Resultaten 1 t/m 6 van 6

Onderwerp: Tracer 700 - Preloads

Registratie
    Dec 2016
    Thanks
    34

Tracer 700 - Preloads

Heel wat over terug te vinden, helaas ook heel vaak snel off-topic / extreem uitgebreid / of te ingewikkeld (of ik te dom, t'is maar hoe je het beziet).

In ieder geval, ik rij met een Tracer 700 en weeg +- 55 KG met gear aan.
    Betekend dit dan dat ik de preload beter lager instel (tegenwijzerszin naar stand 1 of 2, uitgaande dat hij standaard op 3 staat)?

Een nieuwe / aangepaste veer op gewicht zit er momenteel niet in.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EaglePhoenix Bekijk Berichten
    Ik ken het gevoel. Heb namelijk hetzelfde met mijn Tracer 700.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat het niet aan de motor per se ligt (blijft namelijk een Yamaha, met net de MT07 waarop de Tracer 700 werd gebaseerd als 1 van hun toppers), vraag ik me inderdaad af of het aan enerzijds de bandenspanning kan liggen of anderzijds de vering.

Ik moet wel zeggen dat het gevoel veel prominenter aanwezig was na het 1e onderhoud. Gemerkt dat ze de bandenspanning een stuk hoger opblazen dan er in het boekje wordt aanbevolen. Na het opnieuw verlagen van de spanning tot het boekje is dit gevoel wel grotendeels verdwenen, echter "zweef" ik soms nog in de diepere/grotere bochten. Net het gevoel dat je door de bocht heen schuift / zweeft.

Zou dit aan de vering kunnen liggen? De gemiddelde rijder is namelijk al snel 10-15 à 20 kg zwaarder dan ik. Misschien weeg ik te weinig voor de standaard instelling van de vering. Is het aangeraden deze vering wat losser in te laten stellen?
    Niet echt een vertrouwend gevoel wanneer een relatief wijde bocht aan relatieve snelheid aansnijdend.. (50-60km/h, wat perfect mogelijk moet zijn gezien omstandigheden). Echter de minste oneffenheid zorgt voor het wegglijden van de achterband (PR4), of het gevoel grip tekort te komen..

Moeilijk te omschrijven in woorden, maareu..

Wat ivm bandenspanning?
    Ik merk dat bij onderhoud, men systematisch de banden serieus overinflate dan er wordt aangeraden "volgens het boekje" - is hier een reden voor?
    Heb er terug wat uitgelaten.. of toch liever wat extra?

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    hoe minder je weegt, hoe lager je de preload moet zetten.

voor alle duidelijkheid : daarmee regel je NIET de hardheid van de veer, WEL de negatieve veerweg. en als bijkomend effect de rijhoogte.de negatieve veerweg is het deel van de vering dat al ingedrukt is onder het gewicht van de motor en rijder (soms zie je opgegeven waardes met of zonder rijder).
    als beginwaarde moet je zorgen dat de motor met jezelf in full gear erop +/- 2cm ingeveerd is. hiervoor moet je eigenlijk met 2 zijn : iemand heft de motor op zodat de vering tot op zijn eind gehoffen wordt, de andere meet recht omhoog hoe hoog bv het stuureind is tot de grond (voor vering vooraan), of een pinker achteraan (voor vering achteraan). dan ga je erop zitten en doe je dezelfde meting. die zou 2cm moeten verschillen. als het verschil minder is, moet je de preload zachter zetten.

het gevoel dat jij hebt kan heel goed hierdoor komen : als de motor niet meer kan uitveren bij zelfs kleine oneffenheden, kan de vering haar werk niet meer doen.

en gezien je gewicht zou ik je bandenspanning ook gerust wat lager zetten dan opgegeven, kan de band ook wat meer veren. ik zou gerust een 0.3-0.5 bar lager gaan per band.

Registratie
    Dec 2016
    Thanks
    34
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
    hoe minder je weegt, hoe lager je de preload moet zetten.

voor alle duidelijkheid : daarmee regel je NIET de hardheid van de veer, WEL de negatieve veerweg. en als bijkomend effect de rijhoogte.de negatieve veerweg is het deel van de vering dat al ingedrukt is onder het gewicht van de motor en rijder (soms zie je opgegeven waardes met of zonder rijder).
    als beginwaarde moet je zorgen dat de motor met jezelf in full gear erop +/- 2cm ingeveerd is. hiervoor moet je eigenlijk met 2 zijn : iemand heft de motor op zodat de vering tot op zijn eind gehoffen wordt, de andere meet recht omhoog hoe hoog bv het stuureind is tot de grond (voor vering vooraan), of een pinker achteraan (voor vering achteraan). dan ga je erop zitten en doe je dezelfde meting. die zou 2cm moeten verschillen. als het verschil minder is, moet je de preload zachter zetten.

het gevoel dat jij hebt kan heel goed hierdoor komen : als de motor niet meer kan uitveren bij zelfs kleine oneffenheden, kan de vering haar werk niet meer doen.

en gezien je gewicht zou ik je bandenspanning ook gerust wat lager zetten dan opgegeven, kan de band ook wat meer veren. ik zou gerust een 0.3-0.5 bar lager gaan per band.
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg en tips!

Persoonlijk vind ik dat ze zoiets gerust mogen uitleggen bij de aankoop van een (eerste) motor, al is het maar basic.
    'k Bedoel, als verkoper zie je al snel als iemand ver onder (of boven) het gemiddelde ingesteld veergewicht zit, niet?
    Zoiets wordt trouwens ook absoluut niet aangehaald bij het rijexamen/de rijles. Lijkt me nochtans geen overbodige info te zijn.

Dus tenzij men zelf het internet gaat afzoeken, komt men hier als nieuwe rijder pas (te) laat achter. Ik kan me inbeelden dat er veel rijders zijn die idem (of tegenovergestelde) problemen hebben zonder dat ze ook maar even eraan denken hun preload te veranderen.

Om maar te zwijgen van het aantal pillion-rijders die dit eveneens op standaard laten staan.

In mijn geval resulteert dit (mogelijks) dus in een niet vertrouwd gevoel tijdens "snelle" bochten en een wegglippend achterwiel. Zou het niet raar vinden dat diegenen die niet verder zoeken naar de oorzaak, al snel het vertrouwen van rijden verliezen of de motor an sich gaan blameren en op zoek gaan naar een andere motor die een andere standaard veerinstelling/veren hanteert.

I could be wrong though..
    Laatst gewijzigd door EaglePhoenix; 22-01-2018 om 10:31.

Registratie
    Mar 2005
    Thanks
    28
    Heb sinds juni2017 een Tracer700.
    Standaard is de setting te soft op 3 voor mij. Staat ook in manual. Dit is voor rijders tussen de 68 en 75kg.
    had eerst 8 maar dan kreeg ik geen feedback meer, met wat draaien ben ik nu op 5 uitgekomen.
    Voor bagage zet ik de preload op 6.
    Ik rij steeds solo, heb er zelfs de duo voetsteunen afgehaald. (imo is de Tracer700 niet geschikt als travel duo bike)

De Tracer 700 is een zeer gewillig gooi en smijt fietsje en de standaard MPR4's geven veel vertrouwen.
    Als ze ooit versleten geraken (zit nu aan 8000km en nog geen slijtage te merken) worden ze vervangen door een set zachtere Metzler M07R's.
    De MPR4 is eerder voor een zware toerbuffel van 285kg geschikt.
    De Tracer700 weegt 100kg minder.

Ga wellicht wel de Hyperpro veer met hydraulic adjuster steken. De voorkant voelt zeer goed aan met veel vertrouwen onder hellingshoek en hoeft imo niet aangepast worden.
    Al bij al een goed motorfietsje voor niet gek veel geld. Vooral de langers achterbrug is de reden van de stabiliteit van de Tracer700. Wist je trouwens dat niet Yamaha maar Motobecane deze Tracer heeft ontwikkeld? Wordt geassembleerd in Frankrijk.
    MBK heeft een zeer goede research afdeling voor tweewielers.
    My talent outweighs my ambition

Registratie
    Dec 2016
    Thanks
    34
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vortex2 Bekijk Berichten
    Heb sinds juni2017 een Tracer700.
    Standaard is de setting te soft op 3 voor mij. Staat ook in manual. Dit is voor rijders tussen de 68 en 75kg.
    had eerst 8 maar dan kreeg ik geen feedback meer, met wat draaien ben ik nu op 5 uitgekomen.
    Voor bagage zet ik de preload op 6.
    Ik rij steeds solo, heb er zelfs de duo voetsteunen afgehaald. (imo is de Tracer700 niet geschikt als travel duo bike)

De Tracer 700 is een zeer gewillig gooi en smijt fietsje en de standaard MPR4's geven veel vertrouwen.
    Als ze ooit versleten geraken (zit nu aan 8000km en nog geen slijtage te merken) worden ze vervangen door een set zachtere Metzler M07R's.
    De MPR4 is eerder voor een zware toerbuffel van 285kg geschikt.
    De Tracer700 weegt 100kg minder.

Ga wellicht wel de Hyperpro veer met hydraulic adjuster steken. De voorkant voelt zeer goed aan met veel vertrouwen onder hellingshoek en hoeft imo niet aangepast worden.
    Al bij al een goed motorfietsje voor niet gek veel geld. Vooral de langers achterbrug is de reden van de stabiliteit van de Tracer700. Wist je trouwens dat niet Yamaha maar Motobecane deze Tracer heeft ontwikkeld? Wordt geassembleerd in Frankrijk.
    MBK heeft een zeer goede research afdeling voor tweewielers.
    Thanks

In de manual staat er (voor zover ik gezien heb) enkel dat 1 soft, 3 standard en 9 hard is - maar verder niet veel geen info voor wat-wat is.
    Knipsel.jpg

Zelf nog geen duo gereden, zal ik nog eventjes mee wachten tot ik het vertrouwen 100% heb. Verder zeer tevreden over dit machientje.
    Over de banden heb ik ook enkel alleen maar lovende commentaren en reviews gezien dus in dat opzicht is het voor een "standaard" band best wel een plus. Over de M07R's heb ik nog niets gelezen/gehoord, zal ik eens nagaan voor mijn volgende set. Al hoop ik dat met de wijzigingen de huidige banden hun grip blijven behouden.

Als ik in de bochten wat overdreven ga afhangen zoals op een race-circuit, heb ik dit probleem alvast niet. Ik neem aan dat dit komt omdat ik dan wat meer gewicht/druk op de achterband leg dan gewoonlijk. Al is het nog al een grappig zicht om aan die snelheden zo te gaan overhangen...

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3259
    Er stond een goede vering afstel gids online in het nederlands, maar die is spijtig genoeg weer offline

Hier is alvast mijn dropbox link naar deze pdf:
    https://www.dropbox.com/s/shetvzr2lh...mping.pdf?dl=0
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Zaterdag 13 juli 2019: 2fast4u Clubavond in het Leuvense

7. The Following User Says Thank You to E.M. For This Useful Post:

EaglePhoenix (22-01-2018)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten