Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 4567
Resultaten 61 t/m 65 van 65

Onderwerp: Rijden met twee vingers op de rem: ja of nee ?

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    322
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    '
    Wtf, dus je voet constant boven je rem achterrem pedaal houden?

jups, elke dag zo'n 100 tot 300km door de file ( echt file file dat ze quasi stilstaan ) en dan zweeft die voet ALTIJD boven het rempedaal.

niks moeilijk aan..... maar het vraagt zoals alles de nodige oefening en ervaring.

Registratie
    Aug 2004
    Thanks
    3
    Even een filmpje bekeken, ik rem met één vinger i.p.v. 2 vingers. Ik denk dat het eerder belangrijker is hoe je in een gevaarsituatie reageert dan er maar gewoon van uitgaan dat remmen met alle vingers van het handvat naar de remhendel bewegen het allerbeste is.
    Bovendien zijn de remsystemen van de hedendaagse motorfietsen zodanig uitgerust dat de remkrachtbediening (op de remhendel) tot een minimum beperkt is.
    Afin, tot slot, ik kan me vergissen.
    Comming soon, new trips
    De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
    ------>>> DOMINO <<<------

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    328
    Afhankelijk van situatie en gebruik voor mij :
    Weg : handen op het stuur, indien nodig, voetrem om motor te stabiliseren net voor handrem of om vermogen uit te vlakken in tricky situatie. Handrem 2 vingers vanaf remmoment. QS maakt koppeling overbodig behalve bij stilstand.
    Circuit : zelfde bij onstpannen cruisen, 1 vinger continue op de remhendel bij mes tussen de tanden waarbij tweede en/of derde erbij op voorspelde rempunten (kwestie remhendel snel juist terug vinden), koppeling ongebruikt behalve bij zware terugschakelacties om gecontroleerde wielslip te krijgen (vintage V2 power en dito remmen) koppeling alleen voor terugschakelen (no QS)
    Trial (lerende): twee vingers koppeling continue, 1 op voorrem ( waarbij ik me vaak betrap bij hindernis die toch niet op de rem te hebben), achterrem continue in gedachten maar dat ontieglijk klein pedaaltje (bijna onder blok verscholen) blijkt vaak onvindbaar als nodig. Voet erboven houden is geen optie want bij beetje klim of wheelie druk je die onbedoeld in. (maar dus nog héél veel te leren op dit vlak)
    S1000XR

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Het is alvast een interessante materie... .
    Alle studies zijn het wel eens dat de rem reactietijd sneller is als de remhendel bedekt wordt.

"The operation of a motorcycle relies upon the safe and effective use of hand controls for steering, acceleration and braking. The frequent involvement of motorcycles in traffic accidents appears to be related to the ineffective use of the hand control operating the front brake, which is the principal control for braking the motorcycle. An experiment was conducted to determine the benefits of training to position the hand upon the brake control in advance of the requirement of brake control usage. The results demonstrated a significant reduction in brake activation time with the amended hand position."

Uit: https://journals.sagepub.com/doi/abs...urnalCode=prob

'Ready-to-Brake' means that the rider tries to minimize the movement time by extending his fingers beyond
    the front wheel break lever or by keeping his foot just above the rear wheel brake lever. Average brake
    reaction times as obtained from the measurements in the lab were shorter for a 'Ready-to-Brake' position."

Uit: https://www.msf-usa.org/downloads/imsc2001/Ecker_01.pdf
    Mja, als je vingers op de remmen liggen is de reaktietijd vanzelfsprekend korter.
    Maar in echte pure noodsituaties vrees ik dat de kans veel groter is dat die mensen in hun "kramp"-moment de remmen gaan blokkeren. Nu met ABS is dat allemaal minder erg dan vroeger...
    Echte pure noodsituaties zijn trouwens onmogelijk na te doen of in te trainen....

Boeiende topic !

edit: ik heb even het document doorgenomen. Ik heb er toch mijn twijfels bij, over de armoedige en weinigte testen...
    - "Over a period of several years altogether more than 300 individuals were tested and approximately 600 single braking maneuvers were recorded and analyzed." Dus van meer dan 300 man hebben ze maar 600 remtesten afgenomen??? Over meerdere jaren???
    - de testmoto was een CB500 met meetgerief, op een oefenterrein, en als een rood lampje begon te branden dan moesten ze naar de rem springen en een noodstop doen.
    Gelukkig zeggen ze zelf in hun conclusie: "it would be inconvenient and, depending on the situation, even
    not appropriate to remain in this position all the time during riding. Therefore situation awareness plays an
    important role when riding a motorcycle."
    En ook : "Being mentally ahead of time and foreseeing what might happen next is also a key factor in reducing the time period between the advent of a dangerous situation and the stimulus of the braking maneuver."
    Kortom: ze adviseren zelf eigenlijk van niet de hele tijd "ready to brake" te rijden en ze wijzen op het belang van "alert" te rijden!!

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    522
    Indien je je remhendel tot bijna handvat kan dicht knijpen, is er wel degelijk een technisch probleem

Bij een stilstaande motor lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je dan te maken hebt met een technisch probleem. Bij beide motoren hier in huis, die wel degelijk in orde zijn, lukt het me zonder al te veel moeite om mijn remhendel tot tegen het handvat te trekken.

Kom net van de dealer en heb daar sporadisch ook wat remhendels gaan testen en telkens kreeg ik de remhendel tegen het handvat.

Rijdend is een andere zaak, maar dat komt puur omdat je motor eerder zal stilstaan dan dat je je hendel zo ver trekt. (of je ligt op je gezicht, dat kan ook)
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten