Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 20

Onderwerp: Auto trein Frankrijk - ervaringen

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3080

Auto trein Frankrijk - ervaringen

Ik dacht hier nog even mijn ervaring neer te pennen ivm de auto trein in Frankrijk, voor de moto.

5 jaar terug was ik een hevige voorstander van het concept.
    Toen heb ik om 17 uur de moto op de trein gezet, moest ik maar even stappen naar het gewone station waar ik een paar uur later op de slaaptrein opstapte. De volgende ochtend was ik rond 8:30 uur in Parijs, en kon ik om 11 uur de moto ophalen.
    Super concept ... overnachtingplaats ook uitgespaard, slaaptrein was ok in prijs etc ...

Het concept is ondertussen toch wel wat verwaterd, en ben er niet zo'n fan meer van voor de moto.

De slaaptrein bestaat niet meer in combinatie met de auto trein.
    Dit betekend dat je met de TGV moet gaan. Op zich valt die prijs goed mee, meer luxe, sneller ...
    Maar je TGV station is niet hetzelfde als het auto trein station. Daar zijn wel gratis shuttles voor, maar mijn ervaring met het wachten en het vinden ervan was toch niet zo ok. En ze rijden enkel op de dag dat je de moto op de trein zet, of van de trein haalt, en enkel van station tot station ... en je moet ook nog ergens overnachten. Overnachtingen vlak aan de TGV stations zijn van mindere kwaliteit en liggen er ook niet zo vlakbij. Ik moest me dus (mede door zware bagage) verhelpen op 2x taxi in Avignon (van auto trein naar hotel, van hotel naar TGV station) wat me direct bijna 40€ kostte. (aan de auto trein stations staan geen taxis te wachten dus je komt sowieso al op een duurder tarrief).
    Bij het afhalen van de moto heb ik wel de shuttle kunnen gebruiken van Paris Gare de Lyon naar Paris Bercy. Maar zeer slechte informatie. Te reserveren via de info balie van het station (en half uur wachten), nog eens half uur wachten eer die aankomt. In mijn geval zelfs een uur zitten zoeken waar die aankwam, bijna niemand kon me hier een duidelijk antwoord geven tot ik maar zelf naar auto trein heb gebeld (en de volgende shuttle nam).
    Vaak is de afstand tussen deze stations vrij groot zoals in Avignon, da's bijna 4 a 6 km, en geen directe treinverbinding.

Bagage ... en dan vooral soft (roll) bags.
    Deze mogen niet op de moto blijven, en moet je dus zelf meepakken. De mijne waren vrij zwaar (2 pakken er in), en dat heb ik gevoeld aan mijn armen. 't zou graaf zijn moesten ze een service aanbieden waar je je bagage gewoon zou kunnen afgeven en deze mee gaat met de trein, en beveiligd blijft tot je ze komt ophalen. Lijkt me niet zo moeilijk tbh.
    Panniers en top cases = no problem, blijven op de moto (zolang je niet over de max dimensies gaat). Maar sjanse dat ik slotjes aan de ritsen van mijn Aero soft panniers had, of deze moesten er ook af.

Beperkt in stations.
    Alles vertrekt vanuit Parijs, alvast niet mijn geprefereerde plek, maar ok.
    Maar buiten het echt drukke seizoen doen ze enkel nog maar Zuid Oost Frankrijk aan, en niet meer de Zuidkant naar de Pyreneën.
    Perpignan is de vervanger voor Narbonne, en doen ze maar 3 maand.
    Bij de stations heb ik hier veel mensen over horen klagen. De vraag is er dus wel, het aanbod niet.
    Het is ook al jaren verlieslatend. De treinen zitten VOL, zelfs buiten seizoen. Maar blijkbaar komen ze niet uit de kosten. Spijtig.

Soit, ik was voor mijn laatste ervaring een hevige voorstander van het concept.
    En nu een dikke twijfelaar met alle tralala er rond. Het zal nog wel een optie in het achterhoofd blijven, maar alvast niet de geprefereerde zoals voordien. Met de Taxi's en extra overnachting in een stad, is het sowieso een pak duurder geworden.
    De communicatie in hun brochures klopt ook niet echt, foute tel nr's, uren van shuttles die niet kloppen etc ...
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

.

2. The Following 2 Users Say Thank You to E.M. For This Useful Post:

@Bart (30-10-2018),coohhooc (29-10-2018)

Registratie
    Nov 2017
    Thanks
    14
    Gewone panniers met ritsen op de moto laten zou ik toch niet doen ( tenzij er niets inzit ) , je mag er dan nog een slotje rond doen je krijgt het op 10 seconden open met een gewone balpen .
    Ik weet dat we allemaal wel ons volste vertrouwen willen leggen bij hun medewerkers , maar helaas lees je genoeg dat er spulletjes verdwijnen.

Als ik dan mag vragen zou je het nog aanraden aan iemand anders of eventueel voor jezelf voor dit de volgende keer opdezelfde manier te doen of toch een dagje doorbijten op de motor een dagje autostrade rijden tot bestemming?
    2015 Kawasaki Zx10R in't groen met wit en een spikkeltje rood & geel met ne grote idioot er boven op.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3080
    Ivm de soft paniers, het klopt inderdaad dat deze nooit veilig zijn. Maar er zat ook enkel maar een joker in en werkgerief.
    Al het waardevolle stak in de rolbags.
    Uw hard paniers zijn btw ook makkelijk open te krijgen mits wat tools. Zo stevig is dat plastiek nu ook niet.
    Ik spreek me niet uit over de aluminium koffers.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fredjeuh Bekijk Berichten
    Als ik dan mag vragen zou je het nog aanraden aan iemand anders of eventueel voor jezelf voor dit de volgende keer opdezelfde manier te doen of toch een dagje doorbijten op de motor een dagje autostrade rijden tot bestemming?
    How niet overdrijven.
    Nog steeds 100x beter dan snelweg
    Maar ik haat dan ook snelweg (en stop ook steeds om de 70km wegens ultieme verveling (anders begin ik te gassen)).

Maar moest ik kunnen kiezen tussen wagen met remorque (of iets gelijkaardig), vrachtwagen etc ... dan zou ik die toch iets sneller overwegen.

Het zou wel een hele hoop verschil maken, moesten ze gewoon een paar slaapwagons hangen aan de auto trein ... dan zijn volgens mij alle negatieve aspecten weg.

Braaaaaaaap braaaaaaap

.

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3525
    Hoeveel was je eigenlijk in totaal kwijt voor transport van je motor, je eigen treinreis (en incl de taxi en de overnachtingen dus)? Kwestie van het eens te kunnen vergelijken met de prijs van vervoer per vrachtwagen van de motor en vlucht voor jezelf.
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3080
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    Hoeveel was je eigenlijk in totaal kwijt voor transport van je motor, je eigen treinreis (en incl de taxi en de overnachtingen dus)? Kwestie van het eens te kunnen vergelijken met de prijs van vervoer per vrachtwagen van de motor en vlucht voor jezelf.
    Heen en terug met de auto trein : 338 € (wel maar 1 dag voor vertrek geboekt).
    TGV 1ste klasse x2 : 222€ (1dag voor vertrek geboekt).
    Taxi: denk iets van een 70€ in't totaal. (4 ritten).

630€ dus.

Hotel F1 eerste nacht: 38€ dacht ik
    Hotel 3sterren in Avignon oud centrum: 68€ + 8€ ontbijt.

Wel nog 2x 300km met de moto van Parijs naar Avignon.
    Een vanuit Avignon is het toch nog een 60km eer de eerste echte serieuze fun begint. na 20km is er al halve fun.

Maar, veel is dus bepaald door mijn "laatste moment" gedrag.
    Tickets zijn veel goedkoper als je ze op voorhand boekt.
    Ik ben nogal laat met deze reis begonnen, aangezien ik ook het weer wou afwachten. In feite is de knoop pas echt doorgehakt op woensdag, vrijdag vertrokken. Anders was ik gewoon naar Luc zijn bday gegaan met het vliegtuig en had ik een gelijkaardige reis op een ander moment gedaan. Maar het last minute gedrag (rekening houden met het weer) mocht niet baten, want vrijdag gaven ze opeens een shitstorm van slecht weer ... donderdag leek dat nog peanuts.

Tbh, het is al een heel ander verhaal als ik nog de optie Narbonne had, want dan zat ik op een halve dag mega fun van Spanje.
    Përpignan is niet echt een alternatief buiten het seizoen. In het seizoen zelf is het gewoon te warm in het gebied waar ik zat. (IMO)

Braaaaaaaap braaaaaaap

.

Registratie
    Dec 2007
    Thanks
    194
    Ik heb dat nog zo nooit gedaan,maar als ik de prijs en alle rompslomp zie,zou ik de auto + aanhangwagen nemen.
    Alleen zou ik toch al niet gaan,dus kunnen benzine en peage kosten nog door 2 gedeeld worden.
    Feitelijk wel onbegrijpelijk dat je zelf niet op dezelfde trein mee kan,vroeger was dat toch zo dacht ik?
    BOCHTENPIKKERS.BE

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3525
    of met de camion he... kost iets van een 400 euro voor het transport van je motor en je bagage naar Spanje, en als je dan een vlucht van 100-150 euro kunt boeken, dan kom je op die manier nog het goedkoopst uit - EN je bespaart een hoop tijd met over en weer rijden...
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

.

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    439
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    of met de camion he... kost iets van een 400 euro voor het transport van je motor en je bagage naar Spanje, en als je dan een vlucht van 100-150 euro kunt boeken, dan kom je op die manier nog het goedkoopst uit - EN je bespaart een hoop tijd met over en weer rijden...
    Als je wilt rijden in de Sierra Nevada is dat ideaal. Maar als het is om rond de Spaans-Franse grens te gaan rijden dan zou ik fijn een stuk autostrade pakken. Veel meer ' reisgevoel' en die paar uur karakterkweken op de autostrade zal dan ook wel lukken

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3080
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lucasfalt Bekijk Berichten
    Ik heb dat nog zo nooit gedaan,maar als ik de prijs en alle rompslomp zie,zou ik de auto + aanhangwagen nemen.
    Alleen zou ik toch al niet gaan,dus kunnen benzine en peage kosten nog door 2 gedeeld worden.
    Feitelijk wel onbegrijpelijk dat je zelf niet op dezelfde trein mee kan,vroeger was dat toch zo dacht ik?
    Vroeger (alvast 5 jaar terug) was er een optionele slaaptrein die erop was afgestemd, maar het was niet dezelfde trein (voor zover ik weet).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Als je wilt rijden in de Sierra Nevada is dat ideaal. Maar als het is om rond de Spaans-Franse grens te gaan rijden dan zou ik fijn een stuk autostrade pakken. Veel meer ' reisgevoel' en die paar uur karakterkweken op de autostrade zal dan ook wel lukken
    Met de wagen is er niet veel karakterkweken aan, met de moto daarentegen ...

Braaaaaaaap braaaaaaap

.

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    439
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten

Met de wagen is er niet veel karakterkweken aan, met de moto daarentegen ...
    I know, dit jaar nog een kleine 1000km autostrade op 1 dag gedaan, waarvan 500km in de gietende regen.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten