Resultaten 1 t/m 6 van 6

Onderwerp: Suzuki GSX400E '86 - benzine uit carterontluchting na nieuwe luchtfilter

Registratie
    Oct 2017
    Thanks
    2

Suzuki GSX400E '86 - benzine uit carterontluchting na nieuwe luchtfilter

Hoi!

Mijn caféracer, een suzu GSX400E uit 1986 liep al sinds ik hem kocht niet optimaal. Lang verhaal kort: de luchtfilters (twee cheape pods) bleken ervoor te zorgen dat de motor teveel valse lucht trok waardoor de prestaties niet goed waren. Nu steken er sinds een week goede, kwalitatieve racepods onder en de prestaties zijn exponentieel verbeterd: trekt véél sneller op en rijdt véél sneller.

Helaas, ik ben net een ritje gaan maken voor de eerste keer op deze laatste mooie dag van het jaar. Na 2 kilometer ben ik moeten terugdraaien want er lekte enorm veel benzine ergens rond het motorblok. Na even te inspecteren blijkt dat er effectief benzine druppelt uit wat ik geloof dat de carterontluchting is. Als volgt: er loopt een rubberen buisje van de top van het motorblok naar net onder de tank ter hoogte van de luchtfilters (= de carterlontluchting, right?). Daar kwam voordien gewoon rook (uitlaatgas I assume) uit, maar nu druppelt er ook benzine uit. Natuurlijk recht op de linkse luchtfilter die helemaal doorweekt was. De rechtse luchtfilter was helemaal oké dus dat sluit naar mijn mening uit dat de druppels enkel uit dat tubetje kwamen dat eindigt net boven de linkse luchtfilter.

Nu heeft een sympathieke medemotard me even geholpen door die carterontluchting af te sluiten met een colson zodat er toch al geen naft meer op mijn banden terecht zou komen. Gevolg: waanzinnig veel (witte) rook uit de uitlaten bij het stationair draaien.

Mijn gezond verstand zegt dat het lekken van benzine te wijten is aan de carburatie die fout is afgesteld nu. Door de nieuwe pods is de mengeling van lucht en benzine die in de carbs komt veranderd waardoor de huidige set-up niet de juiste is voor deze mix. In het algemeen: te veel benzine in de carbs.

Wat denken jullie? Kan dit kloppen? Zoek ik het fout? Ik heb al enkele doemscenario's gelezen op andere fora. Maar aangezien die luchtfilters het enige is dat recent werd gewijzigd lijkt het me logisch om daar de oorzaak te zoeken.

Alle hulp is welkom!

Groetjes,
    Mattijs

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    dat je een probleem hebt klopt, de rest niet echt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattijs Bekijk Berichten
    de luchtfilters (twee cheape pods) bleken ervoor te zorgen dat de motor teveel valse lucht trok

valse lucht is lucht die niet heeft deelgenomen aan het mengproces. valse lucht kan je dus nooit hebben voor de carburator of in het luchtfilter.

er effectief benzine druppelt uit wat ik geloof dat de carterontluchting is. Als volgt: er loopt een rubberen buisje van de top van het motorblok naar net onder de tank ter hoogte van de luchtfilters (= de carterlontluchting, right?). Daar kwam voordien gewoon rook (uitlaatgas I assume) uit, maar nu druppelt er ook benzine uit. Natuurlijk recht op de linkse luchtfilter die helemaal doorweekt was. De rechtse luchtfilter was helemaal oké dus dat sluit naar mijn mening uit dat de druppels enkel uit dat tubetje kwamen dat eindigt net boven de linkse luchtfilter.

wij weten niet waar die leiding is aangesloten en gokken ga ik ook niet doen. de carterontluchting gaat normaal van het kleppendeksel naar de luchtfilterkast. vermits je die nu niet meer hebt ?? dat is meestal een leiding van een dikke cm binnendiameter.

als het effektief die is, en daar loopt vanalles uit, heb je een groot probleem. zuipt je motor olie ? is het oliepeil normaal ?

Mijn gezond verstand zegt dat het lekken van benzine te wijten is aan de carburatie die fout is afgesteld nu. Door de nieuwe pods is de mengeling van lucht en benzine die in de carbs komt veranderd waardoor de huidige set-up niet de juiste is voor deze mix. In het algemeen: te veel benzine in de carbs.

benzine die lekt zal zeker niet komen van een iets rijkere carburatie. wel van overlopende vlotters.
    "in the carbu's" -> hooguit in het mengsel, tenzij je vlotters over lopen

Wat denken jullie? Kan dit kloppen? Zoek ik het fout? Ik heb al enkele doemscenario's gelezen op andere fora. Maar aangezien die luchtfilters het enige is dat recent werd gewijzigd lijkt het me logisch om daar de oorzaak te zoeken.
    rook uit de carterontluchting is ook niet echt "positief", die doemsenario's zijn echt geen verbeelding.

3. The Following 2 Users Say Thank You to janbros For This Useful Post:

GxerMark (01-01-2019),Mattijs (02-01-2019)

Registratie
    Feb 2009
    Thanks
    12
    vlotters of één er van sluit niet af
    dan kan je benzine ook via de cilinder in de olie komen
    met gevolg dat deze het niveau verhoogt in het carter (oliepeil controleren)
    nu gaat benzine de olie verdunnen en bij opwarmen olie deze verdampen
    Suzuki M1800R - no rules great fun

5. The Following User Says Thank You to Hunter Guy For This Useful Post:

Mattijs (02-01-2019)

Registratie
    Oct 2017
    Thanks
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten

wij weten niet waar die leiding is aangesloten en gokken ga ik ook niet doen. de carterontluchting gaat normaal van het kleppendeksel naar de luchtfilterkast. vermits je die nu niet meer hebt ?? dat is meestal een leiding van een dikke cm binnendiameter.

als het effektief die is, en daar loopt vanalles uit, heb je een groot probleem. zuipt je motor olie ? is het oliepeil normaal ?
    Even enkele foto's ter verduidelijking.

Hieruit vertrekt het darmpje

zelfde foto, iets closer voor de duidelijkheid

Hopelijk kan je er iets mee?

Is normaal gezien dus gewoon open, maar aangezien er veel benzine uit lekte werd het tijdelijk zo dichtgemaakt voor een veilige rit naar huis. Er heeft altijd al gewoon rook uitgekomen, gelijkaardig aan uitlaatgas.

Oliepeil nog niet kunnen meten.

Als we spreken van vastzittende vlotters, is het dan voldoende om de carburatie te controleren? Kan dat te wijten zijn aan andere luchtfilters of is dit gewoon toeval?

Groetjes en veel dank (en een fijn 2019 uiteraard)

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    ik weet niet wat jij onder "gewoon rook" verstaat, maar als het echt rook is, zijn op zijn minst je zuigerveren op. Want dat zijn dan verbrnde gassen die langs de zuiger in het carter lekken en dan via de ontluchting naar buiten komen.

als daar dan ook nog eens benzine uitkomt ... snap ik niet dat je zelfs kon rijden. zie uitleg hierboven en vraag jezelf af hoe daar benine kan uitkomen ???

Registratie
    Dec 2018
    Thanks
    0
    Hoi, ik zou wel opletten met de carter ventilatie dicht te maken. Zo ga je veel te veel druk opbouwen in je carter. Op de een of de andere manier moet de lucht die langs de pistons lekt ergens naar buiten. Arme dichtingen.

Ben benieuwd wat de oorzaak is. Hopelijk,is het gewoon een vastzittende vlotter.
    Succes!

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten