Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 21

Onderwerp: Motorreis 2019: Jura / Alpen

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    76

Motorreis 2019: Jura / Alpen

Voila,

vanwege praktische redenen ga ik dit jaar naar de Alpen met de motor. Meerbepaald naar Châtel wat net op de grens van Frankrijk en Zwitserland ligt (onder meer van Geneve). Ik ben geen wintersporter dus ik ben er nog nooit geweest maar ik veronderstel dat velen onder jullie hier wel al geweest zijn (ofwel met motor of met ski's).

Periode: laatste week van juni en eerste week van juli.

Aangezien ik toch wel wat tijd heb (2 weken) wil ik niet al te veel autostrade doen en wat mooie banen meepikken op weg naar ginder en terug. Het komt niet op een dag meer of minder.

De Vogezen: heb ik eens gedaan maar toen waren de weersomstandigheden heel slecht dus ik denk dat ik de route de crêtes nog wel eens opnieuw ga doen. Of zijn er betere alternatieven? Het zwarte woud vond ik persoonlijk leuker (beter asfalt en wat vlottere bochten) dus mijn retour is hoogstwaarschijnlijk via zwarte woud.

Jura: Geen idee , nog nooit geweest?

Franse Alpen: Geen idee , nog nooit geweest?

Andere gebieden die in de omgeving liggen?

Ik rij wel geen onverharde wegen dus sommige cols/wegen zijn waarschijnlijk sowieso niet van toepassing.

Alle tips welkom, thanks!
    Laatst gewijzigd door stgro; 24-01-2019 om 09:29. Reden: typfout

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    499
    In dat geval zou ik heen én terug via het Zwarte Woud gaan. Pak de routes van 2fast van een paar jaar terug (2016?). 2,5 dag heen en 2,5dag terug. En dan ben je tot net boven Zwitserland geraakt.

De Vogezen zijn ook mooi, maar het gebied er naar toe (vanuit Lux/Ardennen) sluit minder mooi aan en zal meer verbindingswegen bevatten.

Ter plaatse ken ik Chatel enkel van het fietsen, dus geen routes van die omgeving.

3. The Following User Says Thank You to msxx For This Useful Post:

stgro (24-01-2019)

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4496
    In de Jura kan ik je de geweldige vallei van Le Doubs aanraden, ideale weg om van Frankrijk (Saint-Hippolyte) Zwitserland (Saint-Ursanne) binnen te rijden.
    Vandaar kan je nog naar een mooie kloof en zo zuidwaarts richting Châtel.

5. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

stgro (24-01-2019)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    522
    Jaren geleden ben ik eens in Chatel geweest met de MTB, kan er me nog van herinneren dat er niet veel te beleven was in dat dorpje (begin juni) en dat het vooral gericht is op skivakanties.

Ik zou niet zoveel tijd besteden op een plaats als Chatel, je zit daar zo gevangen onder het meer van Geneve....
    Dagritten worden mi wat beperkt en je zit altijd met dezelfde wegen bij vertrek een aankomst.

Met twee weken tijd kan je zoveel moois doen via Chatel, aanrijden kan idd perfect via het Zwarte Woud zoals msxx aangeeft en de route van Schuss, daar kan ik me wel wat bij voorstellen, ben zelf een paar keer door de Jura gereden, en het mooie deel lag volgens mij in de buurt van St Hippolite als ik het me goed herinner. Dacht van St Hippolyte naar Pontarlier dat ik zo'n mooi stuk vond. Verder heb ik niet veel ervaring met de Jura.

Denk aan de RDGA, eventueel gecombineerd met dagje aan de Middellandse Zee, terugkeren kan perfect door andere mooie gebieden met andere passen en vergeet dan ook niet door de Vercors te gaan met de wondermooie Combe Laval.

Je kan Zwisterland binnenrijden richting Oostenrijk een hoop passen te rijden, het grensgebied met Italië opzoeken om de Stelvio nog snel mee te pikken en via Oostenrijk en het Zwarte Woud terug richting België te rijden.

Veel plezier!
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

7. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

stgro (24-01-2019)

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    76
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    In dat geval zou ik heen én terug via het Zwarte Woud gaan. Pak de routes van 2fast van een paar jaar terug (2016?). 2,5 dag heen en 2,5dag terug. En dan ben je tot net boven Zwitserland geraakt.

De Vogezen zijn ook mooi, maar het gebied er naar toe (vanuit Lux/Ardennen) sluit minder mooi aan en zal meer verbindingswegen bevatten.

Ter plaatse ken ik Chatel enkel van het fietsen, dus geen routes van die omgeving.
    Bedankt msxx voor de info. Ik heb het even snel nagekeken en de Zwarte Woud routes 2016 van EM gaan inderdaad tot net onder Freiburg dus dan zit je feitelijk al aan de Zwitserse grens. Dus voor leuke banen tot aan Freiburg zit ik feitelijk al goed. Vanaf daar naar Saint-Ursanne zoals Schuss voorstelt is slechts +/-100km.

Voor de Vogezen moet je inderdaad een ambetant stukje vanuit Luxemburg voorbij Metz en Nancy waar er precies niet zoveel te beleven valt qua motor-entertainment.

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    76
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Jaren geleden ben ik eens in Chatel geweest met de MTB, kan er me nog van herinneren dat er niet veel te beleven was in dat dorpje (begin juni) en dat het vooral gericht is op skivakanties.

Ik zou niet zoveel tijd besteden op een plaats als Chatel, je zit daar zo gevangen onder het meer van Geneve....
    Dagritten worden mi wat beperkt en je zit altijd met dezelfde wegen bij vertrek een aankomst.

Met twee weken tijd kan je zoveel moois doen via Chatel, aanrijden kan idd perfect via het Zwarte Woud zoals msxx aangeeft en de route van Schuss, daar kan ik me wel wat bij voorstellen, ben zelf een paar keer door de Jura gereden, en het mooie deel lag volgens mij in de buurt van St Hippolite als ik het me goed herinner. Dacht van St Hippolyte naar Pontarlier dat ik zo'n mooi stuk vond. Verder heb ik niet veel ervaring met de Jura.

Denk aan de RDGA, eventueel gecombineerd met dagje aan de Middellandse Zee, terugkeren kan perfect door andere mooie gebieden met andere passen en vergeet dan ook niet door de Vercors te gaan met de wondermooie Combe Laval.

Je kan Zwisterland binnenrijden richting Oostenrijk een hoop passen te rijden, het grensgebied met Italië opzoeken om de Stelvio nog snel mee te pikken en via Oostenrijk en het Zwarte Woud terug richting België te rijden.

Veel plezier!
    Tja, Châtel is gekozen omdat ik er gratis kan verblijven met enkele vrienden die een paar dagen naar daar komen dus daar kan ik niet onderuit. Ik geloof zelf dat we ook een dagje gaan MTB aldaar.

Ik dacht eens een reisverslag van jou gelezen te hebben ivm de Alpen. Ik ga eens zoeken op het forum.

Van Saint-Usanne tot Pontarlier zet ik alvast in Basecamp.

De RDGA kan ik vanuit Chatel op enkele dagen doen. Ik rij solo dus het zou wel wat vooruit moeten gaan.
    Over de Stelvio heb ik al evenveel meningen gelezen dan dat er haarspeldbochten inzitten.
    Vercors en Combe Laval bekijk ik eens tijdens de volgende marketing-meeting hier ;-).

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    522
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stgro Bekijk Berichten

De RDGA kan ik vanuit Chatel op enkele dagen doen. Ik rij solo dus het zou wel wat vooruit moeten gaan.
    Over de Stelvio heb ik al evenveel meningen gelezen dan dat er haarspeldbochten inzitten.
    Vercors en Combe Laval bekijk ik eens tijdens de volgende marketing-meeting hier ;-).

Als je een paar dagen weg kan blijven is de RDGA zeker te doen, als dat een optie is... zeker overwegen...

De Stelvio is idd wat overroepen, maar toch.. het blijft een pas die elke motorrijder toch wel minstens één keer moet doen, niet? Al is het om ook een mening te hebben over die pas.
    Zo zijn er wel meer van die bekende passen, je moet ze eens gedaan hebben, maar van de mooiste passen die ik reed zie of lees je ook je ook heel weinig. Het zijn meestal die verscholen pareltjes die het leuk maken.

Combe Laval is dan weer iets dat de moeite is, dus als die mogelijkheid erin zit, zeker doen.

Ons reisverslag waarin we de RDGA reden in 2016 vind je hier
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4496
    RdGA is absoluut de moeite en op 2 - 3 dagen te doen.
    Noordelijk de grote Alpencols, meer zuidelijk de absolute funbaantjes.
    Combe Laval ziet er prachtig uit en dan kan je misschien ook de Lacets de Montvernier meepikken.

Je zou ook langs de Italiaanse kant kunnen terugkomen, heel het stuk van de kust in San Remo, oostelijk van Turijn en tot in Oulx of Aosta is superfun.
    Dat heb ik in 2014 gedaan op weg naar de HardAlpiTour...

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    66
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    De Vogezen zijn ook mooi, maar het gebied er naar toe (vanuit Lux/Ardennen) sluit minder mooi aan en zal meer verbindingswegen bevatten
    Heb ooit deze route gevolgd voor vogezen: snelweg tot frankenstein, dan zuidwaarts naar vogezen. Is wel flink stuk snelweg tot frankenstein ...

In de alpen: naast de gorges du verdon zijn ook de gorges de daluis en de gorges de cians wel mooi, je kan ze beide aaneen rijgen in één lus. Lacets de Montvernier staat nog op de todo lijst
    Suzuki RF600R '92 (verkocht)
    Honda VFR 800 '98 (verkocht)
    Triumph Tiger 800 2012 (verkocht)
    Triumph Tiger 800 XRT 2018 (verkocht)
    Honda CBR600F F4i 2002 (verkocht)
    KTM 1090 Adventure 2018 (huidig) (Black Sunshine)

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    71
    Ik heb ook nog in Châtel gelogeerd (op motovakantie), en ik kan mij vinden in de stelling dat je veel dezelfde routes doet bij het aan- en afrijden van dagritten in de buurt. Ik vond het nu niet bepaald het beste motor-gebied, maar wat er mij (misschien in tegenstelling tot anderen hier) het meeste aan stoort, is de nabijheid van Zwitserland. Wil je iets of wat route doen, dan kom je er al gauw voor in Zwitserland. En mijn maag gaat erbij keren als ik denk aan de torenhoge boetes, en bovendien vind ik het niet 't sympatiekste volkje op deze aardkloot.

De RDGA, die is wel mooi, maar die Lacets die hier ter sprake komen, daar ga je mij niet meer zien. Je moet het misschien wel eens gedaan hebben, maar ik vond er niets aan : als je bochten kunt pakken, moet je er niet gaan oefenen, en als je er geen kunt pakken, blijf je er beter weg. En voor de mooie uitzichten moet je ze ook niet doen.

Verder zuidwaarts (maar : een dagrit uit de buurt van Châtel ?!) : de Gorges de Cians en de Gorges de Daluis, die vind ik inderdaad dan wél weer aanraders. De Gorges de Cians : de ene ruime en minder ruime bocht na de andere. En de Col de Bonette vond ik een impressionante kanjer van een Col, veruit de meest impressionante van de hoop (daar in die buurt). Echter, gezien de afstand van Châtel vrees ik dat dit geen haalbare dagrit- kaart is ...
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten