Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 21

Onderwerp: condensvocht op de motor

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    71
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
    klopt. maar toch is het beter de moto koud in het kot te zetten. moto warmt de lucht op waardoor die meer vocht gaat bevatten.
    Ik zou eigenlijk ook eerder anders denken, want je voegt geen vocht toe aan de lucht door een warme moto in de garagelucht te zetten.

Ik weet nog van in de studietijd dat het te maken heeft met de "dampspanning" : bij een luchttemperatuur van een bepaalde vochtigheid, zal het aanwezige vocht vanaf een bepaalde (stijgende) temperatuur verdampen. Omgekeerd, vanaf een bepaalde (dalende) temperatuur zal dat vocht terug aanslaan. Maar hoe het juist in elkaar zat, weet ik niet meer. Condensstrepen van een vliegtuig hebben daar ook mee te maken.

't Is al lang geleden dat ik 't moest leren. Van "toen we nog jong en mooi waren" (hoewel, mooi ...)
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Jan 2011
    Thanks
    46
    ik heb ergens gelezen dat ontvochtigers werken op een soort zout en dat de lucht daardoor veel zout zou bevatten . daardoor zouden electrische connectoren zeer sterk kunnen corroderen met electrische problemen tot gevolg

3. The Following User Says Thank You to smolders luc For This Useful Post:

GxerMark (04-01-2019)

Registratie
    Jun 2006
    Thanks
    37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flupp Bekijk Berichten
    Ik zou eigenlijk ook eerder anders denken, want je voegt geen vocht toe aan de lucht door een warme moto in de garagelucht te zetten.
    Uiteraard, ik denk dat hij het begrip condensatie niet zo goed begrijpt.
    2012 Triumph Speed Triple

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    71
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smolders luc Bekijk Berichten
    ik heb ergens gelezen dat ontvochtigers werken op een soort zout en dat de lucht daardoor veel zout zou bevatten . daardoor zouden electrische connectoren zeer sterk kunnen corroderen met electrische problemen tot gevolg
    Zou dat zout dan nu en dan moeten worden bijgevuld ? Want indien wel, dan betekent dit dat het zout "verdwijnt" (in de lucht, maw), en dan kan de lucht inderdaad zout bevatten. Indien niet, dan betekent dit dat het zout niet in de lucht "verdwijnt", en dan zal de lucht ook geen zout bevatten.

Anderzijds is het niet onlogisch dat zo'n ontvochtiger zout zou bevatten : zout trekt vocht aan. En da's natuurlijk mooi meegenomen voor een apparaat dat vocht uit de lucht moet halen. Want om geen condensatie te hebben, kun je 2 dingen doen : de atmosfeer verwarmen (onbegonnen werk in een garage), ofwel het vocht aan de atmosfeer onttrekken, en 't is dat laatste dat zo'n ontvochtiger doet (en inderdaad niet uit te sluiten dat daarvoor zout wordt gebruikt ?)
    't È nie moeilik. Nint.

Registratie
    Oct 2013
    Thanks
    0
    De zoutoplossing valt met het water in het opvangbakje er onder

Registratie
    Jan 2011
    Thanks
    46
    mijne maat heeft een yamaha wildstar gekocht die 2 jaar in een vochige veranda had gestaan met lucht ontvochtigers . die was zo fel gecorodeerd dat de verbinding in het startrelais onderbroken was .

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    71
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smolders luc Bekijk Berichten
    mijne maat heeft een yamaha wildstar gekocht die 2 jaar in een vochige veranda had gestaan met lucht ontvochtigers . die was zo fel gecorodeerd dat de verbinding in het startrelais onderbroken was .
    Zonder mij uit te spreken over het feit of luchtontvochtigers nu zoutlucht bevatten of niet, en (dus) ook corrosie veroorzaken, zegt dit eigenlijk alles en niets tegelijkertijd, hee. Gelijk wát je in een vochtige omgeving zet, wordt op den duur gecorrodeerd, hee, mét of zónder zoutlucht van een eventuele ontvochtiger...
    't È nie moeilik. Nint.

Registratie
    Dec 2018
    Thanks
    0
    wat belangrijk is, is verluchten, tocht toelaten dan droogt het tenminste eens op

Registratie
    Jul 2013
    Thanks
    375
    Is dat niet beter de motor af te dekken met de hoes en de ontvochtiger daar bovenop te zetten?
    Als die laatste mee onder de hoes zit, trek je alle vocht daar mee onder.

Registratie
    Dec 2011
    Thanks
    191
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nightwing Bekijk Berichten
    Is dat niet beter de motor af te dekken met de hoes en de ontvochtiger daar bovenop te zetten?
    Als die laatste mee onder de hoes zit, trek je alle vocht daar mee onder.
    Ik heb, wegens omstandigheden, beide destijds geprobeerd.
    Tot op het moment dat ik vlak na een intense rit een hoes er over had gelegd en mijn uitlaat het nodig vond alles in de fik te steken heb ik het mét geprobeerd... daarna was het zonder
    geen verschil gemerkt.

Het werkt indd met zout maar na 2 jaar geen enkele vorm van corrosie gemerkt.
    Het zou me bijzonder sterk lijken mocht zo'n ontvochtiger de luch dermate zout maken.
    Het zout wordt wel in een opvangbakje eronder opgevangen.
    Zelfs bij het verlies van een weddenschap is het niet aangeraden daarvan te drinken.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten