zie je een toename!
    Wel is het karakter aan het wijzigen. Ze worden meer opgeschoven naar het aangeklede naked segment (vandaar: korter). Die modellen zijn het meest gevraagd.
    Dat verandert de nuances van het segment, maar ook de variatie. Vrijwel voor iedereen een goede kandidaat tw vinden. De Kawa heeft dezelfde achtergrond ;-)

Ik zie mezelf ook als sport-toerder en rijdt met een Multi. Dat is een hoge fiets, maar door zijn 17inch wielen zie ik hem niet als allroad. Alsof je daarmee offroad gaat rijden...

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten