Pagina 2 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 65

Onderwerp: Rijden met twee vingers op de rem: ja of nee ?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    463
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Dan zijn we klaar denk ik.

Wat je het beste aanleert daar ga ik mij niet over uitspreken.

Ach, klaar ermee... motorrijden... iedereen kweekt z'n eigen methodes. Als jij met je vingers op je rem wil rijden is dat uw goed recht.

Je hoeft het eens te zijn met de argumenten waarom je dat best niet doet, ik ben het ook niet eens met het genoemde argument om het wel te doen...
    Een juiste remtechniek en reflex zal net zo'n snel resultaat geven.

Omdat het hier over een rijschoolinstructeur gaat neem ik aan dat hij het aan z'n leerlingen zo mee geeft, en dat lijkt mij toch niet de meest verstandige tip.
    Gewoon omdat je dan gegarandeerd leerlingen hebt die tijdens hun oefensessies op terrein gaan vallen, net omdat ze bij het verschieten tijdens het slalommen of achtjes rijden aan die voorrem trekken met alle gevolgen van dien.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    463
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CDA441 Bekijk Berichten

Kijk ook maar eventjes naar de youtuber "Schaaf" die rijdt bijna elke dag(?) in de bochtjes en doet dit met één vinger (soms 2)
    zoals hier:

Zou die dat niet gewoon doen omdat de bochten elkaar daar zo snel opvolgen om trailbrakend te rijden? En dus niet om sneller te kunnen remmen moest het nodig zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CDA441 Bekijk Berichten
    Dan nog zeggen ze ook in de racerij dat je moet sturen met lichte handen (dus niet je gashendel als een bankvijs vasthouden) en dat werkt dus ook met een duim, ringvinger en pinkje.

Wordt niet elke motorrijder aangeleerd om ontspannen, met losse pols te rijden? Dat je op deze manier kan rijden zonder die twee "remvingers" wil daarom toch niet zeggen dat je die dan maar op de rem moet plaatsen?

Soit, we moeten hier het basis motorrijden niet gaan vergelijken met de racerij. Maar feit is dat het eigenlijk zou aangeleerd moeten worden zonder die vingers op de remhendel.

Dus men leert beginnende motorrijders ook best aan om niet te remmen in een bocht... dat zaken als trailbraking achteraf en met meer ervaring en opleiding kunnen is een andere zaak.
    Vingers op de rem houden heeft daarentegen geen enkel voordeel en kan in bepaalde gevallen alleen maar tegenvallen.

3. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

Muug (04-01-2019)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    439
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Ach, klaar ermee... motorrijden... iedereen kweekt z'n eigen methodes. Als jij met je vingers op je rem wil rijden is dat uw goed recht.

Je hoeft het eens te zijn met de argumenten waarom je dat best niet doet, ik ben het ook niet eens met het genoemde argument om het wel te doen...
    Een juiste remtechniek en reflex zal net zo'n snel resultaat geven.

Omdat het hier over een rijschoolinstructeur gaat neem ik aan dat hij het aan z'n leerlingen zo mee geeft, en dat lijkt mij toch niet de meest verstandige tip.
    Gewoon omdat je dan gegarandeerd leerlingen hebt die tijdens hun oefensessies op terrein gaan vallen, net omdat ze bij het verschieten tijdens het slalommen of achtjes rijden aan die voorrem trekken met alle gevolgen van dien.
    Klaar mee komt wat bot/negatief over. Dat was niet mijn bedoeling.

De differentiatie tussen aan te leren gedrag en praktijkgedrag na x aantal jaren rijervaring mag uiteraard verschillen. De methode welke het meest veilig en logisch is voor de meeste motards versus wat werkt voor jou als individu.
    Als rijschoolhouder zou ik een ander advies geven dan als motards onder ervaren motards. En dan nog is advies een te zwaar woord, wat werkt voor jou. En daarmee dat ik bedoelde 'klaar' als in de zin, we hoeven niet dichter bij elkaar te komen. Het is duidelijk waar het onderscheid ligt in zienswijze.

5. The Following User Says Thank You to msxx For This Useful Post:

adventurer (04-01-2019)

Registratie
    Dec 2007
    Thanks
    194
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    Maar er zijn daarentegen tienduizenden moto's waar de remleidingen zo vol met lucht zitten dat het remhendel moeiteloos tot tegen 't stuur getrokken kan worden, waardoor dus de ringvinger en pink gekneld zouden geraken moest er enkel met wijs- en middenvinger geremd worden. En dat doet pijn!
    Dat is volgens mij dan de omgekeerde wereld,als je je vinger kan pletten tijdens het remmen is het hoog tijd om iets aan uw remmen te doen.
    Ik wil in elk geval geen moto waarbij dat mogelijk is.
    En de laatste 20 jaar heb ik ook geen enkele moto gehad waarbij dat mogelijk was,en dat waren ook gewone moto's zonder speciale remmen.
    Mijn huidige circuitmoto is 15 jaar oud en heeft buiten stalen remleidingen geen enkele aanpassing qua remmen,als ik daarop doorrem ga ik overkop voordat ik kans heb om mijn vingers te pletten.

Net als het remhendel vasthouden met 2 vingers denk ik dat ervaring en oefenen daar heel veel kunnen aan doen.
    Ik heb mij nog nooit onderuit geremd terwijl ik ook al noodstops aan zeer hoge snelheden gedaan heb,terwijl een collega (met veel minder ervaring) zich onderuit geremd heeft tegen 50 km/h en nu nog niet weet wat er gebeurd is.
    Maar hij heeft het nooit nodig gevonden om eens een cursus te volgen of te oefenen,dat was allemaal overbodig.
    BOCHTENPIKKERS.BE

7. The Following 2 Users Say Thank You to Lucasfalt For This Useful Post:

msxx (04-01-2019),Muug (04-01-2019)

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    34
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    verkrampen/onbewust hard inknijpen van een remhendel
    Je zou verschieten wat je reflexmatig doet in situaties waarin je verrast wordt.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    463
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lucasfalt Bekijk Berichten
    Dat is volgens mij dan de omgekeerde wereld,als je je vinger kan pletten tijdens het remmen is het hoog tijd om iets aan uw remmen te doen.
    Ik wil in elk geval geen moto waarbij dat mogelijk is.
    En de laatste 20 jaar heb ik ook geen enkele moto gehad waarbij dat mogelijk was,en dat waren ook gewone moto's zonder speciale remmen.

Er zijn anders genoeg "nieuwe" motoren waarvan ik de voorrem zover ingetrokken krijg dat een eventuele vinger ertussen zou kunnen klemmen hoor. (kan ook zijn dat mijn vingers te dik zijn )

Net als het remhendel vasthouden met 2 vingers denk ik dat ervaring en oefenen daar heel veel kunnen aan doen.
    Ik heb mij nog nooit onderuit geremd terwijl ik ook al noodstops aan zeer hoge snelheden gedaan heb,terwijl een collega (met veel minder ervaring) zich onderuit geremd heeft tegen 50 km/h en nu nog niet weet wat er gebeurd is.
    Maar hij heeft het nooit nodig gevonden om eens een cursus te volgen of te oefenen,dat was allemaal overbodig.

Ervaring is hier duidelijk het sleutelwoord. En eens een cursus volgen kan voor elke motorrijder interessant zijn.
    Los daarvan denk ik niet dat je op zo'n cursus de raad gaat krijgen om je vingers continue op de remhendel te houden.

De juiste remtechniek beheersen blijft natuurlijk het belangrijkst... of die vingers nu al op de rem zitten of niet.... en dat verklaart het verschil tussen u en uwe collega waarschijnlijk

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    34
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Wordt niet elke motorrijder aangeleerd om ontspannen, met losse pols te rijden?
    Soit, we moeten hier het basis motorrijden niet gaan vergelijken met de racerij. Maar feit is dat het eigenlijk zou aangeleerd moeten worden zonder die vingers op de remhendel.

Dus men leert beginnende motorrijders ook best aan om niet te remmen in een bocht... dat zaken als trailbraking achteraf en met meer ervaring en opleiding kunnen is een andere zaak.
    Vingers op de rem houden heeft daarentegen geen enkel voordeel en kan in bepaalde gevallen alleen maar tegenvallen.
    We zitten duidelijk op dezelfde lijn volgens mij.

Wat je een beginner aanleert is zeker niet hetzelfde als wat een ervaren persoon doet.

In de lagere school leren de kinderen ook alles op een andere manier dan in het middelbaar, en op de hogeschool wordt je kennis nog verder uitgediept, zeker op de universiteiten. Het is in principe net hetzelfde met motorrijden: leer de mensen eerst de eenvoudige dingen aan, geeft ze tijd en ruimte om daarin geroutineerd te worden, en dan zal er vanzelf normaal een moment komen waarop de persoon zich zal willen verdiepen, en zal gaan oefenen op andere technieken.

Bochten induiken met slepend achterwiel, bochtenlijnen regelen door wat te spelen met het gashendel, bijremmen in de bocht indien nodig, dat zijn allemaal "advanced" technieken. Daar moet je op de rijschool vooral niet mee afkomen.

Ikzelf heb de lessen van Keith Code nooit vergeten, zeker niet zijn verhaal over het tien dollar briefje. Voor de niet-kenners: "He says you have $10 to spend on your awareness. When you first start riding, you're spending a lot of your $10 to keep the bike upright and going the right direction at the right speed. You're still learning the controls, the amount of clutch needed, which pedal does what, etc. People will honk their horn instead of canceling their turn signal. But, as you gain experience, you need to use less of that $10 for the same things. As you gain time with the motorcycle, all these things become subconscious, allowing you to spend more of that $10 on other parts of your riding. You can't ignore those basic operations, but you spend very little on them. "

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    439
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    Je zou verschieten wat je reflexmatig doet in situaties waarin je verrast wordt.
    Het aantal onderuit geremde motards wil ik niet te eten geven. Dus nee, daar verschiet ik niet van

Registratie
    Dec 2018
    Thanks
    1

Rijden met twee vingers op de rem: ja of nee ?

Zo doe ik het meestal ook,ik denk daar zelfs niet meer over na,dat gaat vanzelf.
    Je hebt dan ook nog instructeurs die zeggen dat je met al je vingers moet remmen i.p.v. met 2,terwijl anderen (o.a. GP toprijders) aanraden om met 2 vingers te remmen.
    Ik denk dat het iets is wat je zelf moet ondervinden,de ene zal zeker en vast sneller panikeren dan de andere.
    Het belangrijkste is dat het voor jezelf goed aanvoelt denk ik.
    Als afwijking rem ik zelf dan nog met middel en ringvinger,en blijft mijn wijsvinger altijd rond mijn stuur,er zijn er blijkbaar weinig die dat doen.
    Dat komt door mijn enduro verleden,zo kon ik mijn stuur toch goed vasthouden tijdens remmen in zeer zwaar terrein.
    Zo rij ik ook meestal rond.........2 vingers geven mij althans, meer dan genoeg remvermogen......
    Laatst gewijzigd door Tam-Ara; 04-01-2019 om 20:40.

Registratie
    Dec 2018
    Thanks
    1
    Hmm.......zo een beetje bemerkingen met alles wat ik hier lees....

Ik kan er best inkomen dat de rijscholen het vooral houden op een vrij veilig en juist inschatten van het verkeer......wat de dag van vandaag uiterst belangrijk geworden is.......merk dat steeds weer op.......

Ik geloof ook niet dat de rijschool zich zal bezig houden met het aanleren van de remtechnieken die gebruikt worden door " ver gevorderden " of de technieken die toegepast worden op bv circuit....

De dino's die afstammen van de tijd dat er nog geen sprake was van ABS en andere rijhulpmiddelen weten en voelen als geen ander het grote verschil tov vroeger..........toen was er helemaal geen ruimte voor " remfouten".....ook konden deze nog niet beschikken over de huidige zeer goede kwaliteit van motorbanden......De noodzaak om goed te leren remmen was zeer hoog........

Ik vrees dat, gezien de huidige stand van techniek, de kunst van het remmen begint te verdwijnen......

Ik heb, om het eens uit te testen.........;met warme banden, voor de duidelijkheid, de boel ne keer volledig dicht gesmeten..........maw een meest onwaarschijnlijk remmanoever, waarvan ik zekers weet dat ik dat vroeger nooit op die manier zou gedurft hebben.............en de elektronica neemt gezellig over.......

En.........ik zou ze ook geen eten willen geven die zich al onderuit hebben geremd in een bocht.....

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten