Pagina 1 van 7 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 65

Onderwerp: Rijden met twee vingers op de rem: ja of nee ?

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42

Rijden met twee vingers op de rem: ja of nee ?

Geen idee of het hier ooit al ter sprake gekomen is.Wellicht is het de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok....
    Maar naar aanleiding van een paar mails met een zeer zelfverzekerde rijschoolinstructeur onlangs...

De vraag is dus simpel: wat is het veiligste om te rijden (gewoon rechtdoor bedoel ik) ? Mét je twee vingers op je voorrem, klaar om in te grijpen, of gewoon met al je vingers gewoon rond het handvat?
    Graag voldoende argumenteren aub.

Ik zal alvast mijn keuze geven en argumenteren : ik adviseer altijd (ik was ook een tijd rijschoolinstructeur) om met al je vingers gewoon je stuur vast te houden. Bij reflexreacties hebben mensen namelijk doorgaans de reflex (aja) om eerst te verstarren/verkrampen en dan pas in actie te schieten. Dus als je dan aan 't rijden bent en je vingers liggen op je rem en er gebeurt iets waardoor je reflexen in gang schieten, tja, dan heb je die rem dus al toegeknald nog voor je er eigenlijk aan dacht om te remmen. Mét ABS is dat allemaal niet zo erg, maar er zijn nog véél moto's zonder ABS... Maar als je gewoon je stuur vast hebt zal je bij een reflex dus gewoon even in je handvat knijpen, waarop je dan bliksemsnel en bewust alsnog naar je rem kan schieten. In mijn ogen véél minder kans dan om op je smikkel te gaan. Extra voordeel lijkt me dat je door te reiken naar dat remhendel ook zo goed als zeker ook automatisch je gashendel gaat toedraaien. Plus het feit dat je je stuur met al je vingers vast hebt, zodat eventueel hard en bruusk uitwijken goed kan worden uitgevoerd... Niets dan voordelen dus, vind ik.

Ik ben benieuwd naar uw meningen en argumenten.
    Laatst gewijzigd door Muug; 04-01-2019 om 16:40.

2. The Following User Says Thank You to Muug For This Useful Post:

Gokke (04-01-2019)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    499
    Situatie afhankelijk, rechtdoor op de autostrade: stuur met hele hand.

In elke situatie welke mogelijk direct ingrijpen vereist: twee vingers op de rem.

Als je freewheelend wilt rondrijden snap ik jouw gedachte, maar ik rijd enkel motor met volle aandacht en daar hoort verkrampen/onbewust hard inknijpen van een remhendel dus niet bij.

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    hoe je moet "spelen" met je gas als je constant met 2 vingers op je remhendel zit ?

volgens mij is dit iets dat stemt van het 2-takten, toen je best met 2 vingers op de koppeling had om snel in te grijpen en heeft er dan ne slimme bedacht dat dat bij de rem ook wel nuttig zou zijn. en nog slimmere dit "verspreid" hebben.

ik kan er ook naast zitten, maar geen kaal plek op mijne kop die er aan zou denken konstant vingers op de rem te hebben.

5. The Following 2 Users Say Thank You to janbros For This Useful Post:

adventurer (04-01-2019),Gokke (04-01-2019)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    499
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
    hoe je moet "spelen" met je gas als je constant met 2 vingers op je remhendel zit ?

volgens mij is dit iets dat stemt van het 2-takten, toen je best met 2 vingers op de koppeling had om snel in te grijpen en heeft er dan ne slimme bedacht dat dat bij de rem ook wel nuttig zou zijn. en nog slimmere dit "verspreid" hebben.

ik kan er ook naast zitten, maar geen kaal plek op mijne kop die er aan zou denken konstant vingers op de rem te hebben.
    Altijd is ook niet zo comfortabel, waar dient de handvatverwarming dan nog voor

Maar om nu te zeggen dat het risico op reflexmatig te hard inknijpen van de rem daardoor toeneemt, tjah, dat is me dan ook wat vergezocht.

Registratie
    Aug 2018
    Thanks
    2
    Hangt voor mij af van de situatie. Als ik bv op een steenweg rij met veel winkels en in/uitritten dan bel ik geneigd om al voorbereid te zijn.

Registratie
    Dec 2007
    Thanks
    215
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Situatie afhankelijk, rechtdoor op de autostrade: stuur met hele hand.

In elke situatie welke mogelijk direct ingrijpen vereist: twee vingers op de rem.

Als je freewheelend wilt rondrijden snap ik jouw gedachte, maar ik rijd enkel motor met volle aandacht en daar hoort verkrampen/onbewust hard inknijpen van een remhendel dus niet bij.
    Zo doe ik het meestal ook,ik denk daar zelfs niet meer over na,dat gaat vanzelf.
    Je hebt dan ook nog instructeurs die zeggen dat je met al je vingers moet remmen i.p.v. met 2,terwijl anderen (o.a. GP toprijders) aanraden om met 2 vingers te remmen.
    Ik denk dat het iets is wat je zelf moet ondervinden,de ene zal zeker en vast sneller panikeren dan de andere.
    Het belangrijkste is dat het voor jezelf goed aanvoelt denk ik.
    Als afwijking rem ik zelf dan nog met middel en ringvinger,en blijft mijn wijsvinger altijd rond mijn stuur,er zijn er blijkbaar weinig die dat doen.
    Dat komt door mijn enduro verleden,zo kon ik mijn stuur toch goed vasthouden tijdens remmen in zeer zwaar terrein.
    BOCHTJES PIKKEN

9. The Following 2 Users Say Thank You to Lucasfalt For This Useful Post:

laagvlieger (06-01-2019),Muug (04-01-2019)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    520

En in welke situatie is direct ingrijpen nodig? Je weet toch nooit op voorhand wanneer je een noodstop moet maken? Het zou anders geen noodstop meer zijn volgens mij.

Maar om nu te zeggen dat het risico op reflexmatig te hard inknijpen van de rem daardoor toeneemt, tjah, dat is me dan ook wat vergezocht.

Bij een schrikreactie zou het anders best kunnen dat je ineens harder gaat knijpen dan nodig, of erger, je rem gaat verschrikken en die niet meer progressief gaat gebruiken.

Ook heb je het risico dat je met de vingers op de rem misschien te snel met die voorrem gaat remmen terwijl je stuur nog niet recht staat.

(even tussendoor, één van de 4 veiligheidsregels bij het gebruik van een vuurwapen is dat je de vinger niet aan de trekker mag laten tenzij de mikorganen gericht zijn op doel, en dit ook net omwille van die schrikreactie, het is dus niet enkel bij het gebruik van een motorrem dat men deze voorzorgen gebruikt )

Mijn mening, hou die vingers gewoon van de rem, in de auto hou je je voet toch ook niet constant boven het rempedaal? Zorg eerder dat je een goede reflex en remtechniek aankweekt.

Paar zaken waar ik het mee eens ben zijn reeds vernoemd door Muug. De schrikreactie en de gevolgen, en het open houden van de gas met de vingers op de rem.

Vraag me nu wel af op welke manier die zeer zelfverzekerde rij-instructeur het aan z'n leerlingen uitlegt?
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

11. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

Muug (04-01-2019)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    499
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten

Ook heb je het risico dat je met de vingers op de rem misschien te snel met die voorrem gaat remmen terwijl je stuur nog niet recht staat.
    Dan zijn we klaar denk ik.

Ik rem ook in bochten

Wat je het beste aanleert daar ga ik mij niet over uitspreken. Wat het beste voor mij werkt daar kan ik me wel over uitspreken. Ik heb mezelf nog nooit onderuit geremd dus in die zin lijkt het niet zo verkeerd uit te pakken in de praktijk.

13. The Following User Says Thank You to msxx For This Useful Post:

Leville (04-01-2019)

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42
    Ik rem ook in bochten
    Over remmen in bochten zou ik het in deze topic niet willen hebben. Elke sportieve rijder weet dat dit mogelijk is.

@adventurer: merci voor je inzicht over die vuurwapens. Goede insteek, kan gebruikt worden tijdens opvoedkundige momenten !

@Lucasfalt : één van de redenen waarom racers twee vingers meer dan genoeg vinden is dat 1) hun remmen een pak krachtiger zijn en 2) omdat die remmen zo goed zijn afgesteld (geen lucht in, rekloze remleidingen, radiale rempompen, etc) dat ze nooit of te nimmer hun remhendel tot tegen het stuur kunnen trekken. Na één centimeter staan die freins al beenhard! Maar er zijn daarentegen tienduizenden moto's waar de remleidingen zo vol met lucht zitten dat het remhendel moeiteloos tot tegen 't stuur getrokken kan worden, waardoor dus de ringvinger en pink gekneld zouden geraken moest er enkel met wijs- en middenvinger geremd worden. En dat doet pijn!

Registratie
    Oct 2014
    Thanks
    118
    Heb "bijna" altijd mijn 2 vingers op de rem liggen, je weet nooit wanneer je moet remmen, maar je kan het wel al anticiperen.
    Natuurlijk gaat remmen met 2 vingers nog altijd niet hetzelfde als een hele handvol remhendel grijpen, maar het helpt wel.
    Schijnt dat je daardoor zelfs een pees kan kapot trekken als je niet genoeg spierkracht in je vingers hebt.

Is een beetje peace of mind dat je erbij krijgt, en zoals hierboven rem ik ook in de bocht, dat noemt men trail braking.

Kijk ook maar eventjes naar de youtuber "Schaaf" die rijdt bijna elke dag(?) in de bochtjes en doet dit met één vinger (soms 2)
    zoals hier:

Dan nog zeggen ze ook in de racerij dat je moet sturen met lichte handen (dus niet je gashendel als een bankvijs vasthouden), en dat werkt dus ook met een duim, ringvinger en pinkje.
    Spot mij en win niets! | Mijn YT kanaal: CDA441 | Mijn Blog: CDA441
    1998 Suzuki XF650 Freewind (2014 - 2017)
    2013 Honda NC700XA (2017- 2018)

2004 Honda VFR 800 VTEC ABS (2018-/)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten