Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 25

Onderwerp: Noorwegen trip 2018

Registratie
    Feb 2014
    Thanks
    39

Noorwegen trip 2018

Hallo allen,

Ik heb deze zomer een trip gepland naar Noorwegen met de vriendin achterop. Ik heb 3 weken voorzien voor de trip en het uiteindelijke doel zou de Lofoten zijn. (Reden: We hebben een grote canvas hangen van de Lofoten, kunnen we zeggen dat we er geweest zijn) We gaan proberen om te kamperen, we hebben het nog nooit echt gedaan, dus hoop dat het zal meevallen.

Ik heb een route gemaakt maar het is zeker niet de bedoeling om deze strict te volgen. De route is gebaseerd op info van forums en google streetview. Mijn vriendin had ook wat mooie plaatsen opgezocht die ze eventueel zou willen bezoeken en die heb ik dan allemaal aan de gpx toegevoegd, zodat we er kunnen heenrijden als we er zin in hebben. Heb hier ook al eens door de topics over Noorwegen gelezen, het concept dat denk ik Cowboy ergens gepost had, "rijden naar het goed weer is" kan ik dan eventueel ook nog toepassen moesten we niets dan regen hebben. Het terugrijden na de Lofoten zal ik daar imporviseren naar gelang hoeveel zin en tijd we nog hebben.

Als jullie nog plaatsen kunnen aanraden die de moeite zijn om te bezoeken, nog tips hebben in verband met de route, het land of het kamperen hoor ik het graag.

Norway2018.jpg

Link naar interactieve maps(gpx kan je hier ook downloaden):
    Interactief mapje
    Laatst gewijzigd door spraz; 01-03-2018 om 09:11.

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    5052
    Wordt sowieso een prachtige reis!
    Als ik één tip mag geven, ga nog een tikkeltje noordelijk en rij tot op Senja.
    Neem dan vandaar terug de ferry naar Andenes op de Lofoten.
    Senja is prachtig!

Ga je dezelfde weg op en af rijden?

3. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

spraz (01-03-2018)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    Het is dan weer een stuk verder dan Senja... maar waarom niet tot aan de Noordkaap?

Ik weet het, overroepen, er zijn veel mooiere gebieden, blablabla... maar dat is de Stelvio ook en toch wil iedereen daar ook een keer geweest zijn.

Het gaat er hier ook nog een keer van komen zo'n Noorwegen trip, vermoedelijk 2020, maar dan neem ik er de Noordkaap wel bij. Niet omdat het daar zo mooi is, wel om geweest te zijn.

Wat er ook van is... ik verheug me al op jullie reisverslag.
    Ook ben ik benieuwd naar het gedeelte 'camperen" gezien het voor jullie ook de eerste keer gaat zijn. Wij reizen normaal van hotel tot hotel, maar ik denk dat je Noorwegen best met een tent doet, niet?

5. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

spraz (01-03-2018)

Registratie
    Feb 2014
    Thanks
    39
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Wordt sowieso een prachtige reis!
    Als ik één tip mag geven, ga nog een tikkeltje noordelijk en rij tot op Senja.
    Neem dan vandaar terug de ferry naar Andenes op de Lofoten.
    Senja is prachtig!

Ga je dezelfde weg op en af rijden?
    Bedankt voor de tip, ik zal Senja eens bekijken.

Nee, het is niet de bedoeling om dezelfde route terug te nemen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik me altijd aan de route zal houden in het heenrijden. Bij het terugrijden ga ik gewoon rijden naar waar we goesting hebben, hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd er nog over is. Sinds het onze eerste maal kamperen is en niet te veel stress wil creëren plak ik er bewust geen bestemmingen per dag op. We zien wel waar we uitkomen en wanneer.

Registratie
    Feb 2014
    Thanks
    39
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Het is dan weer een stuk verder dan Senja... maar waarom niet tot aan de Noordkaap?

Ik weet het, overroepen, er zijn veel mooiere gebieden, blablabla... maar dat is de Stelvio ook en toch wil iedereen daar ook een keer geweest zijn.

Het gaat er hier ook nog een keer van komen zo'n Noorwegen trip, vermoedelijk 2020, maar dan neem ik er de Noordkaap wel bij. Niet omdat het daar zo mooi is, wel om geweest te zijn.

Ook ben ik benieuwd naar het gedeelte 'camperen" gezien het voor jullie ook de eerste keer gaat zijn. Wij reizen normaal van hotel tot hotel, maar ik denk dat je Noorwegen best met een tent doet, niet?
    De Noordkaap was initieel het plan maar zoals je zegt heb ik veel gelezen dat het niet echt de moeite is. Had er ook een route voor gemaakt, was iets van een 10,000km.

Het kan zijn dat ik het er ook nog bijneem als we vroeg aankomen in de Lofoten. Ik denk ook dat we wat rustdagen gaan inlassen en gewoon wat hiken bvb, het langste dat we momenteel met de moto gereisd hebben is 8 dagen. Ik zit er niet mee in om elke dag 600km te rijden maar wil wel dat de vriendin het leuk blijft vinden en dat ze het niet beu is na pakweg een week.

Ja wij hebben ook enkel nog maar van hotel naar hotel gedaan. Ik heb mij zo'n Redverz Atacama gekocht zodat we toch droog zouden zitten om te koken enz. Tent leek me ook het beste, hotels in Noorwegen zijn duur en ik had vorig jaar in de zomer eens gekeken voor hotels en een groot deel was toen al uitverkocht voor zomer 2018.

Registratie
    Nov 2017
    Thanks
    35
    Ik heb een gedeelte van deze reis vorig jaar in oktober gedaan met de wagen wat jij hier doet , en eerlijk gezegd zou ik boven molde gewoon binnendoor richting trondheim rijden en zo dan verder naar boven. De Atlantic road is echt overroepen en vond ik eerlijk gezegd totaal de moeite niet waard en hier achter moet je nog een redelijk dure tunnel door... kristiansund zelf is echt een dode stad dus daar moet je echt niet voor doen . Wat ik wel mooi vond was de baan tussen kristiansund en trondheim , ik had persoonlijk kristiansund gepakt voor ook de atlantic road te doen en dan te overnachten in kristiansund ( we hadden toen enkel hotels / b&b's ) , maar bij nader inzicht had ik toch spijt dat ik niet beter rechts van molde was blijven volgen ( dit is uiteraard een persoonlijk mening ) .

En een kleine tip , ik vind het zeker niet overroepen maar een daguitstap in Trondheim als je er toch langs rijd zou ik er persoonlijk bijnemen , dit is letterlijk een van de prachtigste steden ( het is niet super groot maar toch ) waar ik al ben geweest en hier kun je u zelf zeker 1-2 dagen goed vermaken en de hoogte punten gezien hebben.

Maar ik ben nu zelf al 3 keer in Noorwegen geweest voor roadtrips en het komt altijd op neer hoe ook plant dat je heel weinig verkeerd kan doen ( zolang je zeker de trollenweg onder geiranger rijd )

9. The Following User Says Thank You to Fredjeuh For This Useful Post:

spraz (01-03-2018)

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    5052

LOL! Op de Stelvio kan je je toch nog écht amuseren hoor, de wegen naar de Noordkaap... minder.
    En het is ook wel ineens een pak verder.
    Maar inderdaad, ik heb in 2015 ook vanalles geprobeerd om de Noordkaap in onze route te krijgen (ja ik ben ook zo ).
    Uiteindelijk was het echt niet te doen omdat je sowieso een echt lang stuk via dezelfde weg op en af moet rijden.
    Ik heb er geen spijt van dat we er niet geweest zijn maar ik snap het wel.

Noorwegen is echt een land om rond te trekken en een tent is daarbij zeker geen slecht idee, je mag er immers nog wildkamperen (uiteraard 'Leave no trace').
    Mijn ervaring is wel dat dat in het zuiden moeilijker is dan in het noorden omwille van de toch iets dichtere bevolking en het hier en daar echt wel onherbergzame terrein en de natte, zompige ondergrond.
    Op een gegeven moment zijn we bij een bewoond vakantiehuisje gaan aankloppen om te vragen of we daar niet in de tuin mochten kamperen omdat we geen geschikte plaats vonden.
    Dat was geen enkel probleem maar zelfs daar was de ondergrond niet helemaal droog.
    Dat gezegd zijnde, er zijn campings zat in Noorwegen.
    Op veel van die campings staan er ook hutjes die je kan huren.
    Wij hebben dat ook een paar keer gedaan, dat extra comfort is echt wel aangenaam om even op adem te komen na een paar natte dagen.
    Als je op de Lofoten gaat kamperen, ga dan zeker hier eens kijken.
    Een mooie camping met hot tubs die uitzicht bieden op de Noorse Zee, echt graaf!
    Jammer dat wij die camping pas gezien hadden een kilometer nadat we 's ochtends vanop onze zeer zompige wildkampeerplek vertrokken waren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spraz Bekijk Berichten
    Ik denk ook dat we wat rustdagen gaan inlassen en gewoon wat hiken bvb,
    Doen! Absoluut doen!
    Echte aanraders zijn uiteraard de Preikestolen en vooral de Kjerag, maar zeker ook de Besseggen is de moeite!
    Als ik er één van de drie uit moet kiezen zou het één van de laatste twee zijn...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fredjeuh Bekijk Berichten
    Maar ik ben nu zelf al 3 keer in Noorwegen geweest voor roadtrips en het komt altijd op neer hoe ook plant dat je heel weinig verkeerd kan doen ( zolang je zeker de trollenweg onder geiranger rijd )
    en

11. The Following 2 Users Say Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

adventurer (01-03-2018),spraz (01-03-2018)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    LOL! Op de Stelvio kan je je toch nog écht amuseren hoor, de wegen naar de Noordkaap... minder.
    True. Ik heb nadat ik de Stelvio deed om 'm gedaan te hebben, nog wel eens in de route gestoken...
    Het zal een wat mindere eigenschap van "de motorrijder" zijn zeker? Alles wat een naam heeft vinden we overroepen.. .

De Stelvio?? Allez gij, zoveel veel mooiere passen in de buurt, waarom zou je toch tussen die drukte willen gaan rijden... (om maar iets te zeggen)

Voor mij is het simpel. Als ik richting Noorwegen ga rijden passeer ik de Noordkaap. Dat ik dan een lange, saaie weg twee keer moet doen neem ik er maar bij.
    Maar ik kom met een foto van de Noordkaap en een sticker op m'n koffer naar huis.

noordkaap.jpg

13. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

Schussboelie (01-03-2018)

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3410
    waarom niet tot aan de Noordkaap?
    Ik weet het, overroepen, er zijn veel mooiere gebieden, blablabla
    Daarom dus

Dat gezegd zijnde, er zijn campings zat in Noorwegen.
    Op veel van die campings staan er ook hutjes die je kan huren.
    Ik zou, zeker gezien de beperkte baggage met 2 op één motor, inderdaad opteren om van camping naar camping te trekken, van "hytte" naar "hytte".
    Werkt prima, je kan er altijd zelf iets koken wat je onderweg gekocht hebt want uit eten gaan is ook.......een opgave
    Als je op tijd stopt overdag om te kijken wat nog vrij is zal het zeker lukken. Al zullen de "hyttes" bij slecht weer sneller volzet zijn dan bij stralend weer natuurlijk.

Echte aanraders zijn uiteraard de Preikestolen en vooral de Kjerag, maar zeker ook de Besseggen is de moeite!
    Als ik er één van de drie uit moet kiezen zou het één van de laatste twee zijn...
    Preikestolen is echt al............serieus druk door de vele toeristen, ook al omdat die "tocht" voor de meesten vlot te doen is.
    Kjerag is al iets anders, al zal je daar op een drukke dag ook in de file staan om de felbegeerde foto te nemen op die ronde rots.
    Bessegen ben ik zelf nog nooit geweest
    Hoedanook kan je daar, qua routes en qua wandelen, niet veel verkeerd plannen

Maar ik kom met een foto van de Noordkaap en een sticker op m'n koffer naar huis.
    noordkaap.jpg
    Daarvoor is er tegenwoordig photoshop en die sticker kan je gerust online ergens in namaak bestellen
    Met de tijd die je daar mee wint kan je de mooiere stukken van dit prachtige land bezoeken
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

15. The Following User Says Thank You to Cowboy For This Useful Post:

lotje (30-12-2018)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
    Daarvoor is er tegenwoordig photoshop en die sticker kan je gerust online ergens in namaak bestellen
    Met de tijd die je daar mee wint kan je de mooiere stukken van dit prachtige land bezoeken

Daar doe ik niet aan mee... wat ik op mijne koffer plak moet ik verdiend hebben.

Ongetwijfeld zal ik enkele minder mooie stukken moeten skippen om dat extra lusje Noordkaap te kunnen doen, maar dat heb ik er voor over. Ben eigenlijk vrij zeker dat ik desondanks nog meer dan genoeg mooie stukken onder de wielen zal krijgen.

Voor mij zou die saaie plek de kers op de taart zijn.

Maar goed, hier helpen we spraz nie mee verder. Dit is wel een topic dat ik ga blijven volgen.

17. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

lotje (30-12-2018)

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Adventurer - Trip 2018 - Spanje
    Door adventurer in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 06-02-2019, 15:18
  2. STAGE TRIP 2018 Luxemburg
    Door scarver in forum Eendagsritjes
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 05-05-2018, 20:53