Pagina 1 van 8 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 75

Onderwerp: Achterrem: wanneer gebruik je die ?

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42

Achterrem: wanneer gebruik je die ?

Gezien de boeiende remtopic waarin we samen nadachten over het gebruik van het aantal vingers over de voorrem - en waarin de meesten onder ons toch wel heel verstandig blijken te handelen, lanceer ik er weer eentje over remmen.

"Wanneer gebruik je je achterrem, en waarom?"

Zelf ben ik verslaafd aan de achterrem. Ik gebruik hem zeer veel. Hier mijn lijstje, zoals het nu in mij opkomt:
    - veilige rem op zeer losse en twijfelachtige ondergronden. Een slippend achterwiel doet je moto immers niet omvallen.
    - stabilisator tijdens zeer traag rijden, in combinatie dan met een slippende koppeling, zoals tijdens de laatste meters voor de stopstreep, wachtend op groen. Of als ik wil afslaan, en ik ben bezig met het links en rechts kijken.
    - Stabilisator tijdens het (zeer) sportieve werk, zodat de motorfiets tijdens het harde aanremmen naar een bocht minder naar voren kantelt en stabieler/rustiger instuurt
    - als extra rem natuurlijk bij zeer hard remmen, om de remafstand zo kort mogelijk te maken. (ik gebruik bewust het woord "noodstop" niet want daar hoort een andere uitleg bij die buiten deze topic valt)
    - Als ik aan hoge snelheid een file nader, dan druk ik repetitief op de achterrem zodat het knipperende achterlicht de achterkomers verwittigt dat er een gevaarlijke situatie nadert. Ik stop daar wel mee ne keer ik begin te filefilteren
    - als ik over verkeersdrempels rij/knal dan gebruik ik de achterrem om de bewegingen van de achterkant van de motor wat te dempen.
    - haarspeldbochten bergaf inderdaad (merci adventurer) : megascherp over je schouder kijken, motorfiets in eerste brengen, die achterrem erbij en dan eventueel met licht slippende koppeling doorheen die bocht schaatsen, mét de achterrem als controlerend/stabiliserend apparaat.
    - bergop vertrekken (merci cisse). (waarom for heavens sake een hill stop control verzinnen?????)

En jullie?
    Laatst gewijzigd door Muug; 17-01-2019 om 17:38.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    520
    Ik gebruik m'n achterrem ook veel....

- Eigenlijk bijna altijd gelijktijdig met m'n voorrem bij elke remsituatie, ook al heb ik een gecombineerd systeem.

- Bij een noodstop zowieso, nu vraag ik me af wat jij met die andere uitleg bedoelt bij een noodstop. Zoals het ik het zie is het een goede zaak om gewoon altijd beide remmen te gebruiken zodat je die handeling bij een noodstop gewend bent en automatisch die beide remmen gaat gebruiken.

- Gebruik achterrem als enige rem gebeurt ook.... in haarspeldbochten bergaf, heel lichtjes samen met het gas, en bij trage manoeuvres en dan ook dikwijls in samenspel met gas en koppeling.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

3. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

Muug (17-01-2019)

Registratie
    May 2012
    Thanks
    6
    Ik gebruik de achterrem bij traag manouvreren, extreem stijle afdalingen en twijfelachtige ondergrond. Voor de rest steevast de voorrem. Op Circuit, denk ik dat ik deze enkel bij een natte baan gebruik.
    • GSX1100R 1996 - (2002-2005) Verkocht
    • Zx9r 1999 (C2) Cicuit. (2005 - 2014) Verkocht
    • Z1000SX 2011 (2011 - )
    • GSX-r1000 2015 Circuit - OW

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    - Bij een noodstop zowieso, nu vraag ik me af wat jij met die andere uitleg bedoelt bij een noodstop. Zoals het ik het zie is het een goede zaak om gewoon altijd beide remmen te gebruiken zodat je die handeling bij een noodstop gewend bent en automatisch die beide remmen gaat gebruiken.
    De politie van Nederland heeft veel onderzoek gedaan naar het maximaal gebruik van beide remmen tegelijk. Het gaat dan vooral over motorfietsen zonder ABS. De oefening bestond er in om aan pakweg 100/km/u zo hard mogelijk tot stilstand proberen te komen. Vanaf een bepaald punt. Dus je kon je vingers en je voet klaarhouden Kortste remweg heb je natuurlijk met beide remmen. Dacht men.
    Het bleek namelijk zeer duidelijk dat er iets heel raars gebeurde als het voorwiel blokkeerde.
    Een geoefend remmer kan immers tijdens maximaal remmen het voorwiel doen blokkeren, en dan de rem lossen tot net onder die blokkering, en dan weer de remdruk opbouwen tot aan die blokkeergrens.
    Wat bleek nu uit de metingen (want die moto's hadden ook de nodige sensors)? Dat de bestuurder gelijk met het lichtjes lossen van de voorrem ook zijn rechtervoet lichtte ! En gelijk met het weer opbouwen van de remdruk vooraan (een kwestie van tienden/hondersten van secondes) bleek ook die achtervoet weer harder te gaan drukken.
    Anders gezegd: de rijder was in die kritische fase bezig met de remdruk van de twéé remmen te moduleren! Zijn brein was niet in staat om de remdruk met zijn rechtervoet maximaal te houden (onder de blokkeergrens wel te verstaan) terwijl met die rechterhand de maximale remkracht gezocht werd.
    Daardoor lag de remweg eigenlijk wel verder dan verwacht.
    Toen ze al die mensen dan opnieuw maximaal lieten remmen, maar ze kregen het verbod om die achterrem nog te gebruiken, toen bleken de remwegen bij iedereen zonder uitzondering korter te zijn. Want het brein kon zich nu lekker focussen op die voorrem, die daardoor veel beter tot aan de blokkeergrens gebracht kon worden zonder erover te gaan.
    De grafieken hierover (de remdruk in beide remmen tijdens het remmen, en de remafstanden) waren heel interessant!

edit : coohhooc heeft groot gelijk: 't is bij 't lossen van de achterrem als 't achterwiel begint te blokkeren, dat de bestuurder onbewust ook de voorrem lost. Excuus om de boel om te keren. :-/
    Laatst gewijzigd door Muug; 17-01-2019 om 21:36.

6. The Following 2 Users Say Thank You to Muug For This Useful Post:

adventurer (17-01-2019),bjoxxx (17-01-2019)

Registratie
    Jan 2011
    Thanks
    46
    Ook ik gebruik de achterrem veel vooral om de motor te vertragen en stabiel te houden in het snelle bochten werk .een overblijfsel van mijn motocross periode . De kampioen van de achterrem techniek was denk ik wereldkampioen Jean Michel bayle uit Frankrijk die reed elke reeks zijn achter remblokjes volledig op

Registratie
    May 2008
    Thanks
    32
    Zelfde hier: stabilisatie bij haarspeld bochten en snelle bochten, alsook manoeuvres.
    En soms om bergop aan ‘t rood licht te vertrekken (wanneer het groen wordt eh).
    carpe diem!
    insanus sanus est..

SUZUKI GSX-R 1000 K4 (circuitbeest)
    VIRUS (straatripper)

9. The Following User Says Thank You to Cisse For This Useful Post:

Muug (17-01-2019)

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    ik gebruik em het meest nadat ik het achterwiel er uit gehaald heb, om de blokken terug tegen de schijf te duwen.

uitzonderlijk eens aan de lichten berop/af om de rug even te strekken.

als het glad is durfde ik hem ook wel eens aan te raken, maar vermits ik al decennia een goed-weer-jannet ben die enkel rijdt voor de lol ...

Registratie
    Jul 2006
    Thanks
    22
    Bij mij is het een automatisme dat ik mijn achterrem tezamen met de voorrem gebruik.
    Ik heb mij dat tot op heden nog niet beklaagd.
    !!! No Fear, Snoekie is here !!!

12. The Following User Says Thank You to snoekie For This Useful Post:

Mister_Ace (17-01-2019)

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    242
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    De politie van Nederland heeft veel onderzoek gedaan naar het maximaal gebruik van beide remmen tegelijk. Het gaat dan vooral over motorfietsen zonder ABS. De oefening bestond er in om aan pakweg 100/km/u zo hard mogelijk tot stilstand proberen te komen. Vanaf een bepaald punt. Dus je kon je vingers en je voet klaarhouden Kortste remweg heb je natuurlijk met beide remmen. Dacht men.
    Het bleek namelijk zeer duidelijk dat er iets heel raars gebeurde als het voorwiel blokkeerde.
    Een geoefend remmer kan immers tijdens maximaal remmen het voorwiel doen blokkeren, en dan de rem lossen tot net onder die blokkering, en dan weer de remdruk opbouwen tot aan die blokkeergrens.
    Wat bleek nu uit de metingen (want die moto's hadden ook de nodige sensors)? Dat de bestuurder gelijk met het lichtjes lossen van de voorrem ook zijn rechtervoet lichtte ! En gelijk met het weer opbouwen van de remdruk vooraan (een kwestie van tienden/hondersten van secondes) bleek ook die achtervoet weer harder te gaan drukken.
    Anders gezegd: de rijder was in die kritische fase bezig met de remdruk van de twéé remmen te moduleren! Zijn brein was niet in staat om de remdruk met zijn rechtervoet maximaal te houden (onder de blokkeergrens wel te verstaan) terwijl met die rechterhand de maximale remkracht gezocht werd.
    Daardoor lag de remweg eigenlijk wel verder dan verwacht.
    Toen ze al die mensen dan opnieuw maximaal lieten remmen, maar ze kregen het verbod om die achterrem nog te gebruiken, toen bleken de remwegen bij iedereen zonder uitzondering korter te zijn. Want het brein kon zich nu lekker focussen op die voorrem, die daardoor veel beter tot aan de blokkeergrens gebracht kon worden zonder erover te gaan.
    De grafieken hierover (de remdruk in beide remmen tijdens het remmen, en de remafstanden) waren heel interessant!
    Ik heb ook zo'n onderzoek gelezen en daar was het andersom. Daar zei men dat de achterrem veel sneller blokkeert (minder gewicht tijdens remmen) en als de achterrem blokkeerde en de motard deze rem loste, men automatisch ook de voorrem los liet waardoor er kostbare meters verloren gaan.
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

14. The Following User Says Thank You to coohhooc For This Useful Post:

Muug (17-01-2019)

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coohhooc Bekijk Berichten
    Ik heb ook zo'n onderzoek gelezen en daar was het andersom. Daar zei men dat de achterrem veel sneller blokkeert (minder gewicht tijdens remmen) en als de achterrem blokkeerde en de motard deze rem loste, men automatisch ook de voorrem los liet waardoor er kostbare meters verloren gaan.

ge hebt gelijk....

Merci om dat recht te zetten !

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten